Το κουδούνι “χτύπησε” για το σχολικό έτος 2021-2022 και πολλοί μαθητές το άκουσαν με χαρά, πολλοί με αδιαφορία και αρκετοί με άγχος. Όταν ρωτάω μαθητές «ποιο μάθημα σε αγχώνει περισσότερο;» Συνήθως μου απαντούν τα «μαθηματικά» .
Φοβούνται ακόμη και να πουν ότι αγχώνονται για τα Μαθηματικά.Βιώνουν αυτό που λέγεται «Μαθηματικό Άγχος», (μία αρνητική αντίδραση απέναντι στα μαθηματικά και στις μαθηματικές διαδικασίες (Ashcraft & Ridley, 2005) περικλείοντας ένα εύρος από συναισθηματικές αντιδράσεις που κυμαίνονται από ήπιες καταστάσεις, όπως ανησυχία ή αντιπάθεια μέχρι πραγματικό φόβο ή τρόμο )και δυστυχώς παρατηρείται ακόμη και στην νηπιακη ηλικία. Οι μαθητές με μαθηματικό άγχος έχουν κακές μαθηματικές δεξιότητες και χαμηλές επιδόσεις. Οι ενήλικες με μαθηματικό άγχος αντιμετωπίζουν με δυσκολία προβλήματα στην καθημερινή ζωή.
Ποιά είναι η αιτία που προκαλεί μαθηματικό αγχος; Οι έρευνες δεν έχουν δείξει ακόμη αν το άχγος για τα μαθηματικά κάνει το παιδί να μην αναπτύσσει μαθηματικές δεξιότητες ή αν το παιδί που δεν έχει μαθηματικές δεξιότητες αναπτύσσει άγχος.Έχει καταγραφεί ωστόσο ότι προέρχεται αρχικά από δυσάρεστες εμπειρίες κακής διδασκαλίας.Η κατανόηση είναι σημαντικός παράγοντας Αν ο μαθητής δεν έχει κατανοήσει και απλώς θυμάται τα βήματα όταν η μνήμη του αδυνατεί να ανταπεξέλθει τότε ο μαθητής μπλοκάρει, αγχώνεται, δεν μελετάει, απογοητεύεται και παρατάει τον στόχο του.
Σκεφτείτε να ήσασταν μαθητής και η δασκάλα σας να φοβόταν τα μαθηματικά και είχε απέχθεια ως προς τα μαθηματικά. Και εκεί που ο Γιαννάκης προσπαθεί να λύσει ασκήσεις με την μαμά ή τον μπαμπά ακούει την μαμά ή τον μπαμπά να λέει « αχ..εγω τα ήξερα τέλεια τα μαθηματικα …όχι σαν εσένα…δεν ξέρω σε ποιον έμοιασες..»και τότε το παιδί απογοητεύεται ακόμη περισσότερο, αγχώνεται και έχει καταγραφεί στον εγκέφαλο ότι δεν θα τα καταφέρει ποτέ. Και εκεί που η Αννούλα προσπαθεί να μελετήσει ακούει κάποιον ενήλικα να λεέι « αχ..εγω δεν μπορούσα καθόλου τα μαθηματικά..δώσε μου να διαβάσω ότι άλλο θες ..μόνο μαθηματικά μην είναι..»και τότε η Αννούλα νοιώθει ανασφάλεια και αγχώνεται τόσο πολύ που όταν μελεταέι με την μαμά μαθηματικά ρωτάει τον μπαμπά από το άλλο δωμάτιο για να σιγουρευτεί ότι είναι σωστή η λύση. Το παιδί αγχώνεται γιατί βλέπει την μαμά να προσπαθεί « φυσώντας και ξεφυσώντας» με κάθε τρόπο να βγάλει ακρη στο internet να λύσει όλα τα πρόβλήματα από τα πολλά φύλλα εργασίας . Πόσο σημαντικό είναι να μην μεταδίδουμε τον άγχος μας; Τα συναισθήματα , οι απόψεις και οι συμπεριφορές του παιδιού επηρεάζονται από αυτά που ακούνε , που βλέπουν να κάνουν οι άλλοι.
Τα αποτελέσματα ερευνών στην Παιδαγωγική, Ψυχολογία και Διδακτική αποδεικνύουν ότι η συνεργασία οικογένειας και σχολείου επιφέρουν καλύτερη ψυχοσωματική και γνωστική ανάπτυξη στα παιδια. Είναι απαραίτητο να οικοδομούνται καλές σχέσεις μεταξύ των γονέων και των παιδιών, μεταξύ του σχολείου και των παιδιών , μεταξύ των γονέων και του σχολείου. Ο σεβασμός , η συμπόνια, η ενθάρυνση, η οριοθέτηση και η επιβράβευση είναι σημαντικά για τον μαθητή. Χρειάζεται υπομονή και προσπάθεια να καταλάβουμε τον τρόπο σκέψης του παιδιού .Τα μαθηματικά απλώς χρειάζονται εξάσκηση, ενασχόληση και συνεχή προπόνηση. Είναι ωφέλιμο να ζητάμε στήριξη και πληροφορίες από έγκυρες πηγές. Είναι σημαντικό να γίνονται συζητήσεις με τα παιδιά για τις αντιδράσεις τους για τα Μαθηματικά .Μαθητές με μαθηματικό άγχος μπορούν να βοηθηθούν και να μην έχουν αυτό το άγχος για όλη τους την ζωή.
Καλή σχολική χρονιά σε όλους τους μαθητές, εκπαιδευτικούς και καλή σχολική χρονιά σε όλους τους γονείς , ιδιαιτέρως της Α τάξης Δημοτικού.