Σάββατο, 11 Ιανουαρίου, 2025

Πρόταση – παρέμβαση Κοπάση για δημόσια έργα στα Χανιά

Σημαντικές προοπτικές αναβάθμισης για την πόλη των Χανίων μπορεί να προκύψουν μέσα από συγκεκριμένα έργα στο κέντρο αλλά και σε περιαστικές περιοχές. Αυτό προκύπτει μέσα από τις προτάσεις που καταθέτει ο περιφερειακός σύμβουλος και πρόεδρος του Ο.Α.Κ. Λευτέρης Κοπάσης, με έμφαση στη λειτουργική αξία των έργων (Value Engineering).

Με αφορμή τους ποδηλατοδρόμους, τη διεθνή “στροφή” προς το “Value Engineering” αλλά και την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας του Δήμου Χανίων, ο κ. Κοπάσης σε συνέχεια πρόσφατης επερώτησης προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης, απευθύνει επιστολή προς τον Πρόεδρο του ΤΕΕ Τμήμα Δυτικής Κρήτης Σπύρο Σοφιανό και τη Διοικούσα Επιτροπή, ανοίγοντας μια ενδιαφέρουσα συζήτηση στα Χανιά με θέμα «αναζητώντας Ευκαιρίες Value Engineering».
Αναλυτικά στο κείμενό του ο κ. Κοπάσης αναφέρει:
«Τα δημόσια έργα γνωρίζουμε ότι επιλέγονται και αποφασίζονται με “δημοκρατικό προγραμματισμό” δηλαδή σε ένα δημοκρατικά εκλεγμένο όργανο όπως το Υπουργικό, το Περιφερειακό ή το Δημοτικό συμβούλιο, ενώ η ένταξη για χρηματοδότηση ακολουθεί τους κανόνες του “ταμείου” που τα χρηματοδοτεί. Τα δημόσια έργα ή τα έργα δημόσιας ωφέλειας κατά περιόδους αποτελούν την ατμομηχανή της οικονομίας μέσα από την επένδυση που δημιουργούν ενώ ως ολοκληρωμένες υποδομές συμβάλλουν καθοριστικά στην ποιότητα ζωής και πυροδοτούν νέες επενδύσεις. Φυσικά ακολουθούν αυστηρούς κανόνες ενόψει της ένταξής τους για χρηματοδότηση όσο και κατά την υλοποίησή τους ενώ στην περίπτωση της συγχρηματοδότησης από ευρωπαϊκούς πόρους ακολουθούν πρόσθετες και αυστηρότερες απαιτήσεις. Τέτοιες απαιτήσεις είναι φυσικά η αρτιότητα της τεχνικής μελέτης (οι ελλείψεις διαπιστώνονται εκ των υστέρων) και οι αδειοδοτήσεις, όπως των περιβαλλοντικών όρων για τις πιέσεις που ασκούνται στο περιβάλλον κατά την κατασκευή και την λειτουργία τους επίσης το κόστος των απαλλοτριώσεων ή των αρχαιολογικών ανασκαφών. Επιπρόσθετα απαιτείται να συμπεριλαμβάνονται σε εγκεκριμένους στρατηγικούς σχεδιασμούς όπως ο χωροταξικός το ΠΕΣΔΑΚ ή το διαχειριστικό των υδάτων και να αποδεικνύεται ότι δεν εμπίπτων σε καθεστώς κρατικών ενισχύσεων. Τότε ξεκινάει η διαδικασία επιλογής αναδόχου με καθυστέρηση αντίστοιχη του ανταγωνισμού και έκπτωση ανάλογη των αναγκών των διαγωνιζομένων. Τα παραπάνω αρκούν για να γίνει κατανοητό ότι εφόσον διατίθενται ίδιοι πόροι αποφεύγονται κάποιες από τις χρονοβόρες διαδικασίες και δίνεται η δυνατότητα μεγαλύτερης προσήλωσης στις ουσιαστικές κατασκευαστικές και λειτουργικές απαιτήσεις του έργου και ταχύτερης παράδοσης στους πολίτες.

Ποδηλατόδρομοι με ίδιους πόρους

ή ολοκληρωμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με δημόσιους πόρους;
Οι Ποδηλατόδρομοι που υλοποιούνται στον Δήμο Χανίων με ίδιους πόρους και ίδια μέσα, εξυπηρετούν άμεσα αυξημένες ανάγκες κίνησης με ποδήλατο που γιγαντώνονται με την επέλαση των ηλεκτρικών ποδηλάτων που έρχεται. Φυσικά το έργο μπορεί να θεωρηθεί αποσπασματικό άρα και λιγότερο λειτουργικό όμως η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης μελέτης όπως η παλαιότερη κυκλοφοριακή του Δήμου Χανίων αλλά και το υπό εκπόνηση Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας ΣΒΑΚ στην βάση του ΓΠΣ Χανίων (υπό εκπόνηση τα τελευταία 20 χρόνια) θέτουν πρόσθετες απαιτήσεις καθιστώντας την υλοποίηση μακρινή και αμφίβολη.

Τέτοιες απαιτήσεις μπορεί να είναι:

α. βασικές μονοδρομήσεις εισόδου εξόδου περιμετρικά του κέντρου για την απομάκρυνση των αυτοκινήτων
β. ενίσχυση της χρήσης ΜΜΜ και mini bus
γ. πεζοδρομήσεις στο κέντρο για την διευκόλυνση των πεζών και των ατόμων με προβλήματα κινητικότητας.
Αξιοσημείωτο ότι τις προϋποθέσεις επέκτασης του δικτύου των ποδηλατοδρόμων επέτρεψε η σπουδαία κληρονομιά της πρώην δημοτικής Αρχής και του Δημάρχου Τάσου Βάμβουκα με την εκτεταμένη κατάργηση της παρόδιας στάθμευσης στο κέντρο της πόλης.
Προσωπικά θεωρώ Value Engineering τις επιλογές της πλειοψηφίας του Δήμου για ποδηλατοδρόμους άμεσα με ίδιους πόρους και ίδια μέσα.

Αναζητούνται περισσότερες ευκαιρίες έργων “Value Engineering”;

Ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων με αφετηρίες και προορισμούς τα πάρκα περιμετρικά της πόλης στα οποία η λειτουργία δημοτικών αναψυκτηρίων, για παράδειγμα στους Αγίους Αποστόλους, μπορεί να αναβαθμίσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες και να αποσβέσει το κόστος της επένδυσης και της συντήρησής τους. Προσωπικά θα απευθυνόμουν στην Δημοτική Αρχή με το ερώτημα αν εξετάζεται ο σχεδιασμός ενός τέτοιου δικτύου ποδηλατοδρόμων και ένα δημοτικό αναψυκτήριο στους Αγ Αποστόλους για την απόκτηση εσόδων.

Αναζητούνται ευκαιρίες ιδίων πόρων προς όφελος και όχι εις βάρος της κοινωνικής πολιτικής;

Μια τέτοια ευκαιρία ‘’Value Engineering’’ μπορεί να είναι η αυτοχρηματοδότηση της μεταφοράς του Γηροκομείου Χανίων και του παρακείμενου συνεργείου της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου στην Χαλέπα . Και τα δύο βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με την περιοχή των Ταμπακαριών, δηλαδή μια ταχύτατα αναπτυσσόμενη τουριστικά περιοχή. Η ιστορία έχει διδάξει ότι αργά ή γρήγορα θα δεχτούν την πίεση από τις αναπτυσσόμενες παρακείμενες δραστηριότητες που σημαίνει ότι η σχεδιασμένη και προγραμματισμένη μεταφορά τους σε περισσότερο κατάλληλη θέση και η παράλληλη αξιοποίηση των χώρων αυτών για άλλες προσαρμοσμένες δράσεις θα έχουν πολλαπλά οφέλη για τους φιλοξενούμενους του Δημοτικού Γηροκομείου (νομικό πρόσωπο) με σύγχρονες εγκαταστάσεις, περισσότερες θέσεις, περισσότερους πόρους και την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου και τον Δήμο Χανίων να ωφελείται επιχειρησιακά και πολλαπλά. Προσωπικά θα πρότεινα στην Δημοτική Αρχή να εξετάσει το θέμα της αξιοποίηση της Δημοτικής Περιουσίας.

To “Value Engineering” είναι ορολογία που υιοθετεί το Τεχνικό Επιμελητήριο και αφορά στην υπεραξία στα τεχνικά έργα είτε βελτιώνοντας
το παραγόμενο αποτέλεσμα είτε περιορίζοντας το κόστος είτε και τα δύο.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα