Τρίτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2024

2ο ΓΕΛ Χανίων: Πειράματα, δημιουργίες και… χημικές αντιδράσεις (video)

Πειραματίστηκαν, αναζήτησαν, απέτυχαν, ξαναπροσπάθησαν, δοκίμασαν και… τα κατάφεραν. Οι μαθητές του 2ου Γενικού Λυκείου Χανίων στo πλαίσιo της “Μέρας Χημείας” που οργάνωσε για πρώτη φορά το σχολείο τους, έκαναν πειράματα, έφτιαξαν παιγνίδια και γλυκίσματα όλα με πρώτη ύλη… τη Χημεία.

Μέρας Χημείας
Από αριστερά oι εκπαιδευτικοί Ελ. Ατσαλάκη και Θ. Γιανναδάκη.

«Το το κέρδος των παιδιών είναι διπλό. Είχαν ενεργή συμμετοχή -με τη δική μας επιστημονική παρέμβαση- ανακάλυψαν μόνα τους νέα πράγματα, τα παρουσίασαν με εξαιρετικό τρόπο και έδωσαν εφόρμηση και στα υπόλοιπα παιδιά να ακολουθήσουν με τη χημεία» επισήμανε η κα Θωμαΐς Γιανναδάκη χημικός του σχολείου, συμπληρώνοντας παράλληλα πως «τα δημόσια σχολεία έχουν τις βασικές υποδομές, αλλά χρειάζονται περαιτέρω ενίσχυση. Ο συνάδελφοι αγαπάνε τα παιδιά και αυτό είναι το σημαντικότερο στην προσπάθειά τους να τους δώσουν ό,τι το καλύτερο». Η χημικός που εμπνεύστηκε τη “Μέρα Χημείας” η κα Ελένη Ατσαλάκη μας είπε πως «το Λύκειο, είναι μια βαθμίδα εκπαίδευσης που τα παιδιά εντατικοποιούνται. Κάποια λίγα μαθήματα, όπως τα Καλλιτεχνικά, οι Δημιουργικές εργασίες, τα μαθήματα Επιλογής, που έδιναν στα παιδιά την ευκαιρία μιας πιο ελεύθερης μάθησης, έχουν καταργηθεί. Ειδικά φέτος, η τράπεζα θεμάτων μας πιέζει ακόμα περισσότερο, καθώς η ύλη είναι τεράστια. Όμως, απευθυνόμαστε σε παιδιά, που έχουν ανάγκη πολλά περισσότερα από μια στεγνή διδασκαλία. Ειδικά μετά τα δύο χρόνια καραντίνας, οι μαθητές είχαν μεγάλη διάθεση να λειτουργήσουν ομαδικά, να πάρουν μέρος σε δραστηριότητες. Γι’ αυτό και η σημερινή γιορτή προετοιμάστηκε με μεγάλο ενθουσιασμό από όλους μας».

Αναφορικά με τη “Μέρα Χημείας” σημείωσε πως οι μαθητές «παρουσίασαν εργασίες και κατασκευές που ετοίμαζαν για αρκετό διάστημα. Όμως, περισσότερο απ’ όλα χαίρονται με τα πειράματα που τα ίδια εκτελούν. Πάντα τα πειράματα γοητεύουν τα παιδιά, ειδικά της χημείας που μπορεί να είναι πολύ εντυπωσιακά. Είναι αξιοσημείωτο το πόσο μεθοδικά εργάστηκαν για να καταφέρουμε να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα».

«Είμαστε ενθουσιασμένοι από την ανταπόκριση των παιδιών και μακάρι να γίνουν και άλλες τέτοιες ημέρες και για άλλα μαθήματα. Είδαμε πειράματα, είδαμε βίντεο, είδαμε αναφορές στην ιστορία της χημείας. Είμαστε πραγματικά υπερήφανοι για τη δουλειά που γίνεται» δήλωσε ο κ. Σπύρος Παπαδοκοκολάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Λυκείου Χανίων.

Από τη μεριά της η διευθύντρια κα Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου τόνισε πως η βασική αρχή του σχολείου είναι «να είμαστε ανοικτοί και στην κοινωνία, σε προγράμματα εθνικά και δημιουργικά και στις ίδιες της δημιουργίες των παιδιών. Τα παιδιά δεν “έχασαν μάθημα” κέρδισαν γνώσεις, εμπειρίες, έμπνευση. Απέδειξαν οι συνάδελφοι και οι μαθητές με τις δουλειές τους πως το δημόσιο σχολείο λειτουργεί και παράγει αποτελέσματα λόγω της αυτοθυσίας των εκπαιδευτικών και τους ενδιαφέροντος των παιδιών και των γονιών τους που είναι συμπαραστάτες!».

Μια ιστορική αναδρομή

Ένα ταξίδι στην ιστορία της χημείας από την αρχαιότητα μέχρι τις ημέρες μας ανέπτυξε μια ομάδα τεσσάρων μαθητών. Από τον Δημόκριτο, στον Λα Βουαζιέ, τον Μεντελέγιεφ και τις ανακαλύψεις τους.

Ο Γιάννης Πατεράκης μας λέει ότι η χημεία ως επιστήμη «αποτελεί τη βάση για το μέλλον της ανθρωπότητας. Σε αυτή βασίζεται η τεχνολογία και τεχνολογία είναι η χημεία. Όλη αυτή η διαδρομή μας δείχνει την ανάγκη του ανθρώπου να γνωρίζει και να δημιουργεί».

«Εγώ αναφέρθηκα στην περίοδο της αρχαιότητας που μου άρεσε περισσότερο και αυτό ήταν το μυστικό της “επιτυχίας” της παρουσίασης ότι και οι 4 είχαμε να παρουσιάσουμε την αγαπημένη μας περίοδο. Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν πρωτοπόροι σε πολλά πράγματα και φυσικά και στη χημεία. Ο Δημόκριτος ήταν η πιο χαρακτηριστική περίπτωση» σημείωσε ο Στέλιος Ορφανουδάκης. Από τη μεριά του ο Γιώργος Πεντάρης που έκανε αναφορά στον “περιοδικό πίνακα του Μεντελέγιεφ” τόνισε πως «ο περιοδικός πίνακας είναι πολύ σημαντικός καθώς εκεί παρουσιάζονται τα χημικά στοιχεία και είναι πιο εύκολο να τα μελετήσουμε».

Την περίοδο των αλχημιστών ερεύνησε ο Στέλιος Μπενάκης. «Δεν τους θεωρούμε επιστήμονες αλλά βοήθησαν στην εξέλιξη της χημείας με ανακαλύψεις που έκαναν όπως με το φώσφορο» ανέφερε.

Τα παιδιά έκαναν και ένα πείραμα “κατασκευής” μπαταρίας, ουσιαστικά μια αναπαράσταση του πρώτου πειράματος παραγωγής ηλεκτρισμού με απλά υλικά (μεταφορά ηλεκτρονίων από το ένα μέταλλο στο άλλο και αποφόρτιση του δεύτερου)

Χημειόπολη και άλλα παιγνίδια

Τη “Χημειόπολη” ένα παιγνίδι που προσομοιάζει με την κλασσική “Μonopoly” αλλά φαίνεται πιο ενδιαφέρουσα κατασκεύασε η Γεωργία Αρχοντάκη. Όμως μας λέει «έχει ως βάση τη Monopoly αλλά με χημικά στοιχεία και όρους. Αντί για τη “φυλακή” έχουμε τη “βιβλιοθήκη”, έχει εντολές και ερωτήσεις που έχουν να κάνουν με τη χημεία, ενώ αντί για το οικοδομικά τετράγωνα της Ερμού, της Πατησίων και άλλων δρόμων έχουμε οικοδομικά τετράγωνα με χημικά στοιχεία!».

Άλλα παιχνίδια που έφτιαξαν οι μαθητές ήταν “οι κάρτες των χημικών στοιχείων” (Ιάσονας Αναστασάκης), “Βρες την Ένωση” (Κατερίνα Ναξάκη), “Μemory Cards” (Αγγελική Γιακουμάκη), “Το Taboo της Χημείας” (Μαρία Χριστίνα Λαμπρου), “Το φιδάκι της χημείας” (Αριστέα Μανουσάκη), Proton (Άννα Γραμβουσάκη) , “Η Ναυμαχία του Περιοδικού πίνακα” (Όλγα Νικολοζάκη) , “το Domino της χημείας”, η “τόμπολα του περιοδικού πίνακα” Αλεξάνδρα Γεωργοπούλου.

«Φωτοβολίδα»

Μέρας ΧημείαςΈνα εντυπωσιακό πείραμα με το οποίο μετέτρεψαν τον δοκιμαστικό τους σωλήνα… φωτοβολίδα έφεραν σε πέρας οι Ιάσονας Αναστασάκης και Γιώργος Κοκοτσάκης.

«Σε ένα δοκιμαστικό σωλήνα βάλαμε σκόνη χλωριούχου καλίου, τον θερμάναμε με ένα γκαζάκι. Η σκόνη έλιωσε, παράχθηκε οξυγόνο και στη συνέχεια τοποθετήσαμε μια καραμέλα, δημιουργήθηκε αντίδραση και ο σωλήνας μας έγινε μια… φωτοβολίδα!» λέει ο Ιάσονας.

