Στην κατάταξη πτυχιακών, διπλωµατικών και διδακτορικών
διατριβών σύµφωνα µε τις προβολές τους στο διαδίκτυο
Το υψηλό επίπεδο των σπουδών που προσφέρουν τα Ελληνικά δηµόσια Πανεπιστήµια αντανακλάται και µέσα από τις εργασίες που παρουσιάζουν οι φοιτητές τόσο σε προπτυχιακό, σε µεταπτυχιακό αλλά και σε διδακτορικό επίπεδο σπουδών. Σύµφωνα µε τα προγράµµατα σπουδών των Ελληνικών ΑΕΙ, σε προπτυχιακό επίπεδο οι πτυχιακές εργασίες δεν είναι πάντοτε υποχρεωτικές. Τα µεταπτυχιακά προγράµµατα έχουν σχεδόν στο σύνολό τους υποχρεωτική διπλωµατική εργασία, ενώ στην περίπτωση της διδακτορικής διατριβής, εξ ορισµού υπάρχει η υποχρέωση κατάθεσης και υποστήριξής της.
Σηµαντικό στοιχείο που έχουν πολλές από τις εργασίες αυτές πέραν της επιστηµονικής αξίας αποτελεί και το πόσο ενδιαφέρει το θέµα τους το ευρύ κοινό και γενικότερα την κοινωνία. Με τα σηµερινά µέσα τεχνολογίας, υπάρχει η δυνατότητα οι παρουσιάσεις των εργασιών να είναι διαθέσιµες διαδικτυακά σε µορφή βίντεο, και να µετρηθεί το ενδιαφέρον του κοινού, µέσω των προβολών που θα συγκεντρώσουν. Στην εργασία αυτή έχουν εντοπιστεί βίντεος από παρουσιάσεις πτυχιακών, διπλωµατικών και διδακτορικών διατριβών, Ελληνικών ΑΕΙ στο YouTube και έχει γίνει κατάταξή τους σύµφωνα µε τον αριθµό προβολών που έχουν συγκεντρώσει. Συνολικά εντοπίστηκαν 86 εργασίες, από τις οποίες 16 ήταν πτυχιακές εργασίες, 35 διπλωµατικές εργασίες και 35 διδακτορικές διατριβές, συγκεντρώνοντας 197.381 προβολές µε ηµεροµηνία ανάκτησης δεδοµένων 17/6/2024.
Στο Σχήµα 1 εµφανίζονται τα ποσοστά σε πτυχιακές, διπλωµατικές και διδακτορικές διατριβές ως προς τον απόλυτο αριθµό και τις προβολές των εργασιών. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως παρόλο που οι πτυχιακές εργασίες ήταν µόλις το 18.6% του συνόλου, συγκέντρωσαν το 41% των προβολών στο YouTube, έχοντας κατά µέσο όρο περίπου 5000 προβολές ανά εργασία. Οι διπλωµατικές εργασίες συγκέντρωσαν περίπου 2800 προβολές ανά εργασία και οι διδακτορικές διατριβές περίπου 500 προβολές ανά εργασία. Φαίνεται να ισχύει πως επειδή τα θέµατα που µελετούν οι πτυχιακές εργασίες είναι πιο προσιτά στο ευρύ κοινό συγκεντρώνουν γενικά µεγαλύτερο πλήθος προβολών, το οποίο µειώνεται όσο πιο εξειδικευµένο είναι το θέµα σε µεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο.
Τα Σχήµατα 2 και 3 απεικονίζουν τον αριθµό των εργασιών ανά έτος σύµφωνα µε την ηµεροµηνία δηµοσίευσής τους ανά κατηγορία (διά ζώσης και εξ αποστάσεως) αλλά και τα αντίστοιχα ποσοστά. Σύµφωνα µε τα Σχήµατα αυτά, εντοπίστηκαν εργασίες από το 2013 και µετά, µε τον αριθµό τους να αυξάνει ειδικά µετά το 2020 όπου λόγω της πανδηµίας covid19, ξεκίνησαν να αυξάνονται οι εξ αποστάσεως παρουσιάσεις εργασιών. Σήµερα σύµφωνα µε το Σχήµα 3, έχουµε συνολικά ίσο αριθµό εξ αποστάσεως και διά ζώσης, ενώ στον αριθµό προβολών προηγούνται οι διά ζώσης µε 67% έναντι 33% των εξ αποστάσεως, έχοντας όµως και το πλεονέκτηµα της κατά µέσο όρο παλαιότερης ανάρτησής τους στο διαδίκτυο.
Στην Εικόνα 1 εµφανίζονται στιγµιότυπα από παρουσιάσεις των τριών πρώτων εργασιών σε αριθµό προβολών και οι σχετικοί σύνδεσµοι των βίντεος από το YouTube. Οι δύο πρώτες αφορούν διά ζώσης παρουσιάσεις, ενώ η τρίτη αφορά εξ αποστάσεως, η οποία παρόλο που είναι αρκετά πρόσφατη (2022) έχει ήδη συγκεντρώσει 16000 προβολές. Στον Πίνακα 1 εµφανίζονται οι 10 πρώτες σε κατάταξη των εργασίες σύµφωνα µε τον αριθµό προβολών τους στο YouTube µε τους αντίστοιχους συνδέσµους. Η πρώτη σε κατάταξη είναι διπλωµατική εργασία του Τµήµατος ΗΜΜΥ του ΑΠΘ, µε περίπου 28000 προβολές και χρονολογία ανάρτησης το 2013. Η δεύτερη σε κατάταξη είναι πτυχιακή εργασία του Τµήµατος ∆ιοικητικής Επιστήµης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ, µε περίπου 18000 προβολές και χρονολογία ανάρτησης το 2020. Αξίζει να σηµειωθεί πως ανάµεσα στις πέντε πρώτες, οι τέσσερις είναι πτυχιακές εργασίες, γεγονός που ενισχύει και το προηγούµενο συµπέρασµα σχετικά µε το µεγάλο αριθµό προβολών των πτυχιακών εργασιών.
Στα Σχήµατα 4 και 5 εµφανίζεται η κατάταξη των Πανεπιστηµίων και των Τµηµάτων τους αναφορικά µε τον αριθµό των προβολών των εργασιών. Σύµφωνα µε την κατάταξη των Πανεπιστηµίων, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήµιο (ΕΛΜΕΠΑ) µε 28.6%, δεύτερο είναι το Πανεπιστήµιο ∆υτικής Μακεδονίας (Π∆Μ) µε 22.6% και τρίτο είναι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) µε 20.3%.
Σύµφωνα µε την κατάταξη των Τµηµάτων Πανεπιστηµίων του Σχήµατος 5, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Τµήµα ∆ιοικητικής Επιστήµης και Τεχνολογίας του ΕΛΜΕΠΑ µε 28.6%, ενώ στην δεύτερη και τρίτη θέση είναι τα Τµήµατα ΗΜΜΥ του Π∆Μ και του ΑΠΘ µε ποσοστά 14.4% και 14.2%, αντίστοιχα. Το Τµήµα ∆ιοικητικής Επιστήµης και Τεχνολογίας (∆ΕΤ) του ΕΛΜΕΠΑ µε 28.6%, συγκεντρώνει τις προβολές που έχουν τα δύο Τµήµατα του ΗΜΜΥ του Π∆Μ και του ΑΠΘ µαζί, έχοντας κατά µέσο αριθµό 8000 προβολές ανά εργασία, ενώ από τον Πίνακα 1 προκύπτει ότι τρεις εργασίες από το Τµήµα ∆ΕΤ του ΕΛΜΕΠΑ βρίσκονται στις πέντε πρώτες θέσεις σε κατάταξη εργασίες σύµφωνα µε τον αριθµό προβολών τους στο YouTube. Τα παραπάνω στοιχεία αποδεικνύουν την ξεκάθαρα ανοδική του πορεία του Τµήµατος ∆ΕΤ η οποία διασφαλίζεται και από την πρόσφατη ένταξή του και στο δεύτερο επιστηµονικό πεδίο. Το Τµήµα ∆ΕΤ αποδεδειγµένα πληροί όλα τα Ακαδηµαϊκά Κριτήρια και ξεκίνησε δωρεάν το πρώτο Μεταπτυχιακό στην Ελλάδα στον Ψηφιακό Μετασχηµατισµό το 2021.
1. Η Ελευθερία Κυριακίδη είναι προπτυχιακή φοιτήτρια του Τµήµατος ∆ιοικητικής Επιστήµης και Τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστηµίου και µέλος του Εργαστηρίου Επιστήµης ∆εδοµένων, Πολυµέσων και Μοντελοποίησης του Τµήµατος.
2. Ο Μιχάλης Περονικολής είναι υποψήφιος διδάκτορας του Τµήµατος ∆ιοικητικής Επιστήµης και Τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστηµίου και µέλος του Εργαστηρίου Επιστήµης ∆εδοµένων, Πολυµέσων και Μοντελοποίησης του Τµήµατος.
3. Ο Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής και Πρόεδρος του Τµήµατος ∆ιοικητικής Επιστήµης και Τεχνολογίας του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστηµίου. Επίσης, είναι διευθυντής του Εργαστηρίου Επιστήµης ∆εδοµένων, Πολυµέσων και Μοντελοποίησης του Τµήµατος.