Για αποφυγή παρερμηνείας αναφέρομαι στις 100δες νέων Χανιωτών που συμμετέχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις σε 28 μέρες από σήμερα.
H μοναδικότητα των φετινών εξετάσεων είναι ότι γίνονται σε προεκλογικές περιόδους. Αν ήταν άλλες εποχές, οι ντουντούκες , οι συγκεντρώσεις σε κάθε ρούγα της πόλης, οι ολονύκτιοι τσακωμοί των αφισοκολλητών θα είχαν ήδη τρελάνει τους υποψήφιους μας.
Ευτυχώς, φέτος επικρατεί ηρεμία.
Κι είναι αυτή που χρειάζονται οι υποψήφιοι μας.
Είναι κοινή διαπίστωση ότι οι άλλοι μας υποψήφιοι- μερικές 10δες αυτοί – των βουλευτικών εκλογών δεν είναι φασαριόζοι.
Στο σημείωμα παραθέτω συμπεράσματα ερευνών που αφορούν μια σειρά παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση των υποψηφίων μας.
1 Τα κοινωνικά δίκτυα
Οι υποψήφιοι μας, όπως κι όλοι οι έφηβοι, επηρεάζονται σε ένα απροσδιόριστο βαθμό από τα Μέσα τους.
Για κάποιους είναι μοναδική ευκαιρία να διευρύνουν τους ορίζοντες τους και να ανακαλύψουν ευκαιρίες. Όπως συμβαίνει σε έφηβους που κατοικούν μακριά από το αστικό κέντρο του Νομού.
Άλλοι χάνουν την αυτοπεποίθηση τους όταν συνυποψήφιοι τους καυχιόνται δημόσια ‘Τελείωσα τις επαναλήψεις μου’ ή ‘Τώρα είμαι άνετη’. Κι άλλοι πιο ευαίσθητοι εξαντλούν στα Μέσα την δημιουργικότητα και τα όρια της συγκέντρωσης τους.
Τέλος, ένας μεγάλος αριθμός υποψηφίων που είναι συνδεδεμένοι συνεχώς στα Μέσα μελετούν ανοργάνωτα
Ο λόγος; Ανεβάζουν φωτογραφίες και σχόλια στα Μέσα. Μοιράζονται ασημαντότητες. Στην περίπτωση τους μπλέκονται τα όρια της αυτονομίας που διεκδικούν και της εξάρτησης τους. Ένα απίστευτο κουβάρι. Είναι σαν να ανεβαίνεις ένα ποτάμι χωρίς πλοηγό, χωρίς χάρτη προσπαθώντας να φθάσεις στις πηγές βγάζοντας φωτογραφίες και βίντεο.
Σήμερα είναι αργά για παρεμβάσεις κι αψιμαχίες. Έρευνα δείχνει ότι αυτές οφείλουν να γίνονται στην 1η Γυμνασίου. Τότε κάθε παρέμβαση οφείλει να εξετάζει τα θετικά, τα αρνητικά και τις εναλλακτικές προτάσεις.
Σήμερα θυμόμαστε ότι, όσο περισσότερο προσκολλημένοι είναι οι υποψήφιοι μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόσο μεγαλύτερη ανάγκη έχουν την υποστήριξη μας.
2 Τι στοχεύσεις;
Τα λόγια, οι συζητήσεις, οι παραινέσεις των πατεράδων επηρεάζουν τα παιδιά σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι νομίζαμε.
Σχετική έρευνα διαπίστωσε ότι οι πατεράδες επηρεάζουν την ανάπτυξη της γλωσσικής δεξιότητας. Οι πατεράδες μπορεί να μιλάνε λιγότερο, να κάνουν λιγότερες ερωτήσεις, αλλά είναι το είδος των ερωτήσεων και πως τις διατυπώνουν ο λόγος που επηρεάζουν τα παιδιά τους. Από την άλλη πλευρά ο χειμαρρώδης λόγος μιας μητέρας δεν φαίνεται να τα επηρεάζει στις αποφάσεις τους. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν εμπλουτίζουν το λεξιλόγιο τους.
Σε κάθε περίπτωση σήμερα οι έφηβοι έχουν ανάγκη από σύντομες συζητήσεις. Που έχουν θετική στόχευση, ενθάρρυνση, αναπτυξιακό μοντέλο σκέψης και που συνοδεύονται από την αντίστοιχη γλώσσα σώματος.
3 Η μάστιγα των θορύβων
Οι θόρυβοι της πόλης, έξω από σχολεία και σπίτια, βλάπτουν σοβαρά την μνήμη και την προσοχή των υποψηφίων. Ιδιαίτερα την βραχύχρονη μνήμη. Αυτό σημαίνει ότι όσοι κι όσες είναι άτυχοι να μελετούν σε θορυβώδες περιβάλλουν δυσκολεύονται αφάνταστα.
Η έρευνα έγινε στην Βαρκελώνη με συμμετοχή 2680 παιδιών από 38 σχολεία. Οι ερευνητές μέτρησαν τον εξωτερικό θόρυβο 2 φορές σε ένα εξάμηνο. Χρησιμοποιώντας διαδικτυακά γνωστικά τεστ, αξιολόγησαν τη βραχυπρόθεσμη μνήμη και την προσοχή των παιδιών κάθε 3 μήνες για ένα χρόνο. Τα παιδιά σε σχολεία με υψηλότερα μέσα επίπεδα θορύβου – πάνω από 30 ντεσιμπέλ – παρουσίασαν μια πιο αργή βελτίωση. Επίσης, ένα μεγαλύτερο επίπεδο διακύμανσης στα επίπεδα θορύβου συσχετίστηκε, πιο έντονα, με βραδύτερη βελτίωση τόσο της μνήμης εργασίας όσο και της προσοχής, σε σύγκριση με πιο σταθερά επίπεδα θορύβου. Ευτυχώς, που δεν βρέχει την περίοδο των εξετάσεων γιατί τότε ο θόρυβος του δρόμου θα ήταν αφόρητος.
Γνωρίζουμε ήδη ότι η ηχορύπανση από την οδική κυκλοφορία διαταράσσει τον ύπνο κι αυξάνει το άγχος μας. Το ίδιο συμβαίνει με το θόρυβο των αεροσκαφών που μειώνει τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και την κατανόηση ανάγνωσης.
4 Γνώθι εαυτόν και μνήμη εργασίας
Είναι δύσκολο να γνωρίζουμε αν ‘η αυτογνωσία προάγει την ευημερία ή η ευημερία προωθεί την αυτογνωσία’ μας λένε οι ειδικοί.
Είναι μια ανοιχτή ερώτηση.
Υποψήφιοι με γνώση της προσωπικότητάς τους –μεταγνώση- έχψουν την δυνατότητα να κάνουν σοφότερες επιλογές. Δηλαδή, ποιες σταδιοδρομίες να ακολουθήσουν, με τι σειρά, με ποιους να δημιουργήσουν σχέσεις, φιλίες και δεσμούς.
Υποψήφιοι με ανεπτυγμένη μεταγνώση έχουν ομαλότερες αλληλεπιδράσεις, υποστηρίζουν τη συνοχή της ομάδας τους και δίνουν νόημα στην προσπάθεια τους.
Υποψήφιοι με ανεπτυγμένη μνήμη εργασίας διαχειρίζονται το χρόνο και το άγχος τους αποτελεσματικά και απορρίπτουν εξωτερικές παρεμβολές.
Συμπερασματικά
-Κάθε παράγοντας επηρεάζει ένα/μία υποψήφιο διαφορετικά.
-Σεβόμαστε τους υποψηφίους μας και τις προσπάθειες τους αποφεύγοντας θορύβους και παρεμβάσεις.
-Οι σύντομες οικογενειακές συζητήσεις έχουν θετική υποστηρικτική στόχευση.
-Μετακινούμε τους υποψήφιους από περιοχές στις οποίες ο θόρυβος είναι ενδημικός με μεγάλες αυξομειώσεις.
-Η υπερβολική προσκόλληση υποψηφίων σε Μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να οφείλεται σε αδυναμία τους να αντιμετωπίσουν τις εξετάσεις.
*Πτυχ. Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού, Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση. Επικοινωνία polygnosi@otenet.gr .
Τα βιβλία του ‘Μαθαίνω εύκολα΄ ‘Θυμάμαι εύκολα’ ‘Μελετώ αποτελεσματικά’
διατίθενται από τα βιβλιοπωλεία Libraire και ΚΥΒΟΣ.