Οι κοινωνίες που παρέχουν στα παιδιά τους ένα κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο στήριξης και πολιτισμικά εργαλεία για την ανάπτυξη τους επενδύουν στην πρόοδο και στην προκοπή τους.
Την περασμένη εβδομάδα έγινε συνάντηση για τις μελλοντικές χρήσεις του Πάρκου Ειρήνης και Φιλίας. Σωστή κίνηση.
Δεν διάβασα να ρωτήθηκαν οι εκπαιδευτικοί της πόλης σαν άτομα ή σαν φορείς να υποστηρίξουν τις προτάσεις τους, ούτε οι γονείς με τους φορείς τους ήταν εκεί.
Μήπως ήταν τα παιδιά; Oχι.
Eγινε μήπως έρευνα σε επίπεδο πόλης; Δεν το μάθαμε.
Το σημείωμα είναι η 6η υπενθύμιση μιας πρότασης σε όλους τους υποψήφιους δημοτικούς άρχοντες μας.
Η πρόταση γίνεται επίκαιρη επειδή ακριβώς αποφασίζονται οι νέες χρήσεις του πάρκου.
Η πρόταση μου αφορά τη δημιουργία της ΠΑΙΔΟΥΠΟΛΗΣ των ΧΑΝΙΩΝ μια χρήση που θα έχει πολλαπλά οφέλη για όλα τα παιδιά.
Το γεγονός
Τις μέρες μας οι Χανιώτες γονείς δεν μπορούν να καλύψουν όλες τις ανάγκες της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών τους όσο μεγάλο κι αν το ενδιαφέρον κι η φροντίδα τους. Απαραίτητος ουσιαστικός σύμμαχος τους οφείλει να είναι ο Δήμος Χανίων με τις δομές του.
Η συμβολή όλων -της κοινωνίας και των γονιών-γίνεται με τρεις βασικούς τρόπους: Την ανάπτυξη της ζώνης της επικείμενης ανάπτυξης, την ύπαρξη ενός κοινωνικού πλαισίου στήριξης και τη χρήση πολιτισμικών εργαλείων.
Τα πολιτισμικά εργαλεία ανάπτυξης
Πολιτισμικά εργαλεία για την εκπαίδευση των νέων είναι όλα τα αντικείμενα κι οι ιδέες που μας επιτρέπουν να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας όπως: αριθμομηχανές, υπολογιστές, βιβλία, χάρτες, οι τρόποι γνώσης του κόσμου μας όπως τα Μαθηματικά κι η Φυσική, σημειογραφικά συστήματα, ημερολόγια, ρολόγια κ.ά.
Αν αυτά τα πολιτισμικά εργαλεία χρησιμοποιούνται από παιδιά σε δραστηριότητες που έχουν άμεση αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους τότε η γνωστική και η συναισθηματική τους ανάπτυξη είναι δεδομένη.
Τέτοιους χώρους δημιουργίας και εφαρμοσμένης γνώσης συναντάμε με διαφορετικές μορφές σε μικρές και μεγάλες πόλεις.
Τους πιονέρους της Βουδαπέστης τους συνάντησα πριν πολλά χρόνια όταν λειτουργούσαν ένα μικρό σιδηρόδρομο σε ένα μεγάλο πάρκο έξω από την πόλη. Οι νεαροί έφηβοι ήταν υπεύθυνοι των σταθμών, ταμίες, ξεναγοί, εισπράκτορες και συνοδοί, έτσι ο μόνος ενήλικος ήταν ο μηχανοδηγός του τραίνου.
Τα καλοκαίρια έχω εξυπηρετηθεί επανειλημμένα από τους νεαρούς έφηβους -αγόρια και κορίτσια- ξενόγλωσσους βοηθούς Τουρισμού στην Κωνσταντινούπολη, στη Μαδρίτη, στο Αμστερνταμ.
