Ερωτηματικά γεννά η απόφαση της Fraport να προχωρήσει σε αύξηση των τελών επιβατών αλλά και των τελών προσγείωσης μόνο στο Αεροδρόμιο Χανίων, το οποίο μαζί με αυτό του Ακτίου είναι τα μόνα αεροδρόμια που χρεώνουν και τέλη φωτισμού.
Σύμφωνα με την τελευταία επικαιροποίηση του καταλόγου αεροναυτικών τελών στο αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης”, το τέλος επιβατών αυξάνεται σε 15 από 12 ευρώ, ενώ στα υπόλοιπα 13 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμιο που χειρίζεται η Fraport, παραμένει στα 12 ευρώ ανά επιβάτη. Η αύξηση αυτή προβλέπεται από τη σύμβαση που υπέγραψε η Fraport με την ελληνική κυβέρνηση, σε περίπτωση που ολοκληρώνονταν τα έργα αναβάθμισης των αεροδρομίων. Στην περίπτωση του “Δασκαλογιάννης” όμως, το αεροδρόμιο πουλήθηκε αμέσως μετά την ανακαίνισή του από κοινοτικούς πόρους και οι μέχρι σήμερα παρεμβάσεις έχουν γίνει στο εσωτερικό του με έμφαση στη δημιουργία περισσότερων χώρων για εμπορικές χρήσεις.
Η αύξηση αυτή δεν είναι η μοναδική, καθώς στα “Δασκαλογιάννης” άλλαξε και το τέλος προσγείωσης για τα αεροσκάφη βάρους άνω των 10 τόνων (όπως είναι όλα τα επιβατικά) από τα 2,02 ευρώ ανά τόνο στα 7,05 ανά τόνο, αύξηση δηλαδή κατά 249% ! Ο μέσος όρος του συγκεκριμένου τέλους στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που χειρίζεται η Fraport είναι 2,94 ευρώ, με τη Ζάκυνθο (6,88€) να είναι μαζί με τα Χανιά τα δύο αεροδρόμια όπου το συγκεκριμένο τέλος είναι πολύ μεγαλύτερο.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στη Θεσσαλονίκη το τέλος αυτό μειώθηκε από 2,20 στα 1,94 ευρώ ενώ και στη Ρόδο αποφασίστηκε μείωση από τα 2,35 ευρώ στα 1,94ευρώ.
Όσον αφορά το τέλος φωτισμού (χρέωση που υπάρχει μόνο στα Χανιά και στο Άκτιο), αυτό αυξήθηκε από τα 30,76 ευρώ ανά κίνηση (προσγείωση/απογείωση) στα 36,61 ευρώ, αύξηση 19,01% .
Δύο χρόνια στο “τιμόνι” των ελληνικών αεροδρομίων
Χθες, η Fraport συμπλήρωσε δύο χρόνια στο “τιμόνι” των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Alexander Zinell να σχολιάζει με γραπτή του δήλωση – μεταξύ άλλων – πως «Πριν από δύο χρόνια η Fraport Greece αποδέχτηκε μια πρόκληση που λίγοι θα είχαν αναλάβει: την ταυτόχρονη αναβάθμιση 14 αεροδρομίων σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια».
Σε ανακοίνωσή της η Fraport αναφέρει ότι «οι εργασίες στα αεροδρόμια Ζακύνθου, Καβάλας και Χανίων έχουν ολοκληρωθεί και οι επιβάτες απολαμβάνουν πλέον αναβαθμισμένη ταξιδιωτική εμπειρία, νέες υπηρεσίες, μεγαλύτερες ανέσεις και ταχύτερη εξυπηρέτηση», υποστηρίζει δε ότι «μέχρι το τέλος του έτους θα ολοκληρώνονται σταδιακά τα έργα αναβάθμισης και επέκτασης στα αεροδρόμια της Σάμου της Μυτιλήνης της Ρόδου της Σκιάθου του Ακτίου και της Κεφαλονιάς».
Η Γερμανική εταιρεία κάνει λόγο και για «πολλαπλά οφέλη» που είχε η ελληνική οικονομία, τα οποία και παραθέτει:
«•εφάπαξ προκαταβολή ύψους 1,234 δισ. ευρώ του τιμήματος παραχώρησης που καταβλήθηκε τον Απρίλιο του 2017
ετήσια αμοιβή παραχώρησης ύψους 22,9 εκατ. ευρώ
ετήσια μεταβλητή αμοιβή παραχώρησης 28,5% των λειτουργικών κερδών με και την
ολοκλήρωση του επενδυτικού προγράμματος
1 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη (περίπου 14 εκατ. ευρώ για 2018) αποδίδεται στο
ελληνικό Δημόσιο για τη χρηματοδότηση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, των
αεροδρομίων που διαχειρίζεται το Δημόσιο και διαδρομών στο πλαίσιο ΥΠΔΥ και
περίπου 13 εκατ. ευρώ ετησίως καταβάλλονται για παροχή υπηρεσιών από το
Ελληνικό Πυροσβεστικό Σώμα και την Πολεμική Αεροπορία».
Προσθέτει επίσης πως«από την έναρξη της παραχώρησης, η Fraport Greece, έχει επίσης αποδώσει στο ελληνικό Δημόσιο: ασφαλιστικές εισφορές και φόρους μισθωτών υπηρεσιών ύψους 21.201.594 ευρώ , φόρο εισοδήματος και λοιπούς φόρους ύψους 21.341.718 ευρώ ενώ 15.267.908 ευρώ θα καταβληθούν εντός του 2019».
Αναφέρει τέλος, ότι «οι άμεσες θέσεις εργασίας αυξήθηκαν κατά 32%, φτάνοντας πλέον τις 700 και παράλληλα οι θέσεις εργασίας που συνδέονται έμμεσα με τη δραστηριότητα της εταιρείας ξεπερνούν τις 14.000».
Προβληματισμός
Παράγοντες του τουρισμού παρακολουθούν με ανησυχία αυτή την εξέλιξη, καθώς την περασμένη χρονιά είχαν προηγηθεί διαβεβαιώσεις από στελέχη της Fraport αλλά και από αυτοδιοικητικούς του νομού Χανίων ότι στόχος παραμένει η προσέλκυση περισσότερων αεροπορικών εταιρειών, ώστε να καλυφθεί και η πολύ μεγάλη απώλεια των πτήσεων της Ryanair.
Οι αυξήσεις αυτές πάντως δεν βοηθούν, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες το φετινό καλοκαίρι οι προγραμματισμένες αφίξεις στο “Δασκαλογιάννης” είναι μέχρι στιγμής μειωμένες κατά 20%.
Πόσο κοστίζει μια άφιξη στα Χανιά
Αν θέλει μια αεροπορική εταιρεία να προσγειώσει μια πτήση της στα Χανιά αυτό το καλοκαίρι, θα πρέπει αναλυτικά να πληρώσει τα εξής:
• Τέλος προσγείωσης: 7,05 ευρώ ανά τόνο (παραδειγματικά ένα boeing 737 ζυγίζει 79 τόννους).
• Τέλος στάθμευσης: 2,5 ευρώ ανά τόνο για στάθμευση από 5 έως 10 ώρες, 5 ευρώ ανά τόνο για στάθμευση από 10 έως 24 ώρες, 10 ευρώ ανά τόνο για κάθε επιπλέον 24ωρο.
• Τέλη φωτισμού: 36,61 ευρώ ανά κίνηση. Πρακτικά αυτό το τέλος πληρώνεται αν το αεροσκάφος προσγειωθεί ή απογειωθεί και εκείνη την ώρα ανάβουν τα φώτα του αεροδιαδρόμου, είτε λόγω σκότους είτε λόγω ομίχλης κλπ.
• Τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων: 12 ευρώ ανά επιβάτη
• Τέλη επιβατών: 15 ευρώ
• Τέλη ασφαλείας: 1,5 ευρώ ανά επιβάτη
• Τέλος ΑμεΑ: 0,29 ευρώ ανά επιβάτη
• Χρεώσεις υποδομών: Cute (0,3 ευρώ ανά επιβάτη) και BTRS (0,07ευρώ ανά παραδιδόμενη αποσκευή).
Κύριε διευθυντα σας παρακαλώ πολύ κοιτάξτε λίγο καί τό θέμα του πάρκιν.Εκει τα πράγματα έχουν ξεφύγει τελείως, ρωτήστε τα γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων πόσο πληρώνουν και μετά μάθετε αν μπορείτε πόσα από αυτά περνει το Ελληνικό δημόσιο θα εκπλαγείτε …
Ελπίζω να αυξηθούν κι άλλο τα τέλη. Ιδιωτικοποιήσεις θέλατε, λουστείτε τα τώρα.
Οι επιφανεις των Χανιων ειχαν δειξει το δρομο κ διαφημιζαν την FRAPORT ότι θα εκανε το αεροδρομιο Χανίων να πεταει κ να έχει επιβατικη κινηση αεροδρομιου Heathrow κ ο λαουτζικος των Χανιων καθονταν κ τους εβλεπε ως μουζικος χαχολος ως τους πεφωτισμενους επιφανεις Χανιωτες….άλλα οι υποψήφιοι Δημαρχοι κ Περιφερειαρχες τι εχουν να πουν για την κατασταση αυτη του αεροδρομίου?Πολύ σιγη βρε αδελφέ….μ