Τα αποτελέσματα ενός καινοτόμου προγράμματος παρουσιάστηκαν στο Πολυτεχνείο Κρήτης
Πώς μπορεί το σχολικό περιβάλλον και η εκπαιδευτική διαδικασία να γίνουν πιο ελκυστικά για μαθητές και εκπαιδευτικούς; Μπορεί άραγε ο σχεδιασμός τους να γίνει “από τα κάτω”; Κι ακόμα οι νέες τεχνολογίες και η αρχιτεκτονική πώς μπορούν να “παντρευτούν” με την παιδαγωγική;
Απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα ήρθε να δώσει το ερευνητικό πρόγραμμα “Πιλοτική εφαρμογή καινοτόμων τεχνικών αναβάθμισης σε σχολικές μονάδες του Δήμου Χανίων” που εκπονήθηκε από το Πολυτεχνείο Κρήτης σε συνεργασία με τον Δήμο Χανίων.
Τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος “Έτσι μαθαίνω καλύτερα” παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση στο Αμφιθέατρο “Γεώργιος Κατσανεβάκης” του Πολυτεχνείου Κρήτης το απόγευμα του Σαββάτου, με τη συμμετοχή ερευνητών του Eργαστηρίου TUC TIE Lab της Αρχιτεκτονικής Σχολής, εκπαιδευτικών και μαθητών των 4ου – 8ου Δημοτικών Σχολείων και 33ου Νηπιαγωγείου καθώς και του Γυμνασίου Νέας Κυδωνίας που συμμετείχαν στο πιλοτικό πρόγραμμα, του δημάρχου Χανίων Π. Σμανδηράκη και στελεχών της Δημοτικής Αρχής.
Όπως εξήγησε ο διευθυντής του Εργαστηρίου TUC TIE Lab Κώστας Ουγγρίνης στοχεύει στη χωρική και παιδαγωγική αναβάθμιση των σχολείων, ακολουθώντας και εξελίσσοντας τις καλές πρακτικές που καταγράφηκαν από τις εφαρμογές των προγραμμάτων “Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα” και “Έτσι Μαθαίνω Καλύτερα 2.0” που πραγματοποιήθηκε σε σχολικές μονάδες του Δήμου Αθηναίων.
Στον πυρήνα του προγράμματος που σχεδίασε παρεμβάσεις τόσο σε αρχιτεκτονικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο παιδαγωγικής-εκπαιδευτικής διαδικασίας, βρίσκεται το τρίπτυχο παιδαγωγικής, αρχιτεκτονικής και τεχνολογίας, μέσα από το οποίο γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα πιο ελκυστικό σχολικό περιβάλλον. Η προσέγγιση αυτή έχει ήδη εφαρμοστεί από το 2003 στη Βοστόνη, από το 2015 στην Αθήνα – με την υποστήριξη του Ιδρύματος “Σταύρος Νιάρχος” και από το 2020 στα Χανιά.
Ο κ. Ουγγρίνης τόνισε ακόμα ότι το πρόγραμμα στοχεύει στην αναβάθμιση του σχολικού χώρου – με τεχνικές εργασίες αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών – με τον ταυτόχρονο εμπλουτισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών μάθησης και κοινωνικοποίησης.
Μεθοδολογικά, όπως εξήγησε ο κ. Ουγγρίνης, η προσπάθεια αυτή βασίζεται στον συμμετοχικό σχεδιασμό και το design thinking, καθώς μαθητές, εκαπιδευτικοί και αρχιτέκτονες συνεργάζονται έχοντας όλοι τους ενεργό ρόλο στις αποφάσεις για τη διαμόρφωση του σχολικού περιβάλλοντος και την κατασκευή custom-made αντικειμένων εκπαιδευτικού εξοπλισμού.
Η μεθοδολογία των Εκπαιδότοπων βασίζεται σε τρεις πυλώνες: το συμμετοχικό σχεδιασμό, τη σχεδιαστική σκέψη και την τεχνολογία των maker spaces.
Παράλληλα, μέσα από δράσεις με τη σχολική κοινότητα, συνδυαστικά με την ενεργή συμμετοχή των Σχολικών Επιτροπών και της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Χανίων, το πρόγραμμα ανέδειξε τη δυνατότητα του σχολικού χώρου να προσαρμόζεται και να ενισχύει τις μαθησιακές δραστηριότητες, καθώς και την ικανότητα της σχολικής κοινότητας να τις εμπλουτίζει ενεργά.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν στο κοινό οκτώ custom-made αντικείμενα εκπαιδευτικού εξοπλισμού τα οποία συνδιαμορφώθηκαν από μαθητές και εκπαιδευτικούς σε βάθος μιας σχολικής χρονιάς στο περιβάλλον ενός maker space.
Ο κοσμήτορας της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Αλέξανδρος Βαζάκας ανέφερε τη σημασία του προγράμματος τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και για τους φοιτητές του Πολυτεχνείου καθώς μέσα από τέτοιες δράσεις έρχονται σε επαφή με πραγματικά προβλήματα.
Ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης αφού εξήρε την προσπάθεια που έκαναν μαθητές, εκπαιδευτικοί και μέλη του Εργαστηρίου TUC TIE Lab, ενώ αναφερόμενος στα επόμενα βήματα σημείωσε ότι είναι ρεαλιστικό σενάριο το καλοκαίρι του 2024 θα εγκατασταθούν τα τεχνικά συνεργεία για να προχωρήσουν σε παρεμβάσεις στα σχολεία που συμμετείχαν πιλοτικά στο πρόγραμμα. Επεσήμανε δε ότι πρόθεση της Δημοτικής Αρχής είναι το πρόγραμμα να επεκταθεί και σε άλλα σχολεία του Δήμου Χανίων.