Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός σε ανυπαρξία

Μάταια αναζητούν οι γονείς και οι μαθητές από την έναρξη του σχολικού έτους συμβουλευτική υποστήριξη και έγκυρη πληροφόρηση σε θέματα σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού.

Επίσης πολλά ερωτήματα τίθενται σχετικά με τις πρόσφατες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα,αφού δεν υπάρχει καμία δομή αυτή τη στιγμή στις κατά τόπους διευθύνσεις της Β/Βάθμιας εκπάιδευσης της χώρας μας που να καλύπτει αυτή την ανάγκη.

Συγκεκριμένα με το νόμο4823/2021(Α΄136) “Αναβάθμιση του σχολείου ,ενδυνάμωση των εκπαίδευτικών και άλλες διατάξεις” καταργήθηκαν οι υπηρεσίες συμβουλευτικής σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού που παρείχαν μέχρι πρότινος τα Κέντρα Συμβουλευτικής και Εκπαιδευτικής Υποστήριξης( ΚΕΣΥ) στους μαθητές,γονείς και εκπαιδευτικούς .Σύμφωνα με το νέο νόμο προβλέπεται να ιδρυθούν Γραφεία Συμβουλευτικής

Προσανατολισμού(ΓΡΑΣΥΠ) σε κάθε ομάδα όμορων σχολείων καθώς και η τοποθέτηση ενός Υπευθύνου σχολικού Επαγγελματικού προσονατολισμού σε κάθε Δ/νση Β/βάθμιας Εκπαίδευσης. Ωστόσο, μέχρι τη στελέχωση της νέων δομών επαγγελματικού προσανατολισμού, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για το μεταβατικό στάδιο, ,που εκ των πραγμάτων θα είναι μακροπρόθεσμο , αφού για να επιλεγούν οι Υπεύθυνοι των Γραφείων συμβουλειτικής Προσανατολισμού, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Παιδείας για την επιλογή στελεχών, θα πρέπει πρώτα να επιλεγούν οι προιστάμενοι τους, διαδικασία που δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Επίσης για την εγκατάσταση των νέων δομών θα πρέπει να ξεπερασθούν και άλλα χρονοβόρα γραφειοκρατικά προβλήματα αλλά και να εξευρεθούν χώροι στα σχολεία για τη δημιουργία των νέων γραφείων.

Έτσι ακόμα και στην καλύτερη των περιπτώσεων,κατά την οποία ,θα λειτουργήσει η νέα δομή εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, θα έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος για τα παιδιά και θα είναι αδύνατον να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες που υπάρχουν με βάση και την εμπειρία προηγούμενων ετών.

Το κενό αυτό στην παροχή των υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού καθίσταται ακόμα μεγαλύτερο την περίοδο αυτή, κατά την οποία ο Ακαδημαικός χάρτης της χώρας μας είναι ιδιαίτερα ρευστός, εν αναμονή και άλλων αναδιαρθρώσεων,συγχωνεύσεων αλλά και καταργήσεων τμημάτων. Αναμένονται επίσης αλλαγές ως προς την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής(ΕΒΕ),την καθιέρωση διαφορετικών συντελεστών βαρύτητας μαθημάτων ανά σχολή ή και τμήμα και τη συμπλήρωση από φέτος τριπλού μηχανογραφικού.

Δυσαναπλήρωτο είναι επίσης το κενό σε πληροφόρηση και ως προς την επιλογή του τύπου Λυκείου που καλούνται να επιλέξουν οι μαθητές μετά την εννιάχρονη Υποχρεωτική Εκπαίδευση σε μια περίοδο έντονης ανεργίας και ραγδαίων αλλαγών και προκλήσεων στην αγορά εργασίας που έχουν αυξήσει τα διλήμματα και τις δυσκολίες των νέων σχετικά με την επιλογή σπουδών και επαγγέλματος.

Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός,εδώ και πολλά χρόνια δεν υπάρχει ούτε ως μάθημα σε επίπεδο σχολικής τάξης σε καμία βαθμίδα της Β/βάθμιας Εκπαίδευσης, πλην της Α΄ τάξης του ΕΠΑΛ ,όπου διδάσκεται το μάθημα “Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός-Ασφάλεια και υγεία στο χώρο εργασίας”

Η ένταξη από εφέτος του επαγγελματικού προσανατολισμού στα ¨Εργαστήρια Δεξιοτήτων της Γ΄ Γυμνασίου” , στο πλαίσιο της ευρύτερης θεματικής ενότητας¨Δημιουργώ και καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία¨ είναι ένα μικρό βήμα με ελάχιστα κατά την άποψη μου οφέλη, όχι μόνο εξαιτίας των προβλημάτων που παρατηρούνται στην υλοποίηση των εργαστηρίων αλλά και εξαιτίας του ελάχιστου χρόνου που πρακτικά αφιερώνεται στην εξοικείωση των μαθητών με τη δεξιότητα της επιλογής του επαγγέλματος.

Μικρό αλλά θετικό βήμα ,αν λάβουμε υπόψη ότι στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης ο επαγλελματικός προσανατολισμός παρέχεται συστηματικά στους μαθητές ως πρώιμο πολύτιμο εφόδιο,θα μπορούσε να θεωρηθεί και η εισαγωγή στοιχείων επαγγελματικού προσανατολισμού από εφέτος στο πρόγραμμα σπουδών σε κάποιες τάξεις του Δημοτικού στο πλαίσιο των εργαστηρίων Δεξιοτήτων, με όλα τα προβλήματα που παρατηρούνται και στη βαθμίδα αυτή στην εφαρμογή τους.

Τελειώνοντας οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ο Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός, που στοχεύει στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και βοηθάει το άτομο να κατανοήσει τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα του ενισχύοντας τις δεξιότητες του σχετικά με τη λήψη των σωστών αποφάσεων για το επαγγελματικό του μέλλον, καθιερώθηκε στη χώρα μας με το ν.1566/85 σε επίπεδο Διευθύνσεων Β/Βάθμιας Εκπαίδευσης και σχολικής τάξης. Έκτοτε με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων καταργούνται και ιδρύονται δομές με προχειρότητα, χωρίς αποτίμηση της αποδοτικότητας των καταργουμένων,ενώ συνακόλουθα παρατηρείται δυσλειτουργία στην αξιοποίηση της υπάρχουσας υλικοτεχνικής υποδομής και των ανθρώπινων πόρων.

Αυτό έχει ως απότέλεσμα ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός, παρά τη αναγνώρισή της αξίας του από την παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα, να λειτουργεί στη χώρα μας αποσπασματικά και στο περιθώριο του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Χωρίς αμφιβολία ,λοιπόν ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός αποτελεί θύμα των συνεχών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων του εκπαιδευτικού μας Συστήματος ,κάθε φορά που αλλλάζει η εκάστοτε κυβέρνηση ή ακόμα και υπουργός του Υπουργείου Παιδείας, λες και το κράτος δεν έχει συνέχεια.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Πολύ χρήσιμο μάθημα μεγάλο λάθος η κατάργηση του.
    Μετά την 37 πείρα μου στην διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος γνωρίζω πολύ καλά τα θετικά στοιχεία που αποκομίζουν οι μαθητές αλλά και οι γονείς τους.
    Τα παιδιά πάντα ζητούσαν περισσότερες ώρες και ηταν πάντα πρόθυμα να συμμετέχουν στο μάθημα.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα