Τέσσερις εναλλασσόμενες παραστάσεις από τέσσερις διαφορετικές ομάδες. Δεκάδες συντελεστές μπροστά και πίσω από την κουίντα. Έργα σύγχρονα ή καταξιωμένων συγγραφέων που μιλούν για τον έρωτα, τη μνήμη, το όνειρο και τη φθορά.
Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ.Κ.) αφήνει πίσω τον χειμώνα διοργανώνοντας τη “Θεατρική Άνοιξη” και μετατρέποντας τη σκηνή του Βενιζελείου Ωδείου Χανίων από σήμερα, Σάββατο και για δώδεκα μέρες (18 με 29 Μαρτίου), σε σημείο συνάντησης για νέους καλλιτέχνες που ζουν και δημιουργούν στα Χανιά. Ένα εγχείρημα με φεστιβαλικά χαρακτηριστικά, που κάνει πρεμιέρα απόψε με την παράσταση “Λήθη” (ώρα 21:00) και θα κορυφωθεί στις 27 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, με έναν θεατρικό μαραθώνιο καθώς θα παρουσιαστούν, την ίδια ημέρα, και τα τέσσερα έργα.
Λίγο πριν ανέβει η αυλαία, οι “Διαδρομές” μίλησαν με συντελεστές των ομάδων για τη “Θεατρική Άνοιξη” αλλά και τα έργα που θα ανεβαίνουν.
“Αναμνήσεις Φωτογραφίας -Sentimental Journey”
«Με την παράσταση “Αναμνήσεις Φωτογραφίας-Sentimental Journey” θα βρισκόμαστε και εμείς μέσα σε αυτή την όμορφη δράση της “Θεατρικής Άνοιξης” του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Σίγουρα είναι πολύ σημαντικό όταν ένας μεγαλύτερος φορέας αγκαλιάζει το εγχείρημα νέων δημιουργών», σημειώνει η Μαρίνα Πανηγυράκη που έχει την ευθύνη για το κείμενο, τη σύλληψη και τη σκηνοθεσία της παράστασης “Αναμνήσεις Φωτογραφίας-Sentimental Journey”. Η ίδια αναφερόμενη στη “Θεατρική Άνοιξη” τονίζει πως πρόκειται για «μια πολλή όμορφη δράση καθώς το ΔΗΠΕΘΕ ανοίγει τις πόρτες του και για μία ολόκληρη εβδομάδα, όπου θα μπορεί ο κόσμος να βλέπει παραστάσεις καθημερινά, ακόμα και δύο παραστάσεις την ίδια μέρα.
«Αυτό σίγουρα δημιουργεί μια “Άνοιξη” και ένα άνοιγμα στο να μπορεί όλος ο κόσμος να έρθει περισσότερο σε επαφή με το θέατρο, με τα κείμενα, να συναντηθεί, να σκεφτεί να συνομιλήσει, να συζητήσει. Γιατί το θέατρο είναι και ένας τόπος συνάντησης. Αυτή η δράση κάνει το θέατρο πιο κοινωνικό, το φέρνει πιο κοντά μας, εύκολα και προσβάσιμα. Γιατί έτσι πρέπει να είναι το θέατρο, κοντά μας».
Ειδικότερα, για το έργο “Αναμνήσεις φωτογραφίας-Sentimental Journey” η Μαρίνα Πανηγυράκη υπογραμμίζει ότι είναι ένας πρωτότυπος μονόλογος που ερμηνεύει η ηθοποιός Αθηνά Μαθιουδάκη, οι φωτογραφίες είναι του Μιχάλη Καλαϊτζάκη, η μουσική του Λευτέρη Παπαδάκη και σκηνικά αντικείμενα του Σπύρου Ανδρουλάκη. Η παράσταση θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο πλαίσιο της “Θεατρικής Άνοιξης” στις 21 Μαρτίου και θα παιχτεί συνολικά για έξι παραστάσεις, ενώ επιθυμία των συντελεστών είναι να συνεχίζουν και μετά τις παραστάσεις ανεξάρτητα.
«Το έργο είναι ένας θεατρικός μονόλογος επί σκηνής, με αφορμή τη ζωή και το έργο του Ιάπωνα φωτογράφου Araki και της μούσας του Kiaori σε συνδυασμό με αρκετά στοιχεία μυθοπλασίας. Μούσα τι θα πει μούσα; Πού είναι το όριο στην τέχνη, αλλά και στον ίδιο μας τον εαυτό; Που βρίσκεται αυτή η μέση και κάθε πότε την υπερβαίνουμε; Μέχρι που μπορούμε να φτάσουμε; Είναι κάποια από τα ερωτήματα που απασχολούν την ηρωίδα, την Άννα, που ξυπνάει μόνη σε ένα στούντιο φωτογράφισης με απώλεια των αισθήσεων της. Σιγά σιγά ανακτά τις αισθήσεις της και μαζί ανασυνθέτει κομμάτια της μνήμης… και όσο θυμάται βρίσκει τον τρόπο να βγει έξω από το δωμάτιο, να βγει έξω στο φως», αναφέρει για το έργο η Μαρίνα Πανηγυράκη.
“Το Ενύπνιο”
«Η “Θεατρική Άνοιξη” του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης είναι μια ελπιδοφόρα δράση, που φέρνει στη σκηνή του Βενιζελείου Ωδείου τέσσερις θεατρικές παραστάσεις, με εναλλασσόμενο ρεπερτόριο για δέκα μέρες. Τέσσερις θεατρικές ομάδες, που θα ταξιδέψουν και σε χωριά του νομού», επισημαίνει η Ιώ Ασηθιανάκη, η οποία βρίσκεται επί σκηνής μαζί με τον Δημήτρη Λώλη στην παράσταση “Το Ενύπνιο” που βασίζεται στο ομότιτλο υπό έκδοση, από τις εκδόσεις “Κίχλη”, διήγημα του Νίκου Καχτίτση.
Τη σκηνοθεσία, όπως και την πρωτότυπη μουσική, έχει κάνει ο Δημήτρης Λώλης, την κινησιολογία η Όλγα Θεοφανοπούλου και τα σκηνικά- κοστούμια η Μάγδα Δήμου.
Τι όμως πραγματεύεται η παράσταση; «Ο Γιώργης συναντά στον ύπνο του την Ευρυδίκη Θ. και δημιουργεί, μέσα απ΄ τις εικόνες του Καχτίτση, έναν χώρο μέσα στον οποίο τα πάντα επιτρέπονται, ένα φαντασιακό περιβάλλον μέσα στο οποίο ισορροπούν τόσο ο λανθάνων ερωτισμός όσο και η ενόρμηση προς το ασυνείδητο, προς τον θάνατο. Τη συνάντησή αυτή, που λαμβάνει χώρα στο ενύπνιό του, διηγείται στον συγκάτοικο και φίλο του, όταν ο δεύτερος τον ξυπνά. Και τότε αναρωτιέται όπως ο Fénelon, στο “Διάλογοι των νεκρών” (1712): “Ίσως, όλη η ζωή δεν είναι τίποτε άλλο από ένα συνεχές όνειρο. Ίσως η στιγμή του θανάτου να είναι μια ξαφνική αφύπνιση. Ένα ξύπνημα, το οποίο θα μας κάνει να ανακαλύψουμε- πως ό,τι είχαμε πιστέψει ως αληθινό ήταν ψέμα. Σαν έναν άνθρωπο που ξυπνάει και βλέπει όλα τα φαντάσματα που νόμιζε ότι είδε και άγγιξε μέσα στα όνειρά του να εξαφανίζονται”».
“Λήθη”
«Η “Θεατρική Άνοιξη” στα Χανιά δίνει στους καλλιτέχνες που ζουν στην πόλη -ή έχουν κάποια άμεση σχέση με αυτήν, την ευκαιρία να ενεργοποιηθούν καλλιτεχνικά, να δημιουργήσουν, να συνεργαστούν μεταξύ τους αλλά και να συστηθούν στο κοινό των Χανίων μέσω της τέχνης τους. Είναι απαραίτητο φορείς όπως το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης να δίνει το βήμα στο ντόπιο δυναμικό του όπως και συμβαίνει στη προκειμένη περίπτωση κι έτσι οι κάτοικοι της πόλης να μπορέσουν να παρακολουθήσουν από τέσσερις διαφορετικές ομάδες τέσσερα θεατρικά έργα», σημειώνει η Φανή Γεωργακάκη, που συμπράττει στη σκηνή μαζί με την Κατερίνα Αρχοντάκη, στην παράσταση “Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη. Στην ίδια παράσταση την επιμέλεια της κίνησης έχει η Ανδρονίκη Μαραθάκη και τη μουσική επιμέλεια ο Επιμενίδης Κουτσαυτάκης.
Σε ό,τι αφορά τη “Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη η Φανή Γεωργακάκη τόνισε ότι είχε γνωρίσει το συγκεκριμένο έργο μέσα από μια παράσταση το 2011 στην Αθήνα «και με άγγιξε από την πρώτη στιγμή».
«Τότε δεν είχα καταλάβει ακριβώς τι μου “μιλούσε” σε αυτόν το μονόλογο. Καταλάβαινα, όμως πως υπήρχε μια βαθιά σύνδεση και ήξερα πως κάποια στιγμή θα το εξερευνήσω. Μέσα από τη διαδικασία της εξερεύνησης, λοιπόν, δουλέψαμε την παράσταση και αυτό που συνειδητοποιήσαμε στις πρόβες είναι πως ένα τέτοιο κείμενο τόσο βαθιά υπαρξιακό που σου μιλάει για αρχή και τέλος, γέννηση και θάνατο καταφέρνει να εξυμνεί τη ζωή, το τώρα, ενώ πρωταγωνιστής του έργου είναι το σώμα», επισημαίνει η Φανή Γεωργακάκη και προσθέτει:
«Στο μονόλογο αυτό θα δείτε δύο παρουσίες πάνω στη σκηνή. Μιας ηθοποιού και μιας χορεύτριας. Η μία παρουσία συμπληρώνει την άλλη και τελικά γίνεται ένα. Η σχέση αυτή αλλάζει διάφορα στάδια στην πορεία του έργου. Θα δείτε τις δύο αυτές παρουσίες να συνυπάρχουν αρμονικά σε ησυχία, ή σε πιο παιχνιδιάρικη διάθεση ή ακόμα θα τις δούμε και σε κατάσταση τσαντίλας και τσακωμού. Όπως ακριβώς συνυπάρχουμε και με τον ίδιο μας τον εαυτό. Στο έργο αυτό και όπως το έχουμε αποδώσει στην παράσταση θα παρακολουθήσετε τα παιχνίδια που παίζουμε ο καθένας από εμάς με τους εαυτούς μας. Και όλα αυτά ενσαρκωμένα στο σώμα μας. Το ναό μας!».
“Θραύσματα ενός ερωτικού διαλόγου”
Η σημασία της “Θεατρικής Άνοιξης” για τη θεατρική ομάδα “σύμΠτωση” είναι ότι της δίνει την ευκαιρία να συστήσει – για πρώτη φορά – τη δουλειά της στο χανιώτικο κοινό αλλά και να συστηθεί ως καλλιτεχνική συλλογικότητα, μας λέει ο Δημήτρης Κύρκος που έχει τη σκηνοθετική επιμέλεια στην παράσταση “Θραύσματα ενός ερωτικού διαλόγου”, η οποία βασίζεται στο ημιτελές θεατρικό έργο του Φερνάντο Πεσσόα “Διάλογος στον κήπο των ανακτόρων”, σε μετάφραση Βασίλη Πουλάκου (Ταξίδι στην άβυσσο / Η ώρα του διαβόλου, μετάφραση-πρόλογος: Βασίλης Πουλάκος, εκδ. Ροές) και δραματουργική επεξεργασία όλης της ομάδας.
Μια παράσταση όπου τρεις ηθοποιοί (Γκλαμ, Κατερίνα Βαβουράκη, Θένια Χατζή) «ζωντανεύουν επί σκηνής ένα παιχνίδι πάνω στη(ν) (α)δυνατότητα του έρωτα και προσπαθούν να αντιληφθούν γιατί υπάρχουν μόνο υπό το βλέμμα του Άλλου».
«Το έργο είναι ημιτελές. Μένει ακόμα να γραφτεί στο μέλλον αυτό που δεν προηγήθηκε ποτέ. Τι συνέβη και αυτοί οι άνθρωποι έσμιξαν και χώρισαν τόσο γρήγορα και δεν πήρε τίποτα ο ένας απ’ τον άλλο; Ο Πεσσόα δε φρόντισε να μας πει. Ίσως και να μη χρειάζεται. Ο έρωτας, όπως και το θέατρο, γεννιέται για να πεθάνει και αυτό είναι ήδη υπερβολικά όμορφο», αναφέρει ο Δημήτρης Κύρκος για το έργο.
Την επιμέλεια της κίνησης έχει στην παράσταση η Μαργιάννα Κλάδη και την επιμέλεια του φωτισμού η Γαλάτεια Σαραντάκου.
Το πρόγραμμα των παραστάσεων
Οι παραστάσεις που θα πραγματοποιηθούν στα Χανιά στο πλαίσιο της “Θεατρικής Άνοιξης” ξεκινούν σήμερα, 18 Μαρτίου, και θα διαρκέσουν έως και 29 Μαρτίου, στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων – Αίθουσα “Μανώλης Σκουλούδης”
Το πρόγραμμα των παραστάσεων έχει ως εξής:
– Σάββατο 18 Μαρτίου, Λήθη, 21:00
– Κυριακή 19 Μαρτίου, Λήθη, 21:00
– Τρίτη 21 Μαρτίου, Sentimental Journey – Αναμνήσεις Φωτογραφίας, 21:00
– Τετάρτη 22 Μαρτίου, Sentimental Journey – Αναμνήσεις Φωτογραφίας, 19:30 και Το Ενύπνιο, 21:00
– Πέμπτη 23 Μαρτίου, Θραύσματα ενός ερωτικού διαλόγου, 19:30 και Το Ενύπνιο, 21:00
– Παρασκευή 24 Μαρτίου, Λήθη, 19:30 και Θραύσματα ενός ερωτικού διαλόγου, 21:00
– Σάββατο 25 Μαρτίου, Sentimental Journey – Αναμνήσεις Φωτογραφίας, 19:30 και Λήθη, 21:00
– Κυριακή 26 Μαρτίου, Λήθη, 19:30 και Το Ενύπνιο, 21:00
– Δευτέρα 27 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου, 17:00-23:00, 4 έργα
– Τετάρτη 29 Μαρτίου, Το Ενύπνιο, 19:30 και Θραύσματα ενός ερωτικού διαλόγου, 21:00
ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ
– Πέμπτη 30 Μαρτίου, Μάλεμε, Πολιτιστικό Κέντρο, Το Ενύπνιο, 20:00
– Παρασκευή 31 Μαρτίου, Κίσσαμος, Αίθουσα Δημαρχείου, Sentimental Journey – Αναμνήσεις Φωτογραφίας 19:30 και Θραύσματα ενός ερωτικού διαλόγου, 21:00
– Σάββατο 1 Απριλίου, Κάντανος, Αίθουσα Δημαρχείου, Θραύσματα ενός ερωτικού διαλόγου, 20:00
– Κυριακή 2 Απριλίου, Νέο Χωριό, Αίθουσα εκδηλώσεων Δημοτικού Σχολείου, Το Ενύπνιο, 19:30 και Sentimental Journey – Αναμνήσεις Φωτογραφίας, 21:00
Ηλεκτρονική προπώληση:
https://www.viva.gr/tickets/theater/theatriki-anoiksi/
και στο ταμείο του θεάτρου 1 ώρα πριν από την έναρξη της κάθε παράστασης.