Σάββατο, 11 Ιανουαρίου, 2025

Πού πάει η Ευρωπαϊκή Ενωση;

Συνεχίζουμε την αναφορά μας στους λύκους που φυλάνε τα πρόβατα. Και προστίθενται και νέοι λύκοι να φυλάνε τα πρόβατα. Στο μεταξύ οι ευρωβουλευτές ζήτησαν την ενίσχυση του κώδικα δεοντολογίας των Ευρωπαίων Επιτρόπων, και την επιμήκυνση της χρονικής «περιόδου αναμονής» μετά την πάροδο της οποίας οι Επίτροποι μπορούν να εργαστούν στον ιδιωτικό τομέα.
Ζήτησαν επίσης να εφαρμοστούν σαφείς ποινές και κυρώσεις για παραβάσεις του κανονισμού και να καταστεί η Ad Hoc επιτροπή δεοντολογίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής  ανεξάρτητο όργανο που θα μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις για την καταλληλόλητα των θέσεων στις οποίες μπορούν να εργαστούν οι πρώην Επίτροποι.
Και μπορεί μεν οι ευρωβουλευτές να εμφορούνται από σωστές ιδέες και να έχουν δημοκρατικά αισθήματα, μπορούν να επικρίνουν και να φωνάζουν, μπορεί, πολλά μπορεί, αλλά η ουσία παραμένει μια: Ο πρώην Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής José Manuel Barroso επικρίθηκε γιατί ανέλαβε καθήκοντα το καλοκαίρι στη μεγαλύτερη θυγατρική της τράπεζας επενδύσεων Goldman Sachs που εδρεύει στο Λονδίνο, στη θέση του μη εκτελεστικού διευθυντή στον τομέα των διεθνών επιχειρήσεων. Η κίνηση αυτή προκάλεσε την παρέμβαση της Ευρωπαίας Διαμεσολαβήτριας. Ε! και; Τι έγινε;  Τίποτε δεν έγινε!
Σύμφωνα με πρόταση ψηφίσματος του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου, σχετικά με τις δηλώσεις οικονομικών συμφερόντων των Επιτρόπων – κατευθυντήριες γραμμές, και αφού εξέτασε όλες τις δικονομικές πλευρές του θέματος σημειώνει ότι ο έλεγχος των δηλώσεων οικονομικών συμφερόντων των Επιτρόπων στοχεύει στη διασφάλιση της ικανότητας των ορισθέντων Επιτρόπων να ασκούν τα καθήκοντά τους με πλήρη ανεξαρτησία και στην εξασφάλιση του μέγιστου δυνατού βαθμού διαφάνειας και ευθύνης από την πλευρά της Επιτροπής.[1]
Το ψήφισμα περιέχει συγκεκριμένες εντολές που θα πρέπει να τηρούνται κατά τον έλεγχο των δηλώσεων οικονομικών συμφερόντων από την Επιτροπή Νομικών Θεμάτων θα πρέπει να εφαρμόζονται οι ακόλουθες κατευθυντήριες γραμμές:
α) Η Επιτροπή Νομικών Θεμάτων αν εκτιμήσει ότι, με βάση τα υποβληθέντα έγγραφα, η δήλωση οικονομικών συμφερόντων είναι αξιόπιστη, πλήρης και δεν περιέχει κανένα στοιχείο που να υποδηλώνει υφιστάμενη ή δυνητική σύγκρουση συμφερόντων ως προς το χαρτοφυλάκιο του ορισθέντος Επιτρόπου, ο πρόεδρός της αποστέλλει, στις αρμόδιες για την ακρόαση επιτροπές ή στις ενδιαφερόμενες επιτροπές σε περίπτωση διαδικασίας κατά τη διάρκεια της θητείας, επιστολή με την οποία επιβεβαιώνεται η απουσία σύγκρουσης συμφερόντων.
Αν η Επιτροπή Νομικών Θεμάτων εκτιμά ότι η δήλωση οικονομικών συμφερόντων ενός ορισθέντος Επιτρόπου περιέχει ελλιπείς ή αντιφατικές πληροφορίες ή ότι απαιτούνται περαιτέρω πληροφορίες, ζητεί, από τον ορισθέντα Επίτροπο ναπαράσχει τις απαιτούμενες συμπληρωματικές πληροφορίες και αποφασίζει αφότου τις λάβει και τις εξετάσει κατάλληλα
Αν η Επιτροπή Νομικών Θεμάτων διαπιστώσει σύγκρουση συμφερόντων βάσει της δήλωσης οικονομικών συμφερόντων ή των συμπληρωματικών πληροφοριών που παρέσχε ο ορισθείς Επίτροπος, εκπονεί συστάσεις για να δοθεί τέλος στη σύγκρουση συμφερόντων. Οι συστάσεις μπορεί να περιλαμβάνουν την παραίτηση από τα εν λόγω οικονομικά συμφέροντα με τροποποίηση του χαρτοφυλακίου του ορισθέντος Επιτρόπου από τον Πρόεδρο της Επιτροπής. Σημειώνεται μάλιστα, ότι σε σοβαρότερες περιπτώσεις, όταν δεν υφίσταται πλέον άλλη σύσταση ικανή να προσφέρει λύση στη σύγκρουση συμφερόντων, ως έσχατο μέσο, η αρμόδια για νομικά θέματα επιτροπή μπορεί να συναγάγει αδυναμία του ορισθέντος Επιτρόπου να ασκήσει τα καθήκοντά του σύμφωνα με τη Συνθήκη και τον κώδικα δεοντολογίας. Και τότε, ο Πρόεδρος του Κοινοβουλίου ερωτά τον Πρόεδρο της Επιτροπής σχετικά με τα περαιτέρω μέτρα που προτίθεται να λάβει.
Αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι όλα κινούνται γύρω από μια σφαίρα που λέγεται «το μέλι εξουσίας» και κανείς δεν κοκκινίζει όταν υπογράφει αυτές τις πολλαπλές κουταμάρες. Διότι στην ουσία πρόκειται για το Γιάννης κερνά Γιάννης πίνει, πληρώνει ο Ευρωπαίος πολίτης τους φόρους του και όλοι αυτοί οι μικροπολιτικάντηδες ευνοούν τα συμφέροντα που ευνοούν και μετά τους βλέπουμε σε υπερπόστα καλοπληρωμένους και χορτάτους.
Μας κοροϊδεύουν μπροστά στα μάτια μας και εμείς γελάμε αναίσθητοι γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε απολύτως. ο Μπαρόζο με την κρίση και μετά την κρίση πάει στην Γκόλτμαν Σακς και ο νυν πρόεδρος της Κομισιόν Γιούνκερ μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε για τις ειδικές συμφωνίες με τις πολυεθνικές ορίσθηκε και ηγείται της εκτελεστικής εξουσίας, έτσι, για ανταμοιβή! Είναι να γελά και να κλαίει κανείς με τα καμώματά τους!
Απύθμενη ματαιοδοξία σε βάρος των Ευρωπαίων πολιτών! Όμως τίποτα δεν εμποδίζει τους ευρωπαίους νομο-ελεγκτές άρχοντες! Και όμως στο ανωτέρω ψήφισμα μέχρι και η διαδικασία ελέγχου των δηλώσεων οικονομικών συμφερόντων κατά τη διάρκεια της θητείας Επιτρόπου έχει αναλυτικά τη θέση της.
Συνοπτικά, ένας επίτροπος έχει την υποχρέωση να μεριμνά για την άμεση ενημέρωση των δηλώσεων συμφερόντων του κάθε φορά που υπάρχει αλλαγή και ζητεί από την Επιτροπή να κοινοποιεί χωρίς καθυστέρηση στο Κοινοβούλιο οποιαδήποτε τροποποίηση ή άλλο στοιχείο που προκαλεί σύγκρουση συμφερόντων ή δυνητική σύγκρουση συμφερόντων. Ακόμη η δήλωση οικονομικών συμφερόντων πρέπει να καλύπτει τα συμφέροντα ή τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται ή αναπτύχθηκαν την τελευταία διετία σε περιουσιακό, επαγγελματικό, προσωπικό ή οικογενειακό επίπεδο και συνδέονται με το προτεινόμενο χαρτοφυλάκιο.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εκτιμά ότι η διαβούλευση αυτή περιλαμβάνει απαραιτήτως, μεταξύ άλλων, επαλήθευση της απουσίας σύγκρουσης συμφερόντων σύμφωνα με την παράγραφο 10 του παρόντος ψηφίσματος και τις διατάξεις που αφορούν τις αρμοδιότητες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε περίπτωση αλλαγής στη σύνθεση του Σώματος των Επιτρόπων ή σημαντικής τροποποίησης των χαρτοφυλακίων κατά τη διάρκεια της θητείας τους.
Αν υπάρξει διαφωνία, τότε μπορεί να αποσύρει την μπιστοσύνη του το Κοινοβούλιο ως προς τον επίτροπο Χ.
Με αυτά και άλλα πολλά φτάνουμε στον Κώδικα δεοντολογίας των Επιτρόπων που εγκρίθηκε στις 20 Απριλίου 2011 και επισημαίνεται στα ευρωκείμενα ότι «παρουσιάζει βελτιώσεις στις πτυχές της αμεροληψίας, της ακεραιότητας, της διαφάνειας, της δέουσας επιμέλειας, της εντιμότητας, της ευθύνης και της διακριτικότητας, σε σχέση με τον προηγούμενο κώδικα που είχε εγκριθεί το 2004, όσον αφορά τη δήλωση οικονομικών συμφερόντων, καθώς οι απαιτήσεις γνωστοποίησης επεκτάθηκαν και στους συντρόφους των Επιτρόπων και η δήλωση οικονομικών συμφερόντων πρέπει να αναθεωρείται όταν αλλάζουν οι πληροφορίες ή τουλάχιστον ανά έτος».
Τώρα μαλώνουν για το ν πρέπει ή όχι να φαίνονται στις δηλώσεις των επιτρόπων και τα εκτός συγκρούσεως συμφερόντων θέματα και οικονομικά στοιχεία! Πάντως, για να πούμε και του στραβού το δίκιο, το κείμενο του ψηφίσματος επεκτείνεται και στο ότι τουλάχιστον αναφέρονται τα στραβά σημεία και ζητούνται να κωδικοποιηθούν περαιτέρω και άλλα σημεία, ώστε στην ουσία να μην μπορεί κανείς να ασκήσει μετά τη θητεία του άμεση επιρροή σε θέματα που είχε διαχειριστεί. Κυρίως ως προς την τήρηση των υποχρεώσεών του
Πάντως δεν υπάρχει λεπτομερής ορισμός σχετικά με τον ορισμό της «σύγκρουσης συμφερόντων» και  η διάταξη περιορίζεται σε υποθέσεις που σχετίζονται με το χαρτοφυλάκιο του εκάστοτε Επιτρόπου και παραβλέπει, κατά συνέπεια, τα καθήκοντα του Επιτρόπου ως μέλους συλλογικού οργάνου.
Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό και θα μας απασχολήσει και στο επόμενο σημείωμά μας.

[1] http
<http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A8-2016
-0315&format=XML&language=EL>
://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A8-2016-0315
&format=XML&language=EL


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα