Παρασκευή, 10 Ιανουαρίου, 2025

Πλήρης απαξίωση του Ο.Α.Κ.

maziΣε πλήρη απαξίωση από την κυβέρνηση έχει περιέλθει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, καθώς πέραν από την υποχρηματοδότησή του καλείται να λειτουργήσει και χωρίς διοίκηση, καθώς εδώ και έναν χρόνο ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών δεν έχει ορίσει τα αιρετά μέλη του Δ.Σ. Το γεγονός αυτό, επισημαίνει σε επιστολή του προς τον Χρήστο Σπίρτζη ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Α.Κ. Λευτέρης Κοπάσης, ζητώντας από τον υπουργό να λάβει άμεσα μέτρα καθώς η κατάσταση αυτή λειτουργεί σε βάρος της ανάπτυξης της Κρήτης.
O  κ. Κοπάσης ενημέρωσε χθες το συμβούλιο του Οργανισμού για την υφιστάμενη κατάσταση και την απόφασή του να συντάξει τη συγκεκριμένη επιστολή, σε μια προσπάθεια να μη βαλτώσουν και άλλο τα έργα που είναι στην αρμοδιότητα του Οργανισμού.

Δ.Σ. ΚΑΙ ΕΡΓΑ ΣΤΟΝ “ΑΕΡΑ”
Στην επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών, ο κ. Κοπάσης ουσιαστικά παραιτείται και καταγγέλει ότι «εκκρεμεί ανεξήγητα για περισσότερο από ένα χρόνο ο ορισμός των αιρετών μελών του Δ.Σ., όπως είχαν προταθεί από τον περιφερειάρχη Κρήτης και την ΠΕΔ Κρήτης», συμπληρώνοντας ότι «λιμνάζουν τα έργα για την επιλογή ανάδοχου και χρηματοδότησης Πάνορμος – Εξάντη και Αγ. Βαρβάρα – Απομαρμά, παρότι έχουν παρατεθεί μέχρι και στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής». Ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Α.Κ. εξηγεί ότι «σε αυτές τις συνθήκες δεν προχωρούμε σε αναπροσαρμογή των στόχων μας εν όψει της κρίσιμης συγκυρίας του νέου ΕΣΠΑ, αφού δεν καλούμαστε καν στην επιτροπή παρακολούθησης της διαχειριστικής αρχής του Υπουργείου, όπου καλούνται άλλοι εποπτευόμενοι ομοειδείς φορείς για κρίσιμα θέματα προγραμματισμού».

ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΚΑΛΕΝΔΕΣ Ο Β.Ο.Α.Κ.
Παράλληλα, λόγω αυτής της κατάστασης, ο κ. Κοπάσης σημειώνει ότι «δεν πραγματοποιήσαμε το διετές συνέδριο, θεσμό για τον Β.Ο.Α.Κ., για να δημοσιοποιηθεί η υφιστάμενη κατάσταση σχετικά με το σημαντικότερο έργο υποδομής στην Κρήτη, όταν διαπιστώνουμε ότι ακόμα μέχρι σήμερα δεν έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση η περίφημη Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού. Αντίστοιχα, παρακολουθήσαμε στην ημερίδα του ΣΤΕΑΤ (18.11.15) την παρουσίαση του “oδικού Χάρτη” του Υπουργείου για τα Δημόσια Έργα,
“α) την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης για τις παραχωρήσεις Ολυμπία, Ιόνια, Αιγαίου, Ε65, Μορέας, β) τη διεύρυνση στα έργα του Διευρωπαϊκού Δικτύου με πρώτο το Πάτρα-Πύργος, γ) την επανεκκίνηση των συγχρηματοδοτούμενων, που λιμνάζουν, γ) τις νέες συμβάσεις παραχώρησης με αιχμή το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, δ) την υποθαλάσσια Σαλαμίνας-Περάματος που επανέρχεται στο προσκήνιο, ε) τα έργα σταθερής τροχιάς με χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ και την ΕΤΕπ του μετρό στην Αθήνα για τη Γραμμή 4 και την υπογειοποίηση του τμήματος Φάληρο-Πειραιάς της Γραμμής 1, και του μετρό στη Θεσσαλονίκη για επέκταση προς Σταυρούπολη και Κορδελιό”, δηλαδή ούτε μία αναφορά στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο της Κρήτης και τον Β.Ο.Α.Κ.».

 

Θα παρέμβει ο Σταθάκης;
Βάσει της απαράδεκτης αυτής κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει ο Οργανισμός, ερωτηματικό παραμένει τι θα πράξει ο Χανιώτης υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης, ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει τοποθετηθεί -επισήμως τουλάχιστον- για τον ΟΑΚ. Σε ένα ζήτημα που αφορά μεγάλα αναπτυξιακά έργα, δεν είναι δυνατόν να παραμείνει σιωπηλός.

 

ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΛΥΣΗ
Συνοψίζοντας, ο κ. Κοπάσης τονίζει ότι «η επάρκεια και η ταχύτητα επιτέλεσης των αρμοδιοτήτων μας, η συμμετοχή της αυτοδιοίκησης στις αποφάσεις και την υλοποίηση των έργων, η προσέλκυση πρόσθετων πόρων από ανταγωνιστικά προγράμματα, η ενεργειακή αξιοποίηση των έργων για τη μείωση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών, οι πολύτιμες δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης δεν αφήνουν περιθώρια για δεύτερες σκέψεις, όπως η επιστροφή των κρίσιμων αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο. Ωστόσο, γεγονός παραμένει ότι αντιμετωπίζουμε οικονομική ασφυξία, παρά τη  σχετική νομοθετική ρύθμιση για την επιχορήγηση των πρόσθετων αρμοδιοτήτων, που έχουν ανατεθεί στο Οργανισμό και χωρίς προσωπικά να έχω την παραμικρή δυνατότητα επικοινωνίας με την ηγεσία του υπουργείου. Ισως έχουμε περιέλθει ήδη στο οριακό σημείο λειτουργίας, που καθίσταται επιζήμιο τόσο για αυτόν τον ίδιο τον Οργανισμό όσο και την ανάπτυξη της Κρήτης».
Ο διευθύνων σύμβουλος του Ο.Α.Κ. ζητά από τον υπουργό να μεριμνήσει άμεσα «για την επιχορήγηση του Οργανισμού όσο και όλα τα σοβαρά αναπτυξιακά θέματα αρμοδιοτήτων μας που εκκρεμούν αδικαιολόγητα»

 

Απολογισμός έργου
Στην επιστολή του ο κ. Κοπάσης στέκεται στο σημαντικό έργο που επιτέλεσε ο Οργανισμός από την ίδρυσή του, και μετά την μεταφορά σε χρόνο ρεκόρ από το Υπουργείο των έργων, των εργαζομένων και των αρμοδιοτήτων των ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ και ΕΥΔΕ Αποσελέμη από 1.1.2014.
Αναφέροντας τα πεπραγμένα του Ο.Α.Κ. στον υπουργό, ο κ. Κοπάσης σημειώνει ότι «οι επιτυχίες αυτές αποδεικνύουν και συνηγορούν, εκτός των άλλων, και στην σπουδαιότητα της μεταφοράς της Προϊσταμένης Αρχής στον ίδιο τον Οργανισμό με τις Τεχνικές Υπηρεσίες, που επιβλέπουν τα έργα, επιβεβαιώνοντας την ανάγκη διατήρησης και ενίσχυσης του Οργανισμού σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο».

 

Οικονομική ασφυξία
Απευθυνόμενος προς τον υπουργό, ο κ. Κοπάσης επισημαίνει και τις οικονομικές συνθήκες μέσα στις οποίες επιτελεί το έργο του ο Ο.Α.Κ. Χαρακτηριστικά αναφέριε: «αυτός ο Οργανισμός με τις πρόσθετες αρμοδιότητες του Yπουργείου Υποδομών, στα δύο χρόνια λειτουργίας του μέχρι το τέλος του 2015, θα έχει πραγματοποιήσει στο πλαίσιο αυτών των πρόσθετων αρμοδιοτήτων έργα 70 εκ. € (43 εκ. € το 2014) και όλα αυτά παρά τα capital controls και χωρίς να έχει χρηματοδοτηθεί ούτε με 1 € για την τεχνική στήριξη παρακολούθησης αυτών των έργων, ενώ μόνο ο ΟΑΔΥΚ και ο ΟΑΝΑΚ είχαν επιχορηγηθεί με 3 εκ. € το 2013 (σήμερα η ανάγκη επιχορήγησής τους είναι μηδενική), με αποτέλεσμα, δεδομένης αυτής της οικονομικής ασφυξίας, τη δημιουργία οφειλής στη ΔΕΗ γι’ αυτά τα δύο χρόνια ποσού 4 εκ € (2εκ. €/έτος), όταν το άρθρο 73 του Ν. 4313/14 ρητώς προβλέπει την επιχορήγηση μέχρι 8εκ. €/έτος, συσχετίζοντάς την με τον εμπροσθοβαρή προϋπολογισμό των ενταγμένων έργων. Η άμεση επίπτωση ήταν η διακοπή της ηλεκτροδότησης για 37 ημέρες στα γραφεία της έδρας του Οργανισμού και για 24 ώρες στο κρισιμότερο αντλιοστάσιο που προκάλεσε πίκρα και απογοήτευση σε όλους».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα