Με θετικό πρίσμα βλέπουν τις ανακοινώσεις και την παρουσίαση της μελέτης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, οι δήμαρχοι Αποκορώνου, Πλατανιά και Κισσάμου, τις περιοχές των οποίων θα διασχίζει ο νέος αυτοκινητόδρομος.
Ο δήμαρχος Αποκορώνου Χ. Κουκιανάκης προτείνει κάποιες τροποποιήσεις σε ό,τι αφορά τα όρια του, ενώ οι δήμαρχοι Πλατανιά και Κισσάμου τονίζουν πως το τμήμα του Β.Ο.Α.Κ. που τους αφορά είναι στην προαίρεση για την οποία ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε ότι θα ασκηθεί.
Κουκιανάκης: «Αναγκαίες οι μικροπαρεμβάσεις»
Μικροπαρεμβάσεις σε ότι αφορά την προτεινόμενη νέα χάραξη του ΒΟΑΚ στα όρια του Δήμου Αποκόρωνα ζητάει ο δήμαρχος κ. Χαράλαμπος Κουκιανάκης.
Μάλιστα για το λόγο αυτό απηύθυνε επιστολή στον Υπουργό Υποδομών κ.Κ.Καραμανλή, στον Γενικό Γραμματέα Υποδομών κ.Γ.Καραγιάννη, στον Περιφερειάρχη Κρήτης κ.Στ.Αρναουτάκη, στον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων κ.Ν.Καλογερή, στους Βουλευτές Ν.Χανίων και στον πρόεδρο Τ.Ε.Ε. Δυτικής Κρήτης κ.Σπ.Σοφιανό, εκφράζοντας την πλήρη ικανοποίησή του για τη χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου με σύγχρονες προδιαγραφές και μελετητική ωριμότητα, εγγυημένη χρηματοδότηση και σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, καταθέτοντας παράλληλα κάποιες προτάσεις για παρεμβάσεις στον σχεδιασμό του ΒΟΑΚ , με στόχο να βελτιωθεί το συνολικό σύστημα των μετακινήσεων και τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον.
«Η επίσημη παρουσίαση του νέου ΒΟΑΚ το προηγούμενο Σάββατο στα Χανιά από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη, μας μετέδωσε την σιγουριά ότι το μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, θα γίνει επιτέλους πραγματικότητα.Είδαμε την χάραξη του νέου αυτοκινητοδρόμου με σύγχρονες προδιαγραφές και μελετητική ωριμότητα, εγγυημένη χρηματοδότηση και σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.Είναι ιστορική ευκαιρία για τον τόπο μας, και πρέπει να αναλάβουμε την ευθύνη που μας αναλογεί συμβάλλοντας στην επίλυση, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, των όποιων πραγματικών προβλημάτων ανακύπτουν από την προτεινόμενη διέλευση του νέου αυτοκινητοδρόμου, χωρίς να ενδώσουμε σε τοπικά μικροσυμφέροντα, προτείνοντας ουσιαστικές βελτιώσεις, γιατί εμείς είμαστε οι βιωματικοί γνώστες των καθημερινών μετακινήσεων στον Δήμο μας, της αναπτυξιακής του δυναμικής και της πρωτεύουσας σημασίας για τη διατήρηση των ζωνών παραγωγής των τοπικών μας προϊόντων και των ευαίσθητων περιβαλλοντικά περιοχών που θέλουμε να αποδώσουμε, ως παρακαταθήκη, στις επόμενες γενιές» δηλώνει ο δήμαρχος.
Συνεχίζοντας ο κ. Κουκιανάκης αναφέρει πως «μετά από επισκόπηση της χάραξης και των κόμβων του νέου αυτοκινητοδρόμου καθώς και του παραπλεύρου δικτύου τοπικής εξυπηρέτησης που κατέθεσε το Υπουργείο Υποδομών στο Τεχνικό Επιμελητήριο, ο Δήμος μας προτείνει τις ακόλουθες παρεμβάσεις στον σχεδιασμό του, σε συνέχεια των μέχρι σήμερα διαβουλεύσεων και των προηγούμενων αποφάσεων του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου, με στόχο να βελτιωθεί το συνολικό σύστημα των μετακινήσεων και να διασφαλισθεί ότι το έργο θα επιφέρει τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον, στους κατοίκους και στους επισκέπτες μας:
1.Να εξασφαλισθεί με ανισόπεδο ημικόμβο η απ’ ευθείας σύνδεση των Χανίων από και προς τον Βάμο, την ιστορική έδρα του Δήμου, στην οποία χωροθετούνται όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης, το ειρηνοδικείο, το κέντρο υγείας, η τράπεζα Πειραιώς κλπ. Με την κατασκευή του ημικόμβου δεν θα αναγκάζονται οι οδηγοί σε πορεία 6χλμ μέσω του επόμενου ανισόπεδου κόμβου στις Βρύσες, από τα οποία τα μισά σε τοπικό δρόμο.
2.Να δοθεί απ’ ευθείας πρόσβαση στον οικισμό της Γεωργιούπολης, που είναι ο σημαντικότερος προορισμός της τουριστικής περιοχής, και δυνατότητα συνεχούς πορείας στην παραλιακή ζώνη, στην οποία διεκπεραιώνεται το σημαντικότερο μέρος του τοπικού κυκλοφοριακού φόρτου κατά τη θερινή περίοδο. Πάνω από το 80% των τουριστών της περιοχής διακινούνται με λεωφορεία από τουριστικά Γραφεία, τόσο κατά την άφιξη και αναχώρησή τους στις ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής όσο και κατά την διενέργεια των εκδρομών. Η απ’ ευθείας πρόσβαση μπορεί να επιτευχθεί, κατά τη γνώμη μας, με δύο τρόπους:
i. Είτε με μετάθεση του προτεινόμενου στην μελέτη Α.Κ. Γεωργιούπολης δυτικότερα ώστε η σύνδεσή του με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ να γίνει πριν ή το πολύ στην συμβολή του οικισμού με τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ,
ii. Είτε, αν αυτό δεν είναι εφικτό, με αναβάθμιση του προτεινόμενου ανισόπεδου κόμβου στις Βρύσες (νέος Α.Κ. Βάμου κατά τη μελέτη του Υπουργείου) ώστε να μην είναι δυσχερής η κυκλοφορία από τις Βρύσες στη Γεωργιούπολη αφού, όπως είναι σχεδιασμένος, διπλασιάζει το χρόνο διαδρομής διότι προϋποθέτει τη κίνηση των αυτοκινήτων σε μήκος 2,50χλμ στην Παλαιά Εθνική Οδό πριν συνεχίσουν στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ μέχρι τη Γεωργιούπολη.
3.Να μετατεθεί νοτιότερα με επιφανειακή χάραξη και μικρές σήραγγες η χάραξη του νέου αυτοκινητοδρόμου, μεταξύ των Χ.Θ. 37+000 και Χ.Θ. 39+000, στην περιοχή της Γεωργιούπολης για την αποφυγή αποκοπής της περιοχής Natura λόγω της κατασκευής βαθέων ορυγμάτων και υψηλών επιχώσεων και τη γειτνίαση με το όριο της ζώνης τουριστικής ανάπτυξης, διατηρώντας τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής και ακέραιο τον χώρο ΒΙΟΠΑ ΣΧΟΟΑΠ Γεωργιούπολης.
4.Να μετακινηθεί νοτιότερα της δεξαμενής των Δραμίων, η χάραξη του νέου αυτοκινητοδρόμου από τη Χ.Θ. 42+000 έως τη Χ.Θ. 43+000 στην περιοχή των Δραμίων σύμφωνα και με την γνωμοδότηση του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου για να μην επιβαρυνθεί ο οικισμός και θιγεί ο παραδοσιακός του χαρακτήρας.
Θεωρούμε ότι οι τροποποιήσεις αυτές, είναι περιβαλλοντικά ωφέλιμες για την περιοχή μας, αναγκαίες και δεν μεταβάλουν τον κύριο κορμό του έργου, όμως διευκολύνουν τους δημότες και επισκέπτες του Δήμου μας, οι οποίοι ως επί το πλείστον θα είναι οι χρήστες του έργου.»
Μυλωνάκης: Πλήρης ικανοποίηση
Την πλήρη ικανοποίηση του δηλώνει ο δήμαρχος Κισσάμου κ. Γιώργος Μυλωνάκης. «Είναι σημαντικό ότι το τμήμα που μας αφορά από τα Χανιά στην Κίσσαμο μπαίνει στην προαίρεση όπως είχα ζητήσει από το 2018 ως επικεφαλής τότε της αντιπολίτευσης» σημειώνει ο κ. Μυλωνάκης.
Ο ίδιος εξηγεί πως «τα χρήματα -είναι σημαντικό αυτό- είναι εξασφαλισμένα από το ταμείο ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Μακάρι να συνεχίσει η προσπάθεια αυτή γιατί το έργο το έχει ανάγκη η Κίσσαμος. Η περιοχή μας έχει πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα από τον Απρίλη μέχρι τον Οκτώβρη γιατί έχουμε περιοχές όπως ο Μπάλος, το Λαφονήσι, τα Φαλάσαρνα και η ανάγκη για ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο είναι μεγάλη».
Μαλανδράκης: «Έγιναν βήματα μπροστά»
« Στην προηγούμενη κυβέρνηση είχαμε βάλει το θέμα του κομματιού Χανιά- Κίσσαμος και τότε είχε ενταχθεί ως προαίρεση. Είναι θετικό πως ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε ότι αυτή η προαίρεση θα ασκηθεί καθώς είναι δικαίωμα δεν είναι υποχρέωση. Το δικό μας τμήμα εξαρτάται άμεσα από το Χανιά- Ηράκλειο. Αν γίνει το Χανιά- Ηράκλειο θα γίνει και το δικό μας τμήμα » αναφέρει ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Γιάννης Μαλανδράκης.
Ο κ. Μαλανδράκης σημειώνει ότι οι πηγές χρηματοδότησης (Ταμείο Ανάκαμψης και ΕΣΠΑ) , τα χρονοδιαγράμματα και η οριστικοποίηση της νέας χάραξης είναι τα νέα πολύ σημαντικά στοιχεία της παρουσίασης που έγινε το περασμένο Σάββατο.
«Αυτή τη στιγμή το πιο ώριμο κομμάτι είναι το Νεάπολη- Χερσόνησος και το Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος καθώς υπάρχουν οι πόροι (δημόσιες επενδύσεις και ΣΔΙΤ που καλύπτει επίσης το δημόσιο). Είναι σημαντικό ότι έχουμε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και μένει να προχωρήσει η έγκριση τους γιατί σίγουρα θα έχουμε κάποιες ενστάσεις από ιδιοκτήτες γης, θα μπουν κάποια περιβαλλοντικά ζητήματα από συλλόγους και φορείς για αυτό και είναι ιδιαίτερης σημασίας η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων» λέει ο δήμαρχος Πλατανιά που δηλώνει ότι παρακολουθεί πολύ στενά την εκπόνηση της μελέτης για το τμήμα του ΒΟΑΚ που περνάει από το Δήμο Πλατανιά. Μάλιστα ίσως σε κάποια σημεία του ΒΟΑΚ π.χ. στο ύψος του Μαυρομούστακου πριν το Κολένι να χρειαστεί νέα χάραξη (με τούνελ κ.α.) και όχι μια απλή διαπλάτυνση.
«Προφανώς έγιναν κάποια βήματα μπροστά, κάποια τμήματα του δρόμου έχουν προχωρημένη ωριμότητα και προχωρούν πιο γρήγορα στην Ανατολική Κρήτη. Για το κυρίως κομμάτι έχει γίνει η οριστικοποίηση στην χάραξη και μένει να δούμε την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Μόλις δοθεί η έγκριση αυτή πιστεύω ότι έχοντας ως δεδομένο ότι υπάρχει η χρηματοδότηση δημιουργούνται οι συνθήκες να προχωρήσει ο ΒΟΑΚ» καταλήγει ο δήμαρχος Πλατανιά.
ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Αρχές του 2022 τα πρώτα εργοτάξια
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία. Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του Υπουργείου Υποδομών, τα πρώτα εργοτάξια εκτιμάται ότι θα αρχίσουν να στήνονται στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου.
Τα επόμενα βήματα
Αφού το έργο πλέον έχει χάραξη, θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του επόμενου έτους ως δημόσιο έργο, με προϋπολογισμό που θα αγγίξει 145 εκ. ευρώ.
Για το τμήμα Κίσσαμος- Χανιά έχουν ανατεθεί και εκπονούνται ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. Ενώ τα τμήματα μετά τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, μελετώνται ήδη προκειμένου να υλοποιηθούν ως δημόσια έργα. Ταυτόχρονα, μελετάται και το κομμάτι Σούδα- Αεροδρόμιο.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκτιμά ότι περί το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.
Με βάση αυτό το πλάνο, στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης, στο οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Κίσσαμος- Χανιά (Προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης)
•Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 37,5 χλμ.
•Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
•2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ και κεντρική νησίδα
•Εκτιμώμενο κόστος 180 εκατ. ευρώ
Χανιά- Ηράκλειο (Σύμβαση Παραχώρησης)
•Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/ κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
•Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα από 12,50 σήμερα.
•2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
•26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ.
•10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
• 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου
•Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δισ. ευρώ.
Χερσόνησος- Νεάπολη (ΣΔΙΤ)
•Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 22,44 χλμ. και παράπλευρου/ κάθετου δικτύου 9,65 χλμ
•Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα.
•2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
•12 γέφυρες μονού κλάδου (1,7 χλμ.)
• 5 σήραγγες μονού κλάδου (συνολικού μήκους 6,75 χλμ.)
• 1 cut & cover διπλού κλάδου (215 μ)
• 5 νέους Ανισόπεδους Κόμβους
• Στο ΣΔΙΤ θα ενταχθεί και η λειτουργία και συντήρηση των 14 χλμ. του Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος
• Κατατέθηκε η ΜΠΕ και ξεκίνησε η Β’ Φάση του διαγωνισμού
• Εκτιμώμενο κόστος 290 εκατ. ευρώ.
Νεάπολη- Άγιος Νικόλαος
• Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 14,0 χλμ.
• Η τυπική διατομή του αυτοκινητόδρομου έχει πλάτος οδοστρώματος 21,5 μέτρα
•2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
•Μελετάται και προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί ως Δημόσιο Έργο στις αρχές του 2022
• Εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. ευρώ.
Άγιος Νικόλαος- Σητεία
•Θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα αναζητηθεί χρηματοδότηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια για τα τμήματα Καλό Χωριό- Γέφυρα Φρουζή και Παράκαμψη Παχειάς Άμμου
•Το έργο είναι περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο και η δημοπράτηση μπορεί να γίνει αρχές 2022.
ΑΠΟ ΤΟ Κ.Κ.Ε. ΚΡΗΤΗΣ
Κριτική στάσεις απέναντι στις εξαγγελίες
«Η υλοποίησή του ΒΟΑΚ, όποτε και αν γίνει, θα προχωρήσει μόνο με την εξασφάλιση τεράστιων κερδών στο μεγάλο κεφάλαιο εις βάρος του λαού της Κρήτης», σχολιάζει το ΚΚΕ Κρήτης σε ανακοίνωσή του.
Όπως παρατηρεί το ΚΚΕ, «πάντα το πρόβλημα ήταν πως θα εξασφαλιστούν αυτοί οι όροι για να προχωρήσει ένα έργο που κάθε κυβέρνηση το είχε στην προεκλογική της ατραξιόν εδώ και 30 χρόνια».
Στην ανακοίνωση σημειώνεται πως «ο κ. Μητσοτάκης και το επιτελείο του από τα Χανιά απευθυνόταν ουσιαστικά στις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, και σε όσους άλλους έχουν να κερδίσουν από έργα και υποδομές που θα χρυσοπληρώσει ο λαός , λέγοντάς τους ότι το ικανοποιητικό ποσοστό κέρδους το έχουν εξασφαλισμένο.
Τα περίφημα χρηματοδοτικά εργαλεία που εξασφάλισε η κυβέρνηση της ΝΔ δεν είναι άλλα από το περαιτέρω χαράτσωμα του λαού, ο ανταποδοτικός χαρακτήρας του έργου, με διόδια που τόσο κυνικά ομολογεί ο Πρωθυπουργός ότι αποτελεί τη μόνη ρεαλιστική λύση και οι εργασιακές συνθήκες γαλέρας που με τόσο κόπο φρόντισαν όλες οι κυβερνήσεις να διαμορφώσουν για τους εργαζόμενους, με την τελευταία να δίνει τα ρέστα της, προωθώντας την κατάργηση του 8ωρου».
Για το ΚΚΕ Κρήτης, «ο λαός μπορεί να χαράξει το δικό του δρόμο ανάπτυξης, προς όφελός του».
Ακόμα δεν τον είδαμε Γιάννη τον βαφτίσαμε