Δύσκολα θα αλλάξει κάτι στο θέμα της απελευθέρωσης των γραμμών για τα λεωφορεία του υπεραστικού αλλά και του αστικού ΚΤΕΛ. Παρά τα δημοσιεύματα του αθηναϊκού Tύπου ότι τον Δεκέμβρη του 2019 λήγει η 10ετής παράταση που έχει λάβει η Ελλάδα αλλά και άλλες χώρες για την απελευθέρωση των γραμμών και θα δημιουργηθεί θεσμικό κενό για την εκτέλεση των δρομολογίων, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει.
Και αυτό γιατί με βάση τον τελευταίο νόμο που ρύθμιζε τις μεταφορές, τον 4199/2013 η παράταση παίρνει… νέα παράταση αν δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για την πραγματοποίηση διαγωνισμού.
«Με βάση το νόμο 4199 του 2013, εφόσον δεν γίνουν διαγωνιστικές διαδικασίες δίνεται παράταση. Για να γίνει διαγωνισμός είναι μια διαδικασία χρονοβόρα πχ. Θα πρέπει να γίνει διαβούλευση με όλους τους φορείς, να προετοιμαστεί ο διαγωνισμός, θα πρέπει να δημοσιευτεί η προκήρυξη ένα χρόνο πριν στην εφημερίδα της ευρωπαικής ένωσης κα.» είπε στα “Χ.Ν.” ο πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΚΤΕΛ) κ. Σοφοκλής Φάτσιος, συμπληρώνοντας ότι το Υπουργείο Υποδομών θα καταθέσεις μετά από διαβούλευση σχετικό νομοσχέδιο το οποίο όμως δεν πρέπει να αναμένεται σύντομα.
Από τη μεριά του o πρόεδρος του ΚΤΕΛ Δυτ. Κρήτης κ. Γιάννης Καψανάκης επιβεβαίωσε ότι δεν θα υπάρξει κανένα θεσμικό κενό και τα ΚΤΕΛ θα συνεχίσουν να εκτελούν τα δρομολόγια τους.
«Ο 4199/2013 δίνει παράταση στην εκτέλεση του μεταφορικού έργου μέχρι να υλοποιηθεί ο διαγωνισμός και να γίνει ένας διαγωνισμός είναι μια χρονοβόρα διαδικασία. Ουσιαστικά πάμε σε μια αυτόματη παράταση μέχρι το διαγωνισμό όποτε γίνει αυτός» λέει ο κ. Καψανάκης.
Ο ίδιος εκτιμά πως το κράτος δεν το συμφέρει να προχωρήσει στο διαγωνισμό για το μεταφορικό έργο γιατί τότε το κόστος που το επιβαρύνει θα πολλαπλασιαστεί. «Αυτή τη στιγμή το κόστος της άγονης γραμμής των ΚΤΕΛ ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Τα ΚΤΕΛ εκτελούν τη γραμμή χωρίς να επιδοτούνται. Αν την βγάλουν σε διαγωνισμό θα πρέπει να την επιδοτήσουν επομένως το κόστος της θα ανέβει πάρα πολύ και αυτό δεν εξυπηρετεί το κράτος. Επίσης η νομοθεσία προβλέπει ότι όσοι εκτελούν μεταφορικό έργο θα πρέπει να έχουν αδειοδοτημένες υποδομές. Εμείς έχουμε σύγχρονους σταθμούς σε Χανιά, Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Λασίθι, Κίσαμο, ποιος θα πάει να φτιάξει νέες εγκαταστάσεις και
για ποιο έργο ; ».
Από τη μεριά των ιδιοκτητών των Τουριστικών Λεωφορείων έχει εκφραστεί πολλές φορές το ενδιαφέρον να αναλάβουν μέρος του μεταφορικού έργου των ΚΤΕΛ.
«Εμείς ως ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν επιδοτούμαστε από κανένα και το επάγγελμα μας δεν είναι προστατευμένο ενδιαφερόμαστε να συμμετέχουμε σε ένα διαγωνισμό. Αλλά πάντα εξαρτάται από τους τους όρους και τι θα προβλέπει ο διαγωνισμός. Ως επαγγελματίες έχουμε και την εμπειρία και την ικανότητα να εκτελέσουμε άψογα τις συγκοινωνίες» τόνισε ο κ. Δημήτρης Παπαδημητράκης μέλος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων.