«Προσπαθώ σε καθετί που διαβάζω να βρίσκω κάτι ενδιαφέρον, πώς αυτό που θα μάθω μπορεί να με κάνει καλύτερο άνθρωπο.
Ετσι κάθε ώρα διαβάσματος γίνεται μία ώρα αυτοβελτίωσης» λέει ο μαθητής της Β’ τάξης του 4ου Γενικού Λυκείου Χανίων Τηλέμαχος Κουτουράτσας, που πρόσφατα πήρε το τρίτο βραβείο στον πανελλήνιο διαγωνισμό Βιολογίας, ήταν ο μοναδικός που διακρίθηκε από την Κρήτη στον πανελλήνιο διαγωνισμό της Μαθηματικής Εταιρείας στην πρώτη φάση “Θαλής” και στη δεύτερη φάση “Ευκλείδης”, ενώ διακρίθηκε για την έκθεση που έγραψε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού διαγωνισμού “Euroschola”. Μαθητής του 20 καθώς ο βαθμός του απολυτηρίου του πέρυσι στην Α’ τάξη Λυκείου ήταν 19,9 (γιατί είχε 18 στη Γυμναστική!), με γενικό βαθμό 20 φέτος στο α’ τετράμηνο της Β’ Λυκείου, ο Τηλέμαχος, παρά τις συνεχείς διακρίσεις, παραμένει ένας έφηβος προσγειωμένος, μία ολοκληρωμένη προσωπικότητα, με σοβαρότητα, συγκροτημένο και ισορροπημένο λόγο, αποτελώντας ένα λαμπρό παράδειγμα νέου ανθρώπου.
Με αφορμή τις πρόσφατες διακρίσεις του, μιλήσαμε μαζί του για τα μαθήματα, το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και τα όνειρά του.
«Αυτό που με γοήτευσε στα Μαθηματικά είναι ότι μπορούμε να εξηγήσουμε σχεδόν τα πάντα στον κόσμο, εάν καταλαβαίνουμε τι μας λένε. Οπως μου είχε πει και ένας καθηγητής μου στη Φυσική “ο Αϊνστάιν μπόρεσε να κάνει τόσες ανακαλύψεις στη Φυσική γιατί καταλάβαινε τι του έλεγαν τα Μαθηματικά”», ανέφερε ο Τηλέμαχος, που, όπως είναι φυσικό, έχει 20 στα Μαθηματικά του σχολείου.
«Από πολύ μικρός μου άρεσε να ασχολούμαι με την Ιατρική, με τη Βιολογία, με το μυστήριο της ζωής. Παρατηρούσα τα φαινόμενα στη Φύση, αναρωτιόμουν γιατί συμβαίνει το κάθε τι, γιατί να αρρωσταίνει κάποιος, ποιος ο ρόλος κάθε πρωτεΐνης κι έπειτα έβλεπα αρκετά ντοκιμαντέρ σχετικά με τη Βιολογία που μου ενεργοποίησαν τη φαντασία. Από τότε λατρεύω το συγκεκριμένο μάθημα, τη Βιολογία», λέει ο Τηλέμαχος, που, όταν τον ρωτάμε τι βαθμό έχει στο μάθημα της Βιολογίας, απαντά χαμογελώντας «20».
Αλλωστε ο ίδιος προσανατολίζεται προς τον κλάδο της Ιατρικής.
« Θέλω πάρα πολύ να γίνω γιατρός. Μου αρέσει πολύ αυτός ο κλάδος και ελπίζω να τα καταφέρω. Θα ήθελα να εστιάσω στην έρευνα, εάν το επιτρέψουν βέβαια οι συνθήκες».
«ΑΥΤΟΒΕΛΤΙΩΣΗ»
Τον ρωτάμε πώς καταφέρνει να αριστεύσει σε όλα τα μαθήματα και απαντά: «Χρειάζεται διάβασμα, αλλά με μέτρο. Προσωπικά δίνω την απαραίτητη σημασία σε κάθε μάθημα. Δεν θεωρώ κάποιο μάθημα ως κατώτερο, πρώτον γιατί εκτιμώ πάρα πολύ τη Γενική Παιδεία. Πιστεύω ότι κάθε μάθημα έχει να μας προσφέρει και δεύτερον δεν αντιμετωπίζω το μάθημα σαν αγγαρεία. Προσπαθώ σε καθετί που διαβάζω να βρίσκω κάτι ενδιαφέρον, πώς αυτό που θα μάθω μπορεί να με κάνει καλύτερο άνθρωπο. Ετσι κάθε ώρα διαβάσματος γίνεται μία ώρα αυτοβελτίωσης».
«ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ»
Για το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα ο Χανιώτης μαθητής θεωρεί πως «πρόκειται για ένα εξετασιοκεντρικό σύστημα, το οποίο καλλιεργεί τη βαθμοθηρία και γονείς και μαθητές κυνηγάνε το 20, με αποτέλεσμα τα παιδιά να χάνουν την παιδική ηλικία. Είναι αυτό που μας έχει οδηγήσει στη μετριοκρατία που επικρατεί στην εποχή μας. Εγώ μπορεί να έχω γενική βαθμολογία 20, αλλά δεν ήταν ποτέ αυτό ο πρώτος στόχος μου. Πραγματικά δεν είμαι βαθμοθήρας. Θεωρώ πως όλη αυτή η μετριότητα, το να κυνηγάμε κάποιες ταμπέλες, αποτυπώνει μια γενικότερη αντίληψη της κοινωνίας μας. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι άνθρωποι, άνθρωποι και γνώση. Οχι τα εικοσάρια στη βαθμολογία».
«Οι μαθητές δεν θα πρέπει να θυσιάζουν την παιδική τους ηλικία, τα μαθητικά χρόνια, γιατί είναι πραγματικά πολύτιμα. Οσον αφορά τις Πανελλαδικές πρέπει να αφοσιωθούμε στον στόχο μας, αλλά να μην το κάνουμε και το τέλος του κόσμου εάν δεν επιτύχουμε. Να μην θεωρούμε ότι στις Πανελλαδικές τελειώνει η ζωή μας και κρίνεται όλος μας ο βιοπορισμός», αναφέρει ο μαθητής.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Ο ίδιος τονίζει τη σημαντική συμβολή της οικογένειας σε κάθε προσπάθεια. «Οι γονείς μου από όταν ήμουν μικρός, είχαν καλλιεργήσει αυτό το πνεύμα του να ενδιαφέρομαι πραγματικά για το κάθε τι. Αυτό που κυρίως εκτιμώ πάρα πολύ στους γονείς μου είναι το γεγονός ότι δεν με πιέζουν με τους βαθμούς. Δηλαδή μπορώ να διαβάζω και να χαίρομαι που διαβάζω», αναφέρει ο Τηλέμαχος για τους γονείς του, οι οποίοι ασχολούνται με την Ιατρική και τις Οικονομικές Επιστήμες.
«Η Ελλάδα μπορεί να θέσει τους κατευθυντήριους άξονες για την πορεία της Ευρώπης»
Παράλληλα, η έκθεση του Χανιώτη μαθητή για τη συμμετοχή του στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό “Euroshcola”, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στο Στρασβούργο, συγκέντρωσε βαθμολογία 100/100. Επίσης ο ίδιος εκλέχτηκε εκπρόσωπος μιας ευρωπαϊκής μαθητικής ομάδας εργασίας και συμπυκνώνοντας τις προτάσεις που διατυπώθηκαν προς το Ευρωκοινοβούλιο, κέρδισε τις εντυπώσεις για τη δύναμη του λόγου του, τις αξίες και το ήθος που προέβαλε.
«Με τη συμμετοχή μου μπόρεσα να καταλάβω τη σημασία του διαλόγου και πόσο πολύ η Ευρώπη χρειάζεται την ανθρωπιστική παιδεία. Διότι άκουσα απόψεις μαθητών από την Ευρώπη κατά της φιλανθρωπίας και κατά όλων των ανθρωπιστικών αξιών. Αυτό που καταλάβαμε είναι ότι η Ευρώπη αυτό που χρειάζεται ετούτη τη στιγμή είναι η Παιδεία, Παιδεία ανθρωπιστική. Και η συμβολή της Ελλάδας είναι σημαντικό ως προς αυτό, διότι η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει παράξει πολιτισμό πολλές φορές στο παρελθόν και μπορεί να αναδείξει αυτήν την πνευματική της αξία, να επαναφέρει τις δημοκρατικές αξίες στο προσκήνιο, να θέσει τους κατευθυντήριους άξονες για την πορεία της Ευρώπης», ανέφερε ο Τηλέμαχος και πρόσθεσε: «Ωστόσο, αυτό που βίωσα εγώ από τη συναναστροφή μου με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους μαθητές στο Ευρωκοινοβούλιο ήταν περιφρόνηση. Και δεν χρειάζεται να πω από ποιες χώρες, διότι όλοι μπορούμε να τις φανταστούμε… Υπήρχαν Ευρωπαίοι μαθητές που μας έβλεπαν με “στραβό μάτι”, μας αποφεύγανε, ακούγανε για Ελληνες μαθητές και… ξινίζανε Από τη μια πλευρά είναι λογικό, αφού ορισμένα ευρωπαϊκά media έχουν δημιουργήσει την εικόνα του τεμπέλη και διεφθαρμένου Ελληνα. Ομως με την παρουσία μας εκεί ως ελληνική αποστολή, καταφέραμε και τους διαψεύσαμε».