» Συντήρηση ζητούν οι αλιείς
Σε άσχηµη κατάσταση βρίσκονται οι πέντε ξύλινες προβλήτες στο ενετικό λιµάνι που εδώ και 30 χρόνια χρησιµοποιούνται για τη φιλοξενία σκαφών αναψυχής αλλά και αλιευτικών. Το ζήτηµα της συντήρησης είναι ορατό µε “γυµνό µάτι”, µε τους αλιείς που βρίσκονται καθηµερινά στον χώρο να επισηµαίνουν την ανάγκη άµεσων παρεµβάσεων από το ∆ηµοτικό Λιµενικό Ταµείο Χανίων.
Βρεθήκαµε στο χώρο µαζί µε τον αλιέα κ. Νίκο Σκαµνάκη. Αφορµή της επίσκεψη µας το “δίπλωµα” µιας εκ των προβλητών τις περασµένες ηµέρες όταν έσπασε ένας από τους συνδέσµους της.
«Αν δεν προλαβαίναµε να παρέµβουµε να τη φέρουµε στη θέση της και να την κρατήσουµε µε κάθε τρόπο, θα είχαµε µεγάλες ζηµιές. Φαντάσου να φύγει ένα µεγάλο κοµµάτι της προβλήτας και να πέσει πάνω στις βάρκες και στα σκάφη» µας επισηµαίνει ο έµπειρος αλιέας.
Μαζί περπατάµε σε µια από τις ξύλινες προβλήτες. Μας δείχνει ένα σηµείο. «Εδώ έχει κόψει η αλυσίδα και είναι στο βυθό. Εδώ, σε ένα άλλο σηµείο δεν υπάρχει καθόλου αλυσίδα. ∆είτε και τις δέστρες. Εδώ είναι σπασµένες, εκεί είναι σαπηµένες θα διαλύσουν σε µια κακοκαιρία. Αυτά δεν έχουν συντηρηθεί ποτέ ουσιαστικά» αναφέρει ο κ. Σκαµνάκης.
Βλέπουµε ένα άλλο σηµείο όπου επίσης έχουν φύγει οι δέστρες. Οι ψαράδες έβαλαν ένα σκοινί προκειµένου να δεθεί η προβλήτα. Το µεγαλύτερο όµως πρόβληµα είναι οι φθαρµένοι σύνδεσµοι που ενώνουν τα κοµµάτια της κάθε προβλήτας.
Στη δεύτερη ξύλινη προβλήτα που επισκεπτόµαστε βλέπουµε τρία σηµεία όπου οι σύνδεσµοι είναι κοµµένοι. «∆εν χρειάζεται να γίνει µεγάλη κακοκαιριά. Μια από αυτές τις καλοκαιρινές να έχουµε είναι ικανή να µετακινήσει τις προβλήτες, να πέσουν πάνω στα σκάφη, να τα κάνουν όλα χάλια εδώ» παρατηρεί ο συνοµιλητής µας.
Παράλληλα µας ανοίγει µια από τις πυροσβεστικές φωλιές. Προσπαθεί να ανοίξει το νερό, αλλά µάταια, δεν πέφτει ούτε σταγόνα, ενώ και η κατάσταση της µάνικας δεν είναι καλή. «Μπορεί αυτό το πράγµα να εξασφαλίσει την ασφάλεια των σκαφών του λιµανιού;» αναρωτιέται.
Λίγο πιο πέρα ένα από τα παλιά Pilar (µέσω των οποίων τα σκάφη τροφοδοτούνται µε νερό και ρεύµα) έχει µετατραπεί σε… καµβά αγνώστων καλλιτεχνών µε µουτζούρες και τα συναφή, ενώ σε άλλα σηµεία ξύλα των προβλητών έχουν σπάσει και έχουν αφαιρεθεί χωρίς όµως να αντικατασταθούν.
ΤΟ ∆ΗΜΟΤΙΚΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ
Οι ψαράδες µας λένε πως οι προβλήτες µπήκαν το 1991 προσωρινά τότε στο ενετικό λιµάνι, παρά τις διαφωνίες της Εφορείας Αρχαιοτήτων, προκειµένου να διευκολυνθεί το δέσιµο των πολλών σκαφών που άρχισαν να έρχονται σε µεγάλους αριθµούς. Το προσωρινό έγινε και µόνιµο, ενώ η πιο πρόσφατη αντικατάσταση κάποιων αλυσίδων είχε καταγραφεί τον Ιανουάριο του 2022.
Το ζήτηµα της συντήρησης το θέσαµε στον πρόεδρο του “∆ηµοτικού Λιµενικού Ταµείου Χανίων” κ. Μανώλη Κοτσιφάκη. Όπως µας ανέφερε στον προγραµµατισµό της υπηρεσίας είναι η αντικατάσταση όλων των συνδέσµων στις προβλήτες και ήδη έχουν τοποθετηθεί αρκετοί νέοι, παρότι, όπως είπε, υπάρχει ένα πρόβληµα στην προµήθειά τους καθώς υπάρχει µόνο ένα εργοστάσιο που κάνει αυτή τη δουλειά στη Μαγνησία. Αναφορικά µε τις πυροσβεστικές φωλιές σηµείωσε πως είναι σε εξέλιξη η συντήρηση τους, ενώ θα προχωρήσει και η αντικατάσταση των αλυσίδων που “δένουν” την κάθε προβλήτα και δέχονται µεγάλη πίεση.