Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Τουρίστες από τον Βορρά στην Κρήτη

Συμπεράσματα από Eκθεση του ΙΝΣΕΤΕ

Γερμανία. Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο αποτελούν κατά σειρά τις τρεις κυριότερες τουριστικές αγορές που τροφοδοτούν με επισκέπτες την Κρήτη. Ωστόσο, οι Ελβετοί είναι εκείνοι που τα τελευταία χρόνια δαπανούν τα περισσότερα χρήματα στα ταξίδια τους στο νησί.

Τα παραπάνω καταγράφονται, μεταξύ άλλων, στην πρώτη έκδοση των Ετήσιων Εκθέσεων Ανταγωνιστικότητας και Διαρθρωτικής Προσαρμογής στον Τομέα του Τουρισμού των 13 Περιφερειών της χώρας που έδωσε στη δημοσιότητα πριν από λίγες ημέρες το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).

ΔΑΠΑΝΕΣ
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις δαπάνες στην έρευνα επισημαίνεται πως η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στην Περιφέρεια Κρήτης κατέγραψε μείωση την περίοδο 2016 – 2018 κατά -12% (από € 682 το 2016 σε € 599 το 2018).
Όπως επισημαίνεται, η μείωση οφείλεται στην μείωση που καταγράφηκε στην μέση δαπάνη ανά επίσκεψη από όλες τις αγορές, με εξαίρεση την αγορά της Ελβετίας (+4%, από € 864 το 2016 σε € 898 το 2018).
Ωστόσο, η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη της Περιφέρειας Κρήτης για τα έτη 2016, 2017 και 2018 έχει υπερκεράσει αυτής του συνόλου της χώρας κατά 52%, 48% και 33% αντίστοιχα.
Την υψηλότερη μέση δαπάνη ανά επίσκεψη και για τα τρία έτη καταγράφουν στην Κρήτη οι αγορές της Ελβετίας (€ 864 το 2016, € 855 το 2017 και € 898 το 2018), του Βελγίου (€ 736 το 2016, € 702 το 2017 και € 683 το 2018) και της Γερμανίας (€ 812 το 2016, € 741 το 2017 και € 669 το 2018).
Στην έρευνα υπογραμμίζεται ακόμα ότι σε ό,τι αφορά τη μέση ημερήσια δαπάνη ενώ στην Ελλάδα, την περίοδο 2016 – 2018, σημειώθηκε αύξηση κατά +3% (από € 67 το 2016 σε € 69 το 2018) στην Κρήτη καταγράφηκε μείωση -9% (από € 79 το 2016 σε € 72 το 2018). Παρόλα αυτά η μέση ημερήσια δαπάνη διατηρήθηκε και για τα τρία έτη πάνω από τον μέσο όρο της χώρας.
Επίσης, σχετικά με τη μέση ημερήσια δαπάνη ανά χώρα προέλευσης, στην Περιφέρεια Κρήτης καταγράφηκε μείωση την περίοδο 2016 – 2018 κατά -9% (από € 79 το 2016 σε € 72 το 2018) με όλες τις επιμέρους αγορές να καταγράφουν αρνητική ποσοστιαία μεταβολή, με εξαίρεση την αγορά της Ελβετίας (+8%, από € 99 το 2016 σε € 107 το 2018).
Σε ό,τι αφορά, δε, τους πιο “χουβαρντάδες” (σύμφωνα με τις ημερήσιες δαπάνες) επισκέπτες στο νησί αυτοί αναδεικνύονται οι Ελβετοί (€ 99 το 2016, € 106 το 2017 και € 107 το 2018) και οι Γερμανοί (€ 87 το 2016, € 87 το 2017 και € 75 το 2018).

