Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Πρότυπο η Παλαιόχωρα

Περιοχή – πρότυπο για ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη χαρακτηρίζεται σε νέα έρευνα για τον τουρισμό η Παλαιόχωρα.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων (Μ.Α.Ι.Χ.) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης και Ανάλυσης Δεδομένων – Πρόβλεψης του Πολυτεχνείου Κρήτης με τη βοήθεια και συνεργασία του Δήμου Καντάνου – Σελίνου.
Κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου 2015 συγκεντρώθηκαν από 25 μεταπτυχιακούς φοιτητές του Μ.Α.Ι.Χ. και ERASMUS (προερχόμενοι από τις κυριότερες χώρες του δείγματος) πρωτογενή δεδομένα με καθαρό δείγμα 615 επισκεπτών στην ευρύτερη περιοχή της Παλαιόχωρας μέσω προσωπικών συνεντεύξεων από τον Ιούνιο μέχρι και Σεπτέμβριο.
Οπως διαπιστώνουν οι ερευνητές, η περιοχή της Παλαιόχωρας «αν και δυσπρόσιτη από τα μεγάλα κέντρα άφιξης (λιμάνι και αεροδρόμιο) έχει καταφέρει να αποσπάσει μία σημαντική μερίδα συνειδητών επισκεπτών, οι οποίοι σκιαγραφούν ένα προφίλ το οποίο δένει άμεσα με αυτά τα οποία προσφέρει ο τόπος. Η διαχρονικότητα και η σαφώς αυξανόμενη επισκεψιμότητα  της ευρύτερης περιοχής αποτελούν σημάδια σωστής διαχείρισης και ικανοποιητικών παροχών, τα οποία όμως οφείλουν να σκιαγραφηθούν έτσι ώστε να κοινοποιηθούν και να ενδυναμωθούν για την ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη ανάπτυξή της».


ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, «το πιο σημαντικό στοιχείο το οποίο διαφοροποιεί τους επισκέπτες της Παλαιόχωρας, είναι η εθνικότητά τους καθώς τρεις στους τέσσερις προέρχονται από μη σκανδιναβικές χώρες. Αυτό είναι εξαιρετικά περίεργο καθώς είναι γνωστή η “πληθυσμιακή” κυριαρχία των Σκανδιναβών τουριστών (52%) στη Δυτ. Κρήτη. Η πλειοψηφία των επισκεπτών προέρχεται από χώρες Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης (Γερμανία, Μ. Βρετανία, Αυστρία και Γαλλία). Μία ακόμα ιδιαιτερότητα έχει να κάνει με το δηλωθέν εισόδημα, οι περισσότεροι είναι μέσου και υψηλού εισοδήματος».

ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΑ
Επίσης, από τις απαντήσεις προέκυψε ότι «κυρίαρχος λόγος που επιλέγουν την περιοχή για τις διακοπές τους είναι το φυσικό περιβάλλον. Το τρίπτυχο (ήλιος, θάλασσα, παραλίες) είναι το πιο ισχυρό κίνητρο για την επιλογή τους. Σημαντικός παράγοντας αναδεικνύεται και το τοπικό φαγητό, γεγονός που δείχνει ότι η έννοια της κρητικής κουζίνας και διατροφής διαδραματίζει καίριο ρόλο, ένα πεδίο που μπορεί να αναπτυχθεί περαιτέρω. Η σχέση τιμών και κόστους υπηρεσιών ακολουθεί ως ένας τρίτος παράγοντας, ενώ ένα ποσοστό 25% δηλώνει ότι η επίσκεψή του σχετίζεται και με την ύπαρξη αρχαιολογικών χώρων».

ΚΡΑΤΗΣΗ ΜΕ E-MAIL
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, «ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η κράτηση του καταλύματος είναι διαφορετικός από ό,τι συμβαίνει σε άλλες περιοχές του Νομού. Oι περισσότεροι επισκέπτες έχουν ξαναεπισκεφτεί την περιοχή κατά το παρελθόν. Αυτό δικαιολογεί το γεγονός ότι δύο από τους δημοφιλέστερους τρόπους κράτησης είναι η προσωπική επαφή και το τηλέφωνο/e-mail. Σε παρεμφερή επίπεδα κυμαίνεται το online σύστημα, ενώ μικρότερα ποσοστά επιλέγουν κάποιο τουριστικό γραφείο ή τουριστικό πράκτορα».

Η ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Επίσης, η ικανοποίηση των επισκεπτών από τις υπηρεσίες των καταλυμάτων «κυμαίνεται σε εξαιρετικά υψηλά ποσοστά σε όλες τις κατηγορίες (καθαριότητα, υπηρεσίες ξενοδοχείου, ποιότητα φαγητού, τιμές, ασφάλεια). Μικρά ποσοστά καταγράφονται μόνο στην επιλογή των εσωτερικών δραστηριοτήτων, γεγονός όμως το οποίο έχει να κάνει κυρίως με την έλλειψη αυτών των υποδομών, αφού τα περισσότερα καταλύματα είναι μικρού μεγέθους και όπως είναι λογικό δεν προσφέρουν τέτοιου είδους παροχές».

ΕΞΟΔΑ ΔΙΑΜΟΝΗΣ
Επίσης, οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι οι δαπάνες των επισκεπτών αποτελούν «σημαντική τονωτική ένεση για την τοπική οικονομία» καθώς «οι κύριες πηγές στις οποίες διοχετεύονται οι δαπάνες των επισκεπτών, αφορούν εστιατόρια και ταβέρνες καθώς και αγορά φαγητού / ποτών, που στη συντριπτική τους πλειοψηφία γίνονται σε καταστήματα της περιοχής. Ως τρίτη επιλογή αναφέρουν την αγορά προϊόντων (όπως ρούχα, παπούτσια, χρυσαφικά και σουβενίρ). Στις τελευταίες θέσεις βρίσκονται οι εκδρομές και τα έξοδα για νυκτερινή διασκέδαση».

ΓΕΙΤΟΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Σε σχέση με γειτονικές περιοχές της Παλαιόχωρας, τις οποίες επισκέφτηκαν ή ανέφεραν προτίμηση για να επισκεφτούν οι τουρίστες, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ελαφονήσι με ποσοστό 71,80%, ακολουθούν οι Ανύδροι και η Σούγια με ποσοστά 53,2% και 42% αντίστοιχα. Στον αντίποδα δεν φαίνεται ότι είναι μέσα στις προτιμήσεις ο Ελυρος και το φαράγγι της Καντάνου, πιθανώς και λόγω ελλιπούς πληροφόρησης.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Μεταξύ των κυριότερων συμπερασμάτων, τα οποία προκύπτουν από τη μελέτη, όπως αναφέρουν τα μέλη της ερευνητικής ομάδας, είναι:
• Οι επισκέπτες είναι «πιστοί» της περιοχής (ποσοστό 60% έχει ξανα-επισκεφτεί την περιοχή), ενώ και η συντριπτική πλειοψηφία (ποσοστό 94%) δηλώνει πρόθεση να επισκεφτεί την περιοχή σε κάποια μελλοντική στιγμή.
• Η προσωπική επαφή και το τηλέφωνο αποτελούν κυρίαρχες επιλογές κατά τη διάρκεια κράτησης καταλύματος.
• Το Ελαφονήσι, οι Ανύδροι και η Σούγια αποτελούν τις πιο δημοφιλείς περιοχές για κοντινές επισκέψεις.
• Η ικανοποίηση για τις προσφερόμενες υπηρεσίες και από τις υπηρεσίες καταλύματος κυμαίνεται σε υψηλότατα ποσοστά, ποσοστά κοντά στο 90%
• Είναι επισκέπτες υψηλού εισοδήματος (ποσοστό 25% δηλώνει εισόδημα άνω των € 80.000).
• Ενα σημαντικό ποσοστό (40%) δαπανά ποσά άνω των € 900 κατά την παραμονή στην περιοχή, ενώ διαμένει άνω των 2 εβδομάδων (ποσοστό 40%).
• Η διασπορά των δαπανών που πραγματοποιούνται από τους επισκέπτες καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα των εμπορικών επιχειρήσεων της περιοχής (εστίασης, εμπορικά καταστήματα  και τοπικών αγροτικών/τροφίμων). Στην περίπτωση της Παλαιόχωρας θεωρείται ότι το 85% των χρημάτων ανακυκλώνεται στην περιοχή, αφού πρόκειται για μικρές επιχειρήσεις που η δραστηριοποίησή τους είναι τοπική. Ετσι το οικονομικό αποτύπωμα των επισκεπτών/τουριστών λόγω και του υψηλού πολλαπλασιαστή τουριστικής δαπάνης,  επιτρέπει την ευρύτερη περιοχή να απολαμβάνει αξιόλογα οικονομικά και κοινωνικά (θέσεις εργασίας) οφέλη.

Ομάδα συγγραφής και ανάλυσης
Η ομάδα συγγραφής και ανάλυσης αποτελείται από τους:
• Δρ Γεώργιος Μπαουράκης (διευθυντής Μ.Α.Ι.Χ.).
• Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης (Πολυτεχνείο Κρήτης – Audencia Nantes School of Management, Γαλλία).
• Περικλής Δράκος (Ε.Δ.Ι.Π. Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, Παν/μιο Κρήτης).
• Δρ Δημήτριος Νίκλης, ερευνητής, Τμ. Οικονομίας και Διοίκησης, Μ.Α.Ι.Χ. – Πολυτεχνείο Κρήτης.
• Ανδρέας Περράκης, ερευνητής, Μ.Α.Ι.Χ. – Πολυτεχνείο Κρήτης.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

4 Comments

  1. Προφανώς η μελέτη δεν περιλαμβάνει την έλλειψη διαχείρισης απορριμμάτων της συνολικής περιοχής και ότι το γεγονός αυτο οδηγει στη σημαντική μόλυνση των γειτονικών τουριστικών περιοχών αλλα και την γενίκοτερη περιβαλλοντική επιβάρυνση τους θερινούς μήνες. Βιολογικός ανυπαρκτος. Κανω λάθος?

    • Η μελέτη δεν λαμβάνει υπόψιν της την κατάθεση ψυχής του έμψυχου ανθρώπινου παράγοντα, των μόνιμων κατοίκων της, με την απουσία “ξεθοριασμένων χαμόγελων Και συναισθημάτων ” ….. η ειλικρινής ανθρώπινη σχέση σε συνδυασμό με όλα τα ανωτέρω οδηγεί και μετατρέπει τους επισκέπτες σε “επίμονους λάτρεις” του τόπου αυτού…..

  2. Θεωρώ οτι ετσι αρχίζουν οι αφίξεις σε κάθε νεα δημιουργηθείσα περιοχή μολις την ανακαλύψουν αυτοι που ενδιαφέρονται σε κάτι απλό παραδοσιακό οχι υψηλού κόστους οπου η φιλοξενεία και η αντιμετώπιση των επισκεπτών δεν ειναι μονο η εκμετάλλευση και το κέρδος.
    Όσο στά καταλύματα η διανυκτέρευση ειναι σε λογικά πλαίσια οι πληρότητες θα ειναι καλές και όσο οι παρεχόμενες υπηρεσίες βέβαια ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις η Παλαιοχωρα και οποια -δηποτε παρόμοια περιοχή θα γεμίζουν με επισκέπτες που θα κλείνουν τα δωμάτια με emails θα εχουν χρήματα να ξοδεύουν και για φαγητό και για κέντρα διασκέδασης.
    Προσοχη ομως μη διαπράξετε τα σφάλματα που έκαναν άλλες περιοχές που αναπτύχθηκαν ραγδαία,νομίζοντας οτι μερικά αρχαία, ενα καλό κλίμα, μια ωραία μονάδα,μια βιτρίνα γενικά μπορούν να αποκαταστήσουν μια ζημιά που μπορει να προκληθεί αν ξεγελαστηκε και εξαπατήθηκε ο επισκέπτης η αν για τα χρήματα που πληρώνουν οι επισκέπτες δεν αγοράζουν το ανάλογο αντίτιμο.
    Η ανάπτυξη πρεπει να γίνεται με οχι γρήγορους ρυθμούς και όσον η περιοχή μεγαλώνει πρέπει πρώτα να δημιουργούνται οι υποδομές που θα εξυπηρετούν τα καταλύματα, με σεβασμό παντα στην αισθητική και το περιβάλλον.
    Παράγκες,σιδεριές ,καταπατήσεις,παράνομα κτίσματα, τζαμαρίες ολα αυτα μαζι λειτουργούν αρνητικά ως προς την αισθητική και το περιβάλλον .
    Θα μπορούσε κανεις να αναφερθεί σε πολλές λεπτομέρειες που ομως ολες μαζι συνθέτουν μια εικόνα του τόπου.
    Θα έλεγα στους επιχειρηματίες , να αγαπούν την δουλειά τους και να ειναι ολιγαρκείς για να κρατήσει η πίτα για πολυ, χωρις διαφήμιση απο αυτους αλλα να διαφημίζονται απο τους επισκέπτες.

    • Το σχόλιο μου όπως εχει διατυπωθεί στις 21/01/2017 21,26 το όποιον ειναι λιγο πιο πάνω στην σελίδα και απαξιώθηκαν οι ειδικοί ερευνηταί με τους σπουδαστές τους, να σχολιάσουν.
      Αυτα που επισημαίνω ειναι λεπτομέρειες σαράντα χρόνων ασχολίας στο τουριστικό προϊόν και ειναι διαπιστώσεις τις οποίες μπορεί κανείς να οσμισθεί αφου δει τις επιπτώσεις των παραλήψεων, που στην καθημερινότητα φαντάζουν μικρολεπτομέρειες ,στην πραγματικότητα ομως οταν μαζευτούν πολλές, δημιουργείται ενα τεράστιο δύσκολο και περίπλοκο πρόβλημα και απαιτείται χρόνος ,.χρήμα, πρασπάθιες επίμονες , για να διορθωθεί και ισως εχει και αρνητικά αποτελέσματα για τον τόπο
      Επειδη οι ερευνητές αποτύπωσαν μια εμπεριστατωμένη μελέτη πάνω στο ζητούμενο ας λάβουν υπ´οψιν και μερικές δικές μου διαπιστώσεις για να υπάρξει ενα σωστό αποτελεσμα, πραγματοποιήσιμο.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα