του Γιάννη Μαρκαντωνάκη
g.p.markantonakis@gmail.com
Καταπληξία Χώκινγκ …η
Γωνιά μοναξιάς/καθέδρα φόβου/ Υπογράφει συμφωνίες καταστροφής/
Με πολλά χέρια με λίγα πόδια/Με κούφια μυαλά/
Κι η Σάρκα Μια ν’ αλλάζει/Κεφάλια συνεχώς και κάθε άλλο
Κεφάλι νάναι άλλος τόπος/Άλλος χρόνος άλλος Κρόνος
Άλλος ρυθμός άλλος χαμός/Σε σπηλιές χωρίς αριθμό…
Δημήτρη Κακαβελάκη
«Σάρκα μία» ποίημα 15
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 25/10
ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΤΟΥ ΗΓΕΤΗ
Αποστολάκης Σταμάτης σε ένα μεγάλο αφιέρωμα στα Χ.Ν. «Λαϊκή ποίηση της Κρήτης για τον μακαριστό ιεράρχη μας Ειρηναίο Γαλανάκη (1911 – 2013). Ο αεικίνητος λαογράφος που ζει σαν αστός, αλλά κουβαλά την αετίσια ψυχοσύνθεση των βουνών του ανατολικού Σελίνου, ο πιο παλιός συνεργάτης των Χ.Ν. σε ένα υμνητικό πόνημα ποίησης για τον αείμνηστο ποιμενάρχη.
Αρτέμης Αθανασάκης, ο συνεργάτης των Χ.Ν., είναι επίτιμος σχολικός σύμβουλος Φυσικών Αθήνας, διδάσκει Φυσικές και Περιβαλλοντικές Επιστήμες στους μετεκπαιδευόμενους εκπαιδευτικούς του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι κάτοχος (μεταξύ άλλων) διδακτορικού διπλώματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Εχει δημοσιεύσει πλήθος επιστημονικών άρθρων σε ελληνικά και ξένα περιοδικά, έχει εκδώσει 15 βιβλία για τις φυσικές και περιβαλλοντικές επιστήμες και τη διδακτική τους, αγαπάει παθολογικά τον κινηματογράφο και ενίοτε λειτουργεί μετα… φυσικά.
Βαρουξάκης Στέλιος, σε αφιέρωμα του Γ. Δρακάκη στα Χ.Ν. για το χανιώτικο ποδόσφαιρο σήμερα «από κλητήρας δήμαρχος» βαρύνουσα άποψη του προέδρου του Πλατανιά και αρχηγού του τη δεκαετια του ’80.
Βάσσης Λαοκράτης, τον γνώρισα πέρυσι στο Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου όπου ήταν ομιλητής σε συνέδριο. Μου χάρισε το βιβλίο του «Η χρεοκοπία της Μεταπολίτευσης – πολιτιστικές αναγνώσεις», εκδ. Ταξιδευτής (πρόκειται για εναγώνια αναζήτηση του πολιτιστικού μας δρόμου, βασικές συντεταγμένες πολιτικού πολιτισμού) θα επανέλθουμε…
Γλέζος Μανώλης, ο ιστορικός ηγέτης της αριστεράς, παραθέτει την άποψή του για τη μη προσέλευσή του στην τελευταία ψηφοφορία για το άρθρο 187Α. Ο Σπύρος Καράλης στην “Ελευθεροτυπία” γράφει «Κριτική Γλέζου για “κύκλους” του Συριζα» και το «Μαντρί» για τον Γλέζο που δεν ταιριάζει στην αριστερά. Θυμάμαι πριν από δύο χρόνια περίπου στο Δημαρχείο Χανίων που ο Γλέζος κατηγόρησε τους Κρητικούς πως δεν εκμεταλλεύτηκαν το έπος της Μάχης της Κρήτης ως παγκόσμια καμπάνια.
ΣΑΒΒΑΤΟ 26/10
ΒΛΕΜΜΑ ΓΕΜΑΤΟ ΟΔΥΝΗ
Δημοτικός κήπος Χανίων: ο επίτιμος πλέον Δημότης Χανίων (η τελετή έγινε το απόγευμα στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου) Μίμης Πλέσσας παρουσίασε αγαπημένα τραγούδια στο καφέ «Κήπος» ανήμερα της ονομαστικής του εορτής. Η εκδήλωση συνέβαλε στην έμπρακτη αναγνώριση του έργου του Δ. Πλέσσα. Ως γνωστό, εκτός από τα περίφημα λαϊκά, δημοφιλέστερο όλων το «άγαλμα», ασχολήθηκε με την τζαζ και την κινηματογραφική μουσική.
Δράπανος Χανίων: ο Grammatic από το Brooklyn μια μοναδική συναυλία.
Δημήτρης Σεβαστάκης, ο φίλος πολύ καλός ζωγράφος, καθηγητής στο Ε.Μ. Πολυτεχνείο, σε τριπλή αρθρογραφική πολυδράση: στην Ελευθεροτυπία «Η Μαρία, η απαγωγή και η απάλειψη» (το επίκαιρο θέμα των «αθιγγάνων» μέσα από μια ουσιαστικά αριστερή προσέγγιση. Σ’ ένα ένθετο της ίδιας εφημερίδας «Γιατι δεν άξιζε να πει κάποιος “ΟΧΙ” σήμερα» «είναι πολύ δελεαστικό να δανειστείς το Ελληνικό Εθνικοαπελευθερωτικό “ΟΧΙ” για να δώσεις μορφή στο αντιτροϊκανό μένος. Να χρησιμοποιήσεις το ιστορικό παράδειγμα για να κατασκευάσεις ένα πολιτικο πρωτόκολο… έτσι ξεκινά ο Δημήτρης, στη συνέχεια αναλύει τις δυσανεξίες, τις ανασφάλειες, τις πίκρες, τις αγωνίες και προσδιορίζει την οδύνη του σύγχρονου απογοητευμένου βλέμματος από χιλιάδες νέα «περιττά» για να καταλήξει σε ένα πολιτικό λειτουργικό “ΟΧΙ” του να συνθέσεις τον εαυτό σου μέσα από την κριτική ανασκευή του κόσμου…».
Ο Δ. Σεβαστάκης την ίδια μέρα γράφει στην «Αυγή», αρθρογραφεί με τίτλο «Μισέλ» και την εργαλειακή κατάργηση από το σύστημα του «κανόνα» να νομοθετεί.
Εκθεση πτηνών στη Σαμπιονάρα, πολύχρωμα καναρίνια φανταχτερά, πάντως το πανελληνίως εκθαμβωτικό ακούει στο όνομα Ευαγγελία Αραβανή.
Ευτυχισμένες μέρες, το αριστούργημα του Μπέκετ ανέβασε και πρωταγωνιστεί η Ναταλία Τσαλίκη στο θέατρο Τέχνης με τη συνεργασία της Ζαρκαδούλα Λίνας που σκηνοθετεί στην παράσταση τον δύσκολο ρόλο της μοναχικής ηρωίδας.
Ζαν Ζενέ «ο σχοινοβάτης», εκδ. Καστανιώτη, ένα ολιγοσέλιδο ζαφείρι συγγραφικής τέχνης.
Ζαμπέτας, διαβάζουμε στη Real “o άγνωστος Ζαμπέτας! Η κόρη του γνωστού δεξιοτέχνη του μπουζουκιού Κατερίνα. Αποκαλύπτει μέσα από τις σελίδες του βιβλίου της γεγονότα που ελάχιστοι γνώριζαν μέχρι σήμερα. «Γιώργος Ζαμπέτας: βαθειά στη θάλασσα θα πέσω…», εκδ. Αγρα.
Ζεμεκις Ρόμπερτ, σκηνοθέτης, είδα τη νύχτα που πέρασε στο Σταρ την εξαιρετική ταινία του επιστημονικής φαντασίας «Η επαφή» 1997, ιδιαίτερη η ερμηνεία της Τζούντι Φόστερ.
Ηλιούπολη: διαβάζουμε στην εφημερίδα των συντακτών μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου 1940, το πριν, το μετά, το τότε και το τώρα, διοργανώνει η ανοιχτή συνέλευση κατοίκων Ηλιούπολης σε συνεργασία με τον Όμιλο μελέτης ιστορίας και κοινωνίας στο σχολείο Ειδικής Αγωγής.
ΚΥΡΙΑΚΗ 27/10
ΣΑΡΚΑ ΜΙΑ – Η ΕΝΩΣΗ
Θάλασσα: με θέμα «Αρμενίζοντας σε καθαρές γαλάζιες θάλασσες» φιλοξενείται στο Ναυτικό μουσείο της Ελλάδας η έκθεση 56 μαθητικών έργων ζωγραφικής, διοργάνωση η παιδική HELMEPA.
Ιοσελιάνι Οταρ το 1084 σκηνοθετεί το ποιητικό «οι ευνοούμενοι του Φεγγαριού».
Κιτσίκης Δημήτρης στην Κρήτη ΤV. Ο ιστορικός διεθνολόγος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οττάβα, συγγραφέας 80 βιβλίων, σε συνέντευξή του στις «Αντι-θέσεις» του Σαχίνη μεταξύ άλλων: η βία είναι η μητέρα της ιστορίας, ο εθνικισμός συρρικνώνει όλο το σύμπαν που είναι έτσι κι αλλιώς Ελληνικό στις καταβολές.
Κακαβελάκης Δημήτρης, στην παρουσίαση του βιβλίου του «Σάρκα μία». Ο Δημήτρης ως έφηβος με συγκινησιακό πάθος ανέδειξε ποιητικά μοναδικά το άρρηκτο δίδυμο πνεύμα – σώμα σε διαχρονική οπτικοακουστική διάσταση με κρεσέντο απογειωτικά την ποιότητά του. Στην εκδήλωση ο Δ. Νικολακάκης διάβασε ένα απόσπασμα από βιβλίο του Χώκινγκ.
Λινάρδος Πέτρος «το βήμα». Σχολιάζει το νέο βιβλίο του Βαγγέλη Κουκουλογλου «μια Ελλάδα Ελευσίνα». Θέμα το ποδόσφαιρο στην πιο λαϊκή, αγνή, κοινωνικοποιημένη μορφή στην Ελευσίνα της βιοπάλης. Πάθος και αγάπη η διαστρωμάτωση του αθλήματος ως σύμφυτο της ζωής των ανθρώπων.
Λου Ρηντ, έφυγε ο θρύλος της ροκ στα 71 του χρόνια, μεγάλωσε στο Λονγκ Αϊλαντ, ιδρυτικό μέλος των warlocks και Velvet underground. Λατρεμένος ροκάς.
ΔΕΥΤΕΡΑ 28/10
ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΕΤΑΞΩΤΗ
Μάλεμε, αγώνας γίνεται για την εκποίηση του ιστορικού αεροδρομίου, ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Γ. Μαλανδράκης μου είπε ότι είναι δύσκολο να περάσει ο χώρος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν είναι κάτι αντίστοιχο με τους Αγίους Αποστόλους. Στο ρεπορτάζ του Γ. Κώνστα με θέμα «Μαθήματα ιστορικής μνήμης» αναδεικνύεται το θέμα.
Ντουκάκης Μάρκος 1914 – 2004, ο αείμνηστος Μπροσνερίτης γεωπόνος, έγραψε το βιβλίο «Ενας στρατιώτης θυμάται», επίκαιρο και σήμερα. Γνώρισα τον Μάρκο, μια ευγενική παρουσία με κοινωνική δραστηριότητα. Φίλος μου ο ζωγράφος Νίκος Ντουκάκης γιος του, καθηγητής εικαστικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Περισσότερα στις εύφημες μνείες του Βαγγέλη Κακατσάκη.
Ξεξάκης Μανόλης, γεν. στο Ρέθυμνο 1948, σπούδασε Φυσικομαθηματική σχ. Θεσσαλονικης, εργάστηκε ως φροντιστής, αλλά και δημοσιογράφος, έγραψε βιβλία, πεζά και ποιήματα. Ενδεικτικά στίχοι του «Ημουν ξένος και με φίλεψες στο σπίτι σου. Και βρέθηκες κοντά στις επιδιώξεις μου υφαίνοντας μεταξωτά, την άχαρη θρυαλλίδα της καθημερινότητας».
Ομαλού ανάβαση 9η και καταξιωμένη σαν κλασική. Ο εξειδικευμένος στα μηχανοκίνητα σπορ Μανώλης Μαρκαντωνάκης περιγράφει στο τρισέλιδο αφιέρωμα με τίτλο «φθινοπωρινή απόδραση» μια από τις πιο ιδιαίτερες διοργανώσεις της ανάβασης Ομαλού λόγω και της συμμετοχής της Σ.Ι.Π.Α.Κ., ο συνδυασμός παλιών οχημάτων και εθνικής εορτής έδωσε χρώμα μεταγωνιστικά λαμπερή.
ΤΡΙΤΗ 29/10
ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ
Παπαγιάννης Θόδωρος στο εξώφυλλο του βιβλίου του Λ. Βάσση, έργο του γνωστού γλύπτη και δασκάλου μου στην ΑΣΚΤ.
Πρεμιέρα στις νύχτες πρεμιέρας και η εντυπωσιακή βραβευμένη στις Κάννες Αντελ Εξαρχόπουλος στην Αθήνα εντυπωσίασε με την άνεσή της. «Η ζωή της Αντελ» άρχισε να προβάλεται στην Αθήνα και τα σχόλια είναι ποικίλα… περισσότερα όταν δούμε την ταινία.
Ρίχαρντ Βάγκνερ, αφιέρωμα στα 200 χρόνια από τη γέννησή του έκανε πρόσφατα η συναυλία της ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου.
Σεπτέμπερ, κοινωνικό δράμα που προβάλλεται στους κινηματόγραφους ελληνικής παραγωγής 2013 σε σκηνοθεσία Πέννυς Παναγιωτοπούλου με τους Κόρα Καρβούνη, Μαρία Σκουλά, Νίκο Διαμαντή, Χρήστο Στεργιογλου.
ΤΕΤΑΡΤΗ 30/10
ΠΙΣΙΝΑ ΧΩΡΙΣ ΤΕΧΝΙΚΗ
Τεχνική κολύμβηση μ’ αφορμή το παγκόσμιο πρωτάθλημα που θα γίνει τον Ιούνιο τον 2014 στα Χανιά, ο πρόεδρος της ΚΟΕ Δημήτρης Διαθεσόπουλος έκανε τις επαφές του στα Χανιά με τους παράγοντες του υγρού στίβου.
Το πόλο από πρωταγωνιστικό δυστυχώς απαξιώνεται στα Χανιά. Ο Αντώνης Βλοντάκης δηλώνει στον super fm ετοιμοπόλεμος… στη Λαμία.
Υπαλλήλων διοικητικών του Πανεπιστημίου Κρήτης η διαθεσιμότητα είναι αυθαίρετη. Το Ιδρυμα εκπόνησε έκθεση αξιολόγησης για τις υπηρεσίες του, ο υπουργός Παιδείας όμως αλλού τυρβάζει, γι’ αυτό το Πανεπιστήμιο μαζί με τα υπόλοιπα 7 Α.Ε.Ι. έκανε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Φουέντες Κάρλος, ένας σπουδαίος Μεξικανός συγγραφέας, συγκαταλέγεται στο βιβλίο του Αντωνίου Χρυσοστομίδη “Οι κεραίες της εποχής μου”, εκδ. Καστανιώτη.
Το κεφάλαιο παρουσίασής του έχει τον τίτλο “Ο συγγραφέας ως συνείδηση ενός έθνους”, για τον Ντάριο Φο σ’ άλλη ευκαιρία.
Φώσκολος Νίκος, πέθανε προχθές σε ηλικία 87 ετών. Ο Αθηναίος σκηνοθέτης έγινε δημοφιλής για τις σειρές “Λάμψη” (3.457 επεισόδια), “Καλημέρα Ζωή”, “Άγνωστος πόλεμος”, 75 σενάρια υπέγραψε για τη ΦΙΝΟΣ ΦΙΛΜ. Μερικές ταινίες του “Πυρετός στην άσφαλτο”, “Το χώμα βάφτηκε κόκκινο”, “Η κραυγή”.
ΠΕΜΠΤΗ 31/10
ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΡΑ ΓΙ’ ΑΛΛΑΓΗ
Χαρίσης Ηλίας. Ο κουμπάρος μου, διακεκριμένος σημαντικός ζωγράφος, φίλος αρκετών ανθρώπων της πόλης.
Χαρίσης Γιώργος, γενικός γραμματέας ΑΔΕΔΥ, μίλησε στα Χανιά για τα προβλήματα συνδικαλισμού και όχι μόνο. Καυστικός για την κυβέρνηση.
Ψυχώ: του Άλφρεντ Χίτσκοκ του 1960. Ως σιωπηλός μάρτυρας των μαυρόασπρων σπουδαίων ψυχολογικών θρίλερ, παρακολούθησα τις ταινίες του εκστατικός.
Ώρα μηδέν, σωστότερα “κοινωνία ώρα μηδέν”, η επιτυχία του Φώσκολου είναι ως τίτλος αναπόφευκτα επίκαιρος. Τώρα είναι η ώρα του.