ΠΑΡΑΜΟΝΗ
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι σύμφωνα με την έρευνα την περίοδο 2016-2018 η μέση διάρκεια παραμονής ανά επίσκεψη στην Ελλάδα κατέγραψε μείωση κατά -3% (από 6,7 ημέρες το 2016 σε 6,5 ημέρες το 2018) και ειδικότερα στην Περιφέρεια Κρήτης -4% (από 8,7 ημέρες το 2016 σε 8,4 ημέρες το 2018).
Πιο συγκεκριμένα, όλες οι αγορές σημείωσαν μείωση με εξαίρεση την αγορά του Ην. Βασιλείου που σημείωσε αύξηση (+2%, από 8,7 ημέρες το 2016 σε 8,9 ημέρες το 2018).
Πάντως για την ίδια περίοδο η μέση διάρκεια παραμονής της Περιφέρειας Κρήτης έχει υπερκεράσει αυτή του συνόλου της χώρας κατά 30%, 24% και 29% αντίστοιχα.
Τις περισσότερες μέρες διακοπών στο νησί (μέση διάρκεια παραμονής ανά χώρα προέλευσης) περνάνε οι Γερμανοί (9,4 ημέρες το 2016, 8,5 ημέρες το 2017 και 8,9 ημέρες το 2018), οι ταξιδιώτες από το Ην. Βασιλείου (8,7 ημέρες το 2016, 8,7 ημέρες το 2017 και 8,9 ημέρες το 2018), το Βέλγιο (9,3 ημέρες το 2016, 8,7 ημέρες το 2017 και 8,8 ημέρες το 2018) και την Ολλανδία (9,4 ημέρες το 2016, 8,4 ημέρες το 2017 και 8,6 ημέρες το 2018).

ΚΥΡΙΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Στην Έκθεση του ΙΝΣΕΤΕ τονίζει ότι η Περιφέρεια Κρήτης αποτελεί έναν ώριμο και από τους πιο διαδεδομένους τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας υποδεχόμενη χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας, οι κυριότερες αγορές με βάση τον αριθμό των επισκέψεων στο νησί είναι οι εξής:

– Γερμανία: Αποτελεί την κύρια αγορά της Περιφέρειας Κρήτης, καταγράφοντας το 2018 σχεδόν το 1/3 των επισκέψεων της (1,4 εκατ.), σημειώνοντας αύξηση κατά +9% (από 1,3 εκατ. το 2017 σε 1,4 εκατ. το 2018).

– Γαλλία: Αποτελεί την 2η μεγαλύτερη αγορά για την Περιφέρεια Κρήτης, σε όρους επισκέψεων, σημειώνοντας την περίοδο 2017-2018 αύξηση κατά +32% (από 473 χιλ. το 2017 σε 622 χιλ. το 2018).

– Ηνωμένο Βασίλειο: Αποτελεί για το 2018 την 3η μεγαλύτερη αγορά της Περιφέρειας, σε όρους επισκέψεων, σημειώνοντας την περίοδο 2017- 2018 μείωση κατά -29% (από 692 χιλ. το 2017 σε 491 χιλ. Το 2018).

– Ολλανδία: Αποτελεί το 2018 την 4η μεγαλύτερη αγορά της Περιφέρειας, σε όρους επισκέψεων, σημειώνοντας την περίοδο 2017-2018 μείωση κατά -2% (από 331 χιλ. το 2017 σε 323 χιλ. το 2018).

– Βέλγιο: Αποτελεί το 2018 την 5η μεγαλύτερη αγορά για την Περιφέρεια Κρήτης, σε όρους επισκέψεων, σημειώνοντας την περίοδο 2017-2018 αύξηση κατά +29% (από 194 χιλ. το 2017 σε 250 χιλ. το 2018).

– Ιταλία: Αποτελεί την 6η μεγαλύτερη αγορά της Περιφέρειας σημειώνοντας την περίοδο 2017-2018 αύξηση επισκέψεων κατά +31% (από 179 χιλ. το 2017 σε 234 χιλ. το 2018).

– Ελβετία: Αποτελεί την 7η μεγαλύτερη αγορά της Περιφέρειας Κρήτης, σημειώνοντας την περίοδο 2017-2018 αύξηση επισκέψεων κατά +1% (από 182 χιλ. το 2017 σε 184 χιλ. το 2018).

– Ρωσία: Αποτελεί το 2018 την 8η μεγαλύτερη αγορά της Περιφέρειας, σε όρους επισκέψεων, σημειώνοντας την περίοδο 2017-2018 μείωση κατά -57% (από 104 χιλ. το 2017 σε 45 χιλ. το 2018).

ΔΥΝΗΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Στην Έκθεση του ΙΝΣΕΤΕ επισημαίνεται ακόμα ότι η Περιφέρεια Κρήτης αποτελεί έναν ώριμο τουριστικά προορισμό με πλούσιο πολιτιστικό και φυσικό απόθεμα. «Οι ικανοποιητικές υποδομές και η ποικιλία τουριστικών δραστηριοτήτων μπορεί να καταστήσουν την Κρήτη προορισμό για όλο τον χρόνο ενώ με την διαφοροποίηση του προϊόντος της μπορεί να επιτύχει περαιτέρω επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου». Στο πλαίσιο αυτό αναφέρονται ενδεικτικά ορισμένες αγορές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν εν δυνάμει πελάτες της Περιφέρειας Κρήτης. Πιο συγκεκριμένα αυτές είναι οι εξής:
Αυστρία: ο εισερχόμενος τουρισμός από την Αυστρία κατέγραψε την περίοδο 2017- 2018 αύξηση κατά +32% σε σύγκριση με το 2017 (από 396 χιλ. σε 521 χιλ.). Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ: «Ακτινογραφία του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα, 2016–2018», η Αυστρία είναι μια αγορά με χαμηλό δείκτη ανεργίας και υψηλές αποδοχές, με αποτέλεσμα 3 στους 4 κατοίκους της να ταξιδεύουν στο εξωτερικό, με τις διακοπές να θεωρούνται απαραίτητο στοιχείο στην κλίμακα ιεράρχησης των αναγκών τους. Το προϊόν με την μεγαλύτερη ζήτηση την χειμερινή περίοδο είναι ο χιονοδρομικός τουρισμός και το καλοκαίρι ο ήλιος και θάλασσα.
Σουηδία: ο εισερχόμενος τουρισμός από την Σουηδία εμφάνισε την περίοδο 2017- 2018 αύξηση κατά +3% (από 493 χιλ. το 2017 σε 509 χιλ. το 2018). Σύμφωνα με τον ΙΝΣΕΤΕ, οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν στην Σουηδία το 2018, επηρέασαν τις κρατήσεις και ενίσχυσαν την τάση συμπλήρωσης των διακοπών ήλιος και θάλασσας με την αναζήτηση νέων εμπειριών.
Δανία: ο εισερχόμενος τουρισμός από την Δανία εμφάνισε την περίοδο 2017-2018 αύξηση κατά +38% (από 279 χιλ. το 2017 σε 385 χιλ. το 2018). Όπως τονίζει ο ΙΝΣΕΤΕ «o τουρίστας από την Δανία είναι ταξιδιώτης υψηλής έντασης. Ο σκληρός σκανδιναβικός καιρός, η ευνοϊκή οικονομική κατάσταση και νομοθεσία για διακοπές καθώς και το ενδιαφέρον των Δανών για διαφορετικούς πολιτισμούς προϋποθέτει ότι το ταξίδι αποτελεί τρόπο ζωής. Κατά την χειμερινή περίοδο καταγράφεται το 40% του συνόλου των ταξιδίων του έτους. Οι διακοπές ήλιος και θάλασσα εμφανίζουν την μεγαλύτερη ζήτηση και ακολουθούν το City Break με υψηλά ποσοστά ανάπτυξης τα τελευταία χρόνια, ο αθλητικός τουρισμός και η επαφή με την φύση. Επίσης, η παραδοσιακή αγορά πακέτων (μέσω tour operators) εξακολουθεί να έχει σημαντική ζήτηση, κυρίως μεταξύ των ηλικιωμένων και των οικογενειών με παιδιά».
Πολωνία: ο εισερχόμενος τουρισμός από την Πολωνία εμφάνισε την περίοδο 2017- 2018 αύξηση κατά +41% (από 747 χιλ. το 2017 σε 1.050 χιλ. το 2018). Σύμφωνα με τον ΙΝΣΕΤΕ «οι Πολωνοί εκτιμούν σε μικρότερο βαθμό απ’ ότι έκαναν στο παρελθόν τις προσφορές τελευταίας στιγμής ενώ προτιμούν στις καλοκαιρινές διακοπές τους την άνεση αντί για το χαμηλό κόστος. Οι Πολωνοί τουρίστες κάνουν διακοπές συνήθως μιας εβδομάδας, με το 43% εξ’ αυτών να επιλέγουν 4* ξενοδοχεία. Τέλος, η πιο δημοφιλής επιλογή ταξιδιού είναι το All Inclusive με 3 στους 4 πελάτες ταξιδιωτικών πρακτορείων να το επιλέγουν».
Καναδάς: ο εισερχόμενος τουρισμός από τον Καναδά κατέγραψε την περίοδο 2017- 2018 αύξηση κατά +75% (από 198 χιλ. το 2017 σε 346 χιλ. το 2018). Σύμφωνα με μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ «οι Καναδοί είναι εξοικειωμένοι με τα ταξίδια, μιας και η πλειοψηφία αυτών έχει επισκεφθεί έναν διεθνή προορισμό για ταξίδι αναψυχής τα τελευταία 2 χρόνια. Οι Καναδοί είναι πιο πιθανόν να ταξιδέψουν κατά τη διάρκεια του χειμώνα, για να ξεφύγουν από το κρύο, σε θερμότερους προορισμούς για διακοπές ήλιος και θάλασσα».
Νορβηγία: ο εισερχόμενος τουρισμός από την Νορβηγία κατέγραψε την περίοδο 2017-2018 μείωση κατά -3% (από 250 χιλ. το 2017 σε 244 χιλ. το 2018). Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, «Η Ακτινογραφία του Εισερχόμενου Τουρισμού στην Ελλάδα, 2016–2018», ο Νορβηγός τουρίστας είναι ένας πεπειραμένος ταξιδιώτης που θεωρεί τις διακοπές απαραίτητες και όχι ένα προϊόν πολυτελείας. Επίσης, στην νορβηγική αγορά παρατηρείται αλλαγή στις ταξιδιωτικές τάσεις, με μείωση της ζήτησης για πακέτα All inclusive και αύξηση του ενδιαφέροντος για εναλλακτικούς προορισμούς.
Κίνα: ο εισερχόμενος τουρισμός από την Κίνα σύμφωνα με στοιχεία της Euromonitor κατέγραψε την περίοδο 2017-2018 αύξηση κατά +13% (από 83 χιλ. το 2017 σε 94 χιλ. το 2018). Οι κύριοι λόγοι επίσκεψης των τουριστών από την Κίνα στην Ευρώπη είναι η τέχνη και ο πολιτισμός, τα ψώνια, η γαστρονομία και ο τουρισμός πόλης (Turespana Νοέμβριος 2019). Αντίθετα, ο τουρισμός ήλιος και θάλασσα βρίσκεται χαμηλά στις προτιμήσεις των τουριστών από την Κίνα. Η περίοδος με την μεγαλύτερη ζήτηση ταξιδίων είναι τα τέλη Ιανουαρίου αρχές Φεβρουαρίου και ο μήνας Οκτώβριος (εθνική εορτή). Η Μέση Διάρκεια για ένα ταξίδι στην Ευρώπη κυμαίνεται από 1-2 εβδομάδες (TUI – New Chinese tourists in Europe from 2017).


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα