Προβληματισμένος για τις επιπτώσεις από την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων και αισιόδοξος για την επέκταση της τουριστικής περιόδου στην Κρήτη, υπό προϋποθέσεις, εμφανίστηκε ο εμπορικός διευθυντής της “Ryanair” Ντέιβιντ Ο’ Μπράιαν, ο οποίος βρέθηκε στην πόλη μας για ολιγοήμερες διακοπές. Το “νούμερο 2” της αεροπορικής εταιρείας, μιλώντας σε δημοσιογράφους, εξέφρασε την επιθυμία του να αυξήσει η “Ryanair” την παρουσία της στη χώρα μας καθώς ήδη έχει κερδίσει το 10% της ελληνικής αγοράς σε μόλις 4 χρόνια.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΣΕΖΟΝ
«Οι περισσότεροι Ελληνες εργάζονται στον τουρισμό, αλλά δεν έχουν δουλειά… τον Νοέμβριο, όταν και σταματά η τουριστική σεζόν. Η πρότασή μας προς την κυβέρνησή σας, που την έχουμε διατυπώσει πολλές φορές, είναι καταργήστε τους φόρους για τη χειμερινή σεζόν. Ετσι και αλλιώς δεν εισπράττετε φόρους, αφού δεν έρχονται αεροπλάνα! Θα έχετε όμως τουρίστες, θα επεκταθεί η τουριστική σεζόν. Δεν ξέρω πραγματικά τι περιμένει η κυβέρνησή σας. Mας λένε ότι είναι καλή ιδέα, το ίδιο και η αντιπολίτευση με την οποία επίσης συζητήσαμε, αλλά δεν ξέρω γιατί δεν το υλοποιούν. Πρέπει να αυξήσεις την ικανότητα των ανθρώπων να έρθουν εδώ στην Ελλάδα, αν δεν έρθουν, πώς θα μείνουν ανοικτά τα καταστήματα και τα ξενοδοχεία τον Νοέμβριο, τον Μάρτιο;», είναι το ερώτημα του κ. Ο’ Μπράιαν, που γι’ αυτόν τον λόγο έχει συναντηθεί επανειλημμένα με κυβερνητικά στελέχη. Ο ίδιος τονίζει πως οι πελάτες της “Ryanair” θέλουν φθηνά εισιτήρια. Η μείωση των φόρων θα βοηθήσει τις εταιρείες να κατεβάσουν τις τιμές τους, διαφορετικά και οι ίδιες θα αναζητήσουν προορισμούς με χαμηλότερους φόρους. «Το λέω ξεκάθαρα, αν έχουμε μηδέν φόρους για τη χειμερινή περίοδο, δεσμεύομαι για μια πτήση κατευθείαν από το Λονδίνο στα Χανιά μια φορά την εβδομάδα. Δεν θα εισπράττεις έναν φόρο που έτσι και αλλιώς δεν εισπράττεις, αλλά θα έχεις περισσότερους τουρίστες με τους οποίους δουλεύει ο κόσμος», σημειώνει.
Η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ “ΔΑΣΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ”
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε το υψηλόβαθμο στέλεχος της “Ryanair” στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του αεροδρόμιου “Δασκαλογιάννης” καθώς η “Ryanair” ανησυχεί ότι θα δημιουργηθεί κάτι ανάλογο με το αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος” στην Αθήνα. Δηλαδή αυξημένοι φόροι και τέλη στάθμευσης και εξυπηρέτησης. «Είναι ένα τεράστιο ρίσκο η ιδιωτικοποίηση που φαίνεται να επαναλαμβάνει την “τρελή” συμφωνία που έκαναν με το αεροδρόμιο των Αθηνών. Δεν υπάρχει κάτι κακό με τις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά το δημόσιο μονοπώλιο και το ιδιωτικό μονοπώλιο παραμένουν μονοπώλιο. Η Αθήνα είναι ένας από τους σημαντικούς προορισμούς του κόσμου. Με την Ακρόπολη, με τα μουσεία, την πολιτιστική παράδοση. Το Δουβλίνο έχει όμως διπλάσιους και περισσότερους επισκέπτες στο αεροδρόμιό του! Γιατί συμβαίνει αυτό; Μα το ιδιωτικό αεροδρόμιο των Αθηνών είναι πολύ ακριβό, πανάκριβο για τις αεροπορικές εταιρείες. Το να πουλήσεις τα περιφερειακά αεροδρόμια ή τα νησιώτικα αεροδρόμια θα σου δώσει κάποια πρόσκαιρα κέρδη. Ομως σε βάθος χρόνου δεν θα είναι θετικό. Το αεροδρόμιο των Αθηνών είναι το πιο ακριβό αεροδρόμιο στην Ευρώπη μαζί με το Χίθροου», είναι το σχόλιό του, συμπληρώνοντας παράλληλα πως από τη στιγμή που ανακατασκευάζεται το αεροδρόμιο με δημόσια και κοινοτικά χρήματα δεν καταλαβαίνει γιατί θα πρέπει να μπει επενδυτής.
Η ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Ρωτήσαμε τον κ. Ο’ Μπράιαν για την ασφάλεια των πτήσεων της “Ryanair” και για τις κατηγορίες προς τις εταιρείες low cost ότι προκειμένου να δίνουν φτηνά εισιτήρια κάνουν εκπτώσεις και στα μέτρα ασφαλείας. «Εχουμε πάρα πολλούς εχθρούς που μας κάνουν πόλεμο. Από εκεί προέρχονται οι κατηγορίες αυτές. Μεταφέρουμε εκατομμύρια επιβάτες εδώ και 30 χρόνια με απόλυτη ασφάλεια. Δεν έχουμε κανένα ατύχημα και έχουμε έναν αεροπορικό στόλο η ηλικία του οποίου είναι η χαμηλότερη. Τα πιο σύγχρονα αεροπλάνα σε όλη την Ευρώπη με τον μικρότερο μέσο όρο ηλικίας. Αρκεί να σας πω ότι κάθε απόγευμα τα αεροσκάφη μας δίνουν λεπτομερή αναφορά για την κατάστασή τους στα κεντρικά μας από οποιοδήποτε σημείο στον κόσμο βρίσκονται. Κάθε στιγμή ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι το κάθε αεροσκάφος μας», είναι η απάντησή του.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
Κάναμε αναφορά στις εργασιακές συνθήκες στη “Ryanair” και στην αντιπαράθεσή της με τα εργατικά σωματεία κατά καιρούς. Ο κ. Ο’ Μπράιαν σημειώνει ότι η δουλειά στη “Ryanair” βασίζεται σε ένα μοντέλο οργάνωσης με στόχο τον περιορισμό του κόστους και την καλύτερη αποδοτικότητα. «Δεν έχουμε το προσωπικό μας πάνω από τους πελάτες μας. Όπως έκαναν για πολλά χρόνια η Ολυμπιακή Αεροπορία και οι Κυπριακές Αερογραμμές. Και το προσωπικό των Κυπριακών αερογραμμών μπορεί να αισθανόταν καλά. Δεν ξέρω για τους πελάτες. Σίγουρα πρέπει να είμαστε ανταγωνιστικοί απέναντι στις άλλες αεροπορικές εταιρείες σε ό,τι αφορά και το προσωπικό. Όμως σε ό,τι αφορά τις συνθήκες εργασίας πρέπει να σας πω ότι οι ιπτάμενοι για 5 μέρες πτήσεων έχουν 4 ημέρες ρεπό και μετά ξανά 5 ημέρες εργασίας και 4 ημέρες ρεπό. Ακούγεται σαν μίνι διακοπές εν μέσω εργασίας και έτσι είναι σας διαβεβαιώ».
ΟΙ ΒΑΛΙΤΣΕΣ
Για τα παράπονα επιβατών της “Ryanair” αναφορικά με τα επιτρεπόμενα κιλά των αποσκευών τους όταν επιβιβάζονται στα αεροπλάνα τους το στέλεχος της εταιρείας λέει πως οι πελάτες της εταιρείας έχουν εξοικειωθεί με αυτό το σύστημα καθώς τους εξασφαλίζει φτηνά εισιτήρια. «Τους κάνει να σκεφθούν τι θέλουν να πάρουν μαζί τους. Αν ενοχλούσε τον κόσμο, δεν θα είχαμε τόσο μεγάλη επιτυχία. Υπολογίζουμε ότι εξοικονομούμε 27 τόνους καύσιμα με αυτό το σύστημα, κάτι που μας δίνει την ευκαιρία να έχουμε χαμηλές τιμές. Οι λιγότερες αποσκευές είναι καλό για τους επιβάτες, τα αεροδρόμια, τις εταιρείες. Σημειώνω εδώ πως έχουμε μηδενικό ποσοστό στην απώλεια αποσκευών», καταλήγει.
ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΕΝΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΧΑΝΙΑ
«Εχασα το κινητό μου και το ξαναβρήκα» Όσον αφορά την παραμονή του στα Χανιά ο κ. Ο’ Μπράιαν δηλώνει ενθουσιασμένος. «Είναι εξαιρετικό μέρος η παλιά πόλη, περπάτησα το φαράγγι της Σαμαριάς και το βρήκα μοναδικό, ενώ το service στο ξενοδοχείο, στα εστιατόρια είναι εξαιρετικό. Και οι άνθρωποι πάνω από όλα εξυπηρετικοί και φιλικοί. Αρκεί να σας πω ότι είχα ξεχάσει το κινητό μου σε ένα εστιατόριο και όταν επέστρεψα λίγο μετά ήταν εκεί και μου το παρέδωσαν!». Όσο για το αν υπήρξε κάτι αρνητικό, παρατηρεί πως το κυκλοφοριακό ήταν σχετικά έντονο αυτές τις ημέρες, αν και ο ίδιος κινούνταν με ποδήλατο.