Η θέση που υποστηρίζω στα σημειώματά μου, ως προς την παγκοσμιοποίηση συνοψίζεται στο καταστροφικό αποτέλεσμα που επέφεραν τα μνημόνια δανεισμού και υπερδανεισμού της χώρας, με την ευθύνη των παλαιάς κοπής πολιτικών της χώρας, που δρουν ως τοποτηρητές, παρά ως ηγήτορες ανεξάρτητου κράτους. Οι μηχανισμοί που χρησιμοποιήθηκαν προς επίτευξη αυτού του αποτελέσματος είναι ποικίλοι και τους έχουμε αναλύσει επαρκώς. Τώρα μπαίνουμε αργά και βασανιστικά στη μέγγενη της εξόδου από την καταστροφική αυτή πορεία, πράγμα που μπορεί να στοιχίσει ακριβά σε όλο το λαό.
H παγκοσμιοποίηση που ευθύνεται για την απώλεια σημαντικού ποσοστού του ΑΕΠ της χώρας μας, έχει τις βάσεις στήριξης της στις συμβάσεις δημόσιου δανεισμού που υπογράφτηκαν την τελευταία 8ετία. Με όρους που δεν περιποιούν καμιά απολύτως τιμή για την άσκηση πολιτικής από τους ταγμένους σε αυτό το έργο πολιτικούς, και δέσμιοι των τραγικών αποφάσεων του παρελθόντος, καλούμαστε σήμερα να αποδεχθούμε την θέση και δυνάμει καταστροφή μας. Φτάσαμε σε κατάσταση χειρότερη από τους ναρκομανείς που κάνουν ότι θελήσουν οι άθλιοι έμποροι ναρκωτικών για να εξασφαλίσουν τη δόση τους. Οι βαθμοί ευθύνης των πολιτικών μας δεν είναι ίσοι κι όμοιοι. Δεν μπορεί κανείς να καταλογίσει ευθύνες για το κατάντημα μας σε όλο το φάσμα της πολιτικής.
Πάντως για να επανέλθουμε στη δόση, όλος ο καυγάς των τελευταίων εβδομάδων έγινε με βάση την τελευταία εκταμίευση της περίφημης δόσης. Στα πλαίσια αυτά, σε δελτίο τύπου1 στις 7 Ιούλη, 2017, διαβάζουμε ότι «το διοικητικό συμβούλιο του ESM ενέκρινε τα €8,5 δις δόσης του δανείου προς την Ελλάδα. Ειδικότερη αναφορά μας πληροφορεί ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) ενέκρινε την τρίτη δόση οικονομικής βοήθειας ύψους 8,5 δις € του ΕΜΣ προς την Ελλάδα. Αυτό επετεύχθη μετά την έγκριση του συμπληρωματικού μνημονίου από τον ΕΜΣ Συμβούλιο των Διοικητών και την ολοκλήρωση της ελληνικής κυβέρνησης όλων των προηγούμενων ενεργειών την περασμένη Τετάρτη.
Η πρώτη εκταμίευση στο πλαίσιο της νέας απόφασης ανέρχεται σε 7,7 δις €, και αναμένεται να γίνει από τον ΕΜΣ τη Δευτέρα (10/7/17). Από το ποσό αυτό, 6,9 δις € θα χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους και 0,8 δις € για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) Κλάους Ρέντλινγκ δήλωσε: «Η σημερινή απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣ δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται σε αυτό το στάδιο. Η κυβέρνηση και ο λαός της Ελλάδα αξίζουν την αναγνώριση για το γεγονός ότι έχουν διανύσει πολύ δρόμο για την επιστροφή στη δημοσιονομική βιωσιμότητα και την οικονομική ανάπτυξη. Η κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει σε αυτό το δρόμο για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και να επανακτήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών.»
Από τεχνικής σκοπιάς, συνεχίζει η ανακοίνωση υποστηρίζοντας ότι «Μια περαιτέρω εκταμίευση των καθυστερούμενων ύψους € 0,8 δισ μπορούν να γίνουν μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2017 εφ όσον η Ελλάδα κάνει σημαντική πρόοδο για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών, με δικούς της πόρους στα καθυστερούμενα που οφείλει».
Μετά την εκταμίευση που εγκρίθηκε μόλις πριν λίγες μέρες, η οικονομική βοήθεια για την Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΜΣ) φτάνει στα 39,4 δισεκατομμύρια €, από ένα πρόγραμμα συνολικού ύψους 86 δις €. Μαζί με τον ΕΜΣ και το ΕΤΧΣ μέχρι στιγμής έχουν εκταμιευθεί 181,2 δις. € στην Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένου του ποσού που εγκρίθηκε), καθιστώντας τα κεφάλαια διάσωσης ως τους μεγαλύτερους πιστωτές στην Ελλάδα, με μεγάλη διαφορά.
Υπενθυμίζουμε ότι ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ΕΜΣ) έχει την εντολή να διαφυλάξει τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα στη ζώνη του ευρώ με την παροχή οικονομικής βοήθειας προς τα κράτη μέλη με σοβαρά προβλήματα χρηματοδότησης.
Ο ΕΜΣ είναι ένα μόνιμο διακυβερνητικό όργανο, που λειτουργεί από τον Οκτώβριο του 2012. Οι μέτοχοι του ΕΜΣ είναι η ζώνη ευρώ με τα 19 κράτη-μέλη. Η οικονομική βοήθεια στα κράτη μέλη συνδέεται με κατάλληλους όρους. Ο ΕΜΣ χρηματοδοτεί τη βοήθειά της με χρεόγραφα που εκδίδει. Έχει συνολικό εγγεγραμμένο κεφάλαιο ύψους περίπου 700 δισεκατομμυρίων €.
Αυτή η αναδημιουργούμενη κατάσταση πήγε να διαταραχθεί σημαντικά από μια αδέξια προγραμματιζόμενη κίνηση της Κομισιόν, που σταμάτησε έγκαιρα2. Είχε προετοιμαστεί μηχανισμός της ΕΕ για να ασκήσει βέτο στις ξένες επενδύσεις, που θα επέφερε ένα βαρύ πλήγμα στην Ελλάδα λόγω των προγραμματιζόμενων κινεζικών επενδύσεων στη χώρα μας.
Και η κίνηση αυτή γνώρισε τη δημοσιότητα λίγο πριν την τελευταία σύνοδο κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στο τέλος Ιουνίου 2017.
Η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία εξέφρασαν την άποψη προς την Κομισιόν ότι η Ένωση «πρέπει να έχει περισσότερες δυνατότητες για τη διερεύνηση επιμέρους εξαγορών και, ενδεχομένως, να τις δεσμεύσουν».
Η ιδέα βρήκε κάποια έλξη στην Επιτροπή ένα «έγγραφο προβληματισμού» για την παγκοσμιοποίηση που δημοσιεύτηκε τον Μάιο, η οποία δήλωσε ότι οι ανησυχίες των κρατών μελών για τους ξένους επενδυτές απαιτεί «προσεκτική ανάλυση και κατάλληλα μέτρα».
Έτσι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε την πρόταση της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας να σταματήσει τις εξαγορές της Κίνας στην Ευρώπη, σε ορισμένες περιπτώσεις. Η πρόταση να εμποδίσει κανείς τις κινεζικές ξένες επενδύσεις αντιμετωπίζει αβέβαιο μέλλον. Τα κράτη μέλη διαφωνούν για το κατά πόσον είναι σκόπιμο να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός της ΕΕ για την προστασία των στρατηγικών τομέων παρά την πίεση που ασκείται από μεγαλύτερες χώρες της ΕΕ.
Αξιωματούχοι λένε ότι θα μπορούσε να υπάρχει ένας ρόλος για «εξέταση» των ξένων επενδύσεων σε στρατηγικούς βιομηχανικούς τομείς όπως η τεχνολογία ή την άμυνα, αλλά επιμένουν ότι οι αποφάσεις να εμποδιστούν οι ξένες εξαγορές μπορούν να ληφθούν μόνο σε εθνικό επίπεδο.
Το Πεκίνο έχει επανειλημμένα κατηγορηθεί για τον περιορισμό της πρόσβασης των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων στην αγορά, ενώ οι Κινέζοι επενδυτές έχουν αυξήσει τις αγορές τους στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια.
Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ συζητά εσωτερικά πώς να υλοποιήσουν ένα ισχυρότερο ευρωπαϊκό ρόλο στον τομέα αυτό και ίσως ο Πρόεδρος της ΕπιτροπήςΓιούνκερ θα μπορούσε να παρουσιάσει μια πρόταση τον Σεπτέμβριο.
Για να δούμε που είναι τα πράγματα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι επενδυτικές ροές ΕΕ-Κίνας δείχνουν ένα τεράστιο ανεκμετάλλευτο δυναμικό, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη το μέγεθος των οικονομιών μας. Κίνα αντιπροσωπεύει μόνο το 2-3% των συνολικών ευρωπαϊκών επενδύσεων στο εξωτερικό, ενώ οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη αυξάνονται, αλλά από μια ακόμη χαμηλότερη βάση.
Αυτή τη φορά η Ελλάδα ίσως να μην κληθεί να παίξει τον κακό ρόλο και απλά, όπως το σημειώνω να επωφεληθεί από σημαντικές επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς όπως του εμπορίου, των υποδομών και της ενέργειας. Καιρός να παίξουμε σωστά το χαρτί μας.
1. https://www.esm.europa.eu/newsletters/ESM-Press-Release-no.-14/2017
2. https://www.euractiv.fr/section/economie/news/eu-mechanism-to-veto-foreign-investment-not-on-the-cards/https://www.euractiv.fr/section/economie/news/eu-mechanism-to-veto-foreign-investment-not-on-the-cards/