Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Περιβαλλοντικές προκλήσεις για χωροθέτηση μαρίνας στα Χανιά

» Ανοικτά “μέτωπα” από τη μελέτη του καθηγητή Συνολάκη και των συνεργατών του

Ανοικτά “περιβαλλοντικά” μέτωπα στη χωροθέτηση μαρίνας στη Νέα Χώρα προκύπτουν από την ερευνητική εργασία του Πολυτεχνείου Κρήτης (εργαστήριο φυσικών καταστροφών καθηγητή Κ. Συνολάκη).
Πρόκειται για τη μοναδική έρευνα που αξιολογεί κατάλληλους χώρους για τη χωροθέτηση μαρίνας και είχε εκπονηθεί πριν από 10 χρόνια με χρηματοδότηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων. Τα ανοικτά περιβαλλοντικά μέτωπα αφορούν και την επίδραση τυχών νέας κατασκευής στην υπάρχουσα παραλία, αλλά και στο ζήτημα της οδικής σύνδεσης με την πόλη.
Ειδικότερα:

ΟΔΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ

«Η κυκλοφορία κατά μήκος της οδού Ακτή Κανάρη είναι μονής κατεύθυνσης με μικρό φόρτο, λόγv της μη ολοκληρωμένης εφαρμογής του σχεδίου πόλης – δεν έχουν διανοιχτεί όλοι οι δρόμου που προβλέπονται στο ρυμοτομικό. Επιβαρύνεται τις ώρες λειτουργίας του κολυμβητηρίου, όπως και τις απογευματινές/βραδινές ώρες την περίοδο του καλοκαιριού, ιδιαιτέρως τον μήνα Αύγουστο. Η πρόσβαση στο προτεινόμενο έργο γίνεται μέσω της συλλεκτήριας οδού Μελ. Μεταξάκη ή της οδού Πειραιώς και κρίνεται ικανοποιητική. Για την έξοδο από τον προτεινόμενο τουριστικό λιμένα μέσω της οδού Ακτή Κανάρη θα χρησιμοποιείται η συλλεκτήρια (κατά το ΓΠΣ) οδός Ακτή Παπανικολή και εν συνεχεία η Μονής Γωνιάς, διαδρομή η οποία με την υφιστάμενη ρυμοτομία και χρήσεις γης δεν είναι κατάλληλη για συλλέκτήρια. Η ύπαρξη πολλών καταστημάτων εστίασης και την γενικότερη ανάπτυξη στο παραλιακό μέτωπο, με μεγάλη συγκέντρωση λουόμενων σε όλο το μήκος της οδού Ακτή Παπανικολή, δυσχεραίνει την έξοδο από το προτεινόμενο έργο. Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί η οδός Πετρόφ, αλλά το μικρό πλάτος της σε αρκετά σημεία και η δυσκολία που υπάρχει στο να εφαρμοστεί η ρυμοτομία του σχεδίου πόλης στο άμεσο μέλλον, δυσχεραίνουν την προσπέλαση. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι για να επισκεφθεί κανείς την περιοχή θα πρέπει να εισέλθει στο κέντρο της πόλης το οποίο παρουσιάζει αρκετά μεγάλη κυκλοφοριακή φόρτιση κατά τις ώρες αιχμής. Οι θέσεις στάθμευσης επί της οδού ακτής Κανάρη υπερκαλύπτουν τις ανάγκες στάθμευσης της περιοχής σε καθημερινή βάση, κατά την καλοκαιρινή περίοδο όμως δεν αρκούν. Η απόσταση της προτεινόμενης θέσης από τον αερολιμένα είναι 15.3km και προς το λιμάνι είναι 7.4km. Από και προς το εθνικό οδικό δίκτυο η απόσταση είναι 3.1km.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ – ΑΙΣΘΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ

 

∆υτικά του προτεινόμενου έργου (Νέα Χώρα) και σε άμεση επαφή βρίσκεται αλιευτικό καταφύγιο και στη συνέχεια υπάρχει αμμώδης παραλία μήκους 500μ η οποία χρησιμοποιείται για κολύμβηση. Αν και το αλιευτικό καταφύγιο δεν δείχνει να έχει επηρεάσει την ακτή (εκτίμηση μέσω αεροφωτογραφιών παλαιότερων χρόνων) δεν υπάρχει η ίδια βεβαιότητα για το προτεινόμενο έργο λόγω του μεγαλύτερου μεγέθους του.
Πιθανές μεταβολές στην κυκλοφορία των ρευμάτων της περιοχής και στην εξέλιξη των κυματισμών που προσεγγίζουν την ακτή από το έργο, μπορεί να μεταβάλλουν την μορφολογία της ακτής. Για το λόγο αυτό, χρειάζεται να γίνει ακτομηχανική έρευνα και να μελετηθεί μέσω μετρήσεων πεδίου και αριθμητικών προσομοιώσεων η ακριβής επίπτωση του έργου στην εξέλιξη των κυματισμών, των ρευμάτων και συνεπώς στη μορφολογία της ακτής.

ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΝΕΡΩΝ

Η διατήρηση της ποιότητας των υδάτων, κατά την κατασκευή και λειτουργία, πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα. Στην προτεινόμενη θέση της Νέας Χώρας, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη και το γεγονός της ύπαρξης παραλίας κολύμβησης δυτικά του προτεινόμενου έργου η οποία διαθέτει και Γαλάζια Σημαία. Τα ύδατα τα οποία επηρεάζονται άμεσα από ένα τέτοιο έργο είναι τα παράκτια ύδατα. Οι επιπτώσεις στα παράκτια ύδατα της ευρύτερης περιοχής κατά την κατασκευή και λειτουργία του έργου έχουν να κάνουν με την απορροή των όμβριων υδάτων, την ρύπανση από την συντήρηση και επισκευή σκαφών, τις πιθανές διαρροές πετρελαίου, την απόρριψη αστικών, στερεών και άλλων τοξικών αποβλήτων (από εργασίες της επισκευαστικής ζώνης).

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ

Για την εκτίμηση των επιπτώσεων του προτεινόμενου έργου στην κυκλοφορία της περιοχής θα πρέπει να εκπονηθεί σχέδιο διαχείρισης της κυκλοφορίας και για της δύο φάσεις του έργου (ιδιαίτερα κατά τη φάση της κατασκευής). Κατά την κατασκευή του προτεινόμενου έργου θα υπάρξει σημαντική επιβάρυνση από την κίνηση βαρέων οχημάτων στην περιοχή. Για τις προτεινόμενες θέσεις της Αγ. Κυριακής, Νέας Χώρας και Κουμ Καπί αναμένεται μεγαλύτερος βαθμός δυσκολίας της κίνησης λόγω του στενού οδικού δικτύου, ενώ στη Σούδα η σύνδεση με την Εθνική Οδό

Έγκυρη έρευνα που πρέπει όμως να επικαιροποιηθεί

Τα “Χ.ν.” απευθύνθηκαν στον καθηγητή κ. Κ. Συνολάκη ο οποίος δεν θέλησε επίσημα να τοποθετηθεί πάνω στο θέμα παραπέμποντας μας στο στενό του συνεργάτη τότε και ερευνητή σήμερα στο “Δημόκριτο” κ. Νίκο Καλλιγέρη που υπεραμύνθηκε της αρτιότητας της έρευνας αλλά τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη «επικαιροποίησης της καθώς πέρασαν 10 χρόνια από την εκπόνηση της προκειμένου να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.
Πιθανόν αυτό να γίνει με τη συνεργασία του όποιου επενδυτή που θα θέλει να κατασκευάσει τη μαρίνα προκειμένου να δει και τα οικονομικά στοιχεία.» Αναφορικά με σχόλια ότι η μελέτη δεν έγινε από λιμενολόγο αλλά από καθηγητή φυσικών καταστροφών όπως ο κ. Συνολάκης ο κ. Καλλιγέρης κάλεσε όποιον διαφωνεί με τα στοιχεία της έρευνας να απαντήσει με επιχειρήματα πάνω στη δουλειά που έγινε και όχι για τα πρόσωπα και τις ιδιότητες όσων εργάστηκαν για την εκπόνησή τους.

Γενικές παρατηρήσεις για τη Νέα Χώρα

• Ιδιοκτησιακό: Στην περιοχή μελέτης η μόνη δημόσια παράκτια έκταση προς αξιοποίηση είναι εκείνη της κολυμβητικής δεξαμενής του παλαιού Ξενία. Η περιοχή αυτή δεν επαρκεί για την χωροθέτηση λιμένα όπως ορίζει για το ιδιοκτησιακό ο Ν.2160/93 (ΦΕΚ 118/Α/19-07-1993).
• Χερσαία λιμενική ζώνη: Χερσαία λιμενική ζώνη δεν έχει καθοριστεί για την προτεινόμενη θέση. – Αιγιαλός – Παραλία: Ο αιγιαλός και η παραλία έχουν καθοριστεί τμηματικά κατά μήκος του παραλιακού μετώπου της περιοχής χωροθέτησης.
• Ευρύτερος περιβάλλων χώρος – σχεδιαστικοί περιορισμοί: Η περιοχή αυτή παρουσιάζει κάποιες ιδιαιτερότητες που περιορίζουν τις δυνατές λύσεις σχεδιασμού. Τα Ενετικά τείχη αποτελούν ένα σημείο της πόλης που δεν πρέπει να επισκιαστεί από το προτεινόμενο έργο, όπως επίσης το πάρκο Τάλω και η παραλία της Νέας Χώρας που αποτελούν περιοχές συνάθροισης κοινού. Επομένως κρίνεται ότι το έργο δεν πρέπει να επεκταθεί πέραν των ανατολικών και δυτικών ορίων όπως αυτά τέθηκαν στο στάδιο του σχεδιασμού.(ς.ς. σύμφωνα με πληροφορίες τα σχέδια του Δήμου σήμερα είναι για την κατασκευής της μαρίνας δυτικότερα από το σημείο που εξέτασαν οι ερευνητές).
• Κυματικό καθεστώς: Η μακροπρόθεσμη ανάλυση των κυματικών δεδομένων του ΕΛΚΕΘΕ έδειξε ότι το κύμα σχεδιασμού είναι κοινό για τις τρείς προτεινόμενες περιοχές του κόλπου Χανίων. Η διαφορά στην συγκεκριμένη περιοχή είναι ότι το στόμιο εισόδου έχει ανατολικό προσανατολικσμό, γεγονός που το καθιστά πιο επιρεπές σε ΒΑ διευθύνσεις κυματισμού. Οι αριθμητικές προσομειώσεις έδειξαν ότι η λιμενολεκάνη του έργου όπως προτάθηκε στην φάση του σχεδιασμού παρουσιάζει τιμές ύψους που υπερβαίνουν το μέγιστο συνιστόμενο ύψος κύματος που συναντάται στην βιβλίογραφία για λόγους ασφαλούς λειτουργείας του λιμένα για κυμα σχεδιασμού επαναφοράς 50 ετών. Οι σχεδιαστικοί περιορισμοί της περιοχής καθιστούν δύσκολο έναν διαφορετικό σχεδιασμό του λιμενοβραχίονα, εφόσον τεθεί ως στόχος ο Τ.Λ. να φιλοξενεί τον συγκεκτριμένο αριθμό σκαφών.
• Οδική σύνδεση: Η προτεινόμενη περιοχή βρίσκεται πλησίον του κέντρου της πόλης, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πρόσβαση στο έργο. Ιδίως η έξοδος από το προτεινόμενο έργο προς το εθνικό οδικό δίκτυο κρίνεται δυσμενής εφόσον η διαδρομή που ακολουθείται περνά από περιοχές που δεν έχει εφαρμοστεί η ρυμοτομία που ορίζει το ρυμοτομικό σχέδιο της πόλης. Η απόσταση από τον αερολιμένα και το λιμάνι είναι η μέγιστη σε σχέση με τις υπόλοιπες προτεινόμενες περιοχές.
• Εκτιμόμενες περιβαλλοντικές επιπτώσεις: ∆υτικά και σε άμεση γειτνίαση με το προτεινόμενο έργο, υπάρχει παραλία η οποία χρησιμοποιείται για κολύμβηση και αναψυχή. Είναι πιθανόν να επηρεαστεί η μορφολογία της λόγω μεταβολής της εξέλιξης των κυματισμών προς αυτήν αλλά και της κυκλοφορίας των τοπικών ρευμάτων.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα