Το Δ.Ν.Τ. από κοινού με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους θεσμούς συνειδητά πλέον ομολογούν σε διαφορετικά κοινά, ότι κατέστρεψαν την Ελλάδα, δεν κοκκινίζουν και δεν τροποποιούν ούτε στο ελάχιστο την άθλια πολιτική τους. Κατά την άποψή μας οι λεγόμενοι οικονομικοί δολοφόνοι δεν είναι οι περιγραφόμενοι στο διαδίκτυο, αλλά οι εκλεγμένοι δήθεν με δημοκρατία υπουργοί οικονομικών που εφαρμόζουν (γιατί έχουν τη δύναμη) την άθλια πολιτική λιτότητας, την οποία έχουμε στηλιτεύσει σε εκατοντάδες σημειώματά μας. Oπως υποστηρίζει σχετική έκθεση ανεξάρτητης αρχής, το ΔΝΤ κατέστρεψε την ελληνική οικονομία, από κοινού με τους άλλους θεσμούς. Η κατά 26 – 27%μείωση του Α.Ε.Π. της χώρας μας οδήγησαν σε αφανισμό τους στρατηγικούς τομείς της χώρας, όπου είχε στηριχθεί η ανάπτυξή μας τα τελευταία 60 χρόνια. Καμιά λύση δε θα ήταν πιο δίκαιη από την επαναφορά στην προ κρίσης περίοδο, επωμιζόμενοι τις ευθύνες τους ως προς την καταστροφή που προξένησαν.
Οι αιτιάσεις ότι ευθύνεται και η εκάστοτε κυβέρνηση είναι έωλη και αληθεύει μόνο ως προς την οσφυοκαμπτική διάθεση των εκάστοτε κυβερνητών που δεν αντέδρασαν ούτε για τα πιο αυτονόητα. Να ρωτήσουν «πού βασίζετε κύριοι υπουργοί των οικονομικών την επιβολή των μέτρων που προτείνετε; Τι μελέτη προηγήθηκε; Τα πενταετή προγράμματα εκπονήθηκαν και έδωσαν ως λύσεις τις επιβαλλόμενες αποφάσεις, ή επειδή ο κ. Σόιμπλε πυροβολήθηκε ο άνθρωπος.
Αντίθετα, ενέδωσαν και υπέγραφαν τις αποφάσεις των ξένων κέντρων λήψεως αποφάσεων για την επιβολή μέτρων που κατέστρεψαν τελικώς τη χώρα.
Μόνο τη διετία 1998 – 1999 υπεγράφησαν € 85 δισ. από την κυβέρνηση Σημίτη, με γερμανούς που ξεπούλησαν ό,τι άχρηστο είχαν, και οδήγησαν σε καταστάσεις ακόμη και υποβρύχια που “μπατάρουν” ή όπως λέμε στην Κρήτη πήγαιναν διμπάντουρα (με το πλάι!)
1. Δάνεια μετατρεπόμενα σε καταθέσεις, τράπεζες χωρίς πολιτική.
2. Καταστροφή και μείωση των επενδύσεων ανυπαρξία ρευστότητας.
3. Κυνήγι συνταξιούχων και μικρομεσαίων της μεσαίας τάξης της χώρας, την οποία εξανδραπόδησαν σχεδόν ολοκληρωτικά.
4. Ο κατασκευαστικός τομέας καταστράφηκε.
5. Ο εφοδιασμός σιτηρών αποτελεί παρελθόν (μετά τη μείωση κάτω του μισού της εγχώριας παραγωγής).
6. Η απελευθέρωση του γάλακτος έριξε στα τάρταρα τον εφοδιασμό φρέσκου ια τα παιδιά μας,
7. Η άρχουσα τάξη και οι «λογής καταφερτζήδες» έστειλαν στις ελβετικές, κυρίως, τράπεζες σημαντικά κονδύλια που πλέον οδήγησαν στη δημιουργία κόκκινων δανείων,
8. Αρρωσταίνω να αναφερθώ στις αυτοκτονίες που υπερβαίνουν τις στρατιωτικές απώλειες που είχαμε στο μεγάλο πόλεμο!
Δεν είναι δυνατή η εξάντληση του καταλόγου αναφοράς των καταστροφών της ελληνικής οικονομίας. Και γεννιέται το ερώτημα γιατί έγιναν όλα αυτά; Ποιον στόχο τελικά εξυπηρέτησαν; Γιατί σήμερα ο ίδιος υπ. Οικ. Σόιμπλε αντιμετωπίζει διαφορετικά την Ισπανία απ’ ότι την Ελλάδα; Μήπως πρέπει επιτέλους να θυμηθούμε τη Γκουέρνικα;
Σοβαρή η προβληματική που αναπτύσσεται για την καταστροφή που υπέστη η χώρα μας από τους «θεσμούς»! Αλλά και η ανακεφαλαίωση των τραπεζών δεν έχει τα ίδια χαρακτηριστικά για το τραπεζικό σύστημα, μεταξύ των τραπεζών της Ιταλίας και της Ελλάδας.
Οι διαρκείς εξελίξεις σηματοδοτούν νέα δεδομένα, που αφορούν τη χώρα μας, που παρατηρείται μια συνειδητή πλέον προσπάθεια υπερβολικής συμπίεσης της χώρας μας που παίρνει μάλλον το δρόμο της καταστροφής. Ολα τα δεδομένα τα έχουμε αναφέρει κατά καιρούς στα σημειώματα μας. Τώρα όμως διαδραματίζονται άλλες καταστάσεις που δείχνουν το συνειδητό της καταστροφής της χώρας μας. Η έκθεση που κυκλοφόρησε μόλις πριν λίγες μέρες, από την ανεξάρτητη το πιστοποιεί με τον πλέον διαυγή τρόπο. Λέει σε ειδική περίληψη η έκθεση αυτή1: Μια σειρά από κρίσεις έπληξαν αρκετές χώρες της ζώνης του ευρώ από το 2010 έως το 2013. Οι κρίσεις, έρχονται τόσο σύντομα μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική και οικονομική κρίση του 2007 – 08 και συμβαίνουν σε ένα κοινό νόμισμα σε μια περιοχή που περιλαμβάνει προηγμένες και εξαιρετικά ολοκληρωμένες. Η αξιολόγηση αυτή αξιολογεί την εμπλοκή του Δ.Ν.Τ. με το ευρώ σε μια περιοχή κατά τη διάρκεια αυτών των κρίσεων, προκειμένου να αντληθούν διδάγματα και να ενισχυθεί η διαφάνεια.
Οι πέντε συμφωνίες χρηματοδότησης που το Δ.Ν.Τ. έχει συνάψει, η αξιολόγηση αυτή καλύπτει τον διακανονισμό 2010 Stand-By με την Ελλάδα, το 2010 Εκτεταμένη Σύνθεση με Η Ιρλανδία και το 2011 διευρυμένης συμφωνίας με την Πορτογαλία.
Βασικά Ευρήματα και Παθήματα (που πρέπει να γίνουν Μαθήματα).
1. Η μελέτη προ της κρίσης του Δ.Ν.Τ. προσδιόρισε ως επί το πλείστον σωστά τα θέματα, αλλά δεν προέβλεψε το μέγεθος των κινδύνων που αργότερα θα αποκτούσαν ύψιστη σημασία. Παρά το ότι η επιτήρηση του Δ.Ν.Τ. όσον αφορά το ευρώ, και τη χρηματοπιστωτική κανονιστική αρχιτεκτονική ήταν γενικά υψηλής το στελεχιακό προσωπικό, μαζί με τους περισσότερους άλλους εμπειρογνώμονες, έχασαν τη συσσώρευση των κινδύνων του τραπεζικού συστήματος σε ορισμένες χώρες.
2. Λήψη απόφασης τον Μάιο του 2010, από το Εκτελεστικό Συμβούλιο του Δ.Ν.Τ. για την παροχή εξαιρετικής πρόσβασης χρηματοδότησης προς την Ελλάδα χωρίς να ζητήσει αναδιάρθρωση του χρέους, παρά το ότι δεν εθεωρείτο βιώσιμη. Και λέει η μελέτη της ανεξάρτητης αρχής ότι αυτό έγινε με ένα επιπόλαιο τρόπο.
3. Δουλεύοντας με τους ευρωπαίους εταίρους, το Δ.Ν.Τ., έχασε τη χαρακτηριστική ευελιξία του ως διαχειριστής κρίσεων. Και επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματεύθηκε εξ ονόματος της Ευρωομάδας, η διάταξη “τρόικα” πίεσε από πρώιμο στάδιο το προσωπικό του Δ.Ν.Τ. για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος.
4. Τα προγράμματα Δ.Ν.Τ. στην Ελλάδα και την Πορτογαλία είχαν ενσωματώσει υπερβολικά αισιόδοξες προβολές ανάπτυξης.
5. Λογοδοσία και διαφάνεια για το χειρισμό του Δ.Ν.Τ. όσον αφορά την κρίση στη ζώνη του ευρώ έθεσε το πρόβλημα της αδυναμίας διεξαγωγής αξιολόγησης, που τελικά αποδείχθηκε δύσκολη.
6. Πέντε συστάσεις έχει η έκθεση αυτή, όπως η ανάγκη να αναπτυχθούν διαδικασίες για να ελαχιστοποιηθεί η πολιτική παρέμβαση στην τεχνική ανάλυση του Δ.Ν.Τ. Η δεύτερη σύσταση θα πρέπει να ενισχυθεί η διαχείριση και να μη γίνονται πολιτικές χωρίς προσεκτική σκέψη. Θα πρέπει να υπάρξουν κατευθυντήριες γραμμές για το σχεδιασμό των προγραμμάτων και να καθιερώσει μια πολιτική συνεργασίας και όχι αντιπαράθεσης και τέλος η εκτελεστική επιτροπή και η διαχείριση θα πρέπει να επιβεβαιώσουν τη δέσμευσή τους για λογοδοσία και διαφάνεια και ο ρόλος της ανεξάρτητης αξιολόγησης για την προώθηση της καλής διακυβέρνησης.
Κοντολογίς παραδέχεται το Δ.Ν.Τ. ότι έχοντας εμπιστοσύνη στους άλλους ευρωπαϊκούς θεσμούς, ούτε αξιολόγησε σωστά την περίπτωση της Ελλάδας, ούτε εφάρμοσε τις πολιτικές που εφαρμόζει σε περιπτώσεις κρίσης. Πρόκειται για άθλια παραδοχή των ευθυνών τους για την Ελλάδα, με πρωταγωνιστές τη Γερμανία (ακολουθούμενη από τη Γαλλία), την Κομισιόν και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Με τη φτωχή μου δύναμη μέσω του παρόντος, καλώ την κυβέρνηση να ανεβάσει τους τόνους της αντιπαράθεσης και να σταματήσει την καταστροφή, να προχωρήσει σε άμεσο εξαναγκασμό των θεσμών να μειώσουν το χρέος στα επίπεδα του 2009 και να πάρουν μέτρα στήριξης της ελληνικής οικονομίας, που τα οφείλουν και στη χώρα αυτή και στην Ευρώπη.
Την υπόλοιπη θεματολογία μας θα την εξετάσουμε στα ερχόμενα σημειώματά μας, ώστε να χρησιμοποιηθούν ως επιχειρήματα για να ξαναμπεί το τρένο της ανάπτυξης της χώρας στις σωστές ράγιες.
1. http://www.ieo-imf.org/ieo/files/completedevaluations/EAC__REPORT%20v5.PDF