Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Ρεαλιστική προοπτική για τον Β.Ο.Α.Κ.

Τη δυνατότητα να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης από τα κέρδη των ANFAs και SMPs, όπως είχε προτείνει ο Χανιώτης βουλευτής της Ν.Δ. Μανούσος Βολουδάκης, θα μελετήσει η κυβέρνηση σε συνεργασία με τους θεσμούς, όπως αποκάλυψαν χθες στη Βουλή οι υπουργοί Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, και Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Στο θέμα της χρηματοδότησης του Β.Ο.Α.Κ., ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια απάντησης που έδωσε σε επίκαιρη ερώτηση του κ. Βολουδάκη, για την ενίσχυση των αναπτυξιακών και επενδυτικών δυνατοτήτων της χώρας, με την αξιοποίηση των κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τη διακράτηση των ελληνικών ομολόγων, δηλαδή, την αξιοποίηση των SMPs και ANFAs.
Ο υπουργός, κατά την απάντησή του, χαρακτήρισε «εύστοχη, σημαντική και επίκαιρη» την ερώτηση του Μ.Βολουδάκη, την πρώτη που έχει κατατεθεί για το θέμα, επιβεβαιώνοντας ότι η δυνατότητα χρηματοδότησης του ΒΟΑΚ μέσω αυτού του τρόπου πράγματι υπάρχει. Συμφώνησε μάλιστα ο Υπουργός ότι ο ΒΟΑΚ ως έργο έχει τα χαρακτηριστικά και την ωριμότητα που χρειάζεται για να μπει σε αυτό το πλαίσιο συζήτησης.
Ο υπουργός είπε ότι αυτό το θέμα, για πρώτη φορά, τέθηκε από την ελληνική κυβέρνηση στο τελευταίο Eurogroup, στο οποίο αναγνωρίστηκε η καλή πορεία της ελληνικής οικονομίας και η πρόοδος που έχει συντελεστεί και αποφασίστηκε η εκταμίευση του δεύτερου πακέτου μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους. Στα μέτρα αυτά συμπεριλαμβάνεται και η αποδέσμευση της δεύτερης δόσης από τα κέρδη των ANFAs και SMPs.
«Η αποδέσμευση αυτή είναι χωρίς όρους, προϋποθέσεις και προαπαιτούμενα, όπως είχαν τεθεί στην προηγούμενη κυβέρνηση», είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας και πρόσθεσε ότι για πρώτη φορά, αποφασίστηκε στο Eurogroup να αξιολογηθεί η δυνατότητα αξιοποίησης αυτών των κερδών, των ANFAs και των SMPs, για επενδυτικούς σκοπούς, ώστε να ενισχυθούν οι αναπτυξιακές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. «Προς την επίτευξη αυτού του στόχου, αποφασίστηκε η έναρξη της σχετικής τεχνικής επεξεργασίας, σε συνεργασία με τους θεσμούς, το επόμενο διάστημα. Η ελληνική κυβέρνηση, ήδη, εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση. Σχεδιάζουμε μεθοδικά και υπεύθυνα τις προτεραιότητες, αναπτυξιακές κατευθύνσεις και ώριμα προς ένταξη έργα υποδομών. Ένα τέτοιο έργο που τελεί υπό αξιολόγηση είναι και το έργο του ΒΟΑΚ», είπε ο υπουργός Οικονομικών.
Ο Μανούσος Βολουδάκης τόνισε ότι μετά την προεργασία που έγινε από τον Υπουργό Οικονομικών και την επιτυχημένη σχετική διαπραγμάτευση, υπήρξε αναγνώριση από το Eurogroup της δυνατότητας να χρησιμοποιηθούν τα κονδύλια αυτά για τη χρηματοδότηση δημοσίων επενδύσεων. Το γεγονός αυτό αλλάζει εντελώς τα δεδομένα των δημοσίων επενδύσεων, καθώς η Ελλάδα πρόκειται να λάβει περίπου 5 δις ευρώ ως το 2023 από την πηγή αυτή. (Για να γίνει κατανοητό πόσο αυτό αλλάζει τα δεδομένα, αρκεί κανείς να δει ότι οι λοιποί εθνικοί πόροι του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων θα είναι 750 εκατομμύρια για το 2020). Ο ΒΟΑΚ, έργο κόστους 2,5 δις θα πρέπει να είναι απόλυτη προτεραιότητα στην κατανομή των κονδυλίων αυτών, ως υποδομή εθνικής σημασίας, συμπλήρωσε ο Μ.Βολουδάκης. Σημείωσε ακόμη ότι η κατανομή των κονδυλίων αυτών δεν έχει καν ξεκινήσει, άρα το πεδίο είναι απολύτως ελεύθερο για την προώθηση του ΒΟΑΚ.
Στην δευτερολογία του ο Μανούσος Βολουδάκης ανέφερε ότι τώρα είναι η ευκαιρία για την διασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου, έκλεισε μάλιστα τονίζοντας ότι «η Κρήτη δεν μπορεί να περιμένει».

ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΣΧΕΔΙΟΥ
«Πολύ σύντομα η κυβέρνηση θα παρουσιάσει σχέδιο για την ανάταση και την ανασυγκρότηση της Κρήτης», δήλωσε από μεριάς του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, απαντώντας νωρίτερα στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Μανώλη Συντυχάκη, για την «Κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)».
«Προσπαθούμε και ήδη έχουμε ετοιμάσει μια οικονομοτεχνική μελέτη, να βρούμε έναν τρόπο να χρηματοδοτηθεί αυτό το έργο. Έχουμε δύο επιλογές. Η πρώτη επιλογή είναι να χρησιμοποιήσουμε έσοδα από μια άλλη παραχώρηση για να το χρηματοδοτήσουμε. Αυτό όμως θέλει την έγκριση των δανειστών, αυτή είναι η πραγματικότητα, και βρισκόμαστε σε συνεχείς διαπραγματεύσεις μαζί τους. Εάν δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτό το εργαλείο, θα πρέπει να δούμε, αν με επιστροφές κάποιων χρημάτων από τις κεντρικές τράπεζες, τις λεγόμενες “επιστροφές των κεντρικών τραπεζών”, μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε ένα τέτοιο έργο, το οποίο είναι πάνω από 1,5 δισ. Είναι ένα δύσκολο τεχνικά το έργο, το οποίο θα αρχίσει να κατασκευάζεται, το νωρίτερο το 2022, διότι δεν υπάρχει καμία μελετητική ωριμότητα», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Νωρίτερα, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, είχε επισημάνει ότι ο Βόρειος Οδικός ‘Αξονας Κρήτης παραμείνει, σήμερα, στο μεγαλύτερο μέρος του, όπως φτιάχτηκε πριν από πενήντα χρόνια.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η αναβλητικότητα σχετίζεται κύρια με το ότι αναζητείται λύση ούτως ώστε αφενός, η κατασκευή να γίνει από ιδιώτες και να εξασφαλιστούν τα κέρδη των κατασκευαστικών ομίλων και, από την άλλη, το κράτος να βάλει τη μικρότερη δυνατή χρηματοδότηση και το κόστος να μεταφερθεί στους χρήστες με την επιβολή διοδίων.
«Θα είναι με σύμβαση παραχώρησης; Θα είναι με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα; Θα συμπεριλαμβάνει κρατικό δανεισμό; Θα είναι μέσω ΕΣΠΑ; Θα είναι λίγο απ’ όλα; Τι θα είναι;», ρώτησε τον υπουργό, ο βουλευτής. «Δυστυχώς, η διαφωνία μας είναι ότι εμείς θέλουμε τους ιδιώτες μέσα στον δρόμο. Και θα σας ανακοινώσω κιόλας ότι άμεσα θα ξεκινήσουν και οι πρόδρομες εργασίες στο αεροδρόμιο του Καστελίου, οι οποίες κι αυτές είχαν κολλήσει για δύο χρόνια και είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε, που κι αυτό είναι ένα έργο με σύμβαση παραχώρησης. Αυτή είναι η διαδικασία στην Ευρώπη, να έχουμε τους ιδιώτες, μαζί με το κράτος, να συμμετέχουν στη δημιουργία μεγάλων έργων υποδομής», είπε ο υπουργός.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα