Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Πνευματικά και καλλιτεχνικά γεγονότα του τόπου μας

Αγαπητοί αναγνώστες, καλημέρα σας!
Απόψε στις εκκλησίες μας ψάλλεται η Β’ στάση των Χαιρετισμών της Παναγίας” (Η-Μ) και οδεύουμε προσκυνητές της Χάρης Της· και με κατάνυξη θα παρακολουθήσαμε τον θεόπνευστο ποιητικό λόγο του Ακαθίστου Ύμνου!
Αύριο, Σάββατο 15/3, εορτάζεται ο εκ Σφακίων Νεομάρτυς Μανουήλ. Οσοι έχουν δυνατότητα οδεύουν προς την ηρωική επαρχία, οι λοιποί θ’ ανάψουμε το κεράκι μας, στην εκκλησία της συνοικίας μας, για την ιερή μνήμη Του· και θα σιγοψιθυρίσουμε το απολυτίκιο της Χάρης Του, σε ήχο τρίτο (Γ’), έμπνευση: Γερασίμου του Μοναχού, που ψάλλει:
“- Θείον βλάστημα, Σφακίων πέλεις, και προς Κύριον, θερμός μεσίτης, νεομάρτυς Μανουήλ αξιάγαστε· υπέρ Χριστού γαρ νομίμως ενήθλησας, και μαρτυρίου εδέξω τον στέφανον. Οθεν πρέσβευε, δοθήναι τοις Σε γεραίρουσι, πταισμάτων ιλασμόν και μέγα έλεος”.
***
Και τώρα στην παρουσίαση του ΜΒ’ (42ου) τόμου της “Λαογραφίας”, της επιστημονικής περιοδικής έκδοσης της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας. Αθήνα, 2013, σχ. 8ο μεγάλο, σ. 1.096, τ. ΜΒ’ (42ος) των χρόνων 2010 – 12.
Τα τελευταία χρόνια (πρόεδρος: ο καθηγητής Πανεπιστημίου, σεβαστός κ. Μιχ. Γ. Μερακλής) η από το 1909 περιοδική έκδοση της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας: “Λαογραφία” μας ξαφνιάζει με τον όγκο των σελίδων της και με τον πάντα πολύτιμο λαογραφικό θησαυρό της!
Όσες ευχαριστίες κι αν εκφράσουμε εμείς οι αποδέχτες του θησαυρού αυτού, εταίροι και μελετητές, είναι λίγες, γιατί ο μόχθος που προϋποθέτει μια τέτοια, κάθε φορά, έκδοση, είναι τεράστιος. Ευχές λοιπόν από καρδιάς για τη συνέχεια του υπεραιωνόβιου αυτού: “Δελτίου” της Ελλην. Λαογραφ. Εταιρείας προς όλους τους συντελεστές του (Διοικ. Συμβούλια, Εισηγητές, Συνεργάτες, κ.λ.) υπό τον άξιο, υπεράξιο, πρόεδρο της Εταιρείας κ. Μερακλή!
Χρήσιμη η επόμενη ματιά μας στα περιεχόμενα για τους μελετητές: Στις 1.096 σελίδες του τόμου περιλαμβάνονται: α) Τα Πρακτικά “του Πανελληνίου Συνεδρίου, του αφιερωμένο στα 100 χρόνια (1909 – 2009) της Ελληνικής Λαογραφίας”, που φιλοξενήθηκε στο αμφιθέατρο: “Ι. Δρακόπουλος” του Πανεπιστημίου Αθηνών, από 11-13 Μαρτίου 2009, με εισηγητές και θέματά τους, τα παρακάτω:
Εισαγωγικά:
– Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, Πανελλήνιο Συνέδριο: 100 χρόνια Ελληνικής Λαογραφίας (1909 – 2009) Καλωσόρισμα και ευχαριστίες
– Καλωσόρισμα – χαιρετισμός του προέδρου του Συνεδρίου καθηγητή Μιχαήλ Γ. Μερακλή.
– Χαιρετισμός του αντιπρύτανη Ιωάννη Καράκωστα στο Συνέδριο της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας
Ανακοινώσεις
1. G. (M.) Saunier, για τον συμβολισμό των χρωμάτων στα δημοτικά τραγούδια (Χαιρετισμός για τα 100 χρόνια της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας).
2. Ελευθέριος Π. Αλεξάκης, Η Λαογραφία ως Ανθρωπολογία και η Ανθρωπολογία ως Λαογραφία στην Ελλάδα. Μια κριτική από μέσα.
3. Μηνάς Αλ. Αλεξιάδης, Θεώρηση των λαογραφικών σπουδών στην Ελλάδα. Πρώτη περίοδος: 1907 – 1947.
4. Βασίλης Δ. Αναγνωστόπουλος, Μια περιπέτεια κι ένας “πλάγιος λόγος”.
5. Μανόλης Γ. Βαρβούνης, Πανεπιστημιακά λαογραφικά αρχεία: συγκρότηση, περιεχόμενο και αξιολόγηση.
6. Στέλλα Βατούγιου, Λαογραφία και Κινηματογράφος.
Γιώργος Βοζίκας, Λαογραφία και μυθιστόρημα. Διαλογικές σχέσεις μεταξύ επιστήμης, τέχνης και αστικού πολιτισμού.
7. Μαρίνα Βρέλλη – Ζάχου, Η διδασκαλία της Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (1964-2009).
8. Ελένη Ι. Βρυνιώτη, Ποιοτικές και ποσοτικές μεταβολές στα Λιανοτράγουδα, όπως εκδόθηκαν από τον Ν. Γ. Πολίτη στις “Εκλογές”.
9. Άννα – Ιωάννα Γουήλ – Μπαδιεριτάκη, Η διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου Λαογραφία – Νεοελληνική λαϊκή τέχνη, 1969-2008.
10. Δέσποινα Δαμιανού, Οι παιδαγωγικές διαστάσεις της ελληνικής Λαογραφίας και η διδασκαλία της Λαογραφίας στην ελληνική εκπαίδευση.
11. Αριστείδης Ν. Δουλαβέρας, Λαογραφία και Λογοτεχνία. Επισημάνσεις σε μια πρώτη βιβλιογραφική προσέγγιση.
12. Χρήστος Ζερίτης, Πολιτιστικές παρεμβάσεις της Λαογραφίας.
13. Μάγδα Ζωγράφου, Χορός και ελληνική Λαογραφία: Προβληματισμοί και επισημάνσεις.
14. Γεώργιος Ι. Θανόπουλος, Η στάση της κριτικής στις “Εκλογές” του Ν. Γ. Πολίτη. Μια προσέγγιση με οδηγό τις πηγές που χρησιμοποίησε.
15. Μαρία Θεοχάρη – Πετρουλέα, Στοιχεία λαϊκού βίου στη μεταβυζαντινή εικονογραφία της Μεσσηνιακής Μάνης.
16. Ρέα Κακάμπουρα, Λαογραφία και ψυχολογία των λαών (Volker-psychologie).
17. Μαριάνθη Καπλάνογλου, Τα λουκέτα της αγάπης: Χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου εθίμου.
18. Ευάγγελος Καραμανές, Διαχείριση ψηφιακού πολιτιστικού αποθέματος και δημιουργία λαογραφικών ψηφιακών εφαρμογών: όροι διατήρησης και της μεταβίβασης της λαογραφικής κληρονομίας στην εποχή του διαδικτύου.
19. Νικόλαος Ξ. Καρπούζης, Αστική Λαογραφία. Ορισμένες ιστορικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις και παρατηρήσεις σχετικά με την έρευνά της.
20. Γεώργιος Κ. Κατσαδώρος, Το περιοδικό “Λαογραφία” και οι σύγχρονες επιστήμες του ανθρώπου.
21. Δημήτριος Θ. Κατσαρής, Η αντιδικία Κωνσταντίνου Κόντου – Νικολάου Γ. Πολίτη. Ορατές και άδηλες όψεις μιας πολύμορφης σύγκρουσης.
22. Κώστας Δημ. Κονταξής, Αστικό χωριό ή αγροτική πόλη;
23. Κατερίνα Κορρέ – Ζωγράφου, Η έρευνα της λαϊκής τέχνης στον 20ό αιώνα.
24. Γεώργιος Χ. Κούζας, Ο κόσμος της λαϊκής αγοράς: Προς μια κοινωνική ανάγνωση των λειτουργιών και των προεκτάσεων των σύγχρονων υπαίθριων αγορών.
25. Παρασκευή Κοψιδά – Βρεττού, από τη γαστρονομική φιλολογία των “Δειπνοσοφιστών” στους “Βορβορυγμούς” ενός μπλόγκερ. Η διαπολιτισμική λαογραφία της ευζωίας.
26. Άννα Λυδάκη, Η λαογραφική έρευνα: Μέθοδοι και τεχνικές.
Μεταξούλα Μανικάρου, Τα λαογραφικά κείμενα στα λογοτεχνικά περιοδικά της Ρούμελης, κατά το χρονικό διάστημα 1950-1967.
27. Κωνσταντίνος Μαργώνης, Regionalismus και Λαογραφία. Η ανάδειξη της τοπικής πολιτισμικής ταυτότητας των Τζουμέρκων της Ηπείρου.
28. Μιχαήλ Γ. Μερακλής, Η συνέχεια της Λαογραφίας.
29. Γιώργος Β. Μιχαήλ, Για μια ποιητική Λαογραφία.
30. Δημήτριος Μπενέκος, Λαογραφία και εκπαίδευση: Τα σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού και ο λαϊκός πολιτισμός.
31. Ανδρομάχη Οικονόμου, Ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας των εθνοπολιτισμικών ομάδων στη Λαογραφία και στην Κοινωνική Ανθρωπολογία: Η περίπτωση των Αρβανιτών.
32. Αναγνώστης Ευαγγ. Παπακυπαρίσσης, Η εκλογή του R.M. Dawkins ως Επίτιμου Εταίρου στη νεοσύσταση Ε.Λ.Ε.
33. Χρήστος Παπακώστας, Λαϊκός πολιτισμός και φολκλορισμός. Σύγχρονες λαογραφικές προσεγγίσεις. Το παράδειγμα του χορού.
34. Άννα Παπαμιχαήλ – Κουτρουμπά, Διδασκαλία της Λαογραφίας και επιτόπια έρευνα.
35. Μαριλένα Παπαχριστοφόρου, “Μνημεία του λόγου”, επιτόπια έρευνα και προφορικότητα: από τη συγκριτική – ιστορική μέθοδο του Ν. Πολίτη σε μια ολιστική προσέγγιση της (προφορικής) παράδοσης.
36. Νικολέττα Δ. Περπατάρη Η έρευνα της ανθρωπολογικής διάστασης του λαϊκού μύθου.
37. Ιωάννης Πολέμης, Λαογραφικά σχόλια στον Βίο του αγίου Θωμά του Δεφουρκινού (BHG 2458).
38. Παρασκευάς Ποτηρόπουλος, Χώρος, τόπος, τοπία: Οι πολλαπλές διαστάσεις των τοπικών κοινοτήτων και η σύγχρονη ερευνητική τους προσέγγιση. Το Περιβόλι Γρεβενών.
39. Βάλτερ Πούχνερ, Η έννοια της σκηνοθετημένης αυθεντικότητας στην έρευνα του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού.
40. Δημήτριος Ελ. Ράπτης, Λαογραφία και μυθολογία. Προσδιορίζοντας το γνωστικό της αντικείμενο.
41. Γεράσιμος Α. Ρηγάτος, Πηγές για τη μελέτη της Λαογραφίας της Ιατρικής.
42. Κωνσταντίνος Γ. Σαχινίδης, Μεθοδολογία έρευνας του χορού ως κοινωνικού φαινομένου.
43. Μανόλης Γ. Σέργης, Ηχοτοπία της Αθήνας στο συγγραφικό έργο του Μιχαήλ Μητσάκη.
44. Βασιλική Χρυσανθοπούλου, “Ο βίος εν τη ξενιτεία”: λαογραφικές και ανθρωπολογικές προσεγγίσεις στη μελέτη της ελληνικής μετανάστευσης και διασποράς.
45. Κυριακή Χρυσού – Καρατζά, Η ιστορική διαδρομή της τροφής ως πολιτισμικού φαινομένου στον ελλαδικό χώρο.
46. Ύστερος λόγος του Προέδρου της Ε.Λ.Ε. καθηγητή Μιχαήλ Γ. Μερακλή και β) Τα Πρακτικά της ημερίδας με θέμα: “Την Έρευνα των Λαϊκών Διηγήσεων στον Ελληνικό και Διεθνή χώρο”, που πραγματοποιήθηκε στο “Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης”, στις 23-11-2009, με εισηγητές τους κ.κ.
α) Γιώργος Βοζίκας, Η εμπειρία της πόλης. Προσωπικές μαρτυρίες εσωτερικής μετανάστευσης.
β) Ρέα Κακάμπουρα, Η λαογραφική έρευνα των προσωπικών αφηγήσεων στον διεθνή χώρο.
γ) Γεώργιος Κ. Κατσαδώρος, Η εννοιολογική δυναμική της αφήγησης (με αφορμή δύο Συνέδρια της Διεθνούς Εταιρείας Λαϊκής Αφηγηματολογικής Έρευνας)
και ο τόμος κλείνει με τις περιλήψεις όλων των εισηγήσεων στ’ αγγλικά.
Ευχόμαστε από τα βάθη της καρδιάς μας: Υγεία, Δύναμη και Ενίσχυση στο Έργο Σας, που είναι όντως τιτάνιο, μοναδικό· θεωρώ δε ευτυχή την ταπεινότητά μου, στο ότι από το 1962 έχω εκλεγεί τακτικός εταίρος της γεραράς Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας μας και είμαι κοινωνός του έργου της!
Από τα Χανιά: Την αγάπη και τον σεβασμό μας! Πάντα άξιοι!
***
Θα κλείσουμε τα σημερινά πνευματικά και καλλιτεχνικά γεγονότα μας, με την αναφορά μας σε ημερολόγιο Πολιτιστικού Συλλόγου με αξιόλογη προσφορά.
Αναφερόμαστε στην έκδοση του Εκπολιτιστικού και Αναπτυξιακού Συλλόγου Δραπανιά – Κισάμου: “Ο Δραπανιάς” και στο Ημερολόγιο τοίχου του 2014, που κυκλοφόρησαν με τίτλο: “Περιδιαβάζοντας την αρχαία Μήθυμνα”.
Είχαμε γράψει προ μηνός: “τέλος στα ημερολόγια, για φέτος”. Όμως σήμερα βρεθήκαμε στην ανάγκη να ξεχάσουμε την… απαγόρευσή μας, επειδή το ημερολόγιο αυτό – ευγενική προσφορά εκλεκτού φίλου οδοντιάτρου της πόλης μας και ασφαλώς φίλου του Συλλόγου: “Ο Δραπανιάς” είναι όντως συλλεκτικό Ημερολόγιο, όχι μόνο για τους όπου γης Δραπανιανούς, αλλά και για κάθε συλλέκτη, μελετητή και ακριβοδίκαιο εκτιμητή της προσφοράς του Δ.Σ. του παραπάνω Συλλόγου.
Το Ημερολόγιο 2014 του Συλλόγου “Ο Δραπανιάς” αφ’ ενός συνιστά πολύτιμη συνέχεια των δέκα, ως τώρα, εκδοθέντων ημερολογίων του και αφ’ ετέρου μας συστήνει σαν να ’ναι αρχαιολογικός φορέας την αρχαία Μήθυμνα με όλα τα απαραίτητα στοιχεία των ως τώρα αρχαιολογικών ερευνών στον χώρο (τοπογρ. διαγράμματα, απεικονίσεις, κτίσματα, μνημεία, κλ. ευρήματα) που σήμερα φιλοξενούνται ασφαλή στο Αρχαιολογικό μας Μουσείο. Προσφορά -μ’ ένα λόγο- αυτό το ημερολόγιο για το οποίο συνέβαλαν καθοριστικά οι αρχαιολόγοι μας, για τους οποίους οι ευχαριστίες του Δ.Σ. εκφράζονται στο προλογικό σημείωμα, ονομαστικά.
Συγχαίρουμε τον Σύλλογο Δραπανιά για την πετυχημένη εφετινή ημερολογιακή του έκδοση -απαραίτητη συνέχεια των προηγουμένων- και του ευχόμαστε υγεία στα μέλη του και καλή συνέχεια στο έργο σας!
Εδώ όμως φτάσαμε και σήμερα στο τέλος· τα ξαναλέμε -συν Θεώ- την άλλη βδομάδα· ως τότε γειά σας και καλό Σαββατοκύριακο.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα