Το πρώτο βήμα σε μια μακρά και δύσκολη πορεία υλοποίησης του Β.Ο.Α.Κ. έγινε με την ολοκλήρωση, παρουσίαση και αποδοχή από μεριάς του Ο.Α.Κ. της αρχικής προκαταρκτικής μελέτης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα.
Το Δ.Σ. του Ο.Α.Κ. αποδέχθηκε τη μελέτη την οποία έκανε για λογαριασμό του μελετητική εταιρεία και πλέον τον λόγο έχει το Υπουργείο Υποδομών για να την προχωρήσει. Διαφοροποιήσεις, ερωτήματα και ενστάσεις κατατέθηκαν από μέλη του Δ.Σ. αναφορικά με το τμήμα Χανιά – Κίσαμος και Αγ. Νικόλαος – Σητεία αλλά και ότι την τελευταία λέξη θα την πει το Υπουργείο Υποδομών.
«Το Yπουργείο θα πρέπει να λάβει υπόψιν του τη μελέτη και να αποτελέσει τη βάση με την οποία θα πρέπει να προχωρήσουμε στα στάδια της παραχώρησης» δήλωσε ο διευθ. σύμβουλος του Ο.Α.Κ. κ. Φ. Καζάσης δηλώνοντας την ικανοποίησή του που για πρώτη φορά υπάρχει κοστολογημένη μελέτη για τον Β.Ο.Α.Κ.
«Από τον Νοέμβριο του 2016 με πρωτοβουλία του Ο.Α.Κ. και τη βοήθεια του Υπουργείου Υποδομών και της Περιφέρειας Κρήτης ξεκινήσαμε τις προσπάθειες για την εκπόνηση της μελέτης. Φτάσαμε σήμερα να έχουμε μια σημαντική μελέτη για το κομμάτι Χανία – Αγ. Νικόλαος» σημείωσε ο κ. Καζάσης ενώ αναφερόμενος στην κριτική από πλευράς στελεχών της αντιπολίτευσης το τελευταίο διάστημα, έκανε λόγο για «άστοχα σχόλια, ότι δεν υπάρχει χάραξη για τον Β.Ο.Α.Κ. Στη μελέτη όλα αυτά απαντιούνται με τον καλύτερο τρόπο! Υπάρχει και χάραξη και πλήρης κοστολόγηση. Η μελέτη αυτή αποδεικνύει ότι ο Ο.Α.Κ. έχει τις αρμοδιότητες για να φέρει σε πέρας το έργο του. Είμαστε οι πρώτοι που καταθέτουμε μια πρόταση εγκαίρως».
Ο ΜΕΛΕΤΗΤΗΣ
Για ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο «με 4 λωρίδες κυκλοφορίας, με ανισόπεδους κόμβους παντού, παράπλευρο δίκτυο παντού, που βελτιώνει κατά πολύ το υφιστάμενο δίκτυο» μίλησε ο μελετητής κ. Π. Τονιόλος που επισήμανε πως το κόστος του έργου κρατήθηκε όσο πιο χαμηλά γινόταν. Παράλληλα επισήμανε πως το μεγαλύτερο μέρος αριστερά και δεξιά του δρόμου είναι απαλλοτριωμένο και υπολογίζονται ότι θα απαιτηθούν μόνο 100 εκ. ευρώ για απαλλοτριώσεις (πολύ μικρό ποσό για το μέγεθος του έργου).
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΒΟΥΛΓΑΡΑΚΗ
Μια σειρά από ερωτήματα προς μέλη του Δ.Σ. και ειδικότερα τον διευθυντή της ΕΥΔΕ Β.Ο.Α.Κ. κ. Αγαπάκη υπέβαλε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Απ. Βουλγαράκης. «Πού είναι η στρατηγική μελέτη και γιατί ο υπουργός πήρε στρατηγικό σύμβουλο που θα κρίνει την προκαταρκτική μελέτη;
Εμείς θα εγκρίνουμε μια μελέτη και αν έχει άλλες απόψεις ο στρατηγικός σύμβουλος; Μήπως μας το ακυρώσουν;» αναρωτήθηκε ο κ. Βουλγαράκης, ενώ ανάλογη παρέμβαση σε ό,τι αφορά την Ανατολική Κρήτη έκανε και ο δήμαρχος Αγ. Νικολάου κ. Α. Ζερβός.
Ο κ. Αγαπάκης απάντησε πως θα ήταν καλό να υπάρχει η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού αλλά από την άλλη είναι θετικό που ο Ο.Α.Κ. έχει στα χέρια του ένα “μπούσουλα”.
«Προφανώς το Υπουργείο θα πρέπει να λάβει υπόψιν του τη προκαταρκτική μελέτη, είναι κάτι που θα διεκδικήσουμε ως Ο.Α.Κ. Σαφέστατα ήταν αναγκαία η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού που ακόμα δεν έχει βγει στον αέρα» είπε ο Φ. Καζάσης
Το μέλος του Δ.Σ. Α. Χατζηδάκης τόνισε πως «για πρώτη φορά προχώρησαν μια σειρά από πράγματα που μέχρι τώρα ήταν τελείως αποσπασματικά και όλα μαζί δεν έκαναν έναν δρόμο! Εγινε μια τεράστια δουλειά, δημιουργήθηκε ένα υπόβαθρο. Η μελέτη αυτή θα αποδειχθεί η μόνη ρεαλιστική πρόταση» ενώ το μέλος του Δ.Σ. Θ. Νίνος κάλεσε όλους τους εμπλεκόμενους να δουν το ποτήρι «μισογεμάτο και όχι μισοάδειο».
ΤΟ ΤΕΕ
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ τμ. Δυτικής Κρήτης κ. Σπ. Σοφιανός επανέλαβε την πρόταση των φορέων των Χανίων για ένα δρόμο από την Κίσαμο μέχρι και τη Σητεία. Συμπλήρωσε πάντως πως «πρέπει να πούμε όμως ότι για πρώτη φορά έχουμε μια ολοκληρωμένη μελέτη έστω στο κομμάτι Χανιά – Αγ. Νικόλαος. Είναι ένα βήμα μπροστά, οπωσδήποτε θα ήταν καλύτερο να είχε προηγηθεί η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού, αλλά είναι σημαντικό έχουμε την προκαταρκτική μελέτη στα χέρια μας», ανέφερε.
Το Χανιά – Κίσαμος
Το αίτημα των φορέων των Χανίων να συμπεριληφθεί και το τμήμα Χανιά – Κίσαμος, όπως και το Αγ. Νικόλαος – Σητεία στα υπό ανακατασκευή τμήματα με 4 ίχνη λόγω τουριστικής κίνησης μετέφερε ο αντιπεριφερειάρχης Απ. Βουλγαράκης και ο πρόεδρος του ΤΕΕ τμ. Δυτ. Κρήτης κ. Σπ. Σοφιανός. Η απάντηση από μεριάς Ο.Α.Κ. ήταν ότι η μελέτη αυτών των τμημάτων προβλέπεται ότι θα γίνει στη Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού. Παράλληλα ο κ. Καζάσης σημείωσε στον κ. Βουλγαράκη ότι η μελέτη που είχε εκπονήσει την περίοδο 1998-2000 το ΥΠΕΧΩΔΕ για τον Β.Ο.Α.Κ. (και δεν εφαρμόστηκε ποτέ), επίσης άφηνε απ’ έξω το τμήμα Χανιά – Κίσαμος.
Κόστος και εκπτώσεις
Σύμφωνα με τον μελετητή, το εκτιμώμενο κόστος με τις απαλλοτριώσεις (100 εκ. ευρώ) θα φτάσει στα 1,8 δισ. Με τις εκπτώσεις στο διαγωνισμό υπολογίζεται ότι αυτό θα πέσει στο 1-1,1 δισ. ευρώ. Οπως ανάφερε ο μελετητής η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα χρηματοδοτήσει το έργο δεν δίνει για τέτοιες περιπτώσεις περισσότερο από 500 εκ. ευρώ κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να αναζητηθούν επιπλέον χρηματοδοτήσεις προτείνοντας ιδιώτες με τη μορφή της παραχώρησης.
Τον Φεβρουάριο μετρήθηκε η κυκλοφορία;
Ερωτήματα για το κατά πόσο αξιόπιστη ήταν η μέτρηση της κυκλοφορίας στον Β.Ο.Α.Κ. όταν αυτή έγινε από τη μελετητική εταιρεία τον Φεβρουάριο του 2017 και όχι την καλοκαιρινή περίοδο που τα αυτοκίνητα πολλαπλασιάζονται, διατύπωσε ο αντιπεριφερειάρχης κ. Απ. Βουλγαράκης.
Απαντώντας ο μελετητής ανάφερε πως η στρατηγική μελέτη θα περιέχει μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου σε όλο τον Β.Ο.Α.Κ. Τόνισε επίσης πως η μέτρηση του Φεβρουαρίου είναι 100% αξιόπιστη καθώς έχουν γίνει όλες οι αναγωγές με την καλοκαιρινή περίοδο.