Κυριακή, 1 Σεπτεμβρίου, 2024

“Ραντεβού με την ιστορία”

Έναν από τους πιο ιστορικούς τόπους επέλεξαν μαθητές και δάσκαλοι του 4ου Δ.Σ. Χανίων να επισκεφθούν για να μάθουν και να γνωρίσουν από κοντά τα ιστορικά γεγονότα που συντελέστηκαν ώστε η Κρήτη να ενωθεί επιτέλους με την Ελλάδα!

Το Θέρισο! Από αυτόν τον δύσβατο αλλά ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους τόπο ο Ελ. Βενιζέλος και άλλοι πολλοί επαναστάτες απ’ όλη την Κρήτη, ξεκίνησαν έναν αγώνα ενάντια στην ύπατη αρμοστεία της Κρήτης και την κηδεμονία από άλλες δυνάμεις, αλλά ταυτόχρονα διακήρυξαν με σθεναρότητα την Ένωση της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα και την απαλλαγή της από τον τουρκικό ζυγό. Οι μαθητές “άγγιξαν” από κοντά την ιστορία, βίωσαν την ισχυρή και δίκαιη θέληση λαού και επαναστατών για μια ελεύθερη Κρήτη, χωρίς προστάτες και την Ενωσή της με τη μητέρα Ελλάδα.
Ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο, ένα ραντεβού, με την ιστορία της Κρήτης, 100 χρόνια ενωμένη και δυνατή με την Ελλάδα!

Μια εκδρομή… διαφορετική

Την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013 πραγματοποιήσαμε, οι μεγάλες τάξεις του σχολείου μας (Δ’ – Ε’ – ΣΤ’), εκπαιδευτική εκδρομή στο ιστορικό χωριό του Θερίσου. Αν και ο καιρός δεν ήταν σύμμαχός μας (έβρεχε), η προγραμματισμένη μας εκδρομή πραγματοποιήθηκε κανονικά. Η τάξη μας (Ε’ Τάξη του 4ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων) επισκεπτόταν για πρώτη φορά τον ιστορικό αυτό τόπο της περιοχής μας και όπως καταλαβαίνετε ο ενθουσιασμός μας ήταν μεγάλος.
Αποφασίσαμε λοιπόν όλοι εμείς, τα πεμπτάκια του 4ου Δ.Σ. αυτόν τον ενθουσιασμό να σας τον μεταφέρουμε με κείμενα, φωτογραφιές, ζωγραφιές, μαντινάδες και πρωτότυπες κατασκευές. Εξάλλου δεν είναι και μικρό πράγμα να βαδίζεις στις περιοχές που βάδιζε πριν από 100 περίπου χρόνια ο εθνάρχης μας Ελευθέριος Βενιζέλος, να κάθεσαι στο τραπεζάκι που έγραφε και να αγναντεύεις από το μπαλκόνι που οραματιζόταν…
Παράλληλα η εκδρομή μας εξελίχθηκε σε βιωματική και με την παρουσία και τη συμμετοχή σ’ αυτήν του κ. Θρασύβουλου Βακάκη απόγονου ενός… επαναστάτη εκείνης της εποχής. Κι όπως φαίνεται κι από τις φωτογραφίες είχε πολλά να μας πει κι εμείς βέβαια… δεν αφήσαμε αυτή τη σπάνια ευκαιρία να πάει χαμένη!
Γιατί άλλο να διαβάζεις ιστορία από το βιβλίο και να προσπαθείς να τη μάθεις απ’ έξω κι άλλο να τη βιώνεις μ’ όλες κυριολεκτικά τις αισθήσεις σου. Αντιλαμβάνεσαι έτσι, ότι η ιστορία στην οποία όλοι ανήκουμε, μπορεί να γίνει η ιστορία που ανήκει σε όλους μας. Φεύγοντας από το Θέρισο, όλοι μας, αισθανόμαστε αλλαγμένοι, διαφορετικοί, κάτοικοι Θερίσου, που σίγουρα κάποια μέρα θα ξαναεπιστρέψουμε…

Ε’ Τάξη 4ου Δημοτικού Σχολείου

Μαθητές: Άννα Αγγελάκη, Αλέξανδρος Διγενάκης, Γιάννης Καρυωτάκης, Μαρία Κουκουλάκη, Νικόλαος Μυλωνάκης, Στεφανία Πετράκη, Νίκος Σαγανάκης, Βαγγέλης Σελιανάκης, Ματέο Σκούρτα, Γεώργιος Σπυριδάκης, Κατερίνα Σταμπολάκη, Εμμανουέλα Τίτη, Ηλίας Τσοντάκης, Ευστράτιος Χανταμπάκης, Μαρία Χατούπη, Σαμπρίνα Χότζα.
Συνοδός εκπαιδευτικός: Ευάγγελος Παγωνίδης.

Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος (Μουρνιές Χανίων, 23 Αυγούστου 1864 – Παρίσι, 18 Μαρτίου 1936) ήταν Έλληνας πολιτικός που διετέλεσε πρωθυπουργός της Κρητικής Πολιτείας και επτά φορές πρωθυπουργός της Ελλάδας. Ως πολιτικός διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στο Κρητικό ζήτημα καθώς και στα πολιτικά δρώμενα της Ελλάδας από το 1910 μέχρι και τον θάνατό του.
Οργάνωσε την επανάσταση στο Θέρισο και το 1910 ανέλαβε την πρωθυπουργία της Κρητικής Πολιτείας, την οποία εγκατέλειψε λίγους μήνες αργότερα για να αναλάβει την πρωθυπουργία στην Ελλάδα κατόπιν προσκλήσεως του Στρατιωτικού Συνδέσμου.
Από την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου τάχθηκε υπέρ της Αντάντ διαφωνώντας ανοιχτά με την στάση του Βασιλιά. Λόγω αυτής της διαφωνίας, αν και είχε εκλεγεί πρωθυπουργός εκδιώχθηκε με απόφαση του βασιλιά Κωνσταντίνου δημιουργώντας τα γεγονότα του Εθνικού Διχασμού. Επέστρεψε στην πρωθυπουργία την περίοδο 1917 – 1920 αλλά εγκατέλειψε την Ελλάδα μετά την ήττα του στις εκλογές του Νοεμβρίου 1920.
Επέστρεψε το 1924 για λίγους μήνες και το 1928 εξελέγη πρωθυπουργός.
Τον Ιανουάριο του 1935 έγινε για τελευταία φορά πρωθυπουργός και τον Μάρτιο του ίδιου χρόνο μετά την απόπειρα πραξικοπήματος κατέφυγε στο Παρίσι, όπου και πέθανε.
Εμμανουέλα Τίτη

Μία εκδρομή με νόημα
Στις 6 Νοεμβρίου, η Δ’, η Ε’ (η τάξη που είμαι) και η ΣΤ’ πήγαμε εκδρομή στο Θέρισο. Εκεί πήγαμε για να μάθουμε πράγματα για την επανάσταση της Κρήτης που άρχισε από το Θέρισο. Ήταν μια πολύ ωραία διαδρομή μέχρι να φτάσουμε επειδή είχε πολύ ωραία φύση.
Ο καιρός δεν ήταν σύμμαχός μας. Έβρεχε αλλά δεν αφήσαμε αυτό να μας χαλάσει την εκδρομή. Πρώτα πήγαμε σε ένα καφενείο και θαυμάσαμε το γραφείο του Ελευθέριου Βενιζέλου και -ένας δάσκαλος του σχολείου μας, μας είπε περιληπτικά- την ιστορία της επανάστασης της Κρήτης.
Μετά πήγαμε σε ένα μουσείο που ήταν παλιά σχολείο, αλλά είχε λίγα παιδιά και γι’ αυτό το λόγο έκλεισε.
Αυτό το μουσείο είχε από έξω κανόνια και αντιαεροπορικά από μέσα είχε όπλα και φωτογραφίες από την κατοχή και τον πόλεμο του 1940! Ήταν πολύ ωραία αλλά άρχισε βροχή και μείναμε στο μουσείο για κάμποση ώρα. Μετά σταμάτησε η βροχή και πήγαμε σε ένα άλλο μουσείο που έμοιαζε με σπίτι. Είδαμε τα εκθέματα που ήταν αποσπάσματα εφημερίδων, όπλα και κάτι άλλα.
Ήταν και ένας ηλικιωμένος άνθρωπος ο κ. Θρασύβουλος Βακάκης, που μας διηγήθηκε τις αναμνήσεις και τις εμπειρίες του από τα παιδικά του χρόνια, στο τέλος συγκινηθήκαμε και ταυτόχρονα νιώσαμε περήφανοι.

Γιάννης Καρυωτάκης

Αισθάνομαι χαρά και ενθουσιασμό που πήγαμε στο στρατηγείο του Θερίσου στο καφενείο του κ. Αρτέμη Παπαδάκη και είδαμε το τραπέζι που καθόταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ύστερα πήγαμε στο σπίτι του Θρασύβουλου Βακάκη που ήταν συγγενής ενός στρατιώτη του πολέμου το 1905. Στο σπίτι του είχε πολλές εφημερίδες από το 1905. Μας διηγήθηκε ιστορίες που θυμόταν από αυτή την εποχή, κι εμείς γράφαμε για τις εφημερίδες που είδαμε, για τα όπλα και τις φορεσιές των Κρητικών του πολέμου της Κρήτης το 1905.
Τραβήξαμε φωτογραφίες και χαρήκαμε, αν και ο καιρός μας τα χάλασε, η εκδρομή μας ήταν μια χαρά.
Ματέο Σκούρτα

ΘΕΡΙΣΟΣ
Ιστορικό χωριό. Εκεί ήταν το στρατηγείο του Ελευθέριου Βενιζέλου. Το στρατηγείο σήμερα είναι ιστορικό μουσείο που το επισκέπτονται πολλοί εκδρομείς.
Κατερίνα Σταμπολάκη

Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία