Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου, 2025

Προτάσεις για την κυκλοφοριακή ασφάλεια και τις αστικές αναπλάσεις

Το πρόσφατο αυτοκινητιστικό δυστύχηµα που κόστισε την ζωή σ’ ένα νέο άνθρωπο στη λεωφόρο Σούδας, έριξε µια βαριά σκιά σ’ όλη την κοινωνία των Χανίων κι έγινε επίσης θέµα συζήτησης στο πανελλήνιο. Η Κρήτη αναδείχθηκε για το θλιβερό πρωτείο που έχει στα τροχαία ατυχήµατα, τη στιγµή που επαίρεται για το γεγονός ότι είναι η ναυαρχίδα του τουρισµού στην Ελλάδα. Η αντίφαση αυτή µας απασχολεί πολύ στην Άπτερα, την Οµοσπονδία Επιχειρηµατιών Ενοικιαζοµένων Καταλυµάτων Χανίων µια κι εµείς, όπως πολλοί άλλοι, συνειδητοποιούµε το έλλειµµα που υπάρχει στις δηµόσιες υποδοµές και υποβαθµίζει το επίπεδο ζωής τόσο των µόνιµων κατοίκων όσο και των επισκεπτών µας.

Φυσικά, στο συγκεκριµένο δυστύχηµα, υπεισέρχεται και το θέµα της νοοτροπίας ορισµένων οδηγών που είναι οµολογουµένως νοσηρή, αλλά όταν οι υποδοµές υπάρχουν και οι θεσµοί λειτουργούν, οι νοοτροπίες αλλάζουν. Εµείς οι ίδιοι Έλληνες το αποδείξαµε αυτό περίτρανα, οργανώνοντας τους, κατά γενική οµολογία, εξαιρετικά επιτυχηµένους Ολυµπιακούς Αγώνες του 2004. Ως εκ τούτου, οι υποδοµές και η αναβάθµισή τους είναι το πρώτιστο µέληµα στην Άπτερα για το οποίο, µεταξύ άλλων πολλών, πιέζουµε τους ιθύνοντες.

Και όταν φυσικά επισηµαίνουµε το έλλειµµα στις υποδοµές, δεν εννοούµε µόνο τον ΒΟΑΚ που θα έπρεπε, πράγµατι, να έχει φτιαχτεί εδώ και χρόνια, αλλά µας παρηγορεί, τουλάχιστον, το γεγονός ότι φαίνεται να έχει δροµολογηθεί. Εννοούµε επίσης την παλιά εθνική οδό Χανίων Κισάµου, κατά µήκος της οποίας αναπτύσσεται η πλειονότητα των ξενοδοχείων και ενοικιαζοµένων καταλυµάτων των Χανίων η οποία είναι επικίνδυνη καθώς έχει υποτυπώδη πεζοδρόµια του ενός µέτρου, υπερβολικά µεγάλο πλάτος που φτάνει τα 13 µέτρα, ειδικά σε ορισµένα σηµεία και καθόλου χώρο για ποδηλάτες ή εσοχές για ασφαλή φορτοεκφόρτωση των λεωφορείων. ∆ε χρειάζεται να αναφέρουµε την κατάσταση στο εσωτερικό των οικισµών, που αναπτύσσονται εκατέρωθεν της παλιάς εθνικής οδού που χαρακτηρίζεται από την παντελή έλλειψη δηµοσίου χώρου και χαοτική οργάνωση. Το γεγονός ότι δεν έχουν γίνει περισσότερα ατυχήµατα στην παλιά εθνική οδό Χανίων Κισάµου είναι από τύχη και µόνο. Οι δηµοτικές αρχές Χανίων και Πλατανιά, σε συνεργασία µε την Περιφέρεια Κρήτης, οφείλουν να ενσκήψουν στην ανάπλαση της παλιάς εθνικής οδού αλλά και των οικισµών εκατέρωθέν της, φροντίζοντας πρωτίστως για την ασφάλεια και προστασία πεζών και εποχούµενων.

Η δηµοτική αρχή Χανίων έχει κάνει πολλή και ουσιαστική δουλειά, αναβαθµίζοντας το ιστορικό κέντρο της πόλης αλλά, δυστυχώς, οι περιοχές από τον Κλαδισό µέχρι την Αγία Μαρίνα που αναπτύσσονται ραγδαία, έχουν πολύ τουρισµό και ως εκ τούτου µεγάλες ανάγκες, έχουν µείνει πίσω. Αντίστοιχα, η δηµοτική αρχή Πλατανιά έχει αναβαθµίσει κάποια πεζοδρόµια, κατά µήκος της παλιάς εθνικής οδού, αλλά τουριστικές κοινότητες όπως αυτή του Πλατανιά, έχουν κορεστεί και χρειάζονται επειγόντως λύσεις για το κυκλοφοριακό και αστικές αναπλάσεις για την αναβάθµιση του δηµόσιου χώρου, αν θέλουµε να εξακολουθούµε και στο µέλλον να έχουµε τουρισµό.

Τέλος, τα θέµατα ασφάλειας της κυκλοφορίας και σχεδιασµού αφορούν και στα Χανιά, συνολικότερα. Για παράδειγµα, εδώ και χρόνια διαµαρτυρόµαστε για την έλλειψη ενός σωστού ραδιοεντοπιστή, ενός ραντάρ προσέγγισης στο αεροδρόµιο Χανίων και ενώ λαµβάνουµε υποσχέσεις για τη δροµολόγησή του, αυτή µετατίθεται συνεχώς προς ένα αόριστο µέλλον. Επίσης έχουµε πολλές φορές επισηµάνει και ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων και ο πρώην δήµαρχος Χανίων κ. Τάσος Βάµβουκας έχουν συµφωνήσει µαζί µας, ότι χρειάζεται κι ένα µέσο σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, ένα σύγχρονο και γρήγορο ηλεκτρικό τρένο που θα ενώνει το Καστέλι µε τη Σητεία και το οποίο θα µπορούσε να δροµολογηθεί µε Σ∆ΙΤ. Είναι ένα αίτηµα που έχει υποστήριξη και στο Ηράκλειο, εφόσον έχουµε το προηγούµενο της Μαγιόρκας το οποίο, αν και µικρότερο νησί από την Κρήτη, έχει ένα επιτυχηµένο σιδηροδροµικό δίκτυο. Το τρένο είναι το ασφαλέστερο και οικολογικότερο µέσο µεταφοράς και µε δεδοµένη την κατασκευή του νέου και µεγάλου αεροδροµίου Ηρακλείου, κρίνεται πια ως απολύτως απαραίτητο.

Η Άπτερα, η Οµοσπονδία Ιδιοκτητών Ενοικιαζοµένων Καταλυµάτων δουλεύει συνεχώς και αθόρυβα σε αυτά τα µέτωπα, µεταξύ πολλών άλλων ακόµα, σε συνεργασία µε τη ΣΕΤΚΕ, την πανελλήνια συνοµοσπονδία µας. Χρειάζεται ωστόσο ακόµα µεγαλύτερη υποστήριξη από τον επιχειρηµατικό κόσµο αλλά και από τους δηµόσιους φορείς, προκειµένου να συµβάλει στο κοινό µέληµα όλων µας που είναι ένα βιώσιµο µέλλον για τα Χανιά και την Κρήτη.

*Ο δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιµος,
είναι επίκουρος καθηγητής
στο Πανεπιστήµιο Πατρών
και πρόεδρος της Οµοσπονδίας Ιδιοκτητών Ενοικιαζοµένων Καταλυµάτων Άπτερα.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα