Εντελώς αντίθετη στον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών αναφορικά με τα έργα στην Κρήτη δηλώνει η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης.
Σε απόφασή της μάλιστα καλεί το Υπουργείο -ειδικά σε ό,τι αφορά τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης- να προβεί «στην ολοκλήρωσή του μέσα στα χρονικά πλαίσια του ΣΠΕΜ 2014 – 2025, με αναλυτικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα μελετών και έργων, ως μια βασική υποχρέωση της ελληνικής Πολιτείας προς Ελληνες και Ευρωπαίους πολίτες που δικαιούνται αυτονόητα ένα καθεστώς στοιχειώδους ισοπολιτείας».
Mιλώντας στα “Χ.Ν.” ο πρόεδρος της Επιτροπής, αντιπεριφερειάρχης κ. Νίκος Καλογερής, τόνισε πως «δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι για την Κρήτη με την τόση μεγάλη συνεισφορά στο Α.Ε.Π. θα δοθούν μόλις 147 εκατ. ευρώ για τον Β.Ο.Α.Κ. Εμείς ως Κρήτη λέμε ότι δεν μπορεί να λένε ότι ως χώρα ενισχύουν τα μέσα σταθερής τροχιάς (σιδηρόδρομος, μετρό κ.ά.) που είναι το 55% του προγράμματος και για μας δεν απομένει τίποτα. Ο νησιωτικός χώρος αποδεικνύεται ο μεγάλος χαμένος από αυτή τη λογική που επικρατούσε και παλιότερα. Γιατί και παλιά τα μεγάλα χρήματα για υποδομές πήγαν στην Ιονία οδό, στην Ολυμπία, στο αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος”, στην Εγνατία οδό. Η νησιωτική Ελλάδα και η Κρήτη έχουν μείνει απέξω. Και ειδικά ο Β.Ο.Α.Κ. είναι αυτός από τον οποίο διέρχεται το 25% των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα!».
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης, που εστάλη στον πρωθυπουργό, τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, τον αρμόδιο υπουργό κ. Χρυσοχοΐδη, βουλευτές, δημάρχους, Επιμελητήρια του νησιού, η αντίθεσή της οφείλεται στο ότι:
«• Το σύνολο του προϋπολογισμού των προτεινόμενων επενδύσεων στις μεταφορές (ανεξαρτήτως πηγής χρηματοδότησης) για την περίοδο 2014 – 2025 είναι 10 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 3,1 δισ. προορίζονται για σιδηροδρομικά έργα, 2,2 δισ. περίπου προορίζονται για έργα αστικών συγκοινωνιών, ενώ επιπλέον 235 εκατ. ευρώ προβλέπονται να επενδυθούν σε λιμενικά έργα. Στο συνολικό ύψος των 5,5 δισ. ευρώ των τριών παραπάνω κατηγοριών έργων μεταφορών η Περιφέρεια Κρήτης δεν έχει καμία απολύτως συμμετοχή.
• Ο προϋπολογισμός που αντιστοιχεί στα οδικά έργα για όλη τη χώρα είναι 4,4 δισ. ευρώ, από τα οποία σύμφωνα με την κατανομή, στην Περιφέρεια Κρήτης αντιστοιχεί το ποσό των 251,4 εκατ. ευρώ, δηλαδή ποσοστό 5,7% επί του συνόλου. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε ποσοστό μόλις 2,49% επί του συνολικού προϋπολογισμού των 10 δισ. ευρώ που θα επενδυθούν στις μεταφορές στα επόμενα 11 χρόνια. Χωρίς να αμφισβητούμε τη στρατηγική επιλογή για προώθηση συγκοινωνιακών και μεταφορικών έργων σταθερής τροχιάς, παρατηρούμε ότι για ακόμα μια φορά η Κρήτη, αλλά και γενικότερα η νησιωτική Ελλάδα, αδικούνται κατάφωρα, με το επιχείρημα της θέσπισης προτεραιοτήτων σε επίπεδο χώρας. Αυτό ακριβώς επαναλαμβάνεται τις τελευταίες δεκαετίες που έχουν υλοποιηθεί πολύ μεγάλα συγκοινωνιακά έργα στον ηπειρωτικό κορμό της χώρας, έργα από τα οποία η νησιωτική Ελλάδα είχε αναλογικά μικρά μόνο και έμμεσα οφέλη, χωρίς να έχει ληφθεί μέριμνα για αντισταθμιστικά μέτρα με πρόσθετη χρηματοδότηση οδικών, αλλά και άλλων έργων μεταφορών στα νησιά. Εργα που θα βελτιώνουν την ποιότητα ζωής, το περιβάλλον και την ασφάλεια στις μετακινήσεις, όχι μόνο των ντόπιων, αλλά και των εκατομμυρίων επισκεπτών που έρχονται κάθε χρόνο και θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην ανάπτυξη όχι μόνο της τοπικής, αλλά και της εθνικής, οικονομίας.
ΜΟΝΟ 147 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΤΟΝ Β.Ο.Α.Κ.!
• Ειδικότερα για την Κρήτη που χαρακτηρίζεται από έλλειψη βασικού οδικού δικτύου, έχει προβλεφθεί από το ΣΠΕΜ για την επόμενη 11ετία συνολική χρηματοδότηση 251 εκατ. ευρώ, από τα οποία μόλις 147 εκατ. για τον Β.Ο.Α.Κ. Ποσό που κατ’ ουσίαν αποτυπώνει την ανυπαρξία πολιτικής βούλησης για την αναβάθμιση ενός στοιχειώδους μεταφορικού δικτύου για την Κρήτη, το οποίο μάλιστα προβλέπεται να παίξει διευρωπαϊκό ρόλο και για το οποίο υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός σε εθνικό επίπεδο για στήριξη σχεδίου δράσης ανάπτυξης του τουρισμού. Επιπλέον, όπως αναφέρεται και στο ίδιο το ΣΠΕΜ, ο Β.Ο.Α.Κ. εντάσσεται στις προτεραιότητές του καθώς διευκολύνει την επίτευξη του στόχου της δημιουργίας διακομετακομιστικού κόμβου Ανατολικής Μεσογείου στην Κρήτη, που αποτελεί βασικό κόμβο του νέου Μεταφορικού άξονα Ανατολικής Μεσογείου – Κύπρου – Κρήτης – Πειραιά. Ολα αυτά τα σημαντικά παραμένουν σε θεωρητικό επίπεδο, όταν δεν προβλέπεται ταυτόχρονα και η ανάλογη χρηματοδότηση.
• Ουσιαστικά μέσω του ΣΠΕΜ μας λέτε να το πάρουμε απόφαση ότι και οι επόμενες γενιές των Κρητικών, αλλά και των εκατομμυρίων επισκεπτών που θα έρχονται στην Κρήτη τις επόμενες δεκαετίες, θα χρησιμοποιούν καθημερινά αυτό το επικίνδυνο και ανεπαρκές οδικό δίκτυο. Ενα δίκτυο που απειλεί και υποβαθμίζει τη ζωή μας, ναρκοθετεί την ανάπτυξή μας και γενικότερα μας κατατάσσει σε μια υποδεέστερη κατηγορία πολιτών εντός της Ελληνικής Επικράτειας. Και σαν να μη έφθαναν όλα αυτά, παρακολουθούμε μια προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και των αεροδρομίων μας που αποτελούν τις μοναδικές πύλες εισόδου – εξόδου και που αναμένεται να μεταβάλουν αρνητικά ακόμα περισσότερο από ό,τι είναι σήμερα το μεταφορικό ισοδύναμο της Κρήτης, αλλά και όλων των νησιών, σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα καταστρατηγώντας βασικές αρχές ανταγωνισμού, ισονομίας και ισομεταχείρισης».
Η ανακοίνωση καταλήγει πως «για τους παραπάνω λόγους και επειδή θεωρούμε ότι ως Περιφερειακή Αρχή δεν έχουμε το δικαίωμα να παραμείνουμε αδρανείς όταν ο εμπαιγμός και η αδικία σε βάρος της Κρήτης συνεχίζονται αμείωτοι, αποφασίζουμε τα παρακάτω:
α. Να γνωμοδοτήσουμε ομόφωνα αρνητικά για τη ΣΜΠΕ του Στρατηγικού Πλαισίου Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014 – 2025.
β. Να αποσταλεί η παρούσα στο ΥΠΟΜΕΔΙ για να ληφθεί υπόψη πριν την οριστικοποίηση του ΣΠΕΜ.
γ. Ζητάμε την ολοκλήρωση του Β.Ο.Α.Κ. μέσα στα χρονικά πλαίσια του ΣΠΕΜ 2014 – 2025, με αναλυτικό και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα μελετών και έργων, ως μια βασική υποχρέωση της ελληνικής Πολιτείας προς Ελληνες και Ευρωπαίους πολίτες που δικαιούνται αυτονόητα ένα καθεστώς στοιχειώδους ισοπολιτείας».
Σύμφωνα με τον κ. Καλογερή, το Σχέδιο Στρατηγικού Σχεδιασμού δεν έχει ολοκληρωθεί και πρακτικά αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσής του, αρκεί να υπάρξει κοινή δράση όλων των φορέων της Κρήτης.