15.4 C
Chania
Σάββατο, 1 Μαρτίου, 2025

Περιβάλλον – Εκπαίδευση – Αγωγή και Υγεία

Βασισµένοι στον ορισµό της Παγκόσµιας Οργάνωσης Υγείας, που θεωρεί την υγεία ως πλήρη σωµατική, ψυχική και κοινωνική αν­θρώπινη ευεξία και όχι µόνο ως απουσία νόσου ή αναπηρίας, ανα­ζητούµε τους παράγοντες εκείνους οι οποίοι διαφοροποιούν τις ατο­µικές και κοινωνικές συνήθειες, αξίες, στάσεις και συµπεριφορές, επηρεάζοντας αποφασιστικά το ανθρώπινο επίπεδο υγείας.

Και ως τέτοιοι παράγοντες (βιολογικοί, υπαρξιακοί, οικονοµικοί, κοινωνι­κοί και εκπαιδευτικοί), επισηµαίνονται:
Οι γενετικοί (βιολογικοί-κληρονοµικοί) παράγοντες.
Οι µεταβολές στο θεσµό της οικογένειας, σε σχέση µε το σηµε­ρινό σύστηµα αξιών της.
Οι αλλαγές των συνθηκών εργασίας (ανεργία και αποκλεισµός από την αγορά εργασίας), ψυχαγωγίας και διαβίωσης.
Η κρίση των διαπροσωπικών σχέσεων.
Η ποιότητα του κοινωνικο-οικολογικού περιβάλλοντος στο οποίο οι άνθρωποι ζουν και εργάζονται, και όπως αυτή επηρεά­ζει τη βιολογική και ψυχική τους ισορροπία και υγεία (περιθωριοποίηση – αποξένωση – µοναξιά – κατάθλιψη – βία -επιθετικότητα – κατάχρηση ουσιών – ροµποτοποίηση καθηµερινότητας – απουσία αξιών).
Η κρίση του εκπαιδευτικού συστήµατος (παθητικό – θεωρητικό – ανταγωνιστικό -βαθµοθηρικό – νοησιαρχικό – δύσκαµπτο).
Η κυριαρχία των Μέσων Μαζικής Ενηµέρωσης στη σκέψη, στις συνήθειες, στις αξίες και στον τρόπο ζωής.
Ο αστικός τρόπος ζωής και τα «καταναλωτικά του πρότυπα».
Η ιδεολογία και φιλοσοφία του ισχύοντος πολιτικού συστήµα­τος.
Η τεχνολογική εξέλιξη, καθώς και οι θετικές και αρνητικές της επιπτώσεις στη σωµατική και ψυχική υγεία.
Έτσι, τα Σχολικά Προγράµµατα Αγωγής και Προαγωγής Υγείας, ως προγραµµατισµένες καινοτοµικές δράσεις -βιωµατικού, διερευ­νητικού και διεπιστηµονικού χαρακτήρα- µπορούν να προωθήσουν την υπευθυνότητα, αυτοεκτίµηση, αυτοπεποίθηση και προσωπικό­τητα των σηµερινών µαθητών-αυριανών πολιτών, καθώς και την ικανότητά τους να παίρνουν αποφάσεις για τη διαµόρφωση και υιοθέτηση υγιών στάσεων και συµπεριφορών ζωής.
Με τις επιδιώξεις αυτές, η Αγωγή Υγείας, σχετιζόµενη στενά µε το σπουδαστή, τον εκπαιδευτικό, τους γονείς και ολόκληρη την κοι­νωνία, προσπαθεί να αναβαθµίσει (θεµατικά και µεθοδολογικά) το σχολικό πλαίσιο, συνδέοντάς το µε την ευρύτερη κοινωνικο-οικολογική και πολιτισµική πραγµατικότητα.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού, σε ένα τέτοιο πλαίσιο, διαµορφώ­νεται από την ανάπτυξη µιας ιδιαίτερης (παιδαγωγικά) αµφίδροµης σχέσης µε τους σπουδαστές. Αυτή ενθαρρύνει την ενεργητική τους συµµετοχή, προωθεί τις δυνατότητές τους για τη διερεύνηση ζητη­µάτων και προβληµάτων που αφορούν τη σωµατική και ψυχική τους υγεία, καθώς και τη λήψη αποφάσεων γι’ αυτά, διευρύνοντας το πεδίο και τα όρια µάθησης, πέραν της σχολικής τάξης.
Γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται:
Να έχουν την ικανότητα να αναµορφώνουν το πρόγραµµα σπου­δών, προσαρµόζοντας και εντάσσοντας σ’ αυτό θέµατα υγείας.
Να διακρίνουν τις ανισότητες που επηρεάζουν το επίπεδο υγείας του κάθε µαθητή, λόγω των οικονοµικών, κοινωνικών και πολι­τιστικών διαφορών, λαµβάνοντας και τα κατάλληλα διορθωτικά µέτρα.
Να χρησιµοποιούν ποικίλες, πρωτότυπες και ευέλικτες τεχνικές µάθησης που θα διευκολύνουν τους µαθητές να συµµετέχουν ενεργητικά στις διαδικασίες αγωγής υγείας.
Να αξιολογούν (διαγνωστικά, διαµορφωτικά και ολιστικά) την αποτελεσµατικότητα των προγραµµάτων αγωγής υγείας που αναπτύσσουν, καθώς και την καταλληλότητα των µεθόδων διδα­σκαλίας τους.
Οι µέθοδοι αγωγής υγείας πρέπει να ικανοποιούν τους γνωστι­κούς, συναισθηµατικούς και ψυχοκινητικούς στόχους των προ­γραµµάτων αυτών, µέσω µιας ποικιλίας πρακτικών, που περιλαµ­βάνουν:
• ∆ιαλέξεις από ειδικούς, που καλούνται -για τις ανάγκες του προγράµµατος- στη σχολική τάξη.
• Συνθετικές εργασίες (Project), κατά τις οποίες ένα θέµα υγείας εξετάζεται διαθεµατικά, διεπιστηµονικά και πολυεπιστηµονικά.
• ∆ιερεύνηση ενός θέµατος υγείας (ατοµικά ή οµαδικά), µέσω της συλλογής, επεξεργασίας και αξιολόγησης πληροφοριών, ιδε­ών και υλικών, καθώς και της εξαγωγής αποτελεσµάτων, συµπερασµάτων, λύσεων και προτάσεων.
• Καταιγισµό ιδεών, µε καταγραφή, συναφών µε το θέµα, αυ­θόρµητων και αιφνίδιων ιδεών και πληροφοριών από τα παιδιά.
• Υπόδυση ρόλων δραµατοποίησης, θεατρικών παιχνιδιών, Hap­penings κ.ά. για την έκφραση των στάσεων και συναισθηµάτων τους.
• ∆ιδακτικά Μέσα:
Πραγµατικά Υλικά (τρόφιµα – προϊόντα γης κ.ά.)
Βιβλία – Μελέτες – Έρευνες – Μαρτυρίες
Συνεντεύξεις και Οπτικο-ακουστικά Μέσα (ραδιόφωνο – τηλεόραση – CD ROM – VIDEO -κινηµατογραφικές ταινίες – µουσική – ηχητικά ντοκουµέντα – σκίτσα -εικόνες – χάρτες – πίνακες – posters – φυλλάδια κ.ά.).
Κατά το σχεδιασµό των προγραµµάτων αγωγής Υγείας καθορίζε­ται το προς έρευνα ζήτηµα ή πρόβληµα, ο χαρακτήρας του, η έκτασή του καθώς και οι οµάδες των πληθυσµών που αυτό αφορά. Εντο­πίζονται όµως και τα χαρακτηριστικά των ατόµων που συµµετέχουν στο πρόγραµµα, καθώς και οι προϋπάρχουσες γνώσεις, εµπειρίες δυνατότητές τους.
Ακόµη προσδιορίζονται οι στόχοι του προγράµµατος, ώστε αυτοί να είναι σαφείς, πραγµατικοί, βραχυπρόθεσµοι και προσεγγίσιµοι, καθώς και οι πρακτικές που θα τηρηθούν για την υλοποίησή τους.
Το περιεχόµενο του προγράµµατος δεν αρκεί να στηρίζεται στην ενηµέρωση και στην οικοδόµηση γνώσεων, γιατί τέτοια νοησιαρχικά, µόνο, προγράµµατα δεν επηρεάζουν σηµαντικά τη δια­µόρφωση στάσεων και συµπεριφορών για τα ζητήµατα υγείας. Αλ­λά και ούτε να δίνουν έµφαση µόνο στους κινδύνους που απορρέ­ουν από τα -υπό µελέτη και έρευνα- προβλήµατα, γιατί υπάρχει πι­θανότητα, στα προγράµµατα αυτά, να έχουµε αντίθετα αποτελέ­σµατα από τα επιδιωκόµενα, µέσω των µηχανισµών άρνησης, απά­θειας ή αδιαφορίας των συµµετεχόντων στο πρόγραµµα. Εποµένως, οι αναµενόµενες ευεργετικές µεταβολές στη συµπεριφορά, για να συντελεστούν, απαιτούν όχι µόνο οικοδόµηση γνώσεων, αλλά κυρί­ως εσωτερίκευση αξιών. Οι αξίες όµως για να υιοθετηθούν, χρειάζεται να εγγραφούν στον ψυχισµό µας σαν βιωµατική γνώση, εµπειρία και δράση, συνδεδεµένη µε συναισθηµατικές και συγκινη­σιακές καταστάσεις, γεγονός που επιβάλλει στα σχολικά προγράµ­µατα αγωγής υγείας, ως προς το περιεχόµενο τους, να επικεντρώνο­νται σε δεξιότητες και γνωστικού και συναισθηµατικού και συµπε- ριφορικού χαρακτήρα.

*Ο Αρτέµης Μιχ. Αθανασάκης, ∆ρ. M.Sc., M.Ed.
είναι καθηγητής Φυσικών & Περιβαλλοντικών Επιστηµών


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα