Αυξημένη εμφανίζεται η κίνηση από την αρχή της καλοκαιρινής περιόδου στα μουσεία των Χανίων, τα οποία αναδεικνύονται σε πόλο έλξης τουριστών. Κι ενώ η κίνηση στα μουσεία θυμίζει τις εποχές προ – κορωνοϊού, οι υπεύθυνοι των χώρων με τους οποίους συνομίλησαν τα “Χανιώτικα νέα” αναφέρουν πως ελπίζουν να αυξηθεί κατακόρυφα η επισκεψιμότητα τον τελευταίο μήνα του καλοκαιριού. Όλοι τους υποστηρίζουν πως ο πολιτιστικός τουρισμός αφορά, και μάλιστα με το παραπάνω, ξένους και Έλληνες τουρίστες των Χανίων.
Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων
Θετική και αισιόδοξη είναι η εικόνα της επισκεψιμότητας που παρουσιάζει το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο, όπως μας λέει η κα Ελένη Παπαδοπούλου, έφορος αρχαιοτήτων, παρόλο που δεν έχει διαφημιστεί ακόμη στο ευρύ κοινό και σε όλα τα κανάλια όπως θα έπρεπε (με την καινούργια του θέση κ.λπ.) και παρόλη την προηγούμενη δύσκολη διετία με την πανδημία. «Αυτή τη στιγμή, το μουσείο βρίσκεται στα επίπεδα του 2019 όσον αφορά στους επισκέπτες και τον τουρισμό, γεγονός εντυπωσιακό καθώς πρόκειται για έναν νέο χώρο· και μιλάμε για μεμονωμένους επισκέπτες και όχι τα γκρουπ που αναμένονται από τα κρουαζιερόπλοια κ.λπ.».
Το μουσείο υποδέχεται κατά κύριο λόγο ξένους και Έλληνες επισκέπτες, εκτός Χανίων. Δεν είναι λίγες οι φορές μάλιστα που έρχονται τουρίστες απευθείας από το αεροδρόμιο για να ξεναγηθούν στον χώρο. Αυτά τα συμβάντα είναι που δείχνουν και τη δυναμική του συγκεκριμένου μουσείου, με την ίδια να μας λέει πως προβλέπεται όχι μόνο ένας δυνατός τουριστικά Αύγουστος, αλλά ένα γεμάτο 2023, καθώς το μουσείο εδραιώνεται σιγά-σιγά. Το μουσείο «ταξιδεύει» εκτός Χανίων αλλά και ελληνικών συνόρων, διαφημίζεται πλέον και στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Εντυπωσιάζει η περιοδική έκθεση “Bath Time”, Σώμα – Νερό – Διάλογοι, που θα είναι διαθέσιμη στο μουσείο έως τις 5 Σεπτεμβρίου, τα εκθέματα αλλά και το δημιουργικά ενσωματωμένο ψηφιακό κομμάτι με τις αναπαραστάσεις, που δείχνει πως η τεχνολογία έχει βρει τον τρόπο να αναδείξει τον πολιτιστικό μας πλούτο σε ένα ευρύ και ετερόκλητο κοινό.
«Στα Χανιά αλλά και την υπόλοιπη Κρήτη, νομίζω ότι ο πολιτισμός κι οι αρχαιότητες καθορίζουν τον χαρακτήρα του νησιού, για αυτό και νομίζω πως είναι κάτι που ενδιαφέρει και προσελκύει τους τουρίστες και το βλέπουμε καθημερινά». Οι ξένοι επισκέπτες είναι κυρίως Σκανδιναβοί κι Αμερικανοί, ενώ δε λείπουν οι ξεναγήσεις σε φορείς, δημοσιογράφους κι ανθρώπους που θέλουν να γνωρίσουν από κοντά το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης και να κάνουν ένα αφιέρωμα σε αυτό.
Ίδρυμα «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος»
Ο Ιούνιος, λόγω του ότι είναι ο μήνας που κλείνουν τα σχολεία κ.λπ., δεν είχε μεγάλη επισκεψιμότητα, ωστόσο φαίνεται πως ο Ιούλης μπήκε και κύλησε αρκετά καλά για το Ίδρυμα «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος» στη Χαλέπα.
