» Από τις χειρότερες περιοχές της Ευρώπης
» Ενώ εντείνονται οι κινητοποιήσεις για αναβάθµιση των οδικών υποδοµών
Από τις χειρότερες περιφέρειες στην Ευρώπη τα Χανιά σε ό,τι αφορά τροχαία δυστυχήµατα και νεκρούς στην άσφαλτο, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του συλλόγου Ε.ΣΥ ΠΡΟ.Τ.Α Γιάννης Λιονάκης στο Podcast των ‘‘Χανιώτικων Νέων’’.
Mιλώντας στο 5ο επεισόδιο της εκποµπής “BoxingDay” (διαθέσιµο για ακρόαση στις ιστοσελίδα των “Χ.ν.” και στο spotify) και στους Παρασκευά Περάκη και Μιχαήλ Λαµπαθάκη, ο κ. Λιονάκης σχολίασε: «Το λέω µετά βεβαιότητάς πως φέτος, µαζί µε µία περιοχή της Ρόδου, τα Χανιά θα είναι η χειρότερη περιοχή της Ελλάδας, µε τα περισσότερα προβλήµατα». 116 νεκρούς αριθµούµε ανά εκατοµµύριο, τη στιγµή που η Ελλάδα πέρυσι, όπως γνωστοποίησε ο κ. Λιονάκης: «…έκλεισε µε 68 θύµατα. Η Ελλάδα φέτος κινείται περίπου στους 60 νεκρούς, αυτό σηµαίνει ότι ήδη είµαστε ως νοµός, σε µία δύσκολη πορεία, έχοντας µπροστά µας τέσσερις ακόµα µήνες για να κλείσει η χρονιά του 2024».
Παρασκευάς Περάκης και Μιχαήλ Λαμπαθάκης κάνουν… uboxing την επικαιρότητα
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ;
Λύση άµεσα και σήµερα, δεν υπάρχει είπε, αλλά όµως «…άµεσα πρέπει να ξεκινήσουµε να κάνουµε πράγµατα. Να καταφέρουµε να περισώσουµε κάτι από τη σηµερινή γενιά των νέων, ώστε οι επόµενες γενιές, να έχουν καλύτερο µέλλον. Αναζητώ απαντήσεις από οποιονδήποτε θέλει να µας πει, από ποιο άλλο λόγο, ποια άλλη αιτία, έχουµε αυτή τη στιγµή στο νησί µας 14 νέα παιδιά κάτω των 30 ετών νεκρά; Να µας πουν για ποιο λόγο άλλο και για ποια αιτία, έχουµε 11 νέα παιδιά κάτω των 25 ετών νεκρά, για ποιο λόγο έχουν χάσει τη ζωή τους; Από φαινόµενα διάφορα, φυσικές καταστροφές; ∆εν υπάρχει άλλος λόγος… ∆εν θα βρει κανείς, άλλον λόγο πέρα των τροχαίων. Αν αυτή η κατάσταση δεν αγγίζει κάποιους παρά µόνο τις οικογένειες των θυµάτων, έχουµε θέµα γενικότερης ενσυναίσθησης. Αυτό που λέγεται όλοι µαζί, αυτό το ενωµένοι, για να σηκωθούµε να πάµε λίγο καλύτερα, λίγο ψηλότερα, να σώσουµε την κοινωνία µας, να υπάρχουν τα παιδιά µας, να ζήσουν σε ένα καλύτερο αύριο, αν όλο αυτό δεν το συναισθανόµαστε έχουµε ως κοινωνία σοβαρό πρόβληµα».
Σύµφωνα µε τον κ. Λιονάκη, το κόστος των τροχαίων φέτος στα Χανιά θα ξεπεράσει, κατά πολύ τα 50 εκατοµµύρια ευρώ. «Αν κάποιος δεν το σκέφτεται, δεν τον ενδιαφέρει ούτε αυτό, τότε ας συνεχίσουµε στον ίδιο ρυθµό». Στα 40 χρόνια κατά τα οποία ο συγκεκριµένος συνάνθρωπος µας, ασχολείται µε το ζήτηµα της οδικής εκπαίδευσης, συµπεριφοράς, αυτό που έχει αντιληφθεί είναι ότι: «…στην παιδεία µας, δεν έχουµε αλλάξει κάτι δυστυχώς. Προφανώς και δεν βρισκόµαστε στην εποχή του 2001 έως και 2005 οπότε είχαµε 95 µε 110 νεκρούς κάθε χρόνο. Ξέρω ότι η µείωσή τους, σε όλο τον ελλαδικό χώρο, αφού είχαµε 2.500 νεκρούς το χρόνο, τώρα έχουµε 700 ή ότι στο νησί µας είχαµε πέρυσι 39 νεκρούς, που ήταν ο καλύτερος χρόνος, αφορά στο ότι άλλαξαν δύο πράγµατα. Υποδοµές, που είναι ουσιαστικό ζήτηµα. Έχουµε 2860 χιλιόµετρα, καλού αυτοκινητόδροµου και φέρνω παράδειγµα στο Ηράκλειο, το τµήµα Λινοπεράµατα µέχρι ΚΤΕΟ 15 χιλιόµετρα, εκεί όπου κατά µέσο όρο είχαµε 8 νεκρούς κάθε χρόνο. Από το 2004 που ολοκληρώθηκε το υποτυπώδες, αυτό διαχωριστικό στηθαίο, έχουµε συνολικά 4 νεκρούς αυτά τα 20 χρόνια. Να λοιπόν ένας λόγος ουσιαστικός. Το ίδιο συνέβη και στην ηπειρωτική Ελλάδα µε την Ιόνια Οδό, την Ολυµπία Οδό, την Π.Α.Θ.Ε».
ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ
Το δεύτερο και πολύ σπουδαίο όπως εξήγησε ο κ. Λιονάκης αφορά στους ανθρώπους που έφυγαν για σπουδές ή εργασία στο εξωτερικό και επιστρέφοντας έφεραν µαζί τους στοιχεία οδηγικής κουλτούρας από Ευρώπη και Αµερική. «’Εφεραν τη ζώνη στο πίσω κάθισµα, το υποχρεωτικό δέσιµο των παιδιών. Βήµατα σοβαρά αν µάλιστα θυµηθούµε πως πριν από δύο χρόνια, είχαµε δύο νεκρούς εξαιτίας της πτώσης του επιβάτη από το πίσω κάθισµα στις πλάτες των µπροστινών. Αυτό όµως δεν το συζητήσαµε ποτέ, ούτε το αναδείξαµε… ∆εν βάζουµε στην καθηµερινότητά µας, τους ελέγχους από πλευράς τροχαίας για χρήση ζώνης τόσο στα µπροστινά όσο και στα πίσω καθίσµατα. Από την άλλη το κράνος, ήταν και είναι η πληγή στα Χανιά, όπως τα παιδιά που χτύπησαν προ ηµερών και ο συνεπιβάτης σκοτώθηκε διότι δεν φορούσε κράνος. Όπως δεν φορούσαν ζώνη τα παιδιά στο τροχαίο προ ηµερών µε την πλαγιοµετωπική στον Γαλατά. ∆εν φορούσε κανείς ζώνη και σε αυτό είµαι βέβαιος, διότι ο ένας βρέθηκε εκτός του οχήµατος. Όλα αυτά πρέπει να τα συζητήσουµε. ∆εν είναι ότι συνέβη και πάµε παρακάτω. Μην αφήνουµε µόνους τους στα µαύρα τσεµπέρια και στα µαύρα πουκάµισα αυτούς τους ανθρώπους, γονείς στη δυστυχία που τους βρήκε. Πρέπει να τελειώνουµε µε τα συλλυπητήρια και την παρουσία µας στις κηδείες και στα µνηµόσυνα».
ΤΙ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΦΟΡΕΙΣ;
Κι όµως στα 40 χρόνια αγώνων για να σωθούν ζωές, δύο φορές µόνο κλήθηκε επίσηµα να βοηθήσει, είτε την περιφέρεια, είτε µία ιδιωτική κατασκευαστική εταιρεία. «Ναι µόνο δύο φορές… αλλά οι πάνω από τις χίλιες οµιλίες σε σχολεία και µαζικούς χώρους, είναι πρωτοβουλία δική µου και καµαρώνω ότι αµοιβή µου είναι, η γνωριµία µου µε τους ανθρώπους και την ενδοχώρα του τόπου µας… µε ενδιαφέρει να σώσουµε ζωές, να σταµατήσουν τα συλλυπητήρια, να ξεκινήσουν οι χαρές».
ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Ένα πρώτο βήµα, το αµεσότερο που πρέπει να γίνει, είναι να ενισχυθεί η αστυνοµία και η τροχαία µε στελέχη, «…να φτάσουν στα πανηγύρια και τους γάµους, να µην επιτρέπουν σε ανθρώπους που έχουν πιει να πάρουν τιµόνι. ∆εν είναι δυνατόν να λέµε ότι δεν υπάρχουν αλκολόµετρα… Πιάσε τον µεθυσµένο οδηγό και πες του, πάρε ΤΑΞΙ πάρε τον πατέρα σου να σε πάρει, διότι είσαι επικίνδυνος. ∆εν χρειάζονται πρόστιµα, τιµωρίες. Να τον προλάβω θέλω. Αυτό θα έκανα προσωπικά ως το πρώτο άµεσο, βήµα», είπε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Λιονάκης.
Μίλησε επίσης για το πόσο σπουδαίο είναι, τα ΜΜΕ να συµµετέχουν στο έργο της πρόληψης των τροχαίων. «Στις ευρωπαϊκές χώρες που είχαν µείωση των τροχαίων, συµπαντική ήταν η συνεργασία και η συµµετοχή των δηµοσιογράφων. Για αυτό, στο πλαίσιο του δηµοσιογραφικού σας έργου, όλοι οι δηµοσιογράφοι, όλοι οι εκδότες, όλα τα ΜΜΕ, ας συµµετέχουν πολύ ενεργά για την πρόληψη των τροχαίων ατυχηµάτων και για τις προσπάθειες που αφορούν στη σωστή οδηγική συµπεριφορά».
Πολύ σωστα ομιλεί ο κυριος Λιονακης για την ενημέρωση κ την αλλαγη νοοτροπίας στη Κρήτη οπως πολύ σωστα επισημαίνει κ την ενίσχυση της αστυνομικης παρουσιας στους δρομους ως προληψη καθως ισως μονο ετσι μπορεί να υπάρχει μια αποτροπη των προσπεράσεων των υψηλων ταχύτητων της νοοτροπίας “ο δρομος είναι δικος μου” κ βέβαια της κατανάλωσης αλκοολ κ ταυτόχρονα οδηγησης…….αλλά πως ομως θα υπαρξει ενίσχυση της αστυνομικης παρουσιας οταν η Αστυνομικη Διευθυνση Χανίων για το ετος 2024 ενισχύεται με μηδενικες θεσεις(0)……..σε ένα Νομο που οι 160000 μονιμοι κατοικοι πολλαπλασιαζονται τους καλοκαιρινους μηνες…….αν εδώ δεν υπαρχουν αναγκες που υπάρχουν είναι ένα ερωτημα……Ελλαδα είναι μόνο η Αθήνα ισως………