Πρωταγωνιστές στην ψηφιακή εποχή οι μαθητές σχολείων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έδειξαν ένα δείγμα της δουλειάς τους στο “Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας” που συνεχίζεται στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
Μαθητές δημοτικών, γυμνασίων, λυκείων και ΕΠΑΛ παρουσίασαν ενδιαφέρουσες δημιουργίες όλες βασισμένες στην αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας. Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών τους έφτιαξαν πρωτότυπες και ξεχωριστές κατασκευές που κέντρισαν το ενδιαφέρον όλων των επισκεπτών της έκθεσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Eξυπνες εφαρμογές
Σύγχρονες και έξυπνες εφαρμογές παρουσίασε στο περίπτερο του το Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου. Οι εργασίες των παιδιών έγιναν στα πλαίσια του προγράμματος εφαρμογών STEM, με τη χρήση Arduino (υπολογιστική πλατφόρμα) και κάποιες εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα με το πρόγραμμα app inventor.
«Mέσω μιας εφαρμογής με κινητά τηλέφωνα τα παιδιά έφτιαξαν μια μικροκατασκευή, μια μακέτα σχολείου στην οποία μπορούν να ενημερώνουν σε πραγματικό χρόνο τις οθόνες που είναι τοποθετημένες σε μια αίθουσα για τις αλλαγές στο πρόγραμμα τους. Επίσης έφτιαξαν ένα σύστημα ενημέρωσης των διερχόμενων αυτοκινήτων ότι υπάρχει πεζός στη διάβαση ώστε να σταματού» μας είπε η κ. Χ. Καπνιά εκπαιδευτικός
Επίσης ο μαθητής Κωστής Μουντάκης δούλεψε πάνω σε μια εφαρμογή με την οποία εντοπίζονται οι ηλικιωμένοι που αντιμετωπίζουν άνοια πολύ χρήσιμη για τους συγγενείς τους.
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΛΥΚΕΙΟ
Οδήγηση για… κάγκουρες
«Φτιάξαμε ένα όχημα που κινείται σε πόλη χωρίς να σέβεται κανένα κανόνα του ΚΟΚ. Θέλουμε με αυτή την κατασκευή να δείξουμε πόσο προβληματική είναι για όλους η κακή οδήγηση» μας είπε η μαθήτρια Ειρήνη Μπαλαδάκη. Οι μαθητές που εργάστηκαν στον προγραμματισμό και στη συναρμολόγηση του οχήματος, του “Καγκουρόbot” είναι οι: Γιαπιτζής Νικηφόρος , Μαρκετάκη Χρυσούλα , Μπαχαρόπουλος Ορέστης , Μπλαζάκης Κων/νος , Μπουρδαντωνάκης Στράτος , Περράκης Νικόλαος , Ροζάκη Παναγιώτα , Φραγκεδάκη Νεκταρία , Φραγκεδάκης Παντελής .
ΕΠΑΛ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
Εκπαιδευτικά ηλεκτρονικά παιγνίδια
Ηλεκτρονικά παιγνίδια που εκπαιδεύουν και προσφέρουν χρήσιμες γνώσεις σχεδίασαν οι μαθητές του ΕΠΑΛ Ελ. Βενιζέλου που έστησαν μια σειρά από υπολογιστές πάνω στα οποία μπορούσαν να παίξουν τα παιδιά- επισκέπτες.
Ο μαθητής Μπάζε Ποστόλοφ έφτιαξε ένα ηλεκτρονικό όπου ο οδηγός κερδίζει όταν κινείται και παρκάρει σωστά, ενώ χάνει όταν παρκάρει εκεί που δεν πρέπει. «Βλέποντας οδηγούς να παρκάρουν σε θέσεις αναπήρων και πάνω σε πεζοδρόμια φτιάξαμε αυτό το παιγνίδι ώστε νικητής να είναι αυτός που παρκάρει και οδηγεί σωστά» λέει ο Μπάζε, ενώ ο Xρήστος Στεφανίδης εργάστηκε πάνω σε ένα άλλο παιγνίδι με ερωτήσεις γνώσεων.
ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Αυτοματισμοί…
Μια σειρά από απλές αλλά έξυπνες εφαρμογές έφτιαξαν οι μαθητές του Μουσικού Σχολείου Χανίων. Όπως η Νεφέλη Χατζηιωάννου που δούλεψε πάνω σε ένα σύστημα Mors με το οποίο εκπέμπονται σήματα στη διεθνή γλώσσα επικοινωνίας, ενώ ο Κωνσταντίνος Παπαδάκης έφτιαξε ένα σύστημα συναγερμού που ενεργοποιείται όταν προκαλείται εμπόδιο σε μια δέσμη λέιζερ που στέλνει μήνυμα σε οθόνη με τη λέξη intruder (εισβολέας). Η Κατερίνα Γυπάκη παρουσίασε ένα αισθητήρα φλόγας όπου όταν ανιχνεύει φωτιά…κτυπάει συναγερμό ειδοποίησης. Από τη μεριά της η Μαίρη Κιτρινορίνη δούλεψε πάνω σε ένα παιγνίδι μνήμης.
2ο Δ.Σ. ΧΑΝΙΩΝ
Μια μέρα στον Αρη
Μια προσομοίωση μιας μέρας…στον Άρη παρουσίασαν οι μαθητές του 2ου Δ.Σ. Χανίων. Τα παιδιά έφτιαξαν μια μακέτα με την επιφάνεια του Άρη το έτος 2040 όταν στον πλανήτη θα έχει δημιουργηθεί αποικία από ανθρώπους όπως προβλέπουν στο σενάριο τους. «Οι άνθρωποι ζουν σε ένα θόλο που τους εξασφαλίζει οξυγόνο αλλά για να λύσουν το θέμα της διατροφής έχουν ένα θερμοκήπιο όπου καλλιεργούν λαχανικά και φρούτα. Κατασκευάσαμε ένα περιστρεφόμενο γερανό που βοηθάει στη συλλογή των φρούτων και των λαχανικών τα φορτώνει σε αυτοκίνητο που τα μεταφέρει στον οικισμό των αποίκων» λένε οι μαθητές Αλέξανδρος Κονταδάς, Γιώργος Δούκας, Εύα Θεοδοσάκη, Θάλης Καβαλιεράκης, Ελένη Αποστολάκη, Στέλιος Τσιμπισκάκης, Τσουλουχάντζε Σβάντζα.
«Η συνεργασία, η ομαδικότητα και οι δεξιότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά είναι αυτό που κέρδισαν από τη συμμετοχή τους σε αυτήν την προσπάθεια» δηλώνει η εκπαιδευτικός κ. Ν. Παντελάκη.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ
Η Ρομποτική Αθηναϊκή
Αρχαία Αγορά
Επειδή στο μάθημα της ιστορίας διδάχθηκαν για την αρχαία αγορά των Αθηνών οι μικροί μαθητές της Δ΄τάξης των εκπαιδευτηρίων Θεοδωροπούλου αποφάσισαν να φτιάξουν μια μικρογραφία της που να λειτουργεί με αυτοματισμούς. Όπως εξηγεί η Μαρία Μαστοράκη « κατασκευάσαμε το βουλευτήριο και με ένα μηχανισμό δείχνει τον Περικλή να μιλάει, τα Παναθήναια, την Ποικίλη Στοά. Ήταν κάτι που διασκεδάσαμε πάρα πολύ». Πολύτιμος αρωγός των παιδιών ο εκπαιδευτικός Μανώλης Κουνελάκης.
ΛΥΚΕΙΟ ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ
Ψηφιακές εφημερίδες
Ψηφιακές εφημερίδες “έστησαν” οι μαθητές του Λυκείου Ελ. Βενιζέλου, ενώ επίσης έφτιαξαν διαδικτυακά σενάρια και ένα λεξικό το οποίο ονόμασαν “πολυμεσικό” καθώς αναλύει τη γλώσσα του διαδικτύου.
«Μέσω της πλατφόρμας Criss υπάρχει ένα εργαλείο για τις ψηφιακές εφημερίδες. Χωριστήκαμε σε ομάδες και γράψαμε άρθρα, βάλαμε φωτογραφίες και βίντεο φτιάχνοντας στην ουσία πέντε διαφορετικές εφημερίδες» λέει η Ειρήνη Μπουμπουραλάκη , ενώ η Ειρήνη Παπουδάκη σημειώνει πως αξιοποίησαν μια σειρά από εφαρμογές για να μελετήσουν καλύτερα το διαδίκτυο και την πρόσβαση σε αυτό.
Δ.Σ. ΑΓΡΟΚΗΠΙΟΥ, 1ο ΜΟΥΡΝΙΩΝ, Δ.Σ. ΦΡΕ
Crash Test…
Σε μια προσομοίωση του “crash test” των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών εργάστηκαν οι μαθητές του Δ.Σ. Αγροκηπίου, του 1ου Δ.Σ. Μουρνιών και του Δ.Σ. Φρε υπό την επίβλεψη του εκπαιδευτικού κ. Μ. Μανούσακα. «Φτιάξαμε αυτοκινητάκια από απλά υλικά καπάκια, ξυλάκια, μπαλόνια, για οδηγό βάλαμε ένα αυγό. Το αυτοκίνητο κινείται και η δύναμη G που αναπτύσσει καταγράφεται από τον αισθητήρια επιταχυνσιόμετρο και στέλνεται ως πληροφορία μέσω bluetooth σε ένα tablet » εξηγεί η Μαριλένα Mαραγκουδάκη, που μαζί με τους συμμαθητές της έκαναν μια επίδειξη της δουλειάς τους στους επισκέπτες της έκθεσης.
10ο Δ.Σ. ΧΑΝΙΩΝ
Παιγνίδια τεχνητής νοημοσύνης
«Χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής και συγκεκριμένα νευρωνικά δίκτυα για να φτιάξουμε απλές εφαρμογής τεχνητής νοημοσύνης. Όπως την εικόνα της κοπέλας που αναλύει το κείμενο που γράφουμε στο computer και ανάλογα αν είναι θετικό αρνητικό “χαίρεται” ή “στενοχωριέται”» σημειώνει ο εκπαιδευτικός κ. Ανδρέας Μαρκαντωνάκης.
Σε μια άλλη εφαρμογή των μαθητών ο “παίκτης” μέσω νευρωνικών δικτύων αναγνωρίζει πρόσωπα! «Μέσα από αυτές τις δράσεις ο στόχος μου είναι τα παιδιά να ξεφύγουν από τη λογική ότι τεχνολογία είναι ότι κάθομαι μπροστά σε μια οθόνη για 5 ώρες και παίζω video game. Η τεχνολογία είναι αναγκαία πάντα αλλά είναι καλύτερο τα παιδιά να είναι δημιουργοί και όχι απλοί καταναλωτές» καταλήγει ο εκπαιδευτικός.
Tη δουλειά τους πάνω στην ιδέα «Αρχιπέλαγος Αιγαίο: Η τεχνολογία βοηθά στην ανάπτυξη των νησιών» μας παρουσίασαν οι μαθητές Χριστίνα Καραβιτάκη, Αριστείδης Κουτσαυτάκης, Μυρτώ Παυλάκη του 10ου Δ.Σ. Σε μια μεγάλη μακέτα, 4 ρομποτ λειτουργούν αντίστοιχα μηχανήματα για την παραγωγή και μεταφορά προϊόντων σε ένα απομακρυσμένο νησί.