Σε ανάθεση σε εξειδικευμένη εταιρεία της ανάληψης της έρευνας εντοπισμού των προβλημάτων στο φράγμα Βαλσαμιώτη προχωράει ο Ο.Α.Κ.
Σύμφωνα με πληροφορίες το επόμενο διάστημα η εταιρεία αναμένεται να εγκατασταθεί στα Χανιά προκειμένου να ξεκινήσει τις αναγκαίες εργασίες.
Η μελέτη -χρηματοδοτείται με το ποσό των 70.000 ευρώ και η εταιρεία θα προτείνει συγκεκριμένες εργασίες προκειμένου να σταματήσει η διαρροή, να εξασφαλιστεί η στεγανότητα και να μπορεί έτσι το φράγμα να αξιοποιηθεί αποθηκεύοντας περίπου 6.000.000 κυβ. μέτρα νερού.
ΤΑ ΔΥΟ ΛΑΘΗ
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις πραγματογνωμοσύνες του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου κ. Μ. Καββαδά και του ειδικού Καναδού φραγματολόγου κ. V. Miligan που είχαν παρουσιάσει πριν από 2 χρόνια τα “Χ.Ν.” οι βασικές αιτίες που το φράγμα παρουσιάζει τόσο μεγάλες διαρροές είναι δύο:
• Η βραχώδης υφή του πετρώματος των χαλαζιτών αύξησε πλασματικά την εκτίμηση των μελετητών του φράγματος ότι υπήρχε αρκετή βραχομάζα που να μπορεί να δεχθεί τον συγκεκριμένο τύπου φράγματος (σκληρού επιχώματος). Δηλαδή αρχικά οι μελετητές είχαν εκτιμήσει πως τα πετρώματα ήταν κατάλληλα για να δεχθούν τον συγκεκριμένο τύπο φράγματος κάτι που τελικά αποδείχθηκε λάθος.
• Αυτού του τύπου φράγματα (σκληρού επιχώματος) φτιάχνονται μέχρι ύψος 25 μ. Και όχι 75 μ. Όπως προβλέπονταν ο Βαλσαμιώτης. Χαρακτηριστικά ο καναδός φραγματολόγος κ. Miligan είχε επισημάνει στην έκθεση του πως «δεν έχω άμεση γνώση για φράγματα σκληρού επιχώματος υψηλότερα από περίπου 25 μέτρα. Το γεγονός ότι το φράγμα Βαλσαμιώτη έχει προταθεί να φθάσει τα 70 μέτρα είναι εκτός της εμπειρίας μου και με όλο το σεβασμό πιστεύω ότι είναι εκτός της εμπειρίας και των περισσότερων μηχανικών…Είναι προφανές ότι έχω σοβαρές ανησυχίες για την επιτυχή κατασκευή του φράγματος όπως προτείνω…».
Παρά τις ενστάσεις του επιστήμονα το φράγμα ολοκληρώθηκε, το συνολικό του κόστος έφτασε τα 40 εκ. ευρώ από ένα αρχικό προϋπολογισμό 25 εκ. ευρώ, εγκαινιάσθηκε το 2014 πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές και τις ευρωεκλογές αλλά δεν μπόρεσε να λειτουργήσει ποτέ.