“Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης θα ήταν ιδιαίτερα περήφανος για τη σημερινή μέρα. Σε πέντε χρόνια από τώρα αυτό το στολίδι θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί τους νέους του επισκέπτες”, υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στην τελετή έναρξης των εργασιών κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.
Αναλυτικότερα, κατά την διάρκεια της ομιλίας του ο Πρωθυπουργός, ανέφερε: « Πάντα αισθάνομαι καλύτερα όταν πατώ τη γη της πατρίδας μου. Σήμερα, ωστόσο, νιώθω μια ξεχωριστή συγκίνηση γιατί βρίσκομαι στην Κρήτη, στο Καστέλι, για να θεμελιώσω το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Ένα έργο που βάλτωνε για χρόνια κι επιτέλους ξεκινά ώστε, σε πέντε χρόνια από τώρα, αυτό το κόσμημα του νησιού να είναι έτοιμο να υποδεχθεί τους πρώτους ταξιδιώτες.Και αν μου επιτρέπετε και μια προσωπική αναφορά, πιστεύω ότι ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης θα ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος για τη σημερινή ημέρα.
Θυμάμαι τις συζητήσεις που είχα μαζί του αλλά και με πολλούς τοπικούς φορείς, οι οποίοι παρουσίαζαν την εναλλακτική πρόταση να μην φτιάξουμε ένα καινούργιο αεροδρόμιο στην Κρήτη και να παραμείνουμε στο υφιστάμενο αεροδρόμιο «Καζαντζάκης» με κάποια έργα αναβάθμισης. Η απάντηση η δική μου ήταν από την πρώτη στιγμή κάθετη: Αν θέλουμε να χτίσουμε τις υποδομές για τον 21ο αιώνα και να σχεδιάσουμε, όχι απλά με ορίζοντα δεκαετίας αλλά με ορίζοντα τα επόμενα 50, τα επόμενα 100 χρόνια, η Κρήτη, η περιοχή του Ηρακλείου χρειαζόταν, χρειάζεται ένα καινούργιο αεροδρόμιο. Και αυτό ακριβώς θα αποκτήσει.
Το «Νίκος Καζαντζάκης» εξυπηρετεί σήμερα, με πολύ μεγάλες δυσκολίες, 8 εκατομμύρια επιβάτες. Επιβαρύνει με ηχορύπανση και κυκλοφοριακό φόρτο την περιοχή του Ηρακλείου κι εκ των πραγμάτων αποτελεί τροχοπέδη στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών. Αντίθετα, το υπερσύγχρονο αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο θα πάρει τη θέση του, θα είναι ένα αεροδρόμιο φιλικό προς το περιβάλλον. Το αεροδρόμιο αυτό θα είναι το καλύτερο αεροδρόμιο στη χώρα. Τελεία και παύλα. Το πιο σύγχρονο, το πιο φιλικό προς το περιβάλλον, αυτό που θα ενσωματώνει τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες. Όμως, όπως είπε και ο Υπουργός -και θέλω να το τονίσω αυτό γιατί το θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό- είναι ένα αεροδρόμιο το οποίο βρίσκεται στην καρδιά της Ανατολικής Μεσογείου, σε απόσταση λιγότερη από 4 ώρες από τις πρωτεύουσες της Δυτικής Ευρώπης και από τις μεγάλες πόλεις της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής.
Έχει τη δυνατότητα, δηλαδή, το αεροδρόμιο αυτό να μετατρέψει την Κρήτη, όχι απλά σε έναν ισχυρό τουριστικό προορισμό -που είναι ήδη- αλλά και σε έναν κόμβο αεροπορικό ολόκληρο το χρόνο και σε όλες τις εποχές. Ένα τέτοιο κορυφαίο έργο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί παρά μόνο από φορείς που ξέρουν και μπορούν: Από τη μία πλευρά, το ελληνικό Δημόσιο με την ισχύ αλλά και την εμπειρία πια του κράτους. Και από την άλλη, ο ιδιωτικός τομέας με την εμπειρία του και με την ευελιξία του». «Οι προδιαγραφές του αεροδρομίου Ηρακλείου εγγυώνται την επάρκειά του, όχι μόνο για τις σημερινές αλλά κυρίως για τις μελλοντικές ανάγκες: Ο νέος διάδρομος προσγείωσης μήκους 3,2 χιλιομέτρων και οι 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών θα αυξήσουν κατακόρυφα τη δυναμικότητα του αερολιμένα» τόνισε ο Πρωθυπουργός προσθέτοντας μεταξύ άλλων ότι:
«Ο κεντρικός αεροσταθμός των 72.000 τετραγωνικών μέτρων με τις 5 γέφυρες, θα προσφέρει γρήγορη πρόσβαση των επιβατών στα αεροσκάφη. Και, βέβαια, το αεροδρόμιο θα περιβάλλεται από μία εμπορική ζώνη 400 στρεμμάτων, που θα αναπτυχθεί σταδιακά γύρω του, τονώνοντας όλη την οικονομική ζωή της ευρύτερης περιοχής. Η πρόσβαση στο αεροδρόμιο Καστελίου θα εξασφαλίζεται από οδικούς άξονες συνολικού μήκους 24 χιλιομέτρων. Γνωρίζετε καλύτερα από εμένα τη συμβολή αυτού του σημαντικού έργου στην τοπική οικονομία. Θα δημιουργηθούν, όπως είπε και ο Υπουργός, 7.000 θέσεις εργασίας. Στο ίδιο το αεροδρόμιο, στις αεροπορικές εταιρείες που θα εξυπηρετεί, καθώς και στις πολλες επιχειρήσεις που θα παρέχουν υπηρεσίες και αγαθά στους εργαζόμενούς του και κυρίως στους επισκέπτες του. Και, βέβαια, πάρα πολύ σημαντικό, θα απελευθερώσει για αξιοποίηση τα 2.800 στρέμματα που καταλαμβάνει το υφιστάμενο αεροδρόμιο. Η σχετική μελέτη θα αρχίσει να καταρτίζεται αμέσως και θα είναι έτοιμη πολύ πριν παραδοθεί το νέο αεροδρόμιο».
Παράλληλα ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι: «στο τέλος, δε, των 35 ετών της παραχώρησης, η αξία του αεροδρομίου -με μοναδικό, πλέον, ιδιοκτήτη το ελληνικό Δημόσιο- εκτιμούμε ότι θα ξεπερνά τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ»
Για ΒΟΑΚ
Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωση πως για τον Βόρειο Οδικό Άξονα θα μιλήσει πιο αναλυτικά σήμερα το απόγευμα στα Χανιά. Ανέφερε όμως το εξής: «Είχα αναλάβει προεκλογικά μια μεγάλη δέσμευση, ότι θα δρομολογήσουμε με ταχύτατο ρυθμό τα δύο κρίσιμα μεγάλα έργα υποδομής τα οποία θα καταστήσουν, για ακόμη μια φορά, την Κρήτη αναπτυξιακό πρωταγωνιστή στην πατρίδα μας. Σήμερα, κάνουμε το πρώτο μεγάλο βήμα για το πρώτο από τα δύο έργα αυτά. Θεμελιώνουμε το νέο αεροδρόμιο και πολύ σύντομα, με βάση χρονοδιάγραμμα το οποίο θα σας παρουσιάσουμε και αυτό πολύ σύντομα, θα ξεκινήσουμε και το δεύτερο και ίσως ακόμα πιο σημαντικό έργο το ΒΟΑΚ ώστε να είμαστε συνεπείς στις κεντρικές προεκλογικές μας δεσμεύσεις.
Σε λίγα χρόνια από τώρα η Κρήτη δεν θα είναι απλώς το καμάρι της χώρας. Αλλά το πιο χειροπιαστό παράδειγμα του πως αντιλαμβανόμαστε την ανάπτυξη στην Ελλάδα. Από εσάς, συμπατριώτες μου, ζητώ ένα πράγμα μόνο: να αγκαλιάσετε από την αρχή αυτό το νέο, μεγάλο έργο. Γιατί αυτό το έργο είναι και δική σας περιουσία!»
Καραμανλής: Σε πέντε χρόνια έτοιμο το Καστέλι
Στις ενέργειες της κυβέρνησης για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, ώστε να είναι σε λειτουργία το 2025, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, παρουσία και του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη, κατά την τελετή θεμελίωσης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Κρήτης από τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη. Πρόκεται για μια συνολική επένδυση που θα ξεπεράσει το ένα δισ. ευρώ, η οποία ενισχύει την εθνική οικονομία, εκσυγχρονίζει και ενισχύει τον τουρισμό στην Κρήτη και συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη του νησιού. Επιπλέον, θα αναβαθμίσει το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στην περιοχή του Ηρακλείου, αφού ελευθερώνει την έκταση στην οποία λειτουργεί σήμερα το «Νίκος Καζαντζάκης», θα δημιουργήσει άμεσα νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή, αλλά και -το κυριότερο- περίπου 7.000 νέες θέσεις μόνιμης και σταθερής απασχόλησης κατά τη λειτουργία του. «Το νέο, σύγχρονο, διεθνές αεροδρόμιο που θα φτιάξουμε στο Καστέλι, όμως, είναι καθοριστικό και για κάτι ακόμα πιο σημαντικό: Για τη συνολική αναβάθμιση του γεωπολιτικού ρόλου της Κρήτης. Και μέσω αυτής, για την ουσιαστική αναβάθμιση συνολικά της εθνικής μας παρουσίας στις αερομεταφορές της Νοτιοανατολικής Μεσογείου», επισήμανε ο κ. Καραμανλής.
Σημείωσε ότι πρόκειται για ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο, με απόσταση περίπου 4 ωρών από τη Ντόχα, τη Μόσχα, το Λονδίνο και τη Μαδρίτη. «Δηλαδή μιλάμε για ένα εθνικά κρίσιμο έργο υποδομής, που υπηρετεί στρατηγικά το νέο μεγάλο εθνικό στόχο: Να γίνει η Ελλάδα κόμβος στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Σε μια περίοδο, που όλοι αντιλαμβανόμαστε πόσο κρίσιμη είναι γεωστρατηγικά για την πατρίδα μας», πρόσθεσε. «Αποτελεί βαθιά μας πεποίθηση ότι τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση, σε κανένα κόμμα. Ανήκουν στον ελληνικό λαό. Με τις δικές του θυσίες, με τους δικούς του κόπους και για το δικό του μέλλον γίνονται πραγματικότητα. Και η κάθε κυβέρνηση έχει υποχρέωση να βάζει το δικό της λιθαράκι για να υπηρετήσει αυτόν το σκοπό», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια αναφέρθηκε στην προϊστορία του μεγάλου αυτού έργου.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου παρουσίασε στον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, ενώ ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών από την πλευρά του δεσμεύτηκε για την ασφάλεια, τη λειτουργικότητα και την αισθητική του νέου αεροδρομίου.
Ο κ. Καραγιάννης ανέφερε ότι το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι περιλαμβάνει έναν διάδρομο μήκους 3.200μ., ένα βιοκλιματικό Κεντρικό Κτήριο Αεροσταθμού σχεδόν 72.000 τ.μ., 5 σταθερές θέσεις με δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 10 αεροσκαφών, χώρους στάθμευσης 800 οχημάτων κατ’ ελάχιστον, χώρους αναμονής για 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί και 20 μίνι βαν. Υπάρχει πρόβλεψη εμπορικής ζώνης 400 στρεμμάτων για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων. Όσον αφορά στις οδικές συνδέσεις, θα κατασκευαστούν: περίπου 18 χλμ. κλειστού αυτοκινητόδρομου διατομής 2×2 λωρίδες, ανά κατεύθυνση, για τη σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ, 6 χλμ. οδού μιας λωρίδας, ανά κατεύθυνση, για τη σύνδεση με τον ΒΟΑΚ.
Ο σχεδιασμός για το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης»
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι σήμερα δεν ξεκινά μόνο ένα σπουδαίο έργο για την Κρήτη, αλλά δύο, καθώς η κυβέρνηση «βάζει μπροστά» και για την απελευθέρωση και αξιοποίηση του σημερινού αεροδρομίου του Ηρακλείου, «Νίκος Καζαντζάκης», στην Αλικαρνασσό, έκτασης 2.800 στρεμμάτων. «Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεσμεύεται ότι δεν θα γίνει νέο Ελληνικό η Αλικαρνασσός! Από την ώρα που θα μεταφερθούν οι λειτουργίες του αεροδρομίου στο Καστέλι, δεν θα επιτρέψουμε να ερημώσει και να μείνει αναξιοποίητος ο χώρος του “Νίκος Καζαντζάκης”, δεν θα επιτρέψουμε να κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, της αναποφασιστικότητας και του νεοελληνικού παραλογισμού», δήλωσε ο κ. Καραμανλής, ανακοινώνοντας ότι ήδη ξεκίνησαν οι ενέργειες για την αξιοποίηση του αεροδρομίου.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ξεκαθάρισε δε, πως «ούτε θέμα υποθήκης της έκτασης τίθεται, ούτε οτιδήποτε που να έχει σχέση με την κυριότητά της. Εκεί θα είναι το ‘‘Καζαντζάκης’’, ό,τι κι αν συμβεί δικό μας θα παραμένει, δεν μας το παίρνει κανείς» και εξήγησε: «Απλώς, αυτό το οποίο κάναμε ήταν ότι καταρτίσαμε έναν οδικό χάρτη για την αξιοποίησή του, με συγκεκριμένα ορόσημα. Και είπαμε το εξής απλό, ότι θα πρέπει να επιτυγχάνεται το κάθε ορόσημο, για να καταβάλεται η αντίστοιχη δόση του δανείου».
«Καστέλι και ΒΟΑΚ αλλάζουν την Κρήτη»
Κλείνοντας, ο κ. Καραμανλής τόνισε πως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι το πρώτο βήμα ενός συνολικού σχεδίου για να υλοποιηθούν σημαντικά έργα υποδομής, αναγκαία για να μπει η Κρήτη σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και δημιουργίας. Όπως χαρακτηριστικά είπε «αρκετά περίμενε η Κρήτη, αρκετά ταλαιπωρήθηκε, φτάνει πια!».
Το επόμενο βήμα είναι ένα μεγάλο έργο το οποίο η Κρήτη περιμένει επί δεκαετίες: Ο ΒΟΑΚ. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών προανήγγειλε ότι περισσότερα θα ανακοινωθούν το απόγευμα από τα Χανιά, ενώ ο ίδιος τόνισε πως η κυβέρνηση προσπαθεί να λύσει μεθοδικά και χωρίς μεγάλα λόγια τα σύνθετα και πολύπλοκα προβλήματα που παρέλαβε. «Μακάρι προβλήματα τόσων ετών, να μπορούσαν να λυθούν μέσα σε λίγους μήνες. Εργαζόμαστε σκληρά όμως και να το ξέρετε: Καστέλι και ΒΟΑΚ αλλάζουν την Κρήτη!», κατέληξε.