Πέντε προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για την ουσιαστική εφαρμογή της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων κοινοποίησε το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή την επικείμενη εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης (εσωτερικής αξιολόγησης) και της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων για τρίτη σχολική χρονιά κατά το σχολικό έτος 2023-2024.
Όπως αναφέρει στην σχετική ανακοίνωση η Ένωση «λαμβάνοντας υπόψη τα σοβαρά προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά τη δίχρονη εφαρμογή της, καταθέτει προς την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. τις παρακάτω πέντε (5) προτάσεις, που μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στην ουσιαστική εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης και της εξωτερικής αξιολόγησης, προς όφελος των σχολικών μονάδων:
1. Άμεση κατάργηση της άχρηστης γραφειοκρατίας που συνοδεύει την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και καταπονεί τους εκπαιδευτικούς. Στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ θα πρέπει να αναρτώνται, έως τα μέσα Οκτωβρίου, μόνο οι τίτλοι των σχεδίων δράσης που θα υλοποιήσει η σχολική μονάδα κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, οι στόχοι τους και οι συντονιστές των ομάδων δράσης, και έως το τέλος Ιουνίου, η τελική έκθεση αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
2. Ο αριθμός των σχεδίων δράσης, ο αριθμός των μελών των ομάδων δράσης και οι συντονιστές τους θα πρέπει να καθορίζονται από τους Συλλόγους Διδασκόντων, με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας.
3. Άμεση κατάργηση της βαθμολόγησης των σχολικών μονάδων από τους Συμβούλους Εκπαίδευσης με δεκάβαθμη κλίμακα(1-10), που αναπόφευκτα οδηγεί στην απαράδεκτη κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων. Οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης θα πρέπει να λειτουργούν ως κριτικοί φίλοι των σχολικών μονάδων και όχι ως βαθμολογητές τους, παρακολουθώντας τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης και καταθέτοντας προτάσεις προς τους Συλλόγους Διδασκόντων για την καλύτερη εφαρμογή της, όταν το κρίνουν απαραίτητο.
4. Στις ιστοσελίδες τους οι σχολικές μονάδες να αναρτούν μόνο τους τίτλους των σχεδίων δράσης που υλοποιούν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, και τίποτα περισσότερο, ώστε να αποφεύγεται κάθε προσπάθεια κατηγοριοποίησής τους.
5. Καμία απολύτως σύνδεση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, γεγονός που αλλοιώνει πλήρως τη φυσιογνωμία και τον πραγματικό χαρακτήρα της αυτοαξιολόγησης.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., να προχωρήσει στην άμεση υιοθέτηση των παραπάνω προτάσεων, για να πάψει η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων να αποτελεί μια στείρα γραφειοκρατική διαδικασία που καταπονεί τους εκπαιδευτικούς και οδηγεί στην κατηγοριοποίηση ων σχολικών μονάδων, αλλά να αποκτήσει πραγματική υπόσταση, όπως αυτή καθορίζεται από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, ώστε να συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων».