Αγαπητοί αναγνώστες, καλημέρα σας!
Μεγάλη γιορτή και για τα Χανιά μας σήμερα. Γιορτάζει ο Απόστολος και Ευαγγελιστής Λουκάς, ο μεγάλος επίσης γιατρός και “σγουράφος” που κατά την παράδοση είχε την ευτυχία και το προνόμιο να ζωγραφίσει πρώτος αυτός τους Αποστόλους· έτσι έχουμε τις αυθεντικές φυσιογνωμίες τους!
Γεννήθηκε στην Αντιόχεια και έγραψε το τρίτο Ευαγγέλιο και τις Πράξεις των Αποστόλων, θεόπνευστα κείμενα της Καινής Διαθήκης. Σημειώνουμε επίσης ότι: ενώ βρισκόταν στην Ελλάδα, γνώρισε τον Απόστολο Παύλο, όπως διαβάζουμε στην προς Κολοσσαείς επιστολή (κεφ. 4, 14).
Στον ιερό ιστορικό Ναό του (και κοιμητήριο της πόλης μας), θα συρρεύσει το χριστεπώνυμο πλήρωμα των Χανίων για ν’ ανάψει κερί και να προσκυνήσει τη Χάρη του!
Κι ύστερα απ’ αυτά τα λίγα από το εορτολόγιο της βδομάδας, καιρός να δούμε τι έχει να μας παρουσιάσει, για σήμερα, η στήλη μας:
– Μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου κ. Ανδρέα, καθηγητή Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης:
“Μικρά Ασία – Προσφυγικά ατελεύτητα”
Θεσσαλονικη 2012, σχ. 8ο, σ. 250 + φωτογρ. υλικό, εκδ. Σταμούλης
Οταν προ ημερών με πολλή χαρά και συγκίνηση έλαβα δύο πρόσφατα πολύτιμα πονήματα του σεβασμιώτατου κ. Ανδρέα Νανάκη, της Ι.Μ. Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Βιάννου, σκέφτηκα: Ν’ αρχίσω πρώτα από το έργο: “Μικρά Ασία – Προσφυγικά ατελεύτητα” επειδή ανήκει στον κύκλο μελετών μου και επετειακών εκδηλώσεων αυτού του καιρού. Και ξεκίνησα!
– Μια πρώτη ματιά στους τίτλους του κεφαλαίου του έργου:
Πρόλογος.
1. Ιδεολογικά σπέρματα της Μικρασιατικής Καταστροφής, μέσα από συγκρούσεις και ανακατατάξεις του Ελληνισμού
2. Σκέψεις για τα εβδομήντα επτά χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή
3. Μικρασιατική Καταστροφή. Το τέλος της Αυτοκρατορικής Οικουμένης του Ελληνισμού
4. Συνείδηση και ταυτότητα στους πρόσφυγες της Ελλάδας το 1922
5. Η εκδημία του Βασιλείου και της Εθναρχίας στη Σμύρνη και η ισχυροποίηση του Εθνους με την εκλογή του Χρυσοστόμου
6. Τα Αλάτσατα και οι Αρχιερείς τους
7. Ενθυμήσεις, Εθνοκτονίες και ο Πατριαρχης Διονύσιος ο Ε’ και ακολουθούν τα απαραίτητα: Ευρετήριο, Βιβλιογραφία, Εικόνες.
Οπως πάντα, αρχίζουμε από τις γραμμές του Προλόγου που προϊδεάζουν και εισάγουν τον αναγνώστη στο έργο.
Στις οκτώ πυκνογραμμένες σελίδες του, λοιπόν, μελετήσαμε και αντιληφθήκαμε πάρα πολλά για το ενδιαφέρον αυτό έργο.
Τοποθετηθήκαμε σωστά στα χρονικά όρια του μεγάλου αυτού ιστορικού ορόσημου και γνωρίσαμε τον ρόλο της θρησκευτικής πίστης στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας και της δικής μας και των Τούρκων γειτόνων μας.
Εκτιμήσαμε τις προτροπές – προϊδεάσεις των επετειακών συναπαντημάτων της Μικρασιατικής Καταστροφής για τις παραπέρα επιβεβλημένες μελέτες του φωτισμένου ιεράρχη μας και πανεπιστημιακού δασκάλου σεβασμιώτατου κ. Ανδρέα, που προγραμμάτιζε να συντάξει αλλ’ όχι και να εκδώσει σύντομα (σ. 12)… Μας συγκλόνησαν επίσης οι σοφές εκτιμήσεις του συγγραφέα του έργου για τον σύγχρονο προσφυγικό κόσμο στη γη μας ολάκερη και πήραμε μια πρώτη γνώση για την ανιθαγένεια και τους παγκόσμιους αγώνες εξάλειψής της· ενώ ανοίχτηκαν ορίζοντες μπρος στα μάτια μας, με τη συσχέτιση και ταύτιση των ίδιων προβλημάτων, τα οποία αντιμετώπισε και ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, λίγο μετά τη γέννησή Του.
Θέμα τεράστιο που απασχόλησε ιδιαίτερα τον Κύριο, όπως τόσο παραστατικά μας τα αναλύει (σ. 16-17) ο σοφός ιεράρχης στο έργο του αυτό και τα συσχετίζει με τον Μικρασιατικό διωγμό του 1922, τονίζοντας με πίκρα ότι: “η προσφυγιά [-δυστυχώς] είναι ατελεύτητη”, αλλά και υποδεικνύοντας ορθά το χρέος και την ευθύνη του Χριστιανού στην προσέγγιση, βοήθεια και αντιμετώπιση του προσφυγικού στοιχείου.
Μ’ αυτές τις προλογικές προϊδεάσεις προσεγγίσαμε -στη συνέχεια- το πολύτιμο αυτό νέο έργο του Σεβ. κ. Ανδρέα και χαρήκαμε μελετώντας το, τη δομή, τη γραφίδα, την απέραντη γνώση του θέματος· και βέβαια την κατοχή και χρήση, εξαντλητικά, της σχετικής βιβλιογραφίας.
Δεν ξέρω πώς να δικαιολογήσω, γιατί οι σελ. 43-69 και σ. 71-87 με συνεπήραν τόσο πολύ. Ισως για τις σκέψεις του συγγραφέα για τα 77χρονα από τη συγκλονιστική Μικρασιατική Καταστροφή, από τη μια και το δραματικό τέλος της Αυτοκρατορικής Οικουμένης του Ελληνισμού, στη δεύτερη ενότητα, από την άλλη!
Βέβαια και τα προηγούμενα και τα επόμενα των κεφάλαια – ενότητες, μας συγκλονίσανε. Ξαναζήσαμε ονόματα φωτισμένων ιεραρχών, ονόματα μαρτύρων της πίστης μας και της πατρίδας μας, γεγονότα που μας συνταράζουν και τώρα και πάντα! Απ’ αφορμή, εξ άλλου, τις συναρπαστικές ενθυμήσεις και εθνοκτονίες (σελ. 163 – 181) ξαναθυμηθήκαμε κλασικά, λογοτεχνικά έργα της νεοελλην. γραμματείας μας, προ πάντων όμως διηγήσεις ολοζώντανες μικρασιατών συγχωριανών μας στο χ. Μουστάκω – Πελεκάνου – Χανίων με την αξέχαστη γερόντισσα Καρανταγλή, τον γέρο Σοφιανό, τον αείμνηστο Περιβολάκη κ.ά. συγχωριανούς μας…
Σεβασμιώτατε ασπάζομαι το χέρι σας με βαθύτατο σεβασμό ευχαριστώντας σας ολόψυχα, για το έργο σας αυτό, που μου χαρίσατε· και για τις συγκινήσεις που μου μετέδωσε μελετώντας το. Πρόκειται, συνοπτικά, για πόνημα που ανοίγει μάτια και ορίζοντες σκέψης, στη σύγχρονη Ιστορία μας, την πολύπαθη.
– Σας υπερευχαριστούμε και ευχόμαστε υγεία και παρά Θεού ενίσχυση στο έργο σας!
Και τώρα μια δισκογραφική κατάθεση, υψηλής ποιότητας! Από το: Εργαστήρι Ελληνικής Μουσικής
“Τραγούδια του Μακεδονικού Αγώνα, από την Ανατολική Μακεδονία”
Πέτρος κ. Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ – Φιλική συμμετοχή: Αρετή Κετιμέ.
Συμμετέχουν οι χορωδίες: Δομέστικου Δράμας και των Πολιτιστ. Συλλόγων της περιοχής.
Το CD που λάβαμε από τον εκλεκτό φίλο από τα παλιά δρα Φιλοσοφίας και τ. δ/ντή Ερευνών του Κ.Ε.Ε.Λ. της Ακαδημίας Αθηνών κ. Γεώργιο Ν. Αικατερινίδη, μας συγκίνησε βαθύτατα, γιατί στο άκουσμά του μας ξαναγύρισε στα πρώτα χρόνια της διδασκαλικής μας ζωής (1952-59) στα Κορέστια Καστοριάς, διπλ’ από το χωριό: “Παύλος Μελάς” που φτάναμε βαδίζοντας μαθητές και δ/λοι με τη σημαία του σχολείου μας, κάθε 13 τ’ Οκτώβρη για την επέτειο της θυσίας του, τραγουδώντας το: “Σαν τέτοια ώρα στο βουνό, ο Παύλος πληγωμένος…” (τραγούδι πρώτο στο CD). Στην περιοχή αυτή μαζέψαμε και καταγράψαμε -τότε- σχετικό υλικό, από το οποίο προέκυψε η έκδοση του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα (Θεσσαλονίκη) του έργου μας: “Οι Μακεδονομάχοι μας στη Δημοτική Ποίηση”.
Στο CD που λάβαμε, περιλαμβάνει ένθετο αρκετών σελίδων με τα στοιχεία της πολύτιμης προσφοράς των “Δομέστικων Δράμας” των Πολιτιστικών Συλλόγων: Βώλακα, Καλής Βρύσης, Μικρόπολης και Πύργων Δράμας και βέβαια τα κείμενα των μουσικών εκτελέσεών των, για καθένα τραγούδι -κι είναι 16- του Μακεδονικού Αγώνα που χαιρόμαστε, όλα αυθεντικά, θαυμάσια μνημεία της Δημοτικής Μουσικής μας Παράδοσης!
Οι επιμελητές του ένθετου και του CD: Πέτρος και Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ έκαναν επίτευγμα. Τα τραγούδια του πολύτιμου αυτού CD, τα κείμενά τους, όλα δίγλωσσα, θα διαδίδονται πάντα και παντού.
Οι ευχαριστίες μας για τον εξαιρετικό φίλο Γιώργο Ν. Αικατερινίδη, τον επάξια δρα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, τον αξέχαστα πολύτιμο τ. δ/ντή Ερευνών ΚΕΕΛ της Ακαδημίας Αθηνών, που με έκανε αποδέχτη του θαυμάσιου αυτού μουσικού αποκτήματος, είναι ολόθερμες και βαθύτατα εγκάρδιες.
Γνωρίζουμε από δημοσιεύματά του την τεράστια προσφορά του στην καταγραφή, μελέτη και διάσωση του Λαϊκού Πολιτισμού της Δράμας. Η περιοχή είναι δεύτερο σπίτι του! Αναγνωρισμένα!…
Θερμότατα, επίσης, τα συγχαρητήριά μας σ’ όλους τους συντελεστές της δημιουργίας του πολύτιμου αυτού CD. Η Κρήτη μας αγαπητοί Δραμινοί, αγκάλιασαν αδελφικά τον Μακεδονικόν Αγώνα -κι ας μην ήμασταν ελεύθεροι τότε- μ’ όλη μας την ψυχή κι όλη τη λεβεντιά του νησιού μας. Οι θυσίες μας το πιστοποιούν!
Σας ευχαριστούμε για τα τραγούδια που κι εκείνοι μαζί σας τραγούδησαν!
Από τα Χανιά, τα χαιρετίσματα και την αγάπη μας! Γεια σας!
Εδώ όμως φτάσαμε και σήμερα στο τέλος. Τα ξαναλέμε -συν Θεώ- την άλλη βδομάδα πάλι. Ως τότε, γεια σας!