Ένα πειραματικό θερμοκήπιο “ξεναγεί” τους μαθητές της Β΄ τάξης του 4ου Γενικού Λυκείου Χανίων στην κατανόηση της κλιματικής καταστροφής, στην αξία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και πώς αυτές μπορούν να γίνουν άμεσα κομμάτι της καθημερινότητάς μας, στη χρήση ανακυκλώσιμων και οργανικών υλικών!
Το μικρό θερμοκήπιο του 4ου Γενικού Λυκείου κατασκευάστηκε και λειτουργεί χάρη στις προσπάθειες του μαθηματικού του σχολείου κ. Νίκου Σιδηρόπουλου, ο οποίος ενέπνευσε τα παιδιά να ασχοληθούν με το πρόγραμμα , να εξελίξουν και να βελτιώσουν την υπάρχουσα κατασκευή.
«Το σχολείο μας ακόμα και φέτος μια πολύ δύσκολη χρονιά ανάπτυξε στα πλαίσια του Erasmus μια συνεργασία με άλλα σχολεία για την κλιματική αλλαγή και τη STEM διδασκαλία. Το θερμοκήπιο έγινε σε αυτά τα πλαίσια καθώς θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά σε περιβαλλοντικά ζητήματα» μας εξηγεί ο εκπαιδευτικός , τονίζοντας πως το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας έγινε εξ’ αποστάσεως. Το αποτέλεσμα της ικανοποιεί όλους τους μετέχοντες, δίνοντας παράλληλα πολλά περιθώρια στους μαθητές να συνεχίσουν και του χρόνου και να αναπτύξουν περισσότερο το θερμοκήπιο τους.
«Το θερμοκήπιο αυτό το κατασκεύασα στα πλαίσια ενός project που συμμετείχα πέρυσι με το Πανεπιστήμιο Κρήτης (Εργαστήριο της διδακτικής των θετικών επιστημών). Χρησιμοποιήσαμε οργανικά και ανακυκλώσιμα υλικά, έχουμε τοποθετήσει αισθητήρες μέσα και έξω για το φως και την υγρασία και μελετάμε την ανάπτυξη των φυτών μας (τοματιά, αγγουριά, κολοκυθιά) που φυτέψαμε το προηγούμενο διάστημα. Το επόμενο βήμα που θέλουμε να κάνουμε είναι να μεταφέρουμε το θερμοκήπιο μας στο προαύλιο» αναφέρει ο κ. Σιδηρόπουλος. Το θερμοκήπιο ηλεκτροδοτείται από τον ήλιο και “διδάσκει” πρακτικά στα παιδιά πως «μικρές καθημερινές μας συνήθειες μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.» Για αυτό και το βασικό σώμα του είναι κατασκευασμένο από οργανικά υλικά
Πλέον με το άνοιγμα των λυκείων την περασμένη εβδομάδα τα παιδιά μπορούν να δουν από κοντά το αποτέλεσμα της εργασίας τους, ενώ τα δεδομένα “ανεβαίνουν” στο διαδίκτυο. Για την κατασκευή έχουν δείξει ενδιαφέρον τα “Πλαστικά Κρήτης”.
«Δουλεύουμε πάνω σε ένα μικρό, πειραματικό θερμοκήπιο όπου όμως αύριο θα μπορεί ίσως να αναπτυχθεί και σε μεγάλη κλίμακα και να βελτιωθεί. Για την ώρα το θερμοκήπιο είναι αποδοτικό και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα τα φυτά μας αναπτύχθηκαν» τονίζει ο εκπαιδευτικός που θέλει να ενισχύσει τη σχέση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τα πανεπιστήμια!
ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ
«Μέσα στις βελτιώσεις που θα θέλαμε να κάνουμε είναι να ανοίγουμε το πάνω μέρος του θερμοκηπίου με ένα μηχανισμό προκειμένου έτσι να εξισορροπείται η θερμοκρασία. Θα εγγράψουμε στο arduino (πλακέτα ανοικτού κώδικα) ένα σχετικό κώδικα που θα επιτρέπει στον μηχανισμό να ανοίγει αυτόματα τα καπάκια ανάλογα με τις μετρήσεις που καταγράφονται από τους αισθητήρες μας» μας εξηγεί ο μαθητής Γιώργος Τζανακάκης.
Στα πλαίσια του project οι μαθητές έφτιαξαν ένα ερωτηματολόγιο το οποίο μοιράσθηκε σε μαθητές άλλων σχολείων του εξωτερικού προκειμένου να διαπιστωθούν οι γνώσεις τους πάνω σε θέματα που αφορούν τις ΑΠΕ, την κλιματική αλλαγή κα. Όπως μας λέει ο Γιώργος Τζανακάκης «θέλαμε να καταλάβουμε σε ποιο βαθμό είναι ευαισθητοποιημένα τα παιδιά και να πάρουμε ιδέες για το πως θα μπορούμε να μειώσουμε το ενεργειακό αποτύπωμα», ενώ ο Μάρκος Λαγογιάννης επισημαίνει πως «το θερμοκήπιο είναι μια καινοτομία που μπορεί να αναπτυχθεί και σε πιο μεγάλη κλίμακα. Δεν ξέρουμε ακόμα τον προϋπολογισμό μια τέτοιας προσπάθειας αλλά θα ήταν καλό να το προσπαθήσουμε».
Από τη μεριά της η Μαριάντα Μιχαήλ που θα παρουσιάσει δύο εργασίες για την ηλιακή ενέργεια και το ενεργειακό αποτύπωμα στα πλαίσια του Εrasmus εκτιμά πως «είναι πολύ σημαντικό που έχουμε το θερμοκήπιο μέσα στην τάξη καθώς βλέπουμε στην πράξη αυτά που διαβάζουμε και ερευνούμε», ενώ η Θεοδώρα Κουνδουράκη επισημαίνει πως «η όλη δράση μας βοηθάει να ευαισθητοποιηθούμε σε θέματα περιβάλλοντος και οικολογίας και να κατανοήσουμε τι συμβαίνει με την κλιματική αλλαγή».
Σκοπός του περιβαλλοντικού προγράμματος
Η εκπόνηση του περιβαλλοντικού προγράμματος υλοποιείται σε συνεργασία με το εργαστήριο της διδακτικής των θετικών επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης του οποίου Δ/ντής είναι ο κ. Σταύρου. Αποτελεί μέρος του προγράμματος Erasmus ’’ (S)TEAM TODAY, MAKE CHANGES FOR TOMORROW’’ το οποίο υλοποιείται στο 4ο ΓΕΛ Χανίων με συντονίστρια την κ. Μενιουδάκη σε συνεργασία με σχολεία των χωρών της Λιθουανίας, Πορτογαλίας, Ιταλίας και Κύπρου. Η διδακτική προσέγγιση που εφαρμόσαμε στο πρόγραμμα στηρίζεται στη STEM διδασκαλία. Ο όρος “STEM” [Science, Technology, Engineering and Mathematics] είναι το ακρωνύμιο το οποίο χρησιμοποιείται για τα πεδία που αναφέρονται στις Φυσικές Επιστήμες, την Τεχνολογία, την Επιστήμη των Μηχανικών και τα Μαθηματικά. Το “STEM” είναι μια διδακτική προσέγγιση στην Εκπαίδευση που σχεδιάζεται ώστε στη διδασκαλία των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών, που είναι ζωτικής σημασίας για μια βασική κατανόηση του σύμπαντος, να εισαχθούν οι Τεχνολογίες και η Επιστήμη των Μηχανικών, που αποτελούν για τον άνθρωπο τα μέσα αλληλεπίδρασης με το σύμπαν. Το βασικό ερώτημα είναι: “Πώς μπορούμε να κάνουμε τη μάθηση να αποκτήσει τέτοιο νόημα για τους μαθητές ώστε να παραμένουν στο σχολείο, να επιτυγχάνουν υψηλές επιδόσεις, και με επιτυχία να αποφοιτούν από το λύκειο προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση ή προς μια δουλειά της επιλογής τους;”
Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές να μάθουν τι είναι ο ενεργειακός εγγραμματισμός, να γνωρίσουν έννοιες-όρους που συνδέονται άμεσα με το ενεργειακό αποτύπωμα, να ευαισθητοποιηθούν και να ενεργοποιηθούν για τη μείωσή του, καθώς και η ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνας, επικοινωνίας και συνεργασίας. Αναλυτικά το πρόγραμμα αποσκοπεί ώστε οι μαθητές: Να κατανοήσουν τον όρο Ενεργειακό Αποτύπωμα ,να γνωρίσουν τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την κατανάλωση ενέργειας, να τη συνδέσουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου αλλά και γενικότερα με το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, να μάθουν ότι η ενέργεια είναι απαραίτητη για όλες τις καθημερινές δραστηριότητες και στον κύκλο ζωής όλων των προϊόντων, να καταλάβουν την ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας σε όλους τους τομείς, να κατανοήσουν την ανάγκη της ανάπτυξης και χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας(ΑΠΕ), να προτείνουν και να υιοθετήσουν καθημερινές πρακτικές στην κατεύθυνση της εξοικονόμησης ενέργειας με απώτερο στόχο την προστασία του περιβάλλοντος.
Μπράβο σε εκπαιδευτικούς και μαθητές.