Η δηλητηρίαση µαθητών στη Λαµία µετά από σχολικό γεύµα ανέδειξε τα προβλήµατα και τις αδυναµίες του θεσµού στην Ελλάδα. Τα σχολικά γεύµατα στην Ελλάδα, µε ευθύνη της κυβέρνησης, αφορούν ελάχιστους µαθητές και σχολεία σε σχέση µε το σύνολο.
Στα Χανιά π.χ. σχολικά γεύµατα προσφέρονται σε µόλις δεκατρία (13) δηµοτικά σχολεία σε σύνολο 78 δηµόσιων δηµοτικών σχολείων, δεν περιλαµβάνεται κανένα νηπιαγωγείο και µόλις ένα (1) σχολείο ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης (Μουσικό Σχολείο Χανίων).
Τα σχολικά γεύµατα πρέπει να γίνουν θεσµός που αφορά το σύνολο των σχολείων και των µαθητών καθηµερινά, µε ποιοτική τροφή που θα προέρχεται από τοπικά προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας, ενώ η ποιότητα και η διαδικασία παραγωγής τους θα πρέπει να διασφαλίζεται σε τοπικό επίπεδο από το ∆ήµο µε χρηµατοδότηση και της κυβέρνησης.
Πιο συγκεκριµένα:
• Σχολικά γεύµατα για όλα τα σχολεία και όλα τα παιδιά: Σήµερα, µε ευθύνη των κυβερνήσεων, ο θεσµός των σχολικών γευµάτων αφορά ελάχιστα µόνο σχολεία και ελάχιστα παιδιά. Η επιλογή ορισµένων µόνο σχολείων αφήνει πολλά ερωτηµατικά για τα κριτήρια επιλογής και περιθώρια πελατειακών εξυπηρετήσεων από πολιτικούς παράγοντες. Κάτι που είναι δικαίωµα όλων των παιδιών (το σχολικό γεύµα) δε µπορεί να µετατρέπεται σε προνόµιο ορισµένων µόνο παιδιών, αφήνοντας έτσι πεδίο δόξης λαµπρό σε πολιτικές παρεµβάσεις και αδικίες.
• Τα σχολικά γεύµατα θα πρέπει να περιλαµβάνουν τοπικά προϊόντα κυρίως: Η αποστολή σχολικών γευµάτων ή προϊόντων διατροφής από µακρινές περιοχές παράγει αέρια θερµοκηπίου για τη µεταφορά τους, δηµιουργεί κινδύνους αλλοίωσης των τροφών κατά τη µεταφορά, έχει επιπλέον κόστος (µεταφορικά έξοδα), µεταφέρει κονδύλια µακριά αντί να αποτελεί τρόπο και εργαλείο στήριξης της τοπικής αγροτικής παραγωγής.
• Προώθηση της υγιεινής διατροφής µε βιολογικά προϊόντα: Η διατροφή των µαθητών µε βιολογικά προϊόντα, όχι µόνο στηρίζει την πράσινη µετάβαση στη γεωργία προς βιολογικά προϊόντα που δεν απειλούν τη βιοποικιλότητα και την υγεία µας, προστατεύει την υγεία των µαθητών και προωθεί γενικότερα την υγιεινή διατροφή.
• ∆υνατότητα επιλογής χορτοφαγικής διατροφής: Θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα επιλογής χορτοφαγικής διατροφής, όπως γίνεται σε άλλες χώρες πχ στη Φινλανδία.
• Ευθύνη για τα σχολικά γεύµατα πρέπει να έχει ο τοπικός ∆ήµος σε κάθε περιοχή µε χρηµατοδότηση και της κυβέρνησης: Έτσι µπορεί να διασφαλιστεί ο έλεγχος της ποιότητας και της όλης διαδικασίας, αντί να επαφίεται στο έλεος της όποιας ιδιωτικής εταιρείας. Ο έλεγχος της ποιότητας των τροφίµων και της όλης διαδικασίας µπορεί να γίνεται πολύ πιο εύκολα σε τοπικό επίπεδο.
*Ο Φώτης Ποντικάκης είναι εκπαιδευτικός, µέλος του Πανελλαδικού Συµβουλίου των Πράσινων – Οικολογία