Η περιφερειακή πολιτική και η πολιτική συνοχής χρηµατοδοτούνται από τα ειδικά προγράµµατα που έχουν τεθεί σε ισχύ.
Οι δυο αυτές αλληλέγγυες πολιτικές αποτελούν βασικούς πυλώνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αποσκοπούν στη µείωση των ανισοτήτων µεταξύ των περιφερειών και στην προώθηση της οικονοµικής, κοινωνικής και εδαφικής συνοχής. Κάθε υστέρηση στην ανάπτυξη των λιγότερο αναπτυγµένων περιφερειών αποτελεί αρνητική εξέλιξη στο οικοδόµηµα της ΕΕ. Και οι ιθύνοντες που προτείνουν πολιτικές πέραν από τα όρια της ΕΕ έπρεπε να γνωρίζουν ότι αν θέλεις να δηµιουργήσεις µια δυναµική αµυντική πολιτική, πρέπει να εντάξεις την ανάπτυξη των λιγότερο αναπτυγµένων περιφερειών στο νέο σου όραµα. Όχι να πηγαίνουµε στα τυφλά, όπως ευαγγελίζονται ορισµένοι ταγοί της Ευρώπης.
Η Περιφερειακή Πολιτική χρησιµοποιεί κονδύλια της ΕΕ για να βοηθήσει όλα τα κράτη µέλη και τις περιφέρειές τους να αναπτυχθούν οικονοµικά και κοινωνικά, καθώς και να αντιµετωπίσουν τα ιδιαίτερα προβλήµατα περιφερειών διαφόρων κατηγοριών, όπως:
• περιφερειών µε σοβαρά και µόνιµα φυσικά ή δηµογραφικά µειονεκτήµατα (π.χ., αραιοκατοικηµένων, νησιωτικών, διασυνοριακών ή ορεινών περιφερειών)·
• περιοχών που πλήττονται από την πράσινη και την ψηφιακή µετάβαση και
• αγροτικών περιοχών.
Η Περιφερειακή Πολιτική στοχεύει στην ανάπτυξη των λιγότερο ανεπτυγµένων περιοχών και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της απασχόλησης σε όλες τις περιφέρειες. Μέσω επενδύσεων σε υποδοµές, καινοτοµία, εκπαίδευση και βιώσιµη ανάπτυξη, επιδιώκεται η ενίσχυση των τοπικών οικονοµιών και η ενίσχυση της κοινωνικής ευηµερίας.
Από την ίδια σκοπιά, η Πολιτική Συνοχής χρηµατοδοτείται κυρίως από τα ∆ιαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταµεία της ΕΕ (Ευρωπαϊκό Ταµείο Περιφερειακής Ανάπτυξης – ΕΤΠΑ, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταµείο – ΕΚΤ, Ταµείο Συνοχής κ.ά.). Βασικός της στόχος είναι:
• Η ενίσχυση της σύγκλισης µεταξύ των κρατών-µελών.
• Η στήριξη των περιοχών που αντιµετωπίζουν οικονοµικές και κοινωνικές δυσκολίες.
• Η προώθηση της πράσινης και ψηφιακής µετάβασης.
Η Περιφερειακή Πολιτική και η Πολιτική Συνοχής είναι καίριας σηµασίας για τη δηµιουργία µιας πιο ισότιµης και ενιαίας Ευρώπης, εξασφαλίζοντας ευκαιρίες ανάπτυξης για όλες τις περιφέρειες.
Η χρηµατοδότηση εστιάζεται στις προτεραιότητες της ΕΕ και διατίθεται κυρίως από το:
✓ Ευρωπαϊκό Ταµείο Περιφερειακής Ανάπτυξης
✓ Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταµείο
✓ Ευρωπαϊκό Ταµείο Συνοχής
✓ Ταµείο ∆ίκαιης Μετάβασης.
Άλλα ταµεία της ΕΕ που υποστηρίζουν τη συνοχή µε τις επενδύσεις τους είναι:
✓ το Ευρωπαϊκό Ταµείο Θάλασσας και Αλιείας
✓ το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταµείο Αγροτικής Ανάπτυξης
✓ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για την επίτευξη των στόχων της πολιτικής αυτής, η ΕΕ έχει προβλέψει τη διάθεση 392 δισεκατοµµυρίων ευρώ για την οικονοµική, κοινωνική και εδαφική της συνοχή, τα οποία θα χορηγηθούν µέσω ειδικών ταµείων την περίοδο 2021-2027.
(Σηµείωση: όπου δεν εµφανίζονται ποσά, θα αποφασιστούν αργότερα, αναλόγως των αναγκών που συγκεντρώνονται)
Στα πλαίσια της µόνιµης στήλης που έχουµε καθιερώσει µε τίτλο «ΜΑΘΕ & ΕΠΕΝ∆ΥΣΕ» βλέπουµε στους δυο πίνακες τα προγράµµατα της Ε.Ε. που χρηµατοδοτεί ο κοινοτικός προϋπολογισµός για τη σύγκλιση των οικονοµιών τη Ευρώπης.
Εκεί περιλαµβάνονται τα ετήσια κονδύλια του νέου προϋπολογισµού που θα µοιραστούν στα επενδυτικά κεφάλαια της ΕΕ, ανάλογα µε το βαθµό προετοιµασίας τους.
Όπως όµως, έχουµε τονίσει και σε άλλα σηµειώµατά µας, η υποχρέωση της Κοµισιόν να περιλαµβάνει όσα προβλέπουν οι κανόνες που ισχύουν από την υποχρέωσή της να εγκρίνει και να καταβάλει τα αναλογούντα ποσά είναι δυσανάλογα µεγάλη. Και δε θα έπρεπε, Γιαυτό πρέπει να παρθούν νέες αποφάσεις, ώστε να µην υιοθετηθούν οι αποφάσεις αυτές. ∆ιότι δεν µπορεί να επιθυµεί ο νοµοθέτης άνω των 48 δις € να δεσµεύονται για ένα χρόνο, και να έρχεται ο διαχειριστής και να προτάσσει µόνο 22 δις € για τις πληρωµές.
Οι αρµόδιοι δε, που ετοιµάζουν τις προτάσεις των έργων για χρηµατοδότηση πρέπει να καταβάλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να µη δίνουν ευκαιρίες στη γραφειοκρατική ελίτ των Βρυξελλών να αρνούνται και συνεπώς να απορρίπτουν τη χρηµατοδότηση έργων.
Κυρίως αν ληφθεί υπόψη ότι βασικές αιτίες χρηµατοδότησης έργων περιφερειακού χαρακτήρα αφορούν τις:
λιγότερο αναπτυγµένες περιφέρειες, µε κατά κεφαλήν ΑΕΠ µικρότερο από το 75 % του µέσου ΑΕΠ της Ένωσης,
περιφέρειες µετάβασης, µε κατά κεφαλήν ΑΕΠ µεταξύ 75 % και 100 % του µέσου ΑΕΠ της Ένωσης,