Το 2010 στην M. Βρετανία, είχα αναλάβει να αναπτύξω τον λογαριασμό στο facebook μιας μ/μ επιχείρησης παραγωγής φίλτρων νερού, όπου εργαζόμουν ως υπεύθυνος marketing. Οι επαγγελματικές σελίδες δεν ήταν πολύ διαδεδομένες το ίδιο και οι διαφημίσεις. Τότε, τα Social Media (SoMe) χρησιμοποιούνταν από τις επιχειρήσεις κυρίως για την παρουσίαση των προϊόντων τους ως μία προέκταση της ιστοσελίδας τους για αλληλεπίδραση με το κοινό.
Τα google analytics & SEO, αποτελούσαν ήδη πρωτοποριακά αλλά πιο δημοφιλή εργαλεία πληροφόρησης για τις επιχειρήσεις. Η έννοια του digital marketing υπήρξε με την την εμφάνιση του πρώτου εμπορικού web browser (Netscape Navigator) το 1994. Την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα το digital marketing είχε εντελώς διαφορετική σημασία και ρόλο στις επιχειρήσεις από αυτή που έχει σήμερα.
Σήμερα, ακόμη μπορείς να βρεις μία επιχείρηση που δεν έχει ιστοσελίδα, αλλά είναι δύσκολο να υπάρχξει εαν δεν έχει ένα τουλάχιστον λογαριασμό σε SoMe. Πράγματι, τα SoMe αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο marketing των σύγχρονων επιχειρήσεων, ενώ για τις πιο μικρές, είναι ίσως το κυριότερο εργαλείο digital marketing που χρησιμοποιούν.
Οι επιλογές, στον τρόπο και τα μέσα επικοινωνίας και έκφρασης τους on line, πολλαπλασιάστηκαν εντυπωσιακά την τελευταία δεκαετία. Μέσα σε πολύ λίγα χρόνια περάσαμε από την non-digital εποχή στην εποχή της ψηφιακής αλληλεπίδρασης. Από την μπροσούρα περάσαμε στα κοινωνικά δίκτυα τα οποία συνεχώς αναπτύσσουν νέα εργαλεία και διευρύνουν την ποιότητα της αλληλεπίδρασης και της πληροφορίας. Σήμερα οδεύουμε προς την νέα εποχή της τρισδιάστατης αλληλεπίδρασης του meta και του internet of things.
Φυσικά δεν βρίσκονται όλες οι επιχειρήσεις, στο ίδιο στάδιο ψηφιακής ωριμότητας.
Στάδιο 0: Μη ψηφιακή δραστηριότητα. Απουσία ιστοσελίδας ή social media.
Στάδιο 1: Στατική παρουσία με ιστοσελίδα και μονομερή εκπομπή μηνυμάτων
Στάδιο 2: Ηλεκτρονική αμφίδρομη αλληλεπίδραση, διαδικασίες e-business & e-commerce
Στάδιο 3: Αποκλειστική ενσωματωμένη ηλεκτρονική αλληλεπίδραση. Όλες οι διαδικασίες γίνονται ηλεκτρονικά.
Στάδιο 4: Το μέλλον. Αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και υπολογιστών.
Μορφές χρήσης των Social Media από τα ελληνικά brands
Το περιεχόμενο που δημοσιεύεται, από ένα brand στην εκάστοτε πλατφόρμα χαρακτηρίζει συνήθως και την χρήση της. Εντοπίσαμε τις πιο συνήθεις χρήσεις των SoMe από τις μ/μ ελληνικές επιχειρήσεις:
1. Πλατφόρμα αγγελιών στην οποία ανεβάζουν αγγελίες πώλησης των προϊόντων τους
2. Κατάλογος προϊόντων και προσφορών
3. Μέσο αναπαραγωγής-προέκτασης της ιστοσελίδας τους
4. Χώρο παρουσίασης εφαρμογών των προϊόντων τους ή αποτελέσματα των υπηρεσιών
5. Εργαλείο σύνδεσης του brand με ιδέες και συναισθήματα
6. Χώρο πληροφόρησης και ενημέρωσης σχετικά με τον κλάδο και τα νέα της επιχείρησης
Μία καλή χρήση πλατφόρμας είναι εκείνη που επιτυγχάνει τους στόχους της. Η ποιότητα περιεχομένου είναι καθοριστικός παράγοντας επιτυχίας. Προσδιορίζεται από το βάθος της πληροφορίας, την ιδέα αλλά και τη σχετικότητα του με το brand και το κοινό του. Επίσης η δημιουργία πρωτότυπου, αισθητικού και εκφραστικά σωστού περιεχομένου είναι σημαντικά.
Περιεχόμενο
Ένας πρωταρχικός σκοπός του περιεχομένου είναι να μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού. Εδώ είναι μερικές συμβουλές για καθηλωτικό περιεχόμενο:
1. Μη μιλάς πολύ, απλά δείξε. Προτίμησε οπτικό υλικό από ατελείωτα κείμενα.
7. Δημιούργησε δικό σου πρωτότυπο υλικό, βγάλε τις δικές σου φωτογραφίες. Αυτό θα σε βοηθήσει να έχεις μοναδικό υλικό αλλά και να αποτυπώσεις ακριβώς αυτό που θέλεις να επικοινωνήσεις με περιεχόμενο που θα σχετίζεται άμεσα με την επιχείρηση σου.
8. Οι άνθρωποι θυμούνται περισσότερο οπτική πληροφορία παρά κείμενο. Οπτικοποίησε τα μηνύματα σου.
9. Μοιράσου τις μαρτυρίες και τις κριτικές των ευχαριστημένων πελατών σου.
10. Ανακάλυψε τις τάσεις που αφορούν το κοινό και τον κλάδο δραστηριότητας σου.
11. Χρησιμοποίησε τα σωστά hashtags
12. Χρησιμοποίησε influencers και bloggers για να προσελκύσεις το ενδιαφέρον για το περιεχόμενό σου
Οκ. Ανοίξαμε έναν λογαριασμό, και έχουμε δημιουργήσει πρωτότυπο ποιοτικό υλικό. Τώρα μπορούμε να κάνουμε την πρώτη ανάρτηση και να ξεκινήσουμε το digital marketing; Όχι ακριβώς. Η δημοσίευση μιας ανάρτησης δεν σηματοδοτεί από μόνη της την ύπαρξη digital marketing. Για την ακρίβεια η ύπαρξη digital marketing ξεκινά πολύ πριν την δημοσίευση της πρώτης ανάρτησης.
Η αφήγηση της ιστορίας
Ο Steve Jobs είχε πει σχετικά με το marketing ότι έχει να κάνει με αξίες σε ένα πολύ σύνθετο και θορυβώδες περιβάλλον. Γι’αυτό θα πρέπει να είμαστε εντελώς ξεκάθαροι τι θέλουμε ο κόσμος να γνωρίζει για εμάς.
Μέσα από τις πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων, ένα brand, ακούσια ή εκούσια, λέει μια ιστορία. Μία ιστορία που εκφράζει πραγματικά αυτό που είναι. Εάν δούμε το σύνολο των αναρτήσεων μιας εταιρίας θα μπορέσουμε να καταλάβουμε τις ιδέες της, αυτό που πρεσβεύει, αυτά που πιστεύει πραγματικά για τα προϊόντα και τους πελάτες της. Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος που υπάρχει στην αγορά και ποιο είναι το κεντρικό της μήνυμα. Είναι σαν την μαγική εικόνα που εμφανίζεται όταν ενώσουμε τις τελείες. Αυτή η εικόνα χτίζεται ανεξάρτητα από το εάν ακολουθούμε μία ορισμένη στρατηγική digital marketing. Το πόσο σαφής και ξεκάθαρη είναι η ιστορία που θα αφηγηθούμε, μέσα από την παρουσία μας ηλεκτρονικά, εξαρτάται από την διαχείριση της, δηλαδή το επαγγελματικό digital marketing. Όσο πιο σαφής είναι η ιστορία τόσο πιο άμεσα και στοχευμένα θα είναι τα μηνύματα που θα επικοινωνούμε στην Buyer Persona.
Η Βuyer Persona είναι το προφίλ του ιδανικού πελάτη για τα προϊόντα μιας εταιρίας. Είναι αυτή που προσδιορίζει το περιεχόμενο, τα κανάλια επικοινωνίας και μας βοηθά να συλλέξουμε σημαντικές πληροφορίες μέσα από προηγούμενες εμπειρίες και αλληλεπιδράσεις με αυτήν.
Γιατί όμως έχει τόση μεγάλη σημασία στο digital marketing; Φανταστείτε την ως τον κεντρικό χαρακτήρα σε μία ιστορία. Ανεξάρτητα με το είδος της ιστορίας, οι χαρακτήρες, και ιδιαίτερα ο κεντρικός, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της. Στην πραγματικότητα, χωρίς τον κεντρικό χαρακτήρα δεν υπάρχει ιστορία. Το digital marketing ξεκινά από τον προσδιορισμό αυτού του χαρακτήρα, των ιδιοτήτων του, των αξιών, της κουλτούρας του, και όλων εκείνων των στοιχείων που σκιαγραφούν την προσωπικότητά του. Μελετά τον εντοπισμό των στοιχείων που τον ενοχλούν αλλά και των σημείων που τον ευχαριστούν, την ιχνηλάτηση όλης της αγοραστικής του διαδρομής. Έχοντας προσδιορίσει με ακρίβεια αυτόν το αγοραστικό χαρακτήρα, μπορούμε να κτίσουμε και να αφηγηθούμε την ψηφιακή μας ιστορία με μεγάλη σαφήνεια. Μία ιστορία που θα τον ενδιαφέρει, θα τον αφορά και θα τον κινητοποιήσει τελικά, να αγοράσει τα προϊόντα μας.
Ο προσδιορισμός του αγοραστικού κοινού είναι τόσο αυτονόητος όσο και ο προσδιορισμός της εταιρικής ταυτότητας. Αλλά είναι πάντα δεδομένος, ή επαρκώς διατυπωμένος;
Κάντε ένα τεστ. Ρωτήστε διαφορετικούς stakeholders της εταιρία σας, να περιγράψουν το brand σας. Εάν οι περιγραφές συμπίπτουν, τότε η ιστορία που αφηγείστε είναι ενιαία, συνεχής και συνεπής. Εάν σας ικανοποιεί, τότε έχετε κάνει εξαιρετική δουλειά.
Τώρα είστε έτοιμοι να κάνετε την επόμενη ανάρτηση.