Η Παιδούπολη των Χανίων που περιγράφω παρακάτω μπορεί να είναι ένα φυτώριο κοινωνικοποίησης και εξωστρέφειας για τα παιδιά της πόλης μας που δεν έχουν πολλές τέτοιες ευκαιρίες.
Η Παιδούπολη του Δήμου Χανίων
Η παρακάτω πρόταση έχει δημοσιευτεί επανειλημμένα στα “Χ.Ν.” (τα έτη 2002, 2006, 2009, 2010, 2012). Η αρχιτέκτων που ανέλαβε το έργο και ο Δήμος Χανίων δεν θα δυσκολευτούν να δημιουργήσουν μια Παιδούπολη σε ένα τμήμα του Πάρκου Ειρήνης και Φιλίας.
Ενα γιγάντιο ανοικτό κέντρο εγγραμματισμού για μαθητές Δημοτικού Σχολείου που παρέχει ευκαιρίες κοινωνικοποίησης μεγαλύτερων παιδιών και εθελοντικής απασχόλησής τους.
Ένας χώρος φιλικός με προσωπικότητα που θα ελκύει, θα διεγείρει το ενδιαφέρον και θα εκπαιδεύει.
Ο χώρος είναι κατάλληλος καθώς υπάρχουν αρκετές μη χρησιμοποιούμενες κατασκευές κι είναι σε επίκαιρη θέση στον αστικό ιστό της πόλης μας.
Στην Παιδούπολη του Δήμου Χανίων τα παιδιά μας -και οι επισκέπτες της περιοχής μας μικροί και μεγάλοι- ενημερώνονται, μαθαίνουν, δημιουργούν και συναλλάσσονται:
• για τις λειτουργίες και τις δομές ενός αστικού κέντρου με τη δημιουργία του σε μινιατούρα,
• για τη πανίδα, τη χλωρίδα και την κουλτούρα των Χανίων,
• για δραστηριότητες που χαίρουν εκτίμησης στον πολιτισμό μας.
Στο χώρο λειτουργούν:
• ένα περίπτερο με μια μικρή έκθεση αγροτικών και ναυτικών εργαλείων,
• ένας υπαίθριος χώρος εκδηλώσεων,
• χώρος προβολών ταινιών και ντοκιμαντέρ για τον νομό,
• ένα πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής,
• εργαστήρια πηλού και μικρο-κατασκευών,
• ένα γραφείο πληροφοριών για τον νομό με έκθεση φωτογραφιών,
• ένα περίπτερο προστασίας της Φύσης και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας,
• ένα περίπτερο προβολής και διάθεσης τοπικών προϊόντων και Μουσειακών αντιγράφων,
• ένας μετεωρολογικός σταθμός
• ένας χώρος στον οποίο παρουσιάζονται περιοδικά εκθέματα από τα Μουσεία μας τα οποία μπορούν να υλοποιούν τα εκπαιδευτικά τους προγράμματα
• Κέντρο συντονισμού- γραμματεία-επιμελητεία- υπηρεσία ξεναγών.
Αρκετές από τις παραπάνω δραστηριότητες λειτουργούν με ευθύνη μεγαλύτερων παιδιών και εθελοντών.
Συμπερασματικά
• Η Παιδούπολη των Χανίων μπορεί να λειτουργεί από Μάιο μέχρι Οκτώβριο και να αυτοχρηματοδοτείται.
• Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στον χώρο είναι ελάχιστες, η ασφάλεια των παιδιών εξασφαλισμένη και δεν απαιτείται δαπάνη για μόνιμες κατασκευές, ούτε γραφειοκρατικές άδειες.
• Παράλληλες δράσεις μπορούν να γίνονται κάθε μέρα το καλοκαίρι.
• Η Παιδούπολη των Χανίων είναι ένα μοναδικό πολιτισμικό εργαλείο για τη νεολαία μας.
• Η Παιδούπολη των Χανίων γίνεται αξιοθέατο και σημείο αναφοράς για τους επισκέπτες μας, Ελληνες και αλλοδαπούς.