«Οδηγηθήκαμε -με διάφορες πολιτικές ολιγωρίες- στην κατάσταση να μας επιβληθεί από την Τρόικα, αυτό το οποίο τώρα λέμε αποκρατικοποίηση στην Ελλάδα, και το οποίο εν πολλοίς περιλαμβάνει αυτό που οι Τροικανοί θέλουν και λιγότερο αυτό που οι Έλληνες πιστεύουν» επεσήμανε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου στο Μάντσεστερ, πρώην Γραμματέας Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων του υπ. Οικονομικών, Γιώργος Χριστουδουλάκης, στο περιθώριο της ομιλίας του για την διαχείριση της δημόσιας περιουσίας και τις διαδικασίες ιδιωτικοποιήσεων που βρέθηκαν στο επίκεντρο του φετινού ετήσιου συνεδρίου της European Lawyers’ Association (ELA) (www.european-lawyers.org) το οποίο ξεκίνησε χθες στο ΕΒΕΧ.
Το συνέδριο πραγματοποιείται για πρώτη φορά στα Χανιά ενώ στην Ελλάδα είχε φιλοξενηθεί τελευταία φορά το 1998.
Όπως ανέφερε ο Χανιώτικης καταγωγής, πρώην Γραμματέας Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων του υπ. Οικονομικών «η διαχείριση της δημόσιας περιουσίας και οι διαδικασίες ιδιωτικοποιήσεων είναι μια σύνθεση διαδικασία που περιλαμβάνει πτυχές οι οποίες δεν είναι μόνον οικονομικές αλλά νομικές, πολιτικές και γεωπολιτικές. Επομένως είναι ένα σύνθετο πρόβλημα που εάν δεν δει κανείς όλες τις πτυχές του, δεν θα πετύχει».
Ερωτηθείς από τα ”Χ.Ν.” για το πώς προδιαγράφεται το μέλλον της δημόσιας περιουσίας που σημαντικό μέρος της, έχει πάρει τον δρόμο των ιδιωτικοποιήσεων όπως τα αεροδρόμια μεταξύ αυτών, των Χανίων, και τα κύρια λιμάνια της χώρας, ο κ. Χριστουδουλάκης, απάντησε ότι: « Στην Ελλάδα από την αρχή της δεκαετίας του ΄90 ήταν ένα ευαίσθητο πολιτικό θέμα καθώς η Πολιτική δεν είχε την τεχνογνωσία αλλά κυρίως χωρίς να έχει την βούληση να εξηγήσει στον κόσμο για ποιο λόγο και υπό ποιες συνθήκες θα ήταν μια καλή διαδικασία για την οικονομία. Οδηγηθήκαμε με διάφορες πολιτικές ολιγωρίες στην κατάσταση να μας επιβληθεί από την Τρόικα, αυτό το οποίο τώρα λέμε αποκρατικοποίηση στην Ελλάδα, και το οποίο εν πολλοίς περιλαμβάνει αυτό που οι Τροικανοί θέλουν και λιγότερο αυτό που οι Έλληνες πιστεύουν.
Είναι μια διαδικασία, η οποία αυτήν την στιγμή συμβαίνει σε ατελείς, πολύ δύσκολες συνθήκες με τρόπους οι οποίοι δεν είναι οι βέλτιστοι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αξία των περιουσιακών στοιχείων και γενικότερα για το δημόσιο συμφέρον.
Η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ
Ο κ. Χριστουδουλάκης εξήγησε ότι με τον όρο ιδιωτικοποίηση νοείται η σταθμισμένη είσοδος ίδιου κεφαλαίου και τεχνογνωσίας στα δημόσια περιουσιακά στοιχεία. Σταθμισμένη, τόνισε, γιατί πρέπει να γίνεται με έναν τέτοιον τρόπο που καταρχήν να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. «Όταν λοιπόν γίνεται με τον σωστό τρόπο, οδηγεί σε πολλαπλά θετικά αποτελέσματα όπως: μείωση ελλειμμάτων και χρεών, αναδιάρθρωση της οικονομίας, εισαγωγή τεχνογνωσίας από το εξωτερικό κ.α » σημείωσε
Ερωτηθείς από τα ”Χ.Ν.” σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και των Χανίων, ο κ. Χριστοδουλάκης, τόνισε ότι « ο τρόπος με τον οποίο έχουν σχεδιαστεί οι τελευταίες συναλλαγές δεν είναι ο βέλτιστος. Για παράδειγμα το χαρτοφυλάκιο των ελληνικών αεροδρομίων. Είναι 35 αεροδρόμια. Τα 35 αυτά αεροδρόμια είναι ένα χαρτοφυλάκιο το οποίο θα έπρεπε να δει κανείς, ενιαία. Και έτσι ζητήσει και είχα σχεδιάσει να γίνει ( ως Γραμματέας Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων του υπ. Οικονομικών). Αυτό που στην πράξη έγινε, ήταν: να πάρουν την ΄΄κρέμα”, που είναι συγκεκριμένα 15 αεροδρόμια, να τα βάλουν σε ένα πακέτο, και να τα δώσουν σε κάποιον ο οποίος γνωρίζουμε ότι εξαρχής ενδιαφερόταν.
Δεν υπάρχει ένδειξη, πόσο μάλλον απόδειξη ότι αυτή η διαδικασία είναι η βέλτιστη. Θα θέλαμε να δούμε την μελέτη την οποία είχε ζητήσει και είχε σχεδιάσει η τότε κυβέρνηση για την βελτιστότητα των γκρουπς των ελληνικών αεροδρομίων. Δεν την είδαμε ποτέ (αυτήν την μελέτη), με ό,τι αυτό σημαίνει».
Αξιοσημείωτο επίσης, όπως ανέφερε είναι το γεγονός ότι « υπάρχουν κρατικά συμφέροντα στις εταιρίες που ελέγχουν τα αεροδρόμια».
ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ
Σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, όπως του Ο.Λ.Π. ο κ. Χριστουδουλάκης ανέφερε χαρακτηριστικά: «δεν μπορώ να φανταστώ για ποιόν λόγο ο μοναδικός ενδιαφερόμενος για το λιμάνι του Πειραιά ήταν η COSCO. Πώς συνέβη αυτό; Είναι αδιανόητο να συμβαίνει αυτό. Και είναι αδιανόητο το μεγαλύτερο λιμάνι της ανατολικής Μεσογείου να ελέγχεται από μία κρατική οντότητα. Υπο ποία έννοια είναι είναι αποκρατικοποίηση αυτό; Και ποιος είναι ο κίνδυνος στον οποίον εκτίθεται η Ελλάδα όσον αφορά την στρατηγική σχέση με την Κίνα; Μήπως υπάρχει κίνδυνος συγκέντρωσης;»
« Όλα αυτά για να γίνουν, υποτίθεται ότι περνάνε, από τις διαδικασίες ελέγχου της Ε.Ε όσον αφορά τον ανταγωνισμό και όσον αφορά την συμβατότητα με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Ενίοτε αυτές οι διαδικασίες… ελαστικοποιούνται και η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει ένα άλλο διάβασμα ανάλογα με την περίπτωση! » ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χριστοδουλάκης.
Σε ερώτηση των ”Χ.Ν.” για το εάν υπάρχει το ενδεχόμενο προσφυγής σε ευρωπαϊκά δικαστήρια κατά των συγκεκριμένων ιδιωτικοποιήσεων ο ίδιος διευκρίνισε ότι: « όταν γίνονται αυτές οι διαδικασίες, τότε νομικές πτυχές πάρα πολύ σοβαρές οι οποίες έχουν να κάνουν με το ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο αλλά και με το εθνικό δίκαιο, και το δίκαιο των συναλλαγών, έχουν διασταυρωθεί νομικά πάρα πολλές φορές. Θεωρώ ότι είναι δύσκολο να προσβληθούν. Αυτά τα πράγματα πρέπει να γίνονται σωστά στην γέννηση τους».
Τους συνέδρους καλωσόρισε εκ μέρους της διοργάνωσης ο Χανιώτης δικηγόρος, και μέλος της European Lawyers’ Association Μάρκος Περράκης.
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας ο οποίος αναφέρθηκε στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου των Χανίων, και υπερασπίσθηκε τον δημόσιο χαρακτήρα του αεροδρομίου.