Σύμφωνα με την κα Βάλια Βαρουχάκη, ιστορικό και υπεύθυνη ξεναγήσεων στο μουσείο, οι περισσότεροι επισκέπτες του είναι Έλληνες, ωστόσο δεν λείπουν κι οι ξένοι τουρίστες, όπως Άγγλοι, Γάλλοι, Ισπανοί, Αμερικανοί, ενώ πρόσφατα τους επισκέφτηκε και μια οικογένεια από το Ιράκ. «Τον Αύγουστο προβλέπεται να αυξηθεί κατακόρυφα ο τουρισμός, καθώς ήδη μέρα με τη μέρα αυτό αποτυπώνεται στη μεγάλη προσέλευση», όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, ενώ αναμένεται να καταφθάσει τριπλάσιος αριθμός επισκεπτών, πλησιάζοντας τις προκορωνοϊού εποχές.
Οι περισσότεροι επισκέπτες ρωτούν να μάθουν για τον ίδιο τον Βενιζέλο και την προσωπική του ζωή, ειδικότερα αντικρίζοντας τα εκθέματα που αφορούν στις δολοφονικές απόπειρες εναντίον του. Αυτό πάντως που εντυπωσιάζει μικρούς και μεγάλους – και ιδιαίτερα τη νεολαία όπως μας λέει – είναι η νέα ψηφιακή εφαρμογή που εγκατέστησαν φέτος κι ο επισκέπτης δύναται να κινηθεί στο μουσείο με το… κινητό του! Κάπως έτσι επιτυγχάνεται και ένα ενδιαφέρον πάντρεμα σύγχρονης τεχνολογίας και πολιτισμού· ο Βενιζέλος διαβάζει την εφημερίδα του μπροστά στους επισκέπτες, ακούγεται ο αγαπημένος του Σοπέν, ζωντανεύουν αντικείμενα κ.ο.κ. Αυτό που έχει κεντρίσει σίγουρα το ενδιαφέρον των μικρών επισκεπτών είναι η διαδραστική σοφίτα, όπως μαθαίνουμε. Παιδιά που ανεβαίνουν πάνω διστακτικά, κάθονται με τις ώρες στην αίθουσα και κατεβαίνουν κατενθουσιασμένα.
Η κυρία Βαρουχάκη τονίζει τη σημασία του πολιτισμού για την πόλη μας και πώς αυτό αποτυπώνεται στον τουριστικό τομέα, ενώ αναφέρει πως αρκετοί είναι οι επισκέπτες που είτε δεν ξέρουν πολλά πράγματα για τον Βενιζέλο είτε γνωρίζουν κι έρχονται να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, και άπαντες φεύγουν ικανοποιημένοι από το μουσείο. Το ίδιο συμβαίνει και με τους ξένους, οι οποίοι συνήθως δεν γνωρίζουν τη σύγχρονη ιστορία του τόπου και λεπτομέρειες για τη ζωή του Βενιζέλου, φεύγοντας όμως λένε πως «ναι, πλέον μάθαμε ποιος ήταν ο Βενιζέλος».
Μουσείο Τυπογραφίας
Φέτος, η κίνηση στο Μουσείο Τυπογραφίας εμφανίζεται αρκετά αυξημένη σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο δεν είναι η επιθυμητή ή αυτή που θα μπορούσε να είχε το μουσείο, αν ήταν ευκολότερη η πρόσβαση σε αυτό.
Η κα Έλια Κουμή, υπεύθυνη του μουσείου, αναφέρει πως οι επισκέπτες είναι πάντοτε ενδιαφέροντες και προέρχονται από όλο τον κόσμο· μάλιστα φέτος αρκετοί έρχονται από την Αμερική, το Ισραήλ, την Αυστραλία, τις Σκανδιναβικές χώρες ενώ υπάρχουν και Έλληνες και ντόπιοι, οι οποίοι βρίσκουν την ευκαιρία με τους μουσαφίρηδες που φιλοξενούν να το επισκεφτούν κι οι ίδιοι.
Το μουσείο εντυπωσιάζει τους επισκέπτες με τα εκθέματά του αλλά αυτό που τους κεντρίζει περισσότερο το ενδιαφέρον είναι τα μηχανήματα του 19ου αιώνα, τα οποία είναι αρκετά σπάνια και τα βρίσκει κανείς μόνο εκεί, από όλη την Ελλάδα. Οι σπάνιες εκδόσεις του μουσείου, όπως αυτές που συνδέουν την ιστορία της Τυπογραφίας με αυτήν της Κρήτης, οι επιδείξεις που γίνονται σε αυτά από τους ανθρώπους του μουσείου αλλά και η πολυπλοκότητα των τεχνικών, γοητεύουν με τη σειρά τους τον επισκέπτη του Μουσείου Τυπογραφίας.
«Ο πολιτιστικός τουρισμός έχει μέλλον, γιατί βλέπουμε όλο αυτό το διάστημα επισκέπτες που εντυπωσιάζονται από τον πολιτιστικό μας πλούτο, ενώ συχνά είναι άνθρωποι με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, που ενδιαφέρονται να αποκομίσουν τα ουσιώδη από τον τόπο μας· οπότε η ύπαρξη ενός τέτοιου μουσείου ελκύει τους επισκέπτες» διαπιστώνει κι αναφέρει σχετικά η κα Κουμή.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο Αύγουστος, που θεωρείται ο δυνατός μήνας του τουρισμού, δεν είναι ο καλύτερος μήνας για τον πολιτιστικό τουρισμό, σύμφωνα με την ίδια. Αντιθέτως, από Σεπτέμβρη το μουσείο παρουσιάζει αυξημένη κίνηση κι αυτό ίσως οφείλεται στο γεγονός πως αποφεύγουν τον μαζικό τουρισμό, γι’ αυτό, όπως υπογραμμίζει, θα πρέπει να επενδύσουμε στον τουρισμό καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.
Τη ρωτάμε αν θυμάται κάποιο ιδιαίτερο περιστατικό από κάποια ξενάγηση και μας αναφέρει ένα ζευγάρι Γερμανών το οποίο είχε επισκεφτεί το μουσείο τον χειμώνα και εντυπωσιάστηκε τόσο που έναν μήνα μετά δώρισε μια γραφομηχανή στο μουσείο! Ενώ μια άλλη φορά, χειμώνα πάλι, τους ζητήθηκε να ανοίξουν το μουσείο ειδικά για μια ξενάγηση σε ένα ζευγάρι λόγω έλλειψης χρόνου. Όταν ξεναγήθηκαν λοιπόν οι επισκέπτες και γνωρίστηκαν με τους ανθρώπους του μουσείου, ανακάλυψαν πως επρόκειτο για μια Αμερικανίδα δημοσιογράφο βραβευμένη με Πούλιτζερ κι έναν έμπειρο δημοσιογράφο της Washington Post, οι οποίοι είχαν έρθει στην Κρήτη για διακοπές.
Μονή Αγίας Τριάδας
Το μοναστήρι της Αγίας Τριάδας είναι ένα από τα παλαιότερα μοναστήρια της περιοχής, μετράει τέσσερις και πλέον αιώνες, ενώ πολλοί είναι οι επισκέπτες που έρχονται λόγω της ιστορικής, πνευματικής και πολιτιστικής αξίας του χώρου.
Αυτό αποτυπώνεται τόσο στο βυζαντινό μουσείο όσο και στο λαογραφικό, στα τριγύρω κτίσματα από το καθολικό της Μονής, που έχει μια επιβλητικότητα και ιδιαίτερη αρχιτεκτονική κι είναι αλήθεια πως εκατοντάδες προσκυνητές έρχονται την καλοκαιρινή περίοδο για να το επισκεφτούν, όπως αναφέρει ο Θεοφιλέστατος Καθηγούμενος κ. Δαμασκηνός .
«Οι επισκέπτες είναι άνθρωποι όλων των δογμάτων και θρησκειών και κυρίως εξ ευρωπαϊκών χωρών προερχόμενοι· Σκανδιναβοί, Γάλλοι, Άγγλοι, Γερμανοί αλλά και Αμερικανοί». Όσον αφορά στην επισκεψιμότητα, φαίνεται πως «περπατάει» στα δεδομένα του 2019 – προ covid δηλαδή – αλλά πληρέστερη εικόνα, σύμφωνα με τον κ. Δαμασκηνό, θα έχουμε στο τέλος της τουριστικής περιόδου.
Η Αγία Τριάδα αποτελεί πόλο έλξης ντόπιων και Ελλήνων, καθώς ως φαίνεται έχουν συνδέσει τη ζωή τους και το προσκύνημά τους με το μοναστήρι και το επισκέπτονται και τις Κυριακές και στα πανηγύρια. «Υπάρχει ένα πλήθος αγίων λειψάνων και ιερών παλιών εικόνων. Άλλωστε με το που ξεκινάει η διαδρομή από τα κυπαρίσσια της Μονής μέχρι και την είσοδο, οι επισκέπτες υποβάλλονται σε μία κατάνυξη και γαλήνια κατάσταση» μας εξηγεί. Αυτό που τους εντυπωσιάζει περισσότερο είναι οι χρωματισμοί και η αρχιτεκτονική της Μονής γιατί παραπέμπει στους κτήτορες που ήταν ενετικής προελεύσεως και έτσι νιώθει ο επισκέπτης ότι βρίσκεται στην Ιταλία. Σημειώνεται πως αποτελεί έναν πνευματικό κόσμο που αποτυπώνεται στα κτήρια και κυρίως στον μεγαλοπρεπή ναό – έναν από τους μεγαλύτερους της Κρήτης.
Τον Αύγουστο, όπως προβλέπει ο ίδιος, θα αυξηθεί περισσότερο ο εσωτερικός θρησκευτικός τουρισμός, διότι είναι οι 15 ημέρες των ακολουθιών, της καθημερινής Θείας Λειτουργίας κ.λπ. Περιμένουν λοιπόν στη Μονή αρκετούς Έλληνες που θα πάνε να προσευχηθούν για τη χάρη της Παναγίας και για να αναμένουν το Πάσχα του καλοκαιριού, όπως λέγεται, τη γιορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
Ναυτικό Μουσείο
«Οι περισσότεροι άνθρωποι μετά την προηγούμενη δύσκολη λόγω πανδημίας χειμερινή περίοδο νιώσανε την ανάγκη για διακοπές. Και τι καλύτερο από τα Χανιά και το γραφικό Ενετικό Λιμάνι;», μας λέει ο κ. Μανώλης Πετράκης.
Το εξαιρετικό σημείο του Ναυτικού Μουσείου φαίνεται πως βοηθάει αρκετά στην επισκεψιμότητα αυτού και είναι αρκετά ικανοποιημένοι από την τουριστική κίνηση μέχρι τώρα.
Σε σχέση με την προηγούμενη «σφιχτή» χρονιά σύμφωνα με τον ίδιο, φέτος ο τουρισμός καλπάζει, και ενώ μέχρι και τον Ιούλιο αφορούσε κατά κύριο λόγο ξένο τουρισμό, τον Αύγουστο προβλέπει πως θα μπει στο «παιχνίδι» κι ο εγχώριος (σε αυτό βοηθά κι η δράση «Γνωρίζω την πόλη μου» που είχε ξεκινήσει παλαιότερα κι ευελπιστεί να ξεκινήσει εκ νέου), ωστόσο στο Ναυτικό Μουσείο κυριαρχεί ο εξωτερικός τουρισμός. Αρκετοί μάλιστα άνθρωποι έρχονται χρόνια στα Χανιά και επισκέπτονται τα μουσεία της πόλης μας και φυσικά και το Ναυτικό, ένα από τα λίγα μουσεία που κατασκευάζει το ίδιο τα μοντέλα του. «Έχουμε πολλούς Σκανδιναβούς, Αυστριακούς αλλά και Κρήτες του εξωτερικού, που αγαπούν πάρα πολύ τον τόπο», αναφέρει σχετικά με την προέλευση των επισκεπτών.
Η ανατροφοδότηση είναι πολύ καλή από τους επισκέπτες του μουσείου, εντυπωσιάζονται από τα εκθέματα και τα μοντέλα του εργαστηρίου, ενώ φέτος έχει κυκλοφορήσει έντυπο υλικό για το ομοίωμα πλοίου που έχουν και ένα βιβλίο με φωτογραφίες του μουσείου και των Χανίων στο πλαίσιο μιας προσπάθειας προβολής του μουσείου. Οι περισσότεροι μάλιστα δεν πιστεύουν πως θα δουν σε μια επαρχιακή πόλη ένα τέτοιο πολιτιστικό εγχείρημα. Γι’ αυτόν τον λόγο, λέει με σιγουριά, πως ο πολιτιστικός τουρισμός αφορά μεγάλη μερίδα των τουριστών στα Χανιά.
Η επισκεψιμότητα στο μουσείο ήταν τέτοια το πρώτο διάστημα της καλοκαιρινής περιόδου που ο ίδιος πιστεύει πως έχει ξεπεράσει ήδη αυτή του ’19. Αναμένεται ένας πλούσιος τουριστικά Αύγουστος αλλά κι ένας ενδιαφέρων Σεπτέμβρης, όπου το Ναυτικό Μουσείο θα ταξιδέψει στο Αμβούργο στην 2η παγκόσμια έκθεση ναυτικού μοντελισμού, όπου θα προβληθούν δύο μοντέλα του μουσείου.
Μουσείο Σχολικής Ζωής
Το Μουσείο Σχολικής Ζωής αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση και σύμφωνα με την κα Μαρία Δρακάκη , παιδαγωγό και ιδρυτικό μέλος του μουσείου, μια «μελέτη περίπτωσης στο πέρασμα του χρόνου, όχι μόνο για τις διοικητικές του περιπέτειες, αλλά και γιατί αποκλείεται από τα τυπικά κανάλια επικοινωνίας».
Όπως υπογραμμίζει, τα μουσεία προϋποθέτουν ένα ανθρώπινο δυναμικό το οποίο θα μπορέσει να επικοινωνήσει το πολιτισμικό αυτό αγαθό αποτελεσματικά στον κόσμο που θα έχει την ευκαιρία να βιώσει μια τέτοια εμπειρία. Αυτό όμως, σύμφωνα με την ίδια, προϋποθέτει σχεδιασμό από τον φορέα διαχείρισης του Μουσείου αλλά και από την τοπική αυτοδιοίκηση που χαράζει την πολιτιστική πολιτική για τον τουρισμό στην πόλη και στο νησί.
Για το Μουσείο Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων υπάρχει από την προηγούμενη χρονιά σχεδιασμός από την ομάδα Επιστημονικού Έργου του, προκειμένου το Μουσείο να αποτελέσει ένα δυναμικό πολιτισμικό και παιδευτικό τοπόσημο στην περιοχή Νεροκούρου, πολύ κοντά στην πόλη των Χανίων. «Μια περιοχή άγνωστη ακόμα και στους ντόπιους πολίτες της πόλης, με εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον, με ιστορικά μνημεία που συνδέονται με σημαντικές περιόδους της ιστορίας και διασταυρώνονται με την ιστορία της εκπαίδευσης και με μια διεπιστημονική ομάδα που έχει την επιστημονική γνώση και εμπειρία (από το 2006 είναι ανοιχτό στο κοινό) με τη δύναμη της σύγχρονης τέχνης να προσφέρει βιώματα αισθητικής καλλιέργειας σε όλους και όλο το έτος» αναφέρει. Ο σχεδιασμός του μουσείου προς το παρόν παραμένει στον «πάγο», αν και προτείνει μια «νέα εποχή» για το Μουσείο που θα ανανεώσει την ταυτότητά του με υπαίθριο θέατρο, χώρο αναψυκτηρίου, υπαίθρια έκθεση τέχνης, βραχύχρονες εκθέσεις σύγχρονης τέχνης κ.ά.
Η πλατεία που βρίσκεται το Μουσείο δεν έχει όνομα από το 2006 παρά την πολυδιάστατη δράση του Μουσείου σε Ελλάδα και Ευρώπη, όπως επισημαίνει σχετικά, ενώ καταλήγοντας διερωτάται «και αν εμείς λοιπόν δεν οδηγούμε τους τουρίστες να το αναζητήσουν προσφέροντας εμπειρίες πρωτότυπες, προσδιορίζοντας επιπλέον τον δημόσιο χώρο όπου λειτουργεί με ένα ιστορικό αφήγημα, πώς να μιλήσουμε για επισκεψιμότητα και αριθμούς, για προσφορά πολιτισμικού αγαθού, για πολιτιστική ποικιλομορφία, για αστική αναζωογόνηση, για αυτοσυνειδησία της κοινωνίας μέσω του πολιτισμού;»