Το παρθενικό του ταξίδι ξεκίνησε το φορτηγό πλοίο Pyxis Ocean από την Κίνα προς τη Βραζιλία. Πρόκειται για το πρώτο φορτηγό πλοίο που είναι εξοπλισμένο με γιγαντιαία αιολικά ιστία. Η ναυτιλιακή εταιρεία Cargill, η οποία έχει ναυλώσει το πλοίο, ελπίζει ότι η τεχνολογία αυτή θα βοηθήσει τη βιομηχανία των θαλάσσιων μεταφορών προς ένα πιο πράσινο μέλλον.
Όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, τα τεράστια ιστία WindWings υποτίθεται ότι θα μειώσουν την κατανάλωση καυσίμων και, συνεπώς, το αποτυπώμα άνθρακα της ναυτιλίας. Εκτιμάται ότι ο κλάδος είναι υπεύθυνος για το 2,1% περίπου των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Τα ιστία έχουν ύψος 37,5 μέτρων και ανυψώνονται μόνο όταν το πλοίο βρίσκεται εκτός λιμανιού. Είναι κατασκευασμένα από το ίδιο υλικό με τις ανεμογεννήτριες, ώστε να είναι ανθεκτικά. Υπολογίζεται πως ο άνεμος θα μπορούσε να βοηθήσει να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων κατά 30% κατά τη διάρκεια της ζωής του πλοίου.
Η τεχνολογία αναπτύχθηκε από τη βρετανική εταιρεία BAR Technologies και το Pyxis Ocean θα χρειαστεί περίπου έξι εβδομάδες για να φτάσει στον προορισμό του.
«Πρόκειται για ένα από τα πιο αργά έργα που έχουμε κάνει, αλλά χωρίς αμφιβολία με τον μεγαλύτερο αντίκτυπο για τον πλανήτη», δήλωσε στο BBC ο επικεφαλής της ομάδας Τζον Κούπερ – ο οποίος εργαζόταν για την ομάδα Formula One της McLaren.
Ο Κούπερ πιστεύει ότι αυτό το ταξίδι θα αποτελέσει σημείο καμπής για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
«Προβλέπω ότι μέχρι το 2025 οι μισές παραγγελίες νέων πλοίων θα είναι με αιολική πρόωση. Ο λόγος για τον οποίο είμαι τόσο σίγουρος είναι η μείωση του κόστους- 1.5 τόνος καυσίμου την ημέρα. Αν βάλουμε τέσσερα ιστία σε ένα πλοίο, εξοικονομούνται έξι τόνοι καυσίμων, δηλαδή 20 τόνοι άνθρακα την ημέρα. Τα νούμερα είναι τεράστια», εξήγησε.
Η καινοτομία προέρχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά τα ιστία κατασκευάζονται στην Κίνα. Ο Κούπερ είπε ότι η έλλειψη κυβερνητικής υποστήριξης για τη μείωση του κόστους του εισαγόμενου χάλυβα εμποδίζει την εταιρεία να τα κατασκευάσει στη Βρετανία.
Οι ειδικοί λένε ότι η αιολική ενέργεια είναι ένας πολλά υποσχόμενος τομέας, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία προσπαθεί να μειώσει τους εκτιμώμενους 837 εκατομμύρια τόνους άνθρακα που παράγει κάθε χρόνο. Τον Ιούλιο η βιομηχανία δεσμεύτηκε για μηδενικό ισοζύγιο μέχρι ή γύρω στο 2050.
«Η αιολική ενέργεια μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά», είπε ο δρ Σάιμον Μπούλοκ, ερευνητής ναυτιλίας στο Κέντρο Tyndall, στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.
«Χρειαζόμαστε καύσιμα με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε όλα τα πλοία, αλλά εν τω μεταξύ, είναι επιτακτική ανάγκη να κάνουμε κάθε ταξίδι όσο το δυνατόν πιο αποδοτικό. Οι χαμηλότερες ταχύτητες αποτελούν επίσης κρίσιμο μέρος της λύσης», δήλωσε στο BBC.
«Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει ακόμη ένα σαφές σχέδιο για την απαλλαγή από τον άνθρακα και, δεδομένης της κλίμακας της πρόκλησης και της ποικιλομορφίας του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου, είναι απίθανο να υπάρξει μια ενιαία λύση για τη βιομηχανία βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα», δήλωσε ο Στίβεν Γκόρντον, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακών δεδομένων Clarksons Research.