«Η αίθουσα μύρισε καραμέλα και αυτό ήταν η… επιτυχία του πειράματος γιατί δεν είναι κάτι εύκολο» δηλώνει ο Γιώργος Κοκοτσάκης, συμπληρώνοντας πως μας το έδειξε η χημικός μας η κα Ατσαλάκη και μας ενθουσίασε.

«Η ανάσα του δράκου»

Μέρας ΧημείαςΜια πολύ ενδιαφέρουσα εργασία πραγματοποίησαν οι Χρυσούλα Λουκάκη και Χρήστος Ζμάλι. «Το πείραμα μας λέγετε “η ανάσα του δράκου”. Τοποθετήσαμε σε ένα σωλήνα σκόνη από το φυτό “λυκοπόδιο” που περιέχει μέσα μεγάλη ποσότητα λίπους και αυτό το κάνει πολύ εύφλεκτο! Το φέραμε σε επαφή με τη φωτιά, προκλήθηκε ανάφλεξη, δημιουργώντας έτσι την “ανάσα του δράκου”» τονίζει η Χρυσούλα, ενώ ο Χρήστος τονίζει πως «το συζητήσαμε με την καθηγήτρια και μας άρεσε πάρα πολύ για αυτό και αποφασίσαμε να δουλέψουμε σε αυτό».

Χρώματα

Μέρας ΧημείαςΔύο απλά αλλά όμορφα πειράματα παρουσίασαν ο Αντώνης Παπαδόσηφος και η Μαριλίζα Τζινάκη. Επιτυγχάνοντας χημικές αντιδράσεις έδωσαν χρώματα σε διάφανα υγρά στοιχεία.

«Το πείραμα μου βασίστηκε στην αντίδραση του μολύβδου με το ιωδιούχο κάλλιο. Σε ένα δοχείο με ιωδιούχο κάλλιο έριξα ένα διάλυμα μολύβδου, με αποτέλεσμα να φτιαχτεί ένα ίζημα και από διάφανο, το υγρό μας να γίνει πορτοκαλί. Αυτές οι πρακτικές χρησιμοποιούνται όχι τόσο στην καθημερινή ζωή αλλά στη βιομηχανία» λέει ο Αντώνης. Η Μαριλίζα έδειξε πως με την αντίδραση οξύ με οξυγόνο άλλαξε το χρώμα στο διάλυμα κάνοντάς το μπλε.

Οι μετέχοντες

Μέρας Χημείας
(Κάτω) Γιάννης Πατεράκης (όρθιοι από αριστερά) Στέλιος Ορφανουδάκης, Γιώργος Πεντάρης, Στέλιος Μπενάκης παρουσίασαν την ιστορία της χημείας.

Μαθητές στα πειράματα: Γελασάκη Χρυσή, Τσιφετάκη Μαρία, Τζινάκη Μαριλίζα, Παπαδόσηφος Αντώνης, Στεφανάκη Μαριάννα, Σφηναρολάκης Μανόλης, Κατσιφαράκης Γιώργος, Αρχοντάκη Γεωργία, Αναστασάκης Ιάσονας, Κοκοτσάκης Γιώργος, Λουκάκη Χρυσούλα, Ζμάλι Χρήστος, Μπενάκης Στέλιος, Σικαλιάς Γιώργος, Τζινευράκη Αντωνία, Τριπολιτάκη Μελίνα.

– Παρουσιάσεις εργασιών: Φαίη Χατζηαντωνίου, Μαρία Χριστοδουλάκη,
Βαγγέλης Μανουσάκης, Στέλιος Ορφανουδάκης, Πατεράκης Γιάννης, Πεντάρης Γιώργος,
Περογιάννης Γιάννης, Τριπολιτάκη Μελίνα.

– Επιτραπέζια παιχνίδια χημείας: Αρχοντάκη Γεωργία, Αναστασάκης Ιάσονας,
Γεωργοπούλου Αλεξάνδρα, Γραμβουσάκη Άννα, Μανουσάκη Αριστέα, Ναξάκη Κατερίνα,
Γιακουμάκη Αγγελική, Λάμπρου Χριστίνα, Νικολιδάκη Όλγα,Μπεμπλιδάκη Ελένη.

– Γλυκίσματα: Ναξάκη Κατερίνα, Λουκάκη Χρυσούλα, Ζμάλι Χρήστος,
Μπανδέλη Αφροδίτη, Παπαδομανωλάκη Ελευθερία, Σφηναρολάκης Μανόλης, Ευαγγελόπουλου Ραφαέλα.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα