Δευτέρα, 3 Φεβρουαρίου, 2025

Πρωτοπόρο το Ρέθυμνο στην υλοποίηση των δράσεων της ευρωπαϊκής δράσης “CIVITAS DESTINATIONS”

Όλοι οι πολίτες είναι έτοιμοι να υποδεχτούν την νέα εποχή, αυτή της βιώσιμης κινητικότητας, η οποία μπορεί να φέρει θετικά και μετρήσιμα αποτελέσματα σε όλους τους τομείς που επηρεάζουν τις τοπικές κοινωνίες, όπως η υγεία, η οικονομία, η τουριστική ανάπτυξη, καθώς επίσης και η προστασία ενός υγιούς αστικού περιβάλλοντος… Μέχρι το 2025 το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι το ίδιο με ενός συμβατικού. Αναλύσεις διεθνών οίκων αναφέρουν ότι το 2030, το 35% των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν θα είναι ηλεκτρικά και το 2050 τα ηλεκτρικά θα είναι περισσότερα από τα συμβατικά.

Αυτά είναι τα κυρίαρχα μηνύματα από την ημερίδα που διοργανώθηκε απόψε στο Ωδείο Ρεθύμνου με τίτλο «Βιώσιμη κινητικότητα και Τουριστική Ανάπτυξη», στο πλαίσιο του Διεθνούς Έτους των Ηνωμένων Εθνών για την Αειφόρο Τουριστική Ανάπτυξη και της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας CIVITAS Destinations. H ευρωπαϊκή δράση «CIVITAS DESTINATIONS» στην οποία συμμετέχει και ο δήμος Ρεθύμνου ως εταίρος στη δράση, αφορά πρωτοβουλίες και μέτρα που μπορούν να συμβάλουν στην μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, στον τομέα των μεταφορών και στην επίτευξη των στόχων του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Δράσης για τη Βιώσιμη Ενέργεια και το Κλίμα. Οι δράσεις αυτές υλοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος HORIZON 2020 με την χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αποσκοπούν στην ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και την ανάδειξη των πόλεων ως αειφόρων τουριστικών προορισμών. Οι πρακτικές που ακολουθούνται στις συγκεκριμένες δράσεις αφορούν έξι άξονες: Τον «βιώσιμο σχεδιασμό αστικής κινητικότητας» για τους κατοίκους και τους επισκέπτες, ασφαλείς, ελκυστικούς και προσβάσιμους δημόσιους χώρους, μετακινήσεις μέσω έξυπνων υποδομών, λύσεις κίνησης μεταφοράς με καθαρά καύσιμα, ευαισθητοποίηση φορέων και πολιτών για τη βιώσιμη κινητικότητα, πράσινα και οικολογικά δημόσια μέσα μεταφοράς, προώθηση της ηλεκτροκίνησης, εγκατάσταση σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων».

Το Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων του Πολυτεχνείου Κρήτης στο πλαίσιο των συγκεκριμένων δράσεων έχει αναλάβει να υλοποιήσει την περιβαλλοντική, ενεργειακή και οικονομική αξιολόγηση των μέτρων αυτών, ενώ όπως τονίστηκε στην ημερίδα, συνεχώς αναζητούνται καινοτόμες τεχνολογίες, ρυθμιστικές αλλαγές και μέτρα με μεγάλη δυνατότητα αναπαραγωγής, για να υποστηριχθεί η βιώσιμη κινητικότητα και για πολλούς – όπως λέγεται – η οικολογική μετακίνηση. Το Ρέθυμνο είναι η πρώτη ελληνική πόλη που έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα της πρωτοβουλίας CIVITAS και ήδη εφαρμόζονται πρακτικές για τη μείωση των εκπομπών αερίων του αστικού θορύβου. Ως εκ τούτου υπάρχει η αντανάκλαση στην ποιότητα βιοτικού επιπέδου και στο προϊόν που λέγεται τουρισμός και στηρίζει την τοπική οικονομία.

«Η βιώσιμη κινητικότητα είναι ένας από τους άξονες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στο πλαίσιο του στόχου που έχει και αφορά σε πιο βιώσιμες πόλεις. Είναι ένας άξονας πολιτικής που μας βοηθάει να πετύχουμε και ευρύτερους στόχους σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για το κλίμα» ανέφερε η επιστημονική σύμβουλος του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για θέματα κλιματικής αλλαγής και ατμοσφαιρικής ρύπανσης, Ελένη Μανόλη.

«Για το υπουργείο, έργα όπως το συγκεκριμένο και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η τοπική αυτοδιοίκηση είναι πολύ σημαντικά και τα υποστηρίζουμε. Ως υπουργείο, έχουμε χρηματοδοτήσει μέσω του Πράσινου Ταμείου σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, σε 150 δήμους της χώρας – ωστόσο έχουμε και πολλούς ΟΤΑ όπως και ο δήμος Ρεθύμνου, που είναι πρωτοπόροι σε αυτόν τον τομέα και προχωρούν μόνοι τους, αναπτύσσοντας δικές τους πρωτοβουλίες. Επίσης το υπουργείο υποστηρίζει πολύ ενεργά την ευρωπαϊκή εβδομάδα κινητικότητας, και τα τελευταία χρόνια η συμμετοχή των δήμων έχει αυξηθεί κατά πολύ: Το 2010 είχαμε έξι πόλεις που συμμετείχαν, ενώ σήμερα είναι πάνω από εκατό με αποτέλεσμα να είμαστε η 2η χώρα σε συμμετοχές στην Ευρώπη» ανέφερε η κ. Μανόλη.

Το Ρέθυμνο είναι η πρώτη ελληνική πόλη που έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα της πρωτοβουλίας CIVITAS και ήδη εφαρμόζονται πρακτικές για τη μείωση των εκπομπών αερίων του αστικού θορύβου.
«Σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχει τεράστια αλλαγή σχετικά με τη μορφή των μετακινήσεων. Αυτό οφείλουν οι κοινωνίες αλλά και οι πολίτες, κάθε ένας ξεχωριστά να το συνειδητοποιήσουν, ώστε ολοένα να μειώνεται η χρήση του αυτοκινήτου» ανέφερε ο Θεοχάρης Τσούτσος καθηγητής και διευθυντής του Εργαστηρίου Ανανεώσιμων και βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων του Πολυτεχνείου Κρήτης. «Αυτός είναι και ο κυρίαρχος λόγος, που το Πολυτεχνείο Κρήτης σε συνεργασία με το δήμο Ρεθύμνης συνεργάζονται και συμμετέχουν παράλληλα στο δίκτυο έξι ευρωπαϊκών πόλεων, έξι νησιωτικών και συνάμα τουριστικών περιοχών στην Ευρώπη, με 1,2 εκατομμύρια κατοίκους και έξι εκατομμύρια επισκέπτες: Πρόκειται για την Φουνσάλ (Μαδέιρα, Πορτογαλία), την Λας Πάλμας (Κανάρια, Ισπανία), τη Λεμεσό (Κύπρος), την Βαλέτα (Μάλτα), την Έλμπα (Ιταλία) και το Ρέθυμνο (Ελλάδα) όπου όλοι μαζί διεκδικήσαμε ένα πολύ μεγάλο ευρωπαϊκό έργο στο πλαίσιο του CIVITAS Destinations, με κύριο στόχο να υπάρξουν εφαρμογές βιώσιμης κινητικότητας μέσα στις πόλεις».
Το CIVITAS Destinations «χρηματοδοτείται από την ΕΕ στο πλαίσιο του προγράμματος «Ορίζοντας 2020» και αποσκοπεί κυρίως στο να ενισχυθεί τόσο η βιώσιμη κινητικότητα όσο και η ανάδειξη των πόλεων ως αειφόρων τουριστικών προορισμών» ανέφερε ο κ. Τσούτσος. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μάλιστα, σημείωσε πως «εμείς στο Πολυτεχνείο, μαζί με τους φοιτητές μας, προσπαθούμε να κάνουμε κάποιες κινήσεις ώστε να αλλάξει η συμπεριφορά των ανθρώπων, ώστε με τη συμμετοχή τους να τους συνδέσουμε με τον τουρισμό και την εποχικότητα, με απώτερο στόχο όλοι οι πολίτες να είναι ευτυχισμένοι. Και αυτό συμβαίνει μέσα από την αλλαγή νοοτροπίας, με τη χρήση από τους πολίτες, για παράδειγμα, των ειδικών πεζοδρομήσεων, των ποδηλατόδρομων, τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων. Την ίδια ώρα που στην Κρήτη υπάρχει σημαντικό θέμα ασφάλειας των πολιτών, όπως και ανάγκη υποστήριξης των ατόμων με ειδικές ανάγκες, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ποιοτικές και μόνιμες υποδομές ώστε να υποστηριχθούν ακόμα και οι επιμέρους ανάγκες μιας κοινωνίας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο τμήμα του Πολυτεχνείου έχει αναλάβει την αξιολόγηση όλων των πόλεων που συμμετέχουν στο έργο, ώστε να ελέγχονται τα αποτελέσματα, να υπάρχει ανταλλαγή εμπειριών και να δίδονται κατευθυντήριες γραμμές.

Πολύ σημαντικό ρόλο στη νέα εποχή που έρχεται και αφορά στη βιώσιμη κινητικότητα και στις σύγχρονες και υγιείς πόλεις θα διαδραματίσει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, Γιώργος Αγερίδης, «η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον στις μετακινήσεις. Η συνεισφορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη ρύπανση στην κλιματική αλλαγή, στο θόρυβο των πόλεων, είναι τεράστια δεδομένου ότι με τη χρήση τους πολλά προβλήματα σταματάνε, πολλές λύσεις επιτυγχάνονται, θετικό πρόσημο για το μέλλον των κοινωνιών θα υπάρξει. Ο Έλληνας χρειάζεται ενημέρωση σε αυτό το επίπεδο, σήμερα δεν γνωρίζει πολλά για το ηλεκτρικό αμάξι. Ξέρει ότι σήμερα είναι ακριβό αλλά πρέπει να μάθει ότι στη χρήση του, είναι 70% φθηνότερα σε σέρβις και κίνηση. Σύντομα το κόστος θα μειωθεί και αξίζει να πούμε ότι μέχρι το 2025, το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι το ίδιο με ενός συμβατικού. Επίσης, αναλύσεις διεθνών οίκων αναφέρουν ότι το 2030, το 35% των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν θα είναι ηλεκτρικά και το 2050 τα ηλεκτρικά θα είναι περισσότερα από τα συμβατικά».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα