Μια πολυεπίπεδη δράση του 1ου ΕΠΑΛ Χανίων
Το τρέχoν σχολικό έτος στο σχολείο μας, στο πλαίσιο υλοποίησης της Πράξης «Υποστήριξη και Διαχείριση των Σχεδίων Δράσης του έργου “Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ”» μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης», πραγματοποιήσαμε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά Σχέδιο Δράσης με θέμα: «Πρασινίζοντας» τη ζωή μας!
Σκοπός της δράσης αυτής ήταν αφενός η αναμόρφωση της αυλής του σχολείου μας, με τη δημιουργία σχολικού κήπου, με το βάψιμο των τοίχων και δημιουργία graffiti σε συγκεκριμένα σημεία, ώστε αυτή η αυλή να αποτελέσει πεδίο έκφρασης, δημιουργίας και βιωματικής εκπαίδευσης για τους μαθητές και αφετέρου η δημιουργία κατασκευών από τους μαθητές και τις μαθήτριες, από ανακυκλώσιμα- επαναχρησιμοποιούμενα υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, για ευαισθητοποίησή τους σε θέματα ανακύκλωσης και προστασίας του περιβάλλοντος.
Ξεκινήσαμε λοιπόν με τους μαθητές της Β΄ τάξης του Τομέα Γεωπονίας Τροφίμων & Περιβάλλοντος, οι οποίοι στο πλαίσιο των μαθημάτων ειδικότητας «Φυτική Παραγωγή», «Αρχές Αρχιτεκτονικής Τοπίου» και «Στοιχεία Γεωργικών Εγκαταστάσεων & Γεωργικά Μηχανήματα», ανέλαβαν δράσεις για τη βελτίωση της αυλής του σχολείου. Ξεκίνησαν με την αποτύπωση του ευρύτερου χώρου της σχολικής αυλής προκειμένου να προσδιοριστούν τα σημεία στα οποία θα γίνουν οι σχετικές παρεμβάσεις. Στη συνέχεια έγινε το όργωμα του σχολικού κήπου, το κλάδεμα των δέντρων, καθώς κι η καλλιέργεια αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών και λαχανικών. Επίσης κατασκευάστηκαν από τους μαθητές με την καθοδήγηση των καθηγητριών τους, ζαρντινιέρες και παγκάκια από παλέτες και τοποθετήθηκαν στην σχολική αυλή.
Μαθητές της Α΄ τάξης, στα πλαίσια του μαθήματος «Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία» ασχολήθηκαν με δύο δραστηριότητες. Ορισμένοι δημιούργησαν τα δικά τους αρτοποιήματα, με τη χρήση των αρωματικών φυτών που καλλιεργήθηκαν στο σχολικό κήπο. Αφού έγινε η απαραίτητη έρευνα στο διαδίκτυο με κριτήριο τη χρήση αρωματικών φυτών, την απλότητα και την ταχύτητα των συνταγών έφτιαξαν στο εργαστήριο Τεχνολογίας Τροφίμων του σχολείου τα «αρτοποιήματα» τα οποία και διατέθηκαν στους μαθητές του σχολείου, κατανοώντας με αυτόν τον τρόπο τις έννοιες της παραγωγής και της διάθεσης των προϊόντων. Οι υπόλοιποι μαθητές κατασκεύασαν τη μακέτα του σχολείου και του περιβάλλοντα χώρου του. Τράβηξαν φωτογραφίες από τα κτίρια και τους βοηθητικούς χώρους του σχολείου, οι οποίες βοήθησαν κατά το στάδιο της κατασκευής της. Αφού αντιλήφθηκαν την αρχιτεκτονική των κτιρίων, προσδιόρισαν τις διαστάσεις και τις μεθόδους κατασκευής της μακέτας και χρησιμοποιώντας υλικά ανακυκλωμένα ή του εμπορίου ολοκλήρωσαν το έργο τους.
Μαθητές της Β΄ τάξης του τομέα Οικονομίας & Διοίκησης δημιούργησαν κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά (κάδους ανακύκλωσης, πίνακες ανακοινώσεων και ρολόγια τοίχου) τα οποία τοποθέτησαν μέσα στις τάξεις.
Τέλος, μαθητές και μαθήτριες του τομέα Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων, του τομέα Δομικών Έργων αλλά και της Α΄ τάξης έβαψαν επιλεγμένους εξωτερικούς και εσωτερικούς τοίχους του σχολείου και έκαναν εικαστικές παρεμβάσεις σε εσωτερικούς χώρους και σε χώρους της αυλής οι οποίοι έχριζαν αισθητικής βελτίωσης.
Σημειώνουμε ότι στο πρόγραμμα «Πρασινίζοντας τη ζωή μας!» είχαν προβλεφτεί και εγκριθεί πλήθος άλλων δράσεων, όπως αποτύπωση των «πράσινων σημείων» της πόλης μας και δημιουργία φωτογραφικού λευκώματος, συνεργασία με το ΚΠΕ Βάμου καθώς και επισκέψεις στην ΣΕΔΙΣΑ, στο ΜΑΙΧ, στο Ινστιτούτο Υποτροπικών Φυτών και στο Βοτανικό Πάρκο, οι οποίες δεν πραγματοποιήθηκαν λόγω της αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων και των περιοριστικών μέτρων για την εξάπλωση του covid-19.
Το παραπάνω πρόγραμμα συνέβαλε στην ανάπτυξη του αισθήματος της δημιουργικότητας μέσα στο σχολείο και στην διεύρυνση των σχολικών δράσεων, πέρα από τις προβλεπόμενα και τα καθιερωμένα. Καλλιέργησε στους μαθητές δεξιότητες απαραίτητες για τη ζωή τους, όπως η κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη (διατήρηση καθαρών των κοινόχρηστων χώρων), ο αλληλοσεβασμός και η συμμετοχή. Επίσης συνέβαλε στην ανάπτυξη της συνεργατικής και ενεργητικής μάθησης, ενθάρρυνε τις πρωτοβουλίες των μαθητών, τον εθελοντισμό και ενίσχυσε τη δημιουργική σκέψη τους και την περιβαλλοντική τους συνείδηση. Ακόμα καλλιέργησε την αναλυτική και συνθετική σκέψη, αποδοχή της κριτικής και τη διάθεση για βελτίωση και αυτοκριτική.
Τα «παιδιά μας», μας έκαναν υπερήφανους καθώς κατάφεραν να αναμορφώσουν οι ίδιοι τον εξωτερικό χώρο του σχολείου (βάψιμο, ζωγραφική, κατασκευές) απαντώντας με αυτόν τον τρόπο σε όσους επιμένουν να τον βανδαλίζουν και να τον γεμίζουν με εικόνες, συχνά ντροπιαστικές, που δεν αρμόζουν με το σχολικό περιβάλλον.
Οι μαθητές μας εργάστηκαν μεθοδικά και αποτελεσματικά, κατάφεραν σε μικρό χρονικό διάστημα, να καλλιεργήσουν και να παράγουν γεωργικά προϊόντα, να δημιουργήσουν «αρτοποιήματα», να κατασκευάσουν τη μακέτα του σχολείου μας, να καλλωπίσουν τις τάξεις τους και το σύνολο του σχολικού περιβάλλοντος, δίνοντας έτσι το δικό τους αισιόδοξο μήνυμα.