Καλοί μου φίλοι, καλό Σαββατοκύριακο!
Ευρηματικός ο τίτλος! Η λέξη ΑΛΜΑ μέσα στη λέξη “διAΛειμΜα” αν γράψουμε τα γράμματα της πρώτης κεφαλαία… Το πρώτο που παρατήρησα καθώς, ψάχνοντας για κάτι άλλο στο Διαδίκτυο, έπεσα στα εξώφυλλα της ηλεκτρονικής μαθητικής εφημερίδας που “βγάζουν” εδώ και κάποια χρόνια τα Εκπαιδευτήρια Θεοδωροπούλου, που είναι ως γνωστό στις Κορακιές Ακρωτηρίου κι έχουν παιδιά όλων των βαθμίδων της Εκπαίδευσης. ΑΛΜΑΤΑ σε μήκος, μα και ΑΛΜΑΤΑ σε ύψος τα περιοδικά και οι εφημερίδες, που βγάζουν τα σχολεία μας στο λιακωτό της δημοσιότητας!
Με τη γενικότερη αυτή σκέψη στον νου μου πήρα την απόφαση για τον σημερινό Παιδότοπο που φιλοξενεί δείγματα απ’ το τελευταίο, το με αρ. 14 τεύχος του “διΑΛείΜΑΤΟΣ”, που καλύπτει τους πρώτους μήνες της φετινής σχολικής χρονιάς.
Να’ ναι καλά ο γνωστός στους αναγνώστες της σελίδες, δάσκαλος Μανόλης Κουναλάκης για την συνεργασία…
Και βέβαια συγχαρητήρια σε μαθητές και δασκάλους, εξ’ ονύχων ο λέων!
Σας χαιρετώ με αγάπη
Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης
δάσκαλος
Διαφορετικότητα – Ισότητα – Αναπηρία
Στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης και με αφορμή την ημέρα “Τέχνης και Αναπηρίας” ασχοληθήκαμε με τα άτομα με αναπηρίες, δουλεύοντας με το παραμύθι “Φένια, η αγαπημένη των ήχων” της Γιώτας Αλεξάνδρου. Οι μαθητές προβληματίστηκαν με την ιστορία της Φένιας, καλλιέργησαν την ενσυναίσθησή τους και ανέφεραν και οι ίδιοι περιστατικά ατόμων με αναπηρία που γνώριζαν. Στη συνέχεια πραγματοποιήσαμε μια από τις δραστηριότητες που αναφέρονται στο βιβλίο. Με ένα μαντήλι ένας-ένας οι μαθητές έκλεισαν τα μάτια τους και κλήθηκαν να αναγνωρίσουν διάφορα αντικείμενα μέσα από μία τσάντα. Με αυτόν τον τρόπο μπήκαν στη θέση ενός ατόμου με προβλήματα όρασης και κατάφεραν να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο των τυφλών ατόμων. Έπειτα, πραγματοποιήσαμε ένα παιχνίδι εμπιστοσύνης. Οι μαθητές σε ζευγάρια (ο ένας με κλειστά ματιά και ο άλλος σε ρόλο οδηγού) διέσχισαν διάφορα μέρη του σχολείου, ώστε με αυτό τον τρόπο να δουν με τα μάτια ενός τυφλού.
Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ
Η 3η Δεκεμβρίου είναι ημέρα αφιερωμένη στα άτομα με αναπηρίες. Οι μαθητές αρχικά ενθουσιάστηκαν βλέποντας αντίγραφα από αυθεντικούς πίνακες ζωγραφισμένους με το πόδι ή το στόμα. Επειτα, έγινε μία παρουσίαση σχετικά με τις διάφορες μορφές αναπηρίας όπως η τύφλωση, η κινητική αναπηρία, η βαρηκοΐα, η κώφωση. Μετά από μία δημιουργική συζήτηση οι μαθητές παρακολούθησαν μία ταινία με τίτλο “Το καναρινί ποδήλατο”.
Η ταινία είχε ως πρωταγωνιστή έναν μαθητή της ΣΤ’ δημοτικού με νοητική καθυστέρηση ο οποίος ξεδίπλωσε το ταλέντο του φτιάχνοντας μόνος του ένα όμορφο καναρινί ποδήλατο. Τέλος, τα παιδιά έπαιξαν ένα θεατρικό παιχνίδι μπαίνοντας στη θέση ενός ανθρώπου με κάποιου είδους αναπηρία που στόχο είχε την ενσυναίσθηση και ευαισθητοποίησή των πρώτων σχετικά με τα άτομα αυτά. Μέσα από τις ενασχολήσεις αυτές παραδεχτήκαμε πως ο κόσμος θα ήταν βαρετός και μονότονος αν ήμασταν όλοι ίδιοι. Η διαφορετικότητα είναι που μας κάνει μοναδικούς!
Junior επιστήμονες
Στις 10 Νοεμβρίου 2018 τα Εκπαιδευτήριά μας συμμετείχαν στην έκθεση “Junior Επιστήμονες” που διοργάνωσε και φέτος το Πολυτεχνείο Κρήτης και εκπροσώπησαν μαζί με άλλα 3 σχολεία την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Νομού Χανίων.
Οι μαθητές των Ε΄ και Στ’ τάξεων, επιθυμώντας “να σχεδιάσουν ένα πράσινο μέλλον”, πρόβαλαν συναρμολογούμενες διατάξεις σχετικές με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την ανακύκλωση.
Οι κατασκευές αυτές αφορούσαν τη χρήση του ανέμου, του ύδατος και της ηλιακής ακτινοβολίας στην παραγωγή ενέργειας.
Εγινε επίσης επίδειξη της ρομποτικής κατασκευής-βραχίονα EV3 Lego Mindstrorms, η οποία είναι προγραμματισμένη να διαχωρίζει τα ανακυκλώσιμα υλικά χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί.
Οι μαθητές μας εντυπωσίασαν τους μικρούς και μεγάλους επισκέπτες του περιπτέρου μας, που άκουγαν με προσοχή και ενθουσιασμό όλα αυτά που είχαν να τους περιγράψουν για τις συναρμολογούμενες διατάξεις που επιμελήθηκαν.
Ελιά, πηγή ζωής και πολιτισμού
Η Δ’ τάξη πραγματοποίησε δύο εκπαιδευτικές επισκέψεις με αφορμή το σχέδιο εργασίας που υλοποιεί για την ελιά ως πηγή ζωής και πολιτισμού.
Αρχικά έγιναν πολλά μαθήματα στην τάξη που αφορούσαν την αξία της ελιάς στη μυθολογία, την τέχνη και τη θρησκεία. Ακολούθησαν πληροφορίες για τη διαδικασία επεξεργασίας του ελαιόκαρπου. Για τον λόγο αυτό αποφασίσαμε να δούμε πώς γίνεται αυτό σήμερα και πώς γινόταν παλιά. Ετσι επισκεφτήκαμε το σύγχρονο ελαιοτριβείο της Τέρα Κρέτα.
Εκεί τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά όλη τη διαδικασία και στη συνέχεια να κάνουν μία δραστηριότητα γευσιγνωσίας, από την οποία κατανόησαν τα χαρακτηριστικά του ποιοτικού ελαιόλαδου. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε την αρχαιότερη ελιά του κόσμου, την αρχαία ελιά στις Βούβες που θεωρείται ότι είναι μεταξύ 2.500 έως 5.000 ετών. Εκεί γνωρίσαμε, μέσα από το μουσείο που υπάρχει, τον τρόπο επεξεργασίας του ελαιόκαρπου σε παλιότερες εποχές. Ηταν σίγουρα μια γεμάτη μέρα, κατά την οποία τα παιδιά έλαβαν πλούσια ερεθίσματα. Ακολούθησε παραγωγή γραπτού λόγου σχετικά με τις επισκέψεις αυτές. Παράλληλα τα παιδιά είχαν χωριστεί σε ομάδες εργασίες και προετοίμαζαν την παρουσίασή τους, που έγινε πριν το κλείσιμο για τις γιορτές. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά χωρίστηκαν σε 5 ομάδες. Κάθε ομάδα έπρεπε να γράψει ένα κείμενο, να κάνει μία ζωγραφιά και μία έκπληξη σχετικά με ένα συγκεκριμένο θέμα κάθε φορά. Τα θέματα ήταν τα εξής: Η ελιά στη μυθολογία, Η ελιά στη ζωγραφική, Η ελιά στην ποίηση, Η ιστορία της ελιάς και, τέλος, Η καλλιέργεια της ελιάς. Τα παιδιά παρουσίασαν ενδιαφέροντα πληροφοριακά κείμενα, όμορφες ζωγραφιές και πολύ πρωτότυπες κατασκευές. Ετσι έμαθαν πολλά για την ελιά ως πηγή ζωής και πολιτισμού και παράλληλα εξασκήθηκαν στην ομαδική εργασία.
Τα Εκτάκια υιοθετούν τα Πρωτάκια
Κάθε πρωτάκι του σχολείου μας “υιοθετείται” στην αρχή της χρονιάς από ένα εκτάκι με απώτερο στόχο αφενός την ομαλή προσαρμογή των μικρών μαθητών μας στο νέο τους σχολικό περιβάλλον και αφετέρου τη δημιουργία φιλικών σχέσεων μεταξύ διαφορετικών ηλικιακών ομάδων.
Συγκεκριμένα, κάθε παιδί της Στ΄ τάξης ανέλαβε να προστατεύει ένα ή δύο παιδιά της Α΄ τάξης, να τα καθοδηγεί και να τα βοηθάει καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Την Παρασκευή 26 Οκτωβρίου ξεκινήσαμε τις διατμηματικές μας δράσεις μέσα από παιχνίδια γνωριμίας των μαθητών των δύο τάξεων.
Εμείς και τα συναισθήματά μας
Στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης οι μαθητές της Α΄ τάξης υλοποίησαν το διαθεματικό σχέδιο εργασίας “Εμείς και τα συναισθήματά μας”. Τα παιδιά μέσα από διάφορες δραστηριότητες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν, να εκφράσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, με απώτερο στόχο την επικοινωνία, τη συνεργασία με τα μέλη της ομάδας τους και τη λύση των συγκρούσεων.
Αρχικά, διαβάσαμε το παραμύθι “Η παλέτα των συναισθημάτων”, συζητήσαμε για τα συναισθήματα που έδειξε ο ζωγράφος στη Συναισθηματικούλα και απεικονίσαμε ό,τι ένιωθε κάθε φορά η ηρωίδα μας. Επειτα, παίξαμε παντομίμα με τα συναισθήματά μας και κατασκευάσαμε “Τη λίμνη των χαρούμενων συναισθημάτων”. Συνειδητοποιήσαμε, λοιπόν, ότι τα συναισθήματά μας ποικίλουν και μάθαμε να αναγνωρίζουμε τις διαφορετικές εκφράσεις κάθε συναισθήματος παίζοντας το παιχνίδι “Τα αγαλματάκια”. Στο παιχνίδι αυτό, τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες περπατούσαν στον χώρο προσπαθώντας να αναπαραστήσουν ένα συναίσθημα. Στη συνέχεια, είδαμε την ταινία “Τα μυαλά που κουβαλάς” και δημιουργήσαμε ένα κολάζ με τίτλο “Εμείς και τα συναισθήματά μας”. Επιπλέον, κατανοήσαμε το συναίσθημα του θυμού παίζοντας το παιχνίδι “Γνωρίζω τον θυμό μου”. Έτσι, συνειδητοποιήσαμε ότι αυτό που επικρατεί σε μία σύγκρουση είναι ο θυμός και μάθαμε τρόπους για να νικήσουμε “τον δράκο του θυμού”. Τέλος, μέσα από την ομαδική δραστηριότητα “Θέλω να στο πω” καταλάβαμε ότι, όταν νιώθουμε πιεσμένοι και φορτισμένοι με πράγματα και συναισθήματα που μας δυσκολεύουν, είναι βοηθητικό να μοιραζόμαστε την αγωνία μας με κάποιον που μας νοιάζεται. Κατανοήσαμε, λοιπόν, ότι τα συναισθήματά μας αλλάζουν συνεχώς αλλά όλα είναι αποδεκτά, είτε αυτά είναι ευχάριστα είτε είναι δυσάρεστα.