Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Προτίμηση σε βιολογικά προϊόντα από αρκετούς Χανιώτες

Εμπιστοσύνη στα βιολογικά προϊόντα ακόμα και στην οικονομική και την ενεργειακή κρίση συνεχίζουν να δείχνουν οι Χανιώτες. Αυτό μας λένε οι άνθρωποι του “Συνεταιρισμού Γαία”, μιας πρότυπης συλλογικής προσπάθειας οργάνωσης της παραγωγής και της εμπορίας των βιολογικών προϊόντων που ξεκίνησε πριν από 27 χρόνια στα Χανιά.

O Συνεταιρισμός ιδρύθηκε από μια χούφτα ανθρώπους και σήμερα έχει φτάσει τα 250 μέλη (παραγωγοί και καταναλωτές) και από το μικρό κατάστημα στο υπόγειο της οδού Πλάτωνος, διαθέτει πλέον 2 καταστήματα με 10 άτομα προσωπικό.
«Η μεγαλύτερη συνεισφορά της “Γαία” είναι ότι έκανε γνωστό το πιστοποιημένο βιολογικό προϊόν και την αξία του στον κόσμο» δηλώνει στα “Χ.ν.” ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού κ. Μανώλης Κινδελής.
Τα πρώτα χρόνια λειτουργιάς τους συνεταιρισμού οι πελάτες δεν ήταν πολλοί αλλά ήταν «οι “ψαγμένοι”, οι άνθρωποι που είχαν την ευαισθησία και το ενδιαφέρον και την ενημέρωση από ξένα έντυπα για να μάθουν την αξία των βιολογικών προϊόντων που γνώριζαν πως στην Ευρώπη είχε ξεκινήσει από πολύ νωρίς αυτή η προσπάθεια για παραγωγή προϊόντων απαλλαγμένα από χημικά» αναφέρει η διευθύντρια του συνεταιρισμού κ. Ευαγγελία Μυλωνάκη.
Εκείνοι την εποχή οι παραγωγοί βιολογικών καλλιεργειών ήταν ελάχιστοι και στο συνεταιρισμό θυμάται ο κ. Κινδελής «συμμετείχαν κάποιο γεωπόνοι και παραγωγοί που ήθελαν να βάλουν τέλος στη χρήση φυτοφαρμάκων γιατί ήξεραν τι γίνεται και κάποιοι καταναλωτές που αναζητούσαν κάτι καλύτερο για το πιάτο τους.» Τα χρόνια αυτά υπήρχε έλλειμμα ενημέρωσης καθώς σύμφωνα με την κ. Μυλωνάκη «για να βρεις στοιχεία για την καλλιέργεια, γενικά για τα βιολογικά η αξιόπιστη βιβλιογραφία ήταν ως επί το πλείστον ξενόγλωσση. »
Η “Γαία” στήριξε παραγωγούς να μπουν στη βιολογική καλλιέργεια δίνοντας κίνητρα σε αγρότες που παρήγαγαν συμβατικά μέχρι τότε να αλλάξουν καλλιέργεια και να μπουν στη βιολογική και παράλληλα εργάστηκε για την ενημέρωση των Χανιωτών και την αντιμετώπιση της δυσπιστίας που υπήρχε το πρώτο διάστημα.
«Ως συνεταιρισμός εκτός από τους φορείς πιστοποίησης και εμείς ελέγχουμε τα προϊόντα που διακινούμε καθώς κάνουμε αναλύσεις. Η δυσπιστία έχει να κάνει με την άγνοια και την ημιμάθεια πχ. υπάρχουν κάποιοι που πουλάνε προϊόντα και λένε ότι είναι “αψέκαστα” και ότι βάζουν “μόνο κοπριά και όχι λιπάσματα” αλλά ο καταναλωτής -επειδή είμαστε μικρή κοινωνία – γνωρίζει τι κάνει στο χωράφι του ο συγκεκριμένος και σκέφτεται πολλές φορές ότι “όλοι το ίδιο είναι”» εξηγεί η διευθύντρια της “Γαία”.

ΤΙΜΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ

Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει είναι η τιμή πώλησης των βιολογικών προϊόντων. Μήπως απευθύνονται στα “μεγάλα πορτοφόλια”, ρωτάμε; «Αυτό είναι ένας μύθος. Δεν ψωνίζουν μόνο οι εύποροι αλλά και άνθρωποι μεσαίας οικονομικής δύναμης αλλά και άνθρωποι του μεροκάματου που θέλουν ποιοτικά προϊόντα. Γνωρίζω ανθρώπους που έχουν πολύ μεγάλη οικονομική επιφάνεια αλλά δεν καταναλώνουν βιολογικά» απαντάει ο κ. Κινδελής και η κ. Μυλωνάκη συμπληρώνει «οι πελάτες μας έρχονται γιατί θέλουν κάτι αγνό. Πριν την κρίση μπορεί να αγόραζαν όλα τα προϊόντα βιολογικά τώρα θα πάρουν τα μισά. Δεν είχαμε παρά ελάχιστους πελάτες που σταμάτησαν τελείως και βλέποντας τις τιμές των συμβατικών σιγά-σιγά επανήλθαν. Γιατί και σε εμάς υπάρχουν αυξήσεις αλλά όχι τόσο όσο τα συμβατικά. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί και οι παραγωγοί έχουν κρατήσει χαμηλές τις τιμές τους και εμείς απορροφήσαμε πολλές αυξήσεις. Μειώθηκαν οι τζίροι μας και στην οικονομική κρίση και τώρα με την ενεργειακή κρίση αλλά πελάτες δεν χάσαμε! Ο κόσμος μπορεί να μείωσε τον όγκο του καλαθιού του αλλά δεν τα εγκατέλειψε τα βιολογικά επ’ ουδενί και αυτό είναι πολύ σημαντικό».
Στο θέμα των τιμών πάλι η κ. Μυλωνάκη καλεί τους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί στις ετικέτες του κάθε προϊόντος. «Έρχεται κόσμος και μου λέει ότι βρήκα τον Α΄ χυμό στο Χ΄ κατάστημα και κοστίζει 1 ευρώ και εσείς το δίνετε το χυμό 2,50 ευρώ. Τους ζητώ να δουν στις ετικέτες την περιεκτικότητα στο χυμό γιατί αυτό που κοστίζει ένα ευρώ έχει ελάχιστο χυμό, περιέχει πιο πολύ νερό. Πάλι φυτικά ροφήματα που επίσης υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση όπως στο ρόφημα φουντουκιού, αμυγδάλου υπάρχουν συσκευασίες πιο φτηνές αλλά με περιεκτικότητα 3,4,5 % αμυγδάλου! Αν δείτε τις δικές μας η περιεκτικότητα είναι 15,16% και παραπάνω, καμία σχέση δηλαδή το ένα προϊόν με το άλλο».
Όμως η βασική αιτία κατανάλωσης των βιολογικών προϊόντων έχει να κάνει με την υγεία του καταναλωτή αλλά και του παραγωγού και φυσικά και το περιβάλλον. «Είναι τεράστια τα οφέλη για την υγείας μας, αυτό πρέπει να το καταλάβει ο κόσμος και να δει και τι ζημιά έχει προκαλέσει στο περιβάλλον
η ανεξέλεγκτη χρήση φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων» καταλήγει ο κ. Κινδελής.

 

 

Εκλογοαπολογιστική συνέλευση στις 12 Ιουλίου

Στις 12 Ιουλίου η “Γαία” πραγματοποιεί την εκλογοαπολογιστική της συνέλευση. «Θέλουμε να έχουμε νέα μέλη, ανθρώπους ενεργούς να μπουν στο Δ.Σ. και να συνεχίσουν αυτό που ξεκινήσαμε εμείς» τονίζει ο κ. Κινδελής , προσθέτοντας πως η “Γαία” δεν είναι μόνο εμπόριο βιολογικών προϊόντων αλλά υπηρετεί όλη τη φιλοσοφία της βιολογικής και της οικολογικής γεωργίας. «Διοργανώνουμε ημερίδες, παρουσιάσεις βιβλίων και μας ενδιαφέρει οτιδήποτε αφορά το βιολογικά και γενικά το οικολογικό ζήτημα. Τα όποια κέρδη – μετά το μέρισμα στα μέλη – επαναπενδύονται για την βελτίωση του συνεταιρισμού» υπογραμμίζει.
Από τη μεριά της η κ. Μυλωνάκη τονίζει ο συνεταιρισμός πραγματοποιεί ενημερωτικές εκδηλώσεις «σε δημοτικά- γυμνάσια-λύκεια, σε προσκόπους, οπουδήποτε μας καλέσουν για να ενημερώσουμε τον κόσμο . Παράλληλα βοηθάμε τους παραγωγούς για να αντιμετωπίσουν τυχών προβλήματα στην καλλιέργεια τους, για να ξεκινήσουν την παραγωγή και να διαθέσουν το προϊόν τους».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα