Οι περισσότεροι σκεπτόμενοι πολίτες αυτού του τόπου έμειναν πριν μερικές ημέρες άφωνοι από μία πρωτοβουλία τεσσάρων ιδιωτών να οργανώσουν ανοικτή εκδήλωση για την “ανάπτυξη” στα Χανιά.
Και έμειναν σχεδόν άφωνοι όχι μόνο για τη σύμπραξη αυτή καθ’ αυτή αλλά για το “καπέλο” που φόρεσαν στην οργανωμένη τοπική μας κοινότητα παρακάμπτοντας την θεσμική αρμοδιότητα και τοπικές επαγγελματικές ομάδες.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μία σύμπραξη μη αναπτυξιακή τουλάχιστον οσ’ αναφορά στην ευρύτερη περιοχή των Χανίων. Το εν λόγω σχήμα το οποίο αυτοαποκαλείται «αναπτυξιακό» αποτελείται από μία ιδιωτική αεροπορική εταιρεία η οποία είναι σχεδόν μονοπώλιο στη χώρα έχοντας επιβάλλει για τις πτήσεις στο αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” των Χανίων τιμές τριπλάσιες συγκριτικά με αυτές στο “Καζαντζάκης” του Ηρακλείου. Μάλιστα προσφάτως κατάργησε τις απευθείας πτήσεις προς την Θεσσαλονίκη την ίδια στιγμή που στο Ηράκλειο διατηρεί δύο ημερησίως! Τα Χανιά με την εν λόγω αεροπορική εταιρεία βιώνουν τη χειμερινή περίοδο ένα αεροπορικό αποκλεισμό και εξαιτίας των απαγορευτικών τιμών αλλά και λόγω της κατάργησης των απευθείας δρομολογίων προς τη Βόρεια Ελλάδα. Από πού λοιπόν προκύπτει η συμβολή της ή το ενδιαφέρον της για την ανάπτυξη των Χανίων όταν τα χαμόγελα της σκορπίζονται προς την ανατολική πλευρά του νησιού;
Για την γερμανική εταιρεία Fraport στην οποία περιήλθε το ολοκαίνουργιο αεροδρόμιο Χανιών χωρίς να επενδύσει ούτε ένα γερμανικό ευρώ δανειζόμενη από τις ελληνικές τράπεζες δεν θα αναφερθώ εκτενώς διότι η εκχώρηση αυτή συνιστά τεράστιο εθνικό σκάνδαλο. Να υπενθυμίσω ότι η εν λόγω εταιρεία έχει καταστήσει το αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” το δεύτερο ακριβότερο σε ολόκληρη την χώρα ενώ από τότε που ανέλαβε τη διαχείριση, τα δύο τελευταία περίπου χρόνια, έχουν χαθεί πάνω από 400.000 αφίξεις ήτοι πάνω από 2.000.000 διανυκτερεύσεις κυρίως ανεξαρτήτων επισκεπτών. Πρόκειται για την πλέον αντιαναπτυξιακή εταιρεία που γνώρισε ποτέ αυτός ο τόπος εφόσον αντί να φέρει διώχνει επισκέπτες.
Η ένωση των μεγαλοξενοδόχων, κυρίως η θεσμική τους εκπροσώπηση, μας έχει συνηθίσει στις παρασκηνιακές και εν κρυπτώ συζητήσεις και στην οργάνωση διαφόρων ανούσιων χάπενινγκ για δήθεν έλευση νέων αεροπορικών εταιρειών που ποτέ όμως δεν ήρθαν. Πρόκειται για μία μικρή αλλά ισχυρή επαγγελματική ομάδα η οποία ενδιαφέρεται για τον μαζικό τουρισμό και η οποία δεν επιθυμεί τη διάχυση του τουριστικού προϊόντος και συνεπώς την συνολική και ισομερή τοπική ανάπτυξη. Αντιθέτως στόχος τους είναι ο έλεγχος και η επανασυγκέντρωση της τοπικής τουριστικής «πίτας».
Για την συνδιοργανώτρια τράπεζα Eurobank δεν θα ήθελα να αναφερθώ διότι ειλικρινά δεν έχω καταλάβει που δένει με την τοπική ανάπτυξη στα Χανιά. Υπάρχουν άραγε κάποιοι ιδιαίτεροι δεσμοί με τοπικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και δεν τους γνωρίζουμε ή υπάρχει κάποιο παράδειγμα επενδυτικό και αναπτυξιακό στη Δυτική Κρήτη στο οποίο έχει συμβάλλει αποφασιστικά;
Αυτό που τέλος δεν καταλαβαίνω είναι γιατί η δημοτική αρχή (η οποία ως νέα δικαιούται να ζητά υποστήριξη), αντί για να τηρήσει αποστάσεις, έστω διακριτικές, προτίμησε να αποδεχτεί το «αναπτυξιακό καπέλο» αποδεικνύοντας τουλάχιστον μία έλλειψη στρατηγικής. Μένει να δούμε την επόμενη περίοδο, με τις επιλογές της στο ευρύτερο ενεργειακό, στην υπεράσπιση της δημόσιας περιουσίας και των μνημείων καθώς και στα θέματα της τοπικής ανάπτυξης που συνδέονται με την πύλη εισόδου της Δυτικής Κρήτης, κατά πόσο θα συνταχθεί με πολιτικές υπεράσπισης του δημόσιου συμφέροντος ή θα ακολουθήσει ένα διαφορετικό δρόμο συστοιχιζόμενη με τέτοιου είδους πρωτοβουλίες οι οποίες παρακάμπτουν την θεσμική οργάνωση της κοινότητας μας και ιδιαιτέρως τους πολίτες αυτού του τόπου.