Συζητήθηκε χθες στη Βουλή η ερώτηση Κεγκέρογλου προς το Yπουργείο Υποδομών, για την οποία γράφαμε την περασμένη Τρίτη πως φαίνεται ότι επιχειρεί να “κοντύνει” τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Αυτό επιβεβαιώθηκε με τη χθεσινή τοποθέτηση του Ηρακλειώτη βουλευτή του ΚΙΝΑΛ.
O κ. Κεγκέρογλου (φωτ.) ζήτησε τα χρήματα που προορίζονται για αποκατάσταση ζημιών από κατολισθήσεις και για έργα οδικής ασφάλειας, να τα διαχειριστεί η Περιφέρεια Κρήτης. Ο υφυπουργός υποδομών κ. Κεφαλογιάννης απήντησε ότι υπάρχει έγγραφη δήλωση της Περιφέρειας περί αδυναμίας μελέτης και εκτέλεσης εργασιών αποκατάστασης. Επίσης ξεκαθάρισε ορισμένα πράγματα που έμεναν “μετέωρα” με τις γενικόλογες δημόσιες τοποθετήσεις των τελευταίων ημερών.
Ως προς το ποσό των 15 εκατομμυρίων ευρώ στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Κεγκέρογλου, ο Ρεθεμνιώτης υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι αυτό περιλαμβάνει:
• Ανάθεση μελέτης αποκατάστασης κατολισθητικών φαινομένων η οποία ολοκληρώνεται τον Νοέμβριο
• Τις άμεσες παρεμβάσεις που έχουν ήδη γίνει σε Μ. Χωράφια, Σταλό και Γαλατά.
• Την αποκατάσταση των σημείων που θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της μελέτης, κατά τη χειμερινή περίοδο.
Ως προς το δεύτερο ποσό, αυτό των 25 εκατομμυρίων ευρώ, στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Κεγκέρογλου, ο κ. Κεφαλογιάννης εξήγησε αρχικά ότι είναι 19,5 εκατομμύρια ευρώ ενώ για τα δύο τμήματα του σημερινού δρόμου που εμπλέκονται εξήγησε τα εξής:
•Γεωργιούπολη – Καβρός – Πετρές: Για το τμήμα αυτό, ο υφυπουργός εξήγησε ότι η μελέτη αναβάθμισης οδικής ασφάλειας, που είχε εκπονηθεί με μέριμνα του Οργανισμού Ανάτπυξης Κρήτης και είχε διαβιβαστεί στο Υπουργείο, δεν είχε στατικές μελέτες πεζογεφύρων και διαβάσεων οι οποίες είναι αναγκαίες για τις γεωτενχικές έρευνες. Με την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου θα γίνει ολοκλήρωση της μελέτης αυτής.
• Φόδελε – Λινοπεράματα: Για το τμήμα αυτό του δρόμου, αναμένονται οι εγκεκριμένες μελέτες από τον Ο.Α.Κ. για να προχωρήσει η δημοπράτηση.
Οσον αφορά τη συντήρηση της εθνικής οδού, ο κ. Κεφαλογιάννης (φωτ.) ξεκαθάρισε χθες στη Βουλή πως «ανέκαθεν ανήκε στην Περιφέρεια» και πλέον υπάρχει «ομόφωνη γνωμοδότηση νομικού συμβουλίου κράτους, αποδεκτή από προηγούμενη κυβέρνηση, βάσει της οποίας αμετάκλητα υπεύθυνος για συντήρηση του Β.Ο.Α.Κ. από τη στιγμή που δεν είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος είναι η Περιφέρεια Κρήτης».
Ειδικά αυτή η αναφορά του Υπουργείου έρχεται να βάλει τέλος σε δικαιολογίες που ακούγαμε, κάθε φορά που ο νομός Χανίων διεκδικούσε πόρους από το Ηράκλειο για αποκατάσταση της εθνικής οδού, έστω στα στοιχειώδη, όπως τα κλαδέματα ή τη συντήρηση πινακίδων.
ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΟΝ Ο.Α.Κ.
Μετά τις απαντήσεις Κεφαλογιάννη, ο κ. Κεγκέρογλου επανήλθε… δριμύτερος, λέγοντας πλέον ξεκάθαρα αυτό στο οποίο θεωρούσαμε προ ημερών ότι αποσκοπούσε. Ο Ηρακλειώτης βουλευτής ζήτησε από τον υφυπουργό να μην επαναφέρει στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης τις αρμοδιότητες για τον Β.Ο.Α.Κ. που του είχε αφαιρέσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αλλά να τις δώσει στην Περιφέρεια. «Ο Ο.Α.Κ. δεν είναι το πολιτικό αναπτυξιακό όργανο που είναι η Περιφέρεια Κρήτης. Είναι ένας τεχνικός σύμβουλος πάρα πολύ καλός και ως τέτοιος μπορεί να λειτουργήσει. Αλλά όχι ως ένα αποφασιστικό όργανο που μπορεί να περπατήσει ένα έργο απρόσκοπτα». Αυτά ανέφερε χθες.
Το 2013 βέβαια, όταν ψηφιζόταν το νομοσχέδιο για τον Οργανισμό ο κ. Κεγκέρογλου είχε διαφορετική αντίληψη των πραγμάτων. Αυτό υπενθυμίζει στα “Χ.ν.” και ο βουλευτής Χανίων της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης (φωτ.), ο οποίος ήταν και ο εμπνευστής του Ο.Α.Κ. «Εάν νομίζει ο κ. Κεγκέρολγου ότι ο Ο.Α.Κ. είναι τεχνικός σύμβουλος, τότε δεν ξέρει τι νόμο ψήφισε ο ίδιος το 2013, όταν ήταν βουλευτής με κομβικό – θετικό ρόλο μάλιστα, στην επίτευξη ισορροπίας μεταξύ κομμάτων και νομών για να περάσει ο ιδρυτικός νόμος», σχολιάζει ο κ. Βολουδάκης. Ο ίδιος μάλιστα καλεί τον Ηρακλειώτη βουλευτή «να μην ταυτίζει τον Ο.Α.Κ. με τον ΟΑΝΑΚ αλλά με τον ΟΑΔΥΚ που ήταν μια πολύ πιο ουσιαστική υποδομή και εκεί βασίζεται η δύναμη του σημερινού Οργανισμού»
ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
Αυτό που γίνεται αντιληπτό από τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, είναι ότι ζούμε ένα νέο Φλεβάρη του 2013, όταν η Περιφέρεια αντιδρούσε στην ίδρυση του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, βλεποντάς τον ως “εχθρό”. Το αποκορύφωμα των τότε αντιδράσεων ήταν μια σύσκεψη στο Ηράκλειο στις 24 Φεβρουαρίου του 2013. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των “Χ.ν.” εκείνης της ημέρας, τη δυσαρρέσκειά τους για τις εξελίξεις εξέφραζαν -μεταξύ άλλων- τόσο ο τότε αλλά και νυν περιφερειάρχης κ. Αρναουτάκης, όσο και ο τότε θεματικός και σήμερα χωρικός αντιπεριφερειάρχης κ. Καλογερής. «Τορπιλίζουν… τον Ο.Α.Κ. – Αντιδρούν στην ίδρυση του Οργανισμού με το βλέμμα στις… καρέκλες», σχολίαζαν τότε τα “Χ.ν.” στο πρωτοσέλιδό τους.
Εξι χρόνια μετά, η ιστορία επαναλαμβάνεται και σχεδόν τίποτε δεν έχει αλλάξει. Η Περιφέρεια όλα αυτά τα χρόνια δεν αντιλήφθηκε τον αναπτυξιακό ρόλο του Ο.Α.Κ. και δεν θέλησε να τον αξιοποιήσει ως εργαλείο. Η Περιφέρεια διά μέσω του βουλευτή κ. Κεγκέρογλου ζητά να συνεχιστεί η αποψίλωση που ξεκίνησε επί των ημερών Σπίρτζη στο υπουργείο Υποδομών. Ζητείται να επιστρέψουν οι αρμοδιότητες και η διαχείριση των χρημάτων στο Ηράκλειο, να απαξιωθεί ο μοναδικός σημαντικός Οργανισμός που διαθέτουν τα Χανιά.
Κι όλα αυτά, λίγους μήνες μετά το υψηλότατο ποσοστό που έλαβε η παράταξη Αρναουτάκη από τους Χανιώτες στις Περιφερειακές εκλογές.
Υπενθυμίζεται ότι ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών κ. Καραμανλής έχει αναφερθεί σε στήριξη του Ο.Α.Κ., όμως μένει να δούμε έμπρακτα την αντίδραση της κυβέρνησης και αν υπάρχει προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη αλλά και της Ντόρας Μπακογιάννη, δεδομένου ότι ο Ο.Α.Κ. αποτελεί ουσιαστικά τη μετεξέλιξη του ΟΑΔΥΚ, του Οργανισμού δηλαδή που είχε ιδρύσει ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Οργανισμός που πέρα από τα όποια προβλήματα, είχε παρουσιάσει σημαντικό έργο, μεταξύ των οποίων και οι σπουδαίες μελέτες Παυλάκη.
Υ.Γ.
Οι δήμοι του νομού, οι νομαρχιακές των κομμάτων, οι βουλευτές, έχουν άποψη; Και πότε θα τη διατυπώσουν;