Μη φιλικά χαρακτηρίζονται τα Χανιά για τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη σε ξένους επισκέπτες με αντικείμενο την οδική ασφάλεια στην Ελλάδα. Παράλληλα, οι τουρίστες υπογραμμίζουν τα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν με το οδικό δίκτυο, την ελλιπή σήμανση και την έλλειψη φωτισμού στους δρόμους.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο Αύγουστος – Δεκέμβριος 2018 στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τα Χανιά. Στο πλαίσιο αυτό 1.349 επισκέπτες διαφόρων ηλικιών και εθνικοτήτων απάντησαν σε ερωτηματολόγια και προσωπικές συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν στα αεροδρόμια «Ελευθέριος Βενιζέλος», «Μακεδονία» και «Δασκαλογιάννης» και σε δημοφιλή τουριστικά αξιοθέατα.
Την έρευνα διεξήγαγαν σε συνεργασία 4 ελληνικά πανεπιστήμια (Πανεπιστήμια Αθηνών, Μακεδονίας, Αιγαίου και Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο), με την υποστήριξη της Eastern Alliance for Safe and Sustainable Transport (EASST) και της ελληνικής ΜΚΟ Make Roads Safe Hellas και τα συμπεράσματά της παρουσιάστηκαν στα Χανιά στο πλαίσιο της ημερίδας με θέμα «Οδική Ασφάλεια και Υπεύθυνος Τουρισμός» που πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου.
ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάζουν αρκετές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις 3 περιοχές (Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Χανιά) σε αρκετές κατηγορίες ερωτήσεων. Έτσι, σε ό,τι αφορά την κατάσταση του οδικού δικτύου το 52% των επισκεπτών στα Χανιά απάντησε πως το βρίσκει μη ασφαλές, ενώ τα αντίστοιχα ποσοστά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν 39% και 38%. Όπως σημειώνουν οι ερευνητές η μεγάλη απόκλιση μπορεί να θεωρηθεί λογική λόγω της υστέρησης που παρουσιάζει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης που διατρέχει το νησί.
Εξίσου υψηλό είναι το ποσοστό των ξένων επισκεπτών που υπογράμμισαν την έλλειψη σήμανσης και φωτισμού στους δρόμους. Ειδικότερα, το 44% των επισκεπτών στα Χανιά έθιξε το πρόβλημα της ελλιπούς σήμανσης έναντι του 32% στην Αθήνα και του 32% στη Θεσσαλονίκη, ενώ το 48% των ερωτηθέντων στα Χανιά, το 35% στη Θεσσαλονίκη και 36% στην Αθήνα παρατήρησαν προβλήματα στον φωτισμό του οδικού δικτύου.
Πεζοί
Προβληματισμό, ωστόσο, προκαλούν και οι απαντήσεις των επισκεπτών ως προς την κινητικότητα των πεζών. Πιο συγκεκριμένα, πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες (56%) ανέφεραν ότι δεν θεωρούν ασφαλείς τις υποδομές (δρόμους, πεζοδρόμια, διαβάσεις κ.λπ.) για την κυκλοφορία των πεζών. Μάλιστα είναι αξιοσημείωτο ότι τα ποσοστά των ξένων επισκπεπτών που επισήμαναν το πρόβλημα είναι κυρίως οι νεότεροι ηλικιακά. Λιγότερο φιλικές για τους πεζούς προέκυψαν οι δημόσιες υποδομές στα Χανιά (64% των ερωτηθέντων), ωστόσο, υψηλά ήταν και τα ποσοστά των αρνητικών απαντήσεων που συγκέντρωσαν η Αθήνα και Θεσσαλονίκη (52% και για τις δύο πόλεις).
ΑμεΑ
Σοβαρές δυσκολίες στην κίνησή τους στον δρόμο αλλά και μέσω των δημοσίων συγκοινωνιών αντιμετωπίζουν στην Ελλάδα και τα άτομα με περιορισμένη κινητικότητα (ΑμεΑ, οικογένειες με παιδικά καροτσάκια κ.ά.) σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το 64% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι βρίσκουν δύσκολο για τα άτομα με περιορισμένη κινητικότητα να μπορέσουν να απολαύσουν τον περίπατό τους. Περισσότερες δυσκολίες εντόπισαν οι επισκέπτες στα Χανιά (69% των ερωτηθέντων), ενώ υψηλό ήταν το ποσοστό τόσο στην Αθήνα (67%) όσο και στη Θεσσαλονίκη (57%).
Παρόμοιες δυσκολίες επισήμαναν και ως προς τη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών από άτομα με περιορισμένη κινητικότητα. Ειδικότερα, ένας στους δύο ερωτηθέντες σχολίασαν πως είναι δύσκολο για ένα άτομο με περιορισμένη κινητικότητα να κάνει χρήση των συγκοινωνιών.
Οδική συμπεριφορά
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απαντήσεις των ερωτηθέντων ως προς την οδική συμπεριφορά των ντόπιων οδηγών σε σχέση πάντα με θέματα οδικής ασφάλειας. Πιο συγκεκριμένα οι ερωτηθέντες τα κυριότερα προβλήματα που εντόπισαν ήταν σε σχέση με την παραβίαση των γραμμών κυκλοφορίας (46%), των επικίνδυνων προσπεράσεων (45%), της ταχύτητας (45%), της παράνομης στάθμευσης (44%), της έλλειψης σεβασμού της σήμανσης και των κανόνων προτεραιότητας (43%), της έλλειψης σεβασμού προς τους πεζούς (41%). Επίσης, ένα να μικρότερο ποσοστό -αλλά όχι αμελητέο- (25%) επεσήμανε προβλήματα σε σχέση με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Γενική επίδραση
Το βέβαιο είναι, όπως υπογραμμίζουν οι ερευνητές, ότι οι αντιλήψεις και η άποψη που σχηματίζουν οι ξένοι επισκέπτες ως προς τα θέματα οδικής ασφάλειας και κινητικότητας στην Ελλάδα επηρεάζουν τον τουριστικό προϊόν της Ελλάδας καθώς αποτελούν μέρος της γενικότερης ταξιδιωτικής εμπειρίας των τουριστών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 60% των ερωτηθέντων της έρευνας ανέφεραν ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από τις συνθήκες οδικής ασφάλειας που επικρατούν στην Ελλάδα, ενώ μόλις το 12% θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν κάποιον να ζήσει μια οδηγική εμπειρία στην Ελλάδα.
Επίσης, οι ερευνητές επισημαίνουν πως περισσότερο αρνητικά επηρεάζουν τα προβλήματα οδικής ασφάλειας τη συνολική ταξιδιωτική εμπειρία των επισκεπτών στην Αθήνα και τα Χανιά (66% και 61%) σε σχέση με τη Θεσσαλονίκη (52%).
Έντονο προβληματισμό για το ελληνικό τουριστικό προϊόν προκαλεί και το γεγονός ότι το 84% των ερωτηθέντων δήλωσαν δυσαρεστημένοι με τις συνθήκες οδικής ασφάλειας και κινητικότητας για τα άτομα με περιορισμένη κινητικότητα (ΑμεΑ, μητέρες με καροτσάκια κ.ά.), ενώ μόλις το 7% από όσους ρωτήθηκαν απάντησε ότι θα μπορούσε ίσως να συστήσει την Ελλάδα ως προορισμό σε κάποιον με περιορισμένη κινητικότητα.